Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Zintegrowany transport wodny i lądowy

Sylabus przedmiotu Eksploatacja portów i centrów logistycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Eksploatacja portów i centrów logistycznych
Specjalność Zintegrowany transport wodny i lądowy
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Ludmiła Filina-Dawidowicz <Ludmila.Filina@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu infrastruktury transportu wodnego, naziemnego i powietrznego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzyz zakresu podstaw organizacji obsługi towarów w portach morskich i centrach logistycznych.
C-2Przekazanie umiejętności z zakresu oceny działalności eksploatacyjnej portów morskich i centrów logistycznych.
C-3Nabycie świadomości odpowiedzialności za decyzje podejmowane przy eksploatacji portów i centrów logistycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Przedstawienie programu przedmiotu, literatury i zasad zaliczenia przedmiotu.1
T-W-2Klasyfikacja portów. Infrastruktura i suprastruktura portów morskich i śródlądowych. Funkcje i parametry eksploatacyjne portów morskich.6
T-W-3Charakterystyka usług świadczonych w portach morskich. Organizacja obsługi statków i ładunków w portach morskich.6
T-W-4Strategie rozwoju portów jako węzłów kluczowych transeuropejskich sieci transportowych. Zasady zapewnienia bezpieczeństwa eksploatacji portów.4
T-W-5Klasyfikacja centrów logistycznych. Rola centrów logistycznych w rozwoju globalnej sieci dostaw towarowych.4
T-W-6Organizacja eksploatacji centrów logistycznych jako elementów kluczowych w dystrybucji towarów.2
T-W-7Strategie rozwoju centrów logistycznych. Zasady zapewnienia bezpieczeństwa eksploatacji centrów logistycznych.4
T-W-8Aspekty ekonomiczne eksploatacji portów i centrów logistycznych.1
T-W-9Zaliczenie.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Studiowanie literatury i przygotowanie się do zaliczenia.20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające / wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, objaśnienie, wyjaśnienie
M-2Metody problemowe / wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące / dyskusja dydaktyczna (burza mózgów)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu wielokrotnego wyboru podsumowujący efekty kształcenia zdobyte podczas wykładów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D1-06_W01
Student ma wiedzę dotyczącą podstaw eksploatacji portów i centrów logistycznych.
TR_1A_W05, TR_1A_W08, TR_1A_W12C-1T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-2, M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D1-06_U01
Student potrafi pozyskiwać informację z literatury, dokonać oceny działalności eksploatacyjnej portów morskich i centrów logistycznych.
TR_1A_U01, TR_1A_U13, TR_1A_U16C-2T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-2, M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D1-06_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności i ważności decyzji związanych z funkcjonowaniem portów i centrów logistycznych.
TR_1A_K02, TR_1A_K03, TR_1A_K07C-3T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-2, M-1, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_D1-06_W01
Student ma wiedzę dotyczącą podstaw eksploatacji portów i centrów logistycznych.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia.
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_D1-06_U01
Student potrafi pozyskiwać informację z literatury, dokonać oceny działalności eksploatacyjnej portów morskich i centrów logistycznych.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_D1-06_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności i ważności decyzji związanych z funkcjonowaniem portów i centrów logistycznych.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji wymaganych przez efekt kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.

Literatura podstawowa

  1. Misztal K. (red.), Organizacja i funkcjonowanie portów morskich, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2010
  2. Kryś P., Metoda oceny funkcjonowania centrów logistycznych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2020
  3. Grabowska B., Skowron-Grabowska B., Centra logistyczne w łańcuchach dostaw, PWE, Warszawa, 2010
  4. Neider J., Rozwój polskich portów morskich, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2013
  5. Kaliszewski A., Dąbrowski J., Klimek H., Konkurencyjność portów morskich. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2021

Literatura dodatkowa

  1. Gołembska E., Bentyn Z., Gołembski M., Logistyka usług, PWM, Warszawa, 2017
  2. Rydzkowski W. (red.), Usługi logistyczne, Wydawnictwo Instytutu Logistyki i Magazynowania, Poznań, 2007

