Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Zintegrowany transport wodny i lądowy
Sylabus przedmiotu Inżynieria ochrony środowiska w transporcie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynieria ochrony środowiska w transporcie | ||
Specjalność | Zintegrowany transport wodny i lądowy | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Renata Dobrzyńska <Renata.Dobrzynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość podstaw nauk przyrodniczych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozpoznawanie zagrożeń dla środowiska ze strony infrastruktury i systemów transportowych oraz ukształtowanie umiejętności podjęcia działań proceduralnych i technicznych minimalizujacych ich wpływ na środowisko. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Szkolenie stanowiskowe BHP. | 1 |
T-L-2 | Pomiar stężeń wybuchowych mieszanin par cieczy i gazów z powietrzem. | 2 |
T-L-3 | Pomiar stężeń mieszanin gazów palnych i toksycznych w powietrzu. | 2 |
T-L-4 | Pomiar stężenia zapylenia. | 2 |
T-L-5 | Migracja zanieczyszczeń. Pomiar parametrów wpływających na rozprzestrzenianie sie zanieczyszczeń. | 2 |
T-L-6 | Wyznaczanie stref zagrożonych wyciekami lub wybuchem. | 2 |
T-L-7 | Zaliczenie pisemne | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu. | 1 |
T-W-2 | Charakterystyka systemów biernej i czynnej ochrony środowiska. | 2 |
T-W-3 | Techniki czystego spalania. Wpływ warunków pracy i konstrukcji silników spalinowych na zanieczyszczenie środowiska. | 2 |
T-W-4 | Metody i środki techniczne monitoringu środowiska. Systemy kontrolno-pomiarowe do pomiaru poziomu skażenia środowiska. | 2 |
T-W-5 | Techniczne metody zapobiegania zanieczyszczeniom olejowym ze statków: oczyszczanie wody zezowej i balastowej, oddzielanie balastu wodnego mycie zbiorników ładunkowych na zbiornikowcach, metody ograniczania zanieczyszczenia morza przez awarie zbiornikowców. | 2 |
T-W-6 | Techniczne metody zapobiegania zanieczyszczeniom morza chemikaliami ze statków: gromadzenie resztek ładunkowych, mycie zbiorników ładunkowych na chemikaliowcach, metody ograniczania zanieczyszczenia morza przez awarie chemikaliowców. | 2 |
T-W-7 | Zapobieganie zanieczyszczeniom morza ściekami i śmieciami ze statków. | 1 |
T-W-8 | Monitoring w czasie prowadzenia prac ratowniczych na morzu (kolizje, zatonięcia, pożary, itp.). | 1 |
T-W-9 | Zaliczenie pisemne. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych. | 2 |
A-L-3 | Opracowaniw eyników pomiarów, przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń. | 3 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury. | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne wykonywane samodzielnie przez studentów pod nadzorem prowadzącego. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne podsumowujące wiedzę i umiejętności zdobyte podczas wykładów. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D1-03_W01 Student zna techniczne metody zapobiegania zanieczyszczeniom olejowym ze statków, techniczne metody zapobiegania zanieczyszczeniom morza chemikaliami ze statków, zna metody i środki techniczne monitoringu środowiska, zna systemy kontrolno-pomiarowe do pomiaru poziomu skażenia środowiska. | TR_1A_W14, TR_1A_W10 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D1-03_U01 Student potrafi wykonać pomiary stężeń wybuchowych mieszanin par cieczy i gazów z powietrzem, pomiary stężeń mieszanin gazów palnych i toksycznych w powietrzu, pomiary stężenia zapylenia. Potrafi modelować rozprzestrzenianie się rozlewów chemicznych i olejowych oraz wyznaczać strefy zagrożone wyciekami i wybuchem | TR_1A_U09, TR_1A_U10, TR_1A_U11, TR_1A_U18 | — | — | C-1 | T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D1-03_K01 Student jest wrażliwy na skutki działalności inżynierskiej w aspekcie oddziaływania na człowieka i środowisko. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i zespołową. | TR_1A_K02, TR_1A_K04 | — | — | C-1 | T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D1-03_W01 Student zna techniczne metody zapobiegania zanieczyszczeniom olejowym ze statków, techniczne metody zapobiegania zanieczyszczeniom morza chemikaliami ze statków, zna metody i środki techniczne monitoringu środowiska, zna systemy kontrolno-pomiarowe do pomiaru poziomu skażenia środowiska. | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedyńczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzaja się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki lecz rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. | |
5,0 | Student ma wiedzę poszerzoną wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D1-03_U01 Student potrafi wykonać pomiary stężeń wybuchowych mieszanin par cieczy i gazów z powietrzem, pomiary stężeń mieszanin gazów palnych i toksycznych w powietrzu, pomiary stężenia zapylenia. Potrafi modelować rozprzestrzenianie się rozlewów chemicznych i olejowych oraz wyznaczać strefy zagrożone wyciekami i wybuchem | 2,0 | Student nie potrafi wykonać pomiary stężeń wybuchowych mieszanin par cieczy i gazów z powietrzem, pomiarów stężeń mieszanin gazów palnych i toksycznych w powietrzu, pomiarów stężenia zapylenia. Nie potrafi modelować rozprzestrzeniania się rozlewów chemicznych i olejowych oraz wyznaczać strefy zagrożone wyciekami i wybuchem. Nie przywiązuje uwagi do prawidłowości wykonywanych zadań. Nie potrafi zinterpretować wyników przeprowadzonych badań. |