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedstawienie programu przedmiotu, literatury i zasad zaliczenia przedmiotu.1
T-W-2Klasyfikacja portów. Infrastruktura i suprastruktura portów morskich i śródlądowych. Funkcje i parametry eksploatacyjne portów morskich.6
T-W-3Charakterystyka usług świadczonych w portach morskich. Organizacja obsługi statków i ładunków w portach morskich.6
T-W-4Strategie rozwoju portów jako węzłów kluczowych transeuropejskich sieci transportowych. Zasady zapewnienia bezpieczeństwa eksploatacji portów.4
T-W-5Klasyfikacja centrów logistycznych. Rola centrów logistycznych w rozwoju globalnej sieci dostaw towarowych.4
T-W-6Organizacja eksploatacji centrów logistycznych jako elementów kluczowych w dystrybucji towarów.2
T-W-7Strategie rozwoju centrów logistycznych. Zasady zapewnienia bezpieczeństwa eksploatacji centrów logistycznych.4
T-W-8Aspekty ekonomiczne eksploatacji portów i centrów logistycznych.1
T-W-9Zaliczenie.2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Studiowanie literatury i przygotowanie się do zaliczenia.20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D1-06_W01Student ma wiedzę dotyczącą podstaw eksploatacji portów i centrów logistycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W05ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych i ekonomicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w obszarze transportu
TR_1A_W08ma wiedzę na temat funkcjonowania i wykorzystywania infrastruktury transportowej oraz zna metody jej kształtowania
TR_1A_W12ma uporządkowaną wiedzę z zakresu organizacji i zarządzania w transporcie, w tym zna i rozumie uwarunkowania procesów transportowych, zasady organizacji i sterowania ruchem
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzyz zakresu podstaw organizacji obsługi towarów w portach morskich i centrach logistycznych.
Treści programoweT-W-1Przedstawienie programu przedmiotu, literatury i zasad zaliczenia przedmiotu.
T-W-4Strategie rozwoju portów jako węzłów kluczowych transeuropejskich sieci transportowych. Zasady zapewnienia bezpieczeństwa eksploatacji portów.
T-W-6Organizacja eksploatacji centrów logistycznych jako elementów kluczowych w dystrybucji towarów.
T-W-7Strategie rozwoju centrów logistycznych. Zasady zapewnienia bezpieczeństwa eksploatacji centrów logistycznych.
T-W-8Aspekty ekonomiczne eksploatacji portów i centrów logistycznych.
T-W-2Klasyfikacja portów. Infrastruktura i suprastruktura portów morskich i śródlądowych. Funkcje i parametry eksploatacyjne portów morskich.
T-W-3Charakterystyka usług świadczonych w portach morskich. Organizacja obsługi statków i ładunków w portach morskich.
T-W-5Klasyfikacja centrów logistycznych. Rola centrów logistycznych w rozwoju globalnej sieci dostaw towarowych.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe / wykład problemowy
M-1Metody podające / wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, objaśnienie, wyjaśnienie
M-3Metody aktywizujące / dyskusja dydaktyczna (burza mózgów)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu wielokrotnego wyboru podsumowujący efekty kształcenia zdobyte podczas wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia.
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D1-06_U01Student potrafi pozyskiwać informację z literatury, dokonać oceny działalności eksploatacyjnej portów morskich i centrów logistycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie transportu; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
TR_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
TR_1A_U16potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla transportu, oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Przekazanie umiejętności z zakresu oceny działalności eksploatacyjnej portów morskich i centrów logistycznych.
Treści programoweT-W-1Przedstawienie programu przedmiotu, literatury i zasad zaliczenia przedmiotu.
T-W-4Strategie rozwoju portów jako węzłów kluczowych transeuropejskich sieci transportowych. Zasady zapewnienia bezpieczeństwa eksploatacji portów.
T-W-6Organizacja eksploatacji centrów logistycznych jako elementów kluczowych w dystrybucji towarów.
T-W-7Strategie rozwoju centrów logistycznych. Zasady zapewnienia bezpieczeństwa eksploatacji centrów logistycznych.
T-W-8Aspekty ekonomiczne eksploatacji portów i centrów logistycznych.
T-W-2Klasyfikacja portów. Infrastruktura i suprastruktura portów morskich i śródlądowych. Funkcje i parametry eksploatacyjne portów morskich.
T-W-3Charakterystyka usług świadczonych w portach morskich. Organizacja obsługi statków i ładunków w portach morskich.
T-W-5Klasyfikacja centrów logistycznych. Rola centrów logistycznych w rozwoju globalnej sieci dostaw towarowych.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe / wykład problemowy
M-1Metody podające / wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, objaśnienie, wyjaśnienie
M-3Metody aktywizujące / dyskusja dydaktyczna (burza mózgów)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu wielokrotnego wyboru podsumowujący efekty kształcenia zdobyte podczas wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D1-06_K01Student ma świadomość odpowiedzialności i ważności decyzji związanych z funkcjonowaniem portów i centrów logistycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_1A_K03ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
TR_1A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Cel przedmiotuC-3Nabycie świadomości odpowiedzialności za decyzje podejmowane przy eksploatacji portów i centrów logistycznych.
Treści programoweT-W-1Przedstawienie programu przedmiotu, literatury i zasad zaliczenia przedmiotu.
T-W-4Strategie rozwoju portów jako węzłów kluczowych transeuropejskich sieci transportowych. Zasady zapewnienia bezpieczeństwa eksploatacji portów.
T-W-6Organizacja eksploatacji centrów logistycznych jako elementów kluczowych w dystrybucji towarów.
T-W-7Strategie rozwoju centrów logistycznych. Zasady zapewnienia bezpieczeństwa eksploatacji centrów logistycznych.
T-W-8Aspekty ekonomiczne eksploatacji portów i centrów logistycznych.
T-W-2Klasyfikacja portów. Infrastruktura i suprastruktura portów morskich i śródlądowych. Funkcje i parametry eksploatacyjne portów morskich.
T-W-3Charakterystyka usług świadczonych w portach morskich. Organizacja obsługi statków i ładunków w portach morskich.
T-W-5Klasyfikacja centrów logistycznych. Rola centrów logistycznych w rozwoju globalnej sieci dostaw towarowych.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe / wykład problemowy
M-1Metody podające / wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, objaśnienie, wyjaśnienie
M-3Metody aktywizujące / dyskusja dydaktyczna (burza mózgów)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu wielokrotnego wyboru podsumowujący efekty kształcenia zdobyte podczas wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji wymaganych przez efekt kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.