3,0 | Student potrafi wykonać pomiary stężeń wybuchowych mieszanin par cieczy i gazów z powietrzem, pomiarów stężeń mieszanin gazów palnych i toksycznych w powietrzu, pomiarów stężenia zapylenia. Potrafi modelować rozprzestrzenianie się rozlewów chemicznych i olejowych oraz wyznaczać strefy zagrożone wyciekami i wybuchem. Potrafi określić celowość pomiarów i zinterpretować wyniki przeprowadzonych badań, popełnia jednak błędy w tym postępowaniu wymagające korekt. | |
3,5 | Student potrafi wykonać pomiary stężeń wybuchowych mieszanin par cieczy i gazów z powietrzem, pomiarów stężeń mieszanin gazów palnych i toksycznych w powietrzu, pomiarów stężenia zapylenia. Potrafi modelować rozprzestrzenianie się rozlewów chemicznych i olejowych oraz wyznaczać strefy zagrożone wyciekami i wybuchem. Potrafi określić celowość pomiarów i zinterpretować wyniki przeprowadzonych badań, opełnia jednak błędy w tym postępowaniu wymagające korekt., popełnia sporadyczne błędy w tym postępowaniu wymagające korekt. | |
4,0 | Student potrafi wykonać pomiary stężeń wybuchowych mieszanin par cieczy i gazów z powietrzem, pomiarów stężeń mieszanin gazów palnych i toksycznych w powietrzu, pomiarów stężenia zapylenia. Potrafi modelować rozprzestrzenianie się rozlewów chemicznych i olejowych oraz wyznaczać strefy zagrożone wyciekami i wybuchem. Potrafi uzasadnić celowość pomiarów i prawidłowo zinterpretować wyniki przeprowadzonych badań. | |
4,5 | Student potrafi wykonać pomiary stężeń wybuchowych mieszanin par cieczy i gazów z powietrzem, pomiarów stężeń mieszanin gazów palnych i toksycznych w powietrzu, pomiarów stężenia zapylenia. Potrafi wybrać odpowiednią metodę modelowania rozprzestrzenianie się rozlewów chemicznych i olejowych oraz wyznaczać strefy zagrożone wyciekami i wybuchem. Potrafi uzasadnić celowość pomiarów i prawidłowo zinterpretować wyniki przeprowadzonych badań | |
5,0 | Student potrafi wykonać pomiary stężeń wybuchowych mieszanin par cieczy i gazów z powietrzem, pomiarów stężeń mieszanin gazów palnych i toksycznych w powietrzu, pomiarów stężenia zapylenia. Potrafi wybrać odpowiednią metodę modelowania rozprzestrzenianie się rozlewów chemicznych i olejowych oraz wyznaczać strefy zagrożone wyciekami i wybuchem, potrafi zaproponować rozwiązanie alternatywne. Potrafi uzasadnić celowość pomiarów i prawidłowo zinterpretować wyniki przeprowadzonych badań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D1-03_K01 Student jest wrażliwy na skutki działalności inżynierskiej w aspekcie oddziaływania na człowieka i środowisko. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i zespołową. | 2,0 | Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod. Nie wykazuje wrażliwości na występujące zagrożenia środowiska i nie ma świadomości związanego z nimi ryzyka, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania, nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi. |
3,0 | Student wykazuje wrażliwość na występujące zagrożenia środowiska i ma świadomość związanego z nimi ryzyka, stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod zapobiegania nagatywnemu oddziaływaniu na środowisko, ale pomimo to popełnia błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. | |
3,5 | Student wykazuje wrażliwość na występujące zagrożenia środowiska i ma świadomość związanego z nimi ryzyka, stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod zapobiegania nagatywnemu oddziaływaniu na środowisko - popełnia jednak sporadyczne błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. | |
4,0 | Student wykazuje wrażliwość na występujące zagrożenia środowiska i ma świadomość związanego z nimi ryzyka, stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod zapobiegania nagatywnemu oddziaływaniu na środowisko - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. | |
4,5 | Student wykazuje wrażliwość na występujące zagrożenia środowiska i ma świadomość związanego z nimi ryzyka, stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod zapobiegania nagatywnemu oddziaływaniu na środowisko - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. | |
5,0 | Student wykazuje wrażliwość na występujące zagrożenia środowiska i ma świadomość związanego z nimi ryzyka, stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod zapobiegania nagatywnemu oddziaływaniu na środowisko - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową. |
Literatura podstawowa
- Gronowicz J., Ochrona środowiska w transporcie lądowym, Politechnika Poznańska, Instytut Technologii Eksploatacji, Poznań, Radom, 2004
- Rup K., Procesy przenoszenia zanieczyszczeń w środowisku naturalnym, WNT, Warszawa, 2006
- Zarzycki R., Imbierowicz M., Stelmachowski M., Wprowadzenie do inżynierii i ochrony środowiska. 1. Ochrona środowiska naturalnego 2. Fizykochemiczne podstawy inżynierii środowiska, WNT, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Jastrzębska Grażyna, Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2004