Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Zintegrowany transport wodny i lądowy

Sylabus przedmiotu Inżynieria ruchu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria ruchu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Sęk <joanna.sek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość infrakstruktury transportu, środków transportu i podstaw statystyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ocena ruchu pojedynczego pojazdu oraz strumienia pojazdów; opis paramerów ruchu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Modele potoków ruchu5
T-A-2Metody oceny parametrów ruchu5
T-A-3Techniki badań wartości parametrów ruchu4
T-A-4Zaliczenie ćwiczeń1
15
wykłady
T-W-1Istota ruchu1
T-W-2Ruch pojazdów lądowych1
T-W-3Ruch pojazdów wodnych1
T-W-4Siły działające w ruchu pojazdów2
T-W-5Modele ruchu1
T-W-6Modele mikroskopowe2
T-W-7Modele makroskopowe2
T-W-8Potoki ruchu1
T-W-9Parametry potoków ruchu1
T-W-10Współzależność parametrów potoku ruchu1
T-W-11Metody statystyczne oceny ruchu1
T-W-12Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Studiowanie literatury6
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń5
26
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury8
A-W-3Egzamin2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia problemowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne zadań audytoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C16_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu zasad organizacji i sterowania ruchem
TR_1A_W12C-1T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-6, T-W-11, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-A-2, T-A-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C16_U01
Student potrafi - do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu inżynierii ruchu - wykorzystywaćmetody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
TR_1A_U10C-1T-A-2, T-A-3M-1, M-2S-1, S-2
TR_1A_C16_U02
Student potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich z zakresu inzynierii ruchu, dostrzegać ich aspekty systemowe
TR_1A_U11C-1T-A-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C16_K01
Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiejw zakresie inżynierii ruchu, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_1A_K02C-1T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2
TR_1A_C16_K02
Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność za bezpieczeństwo uczestników ruchu
TR_1A_K07C-1T-W-10M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_C16_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu zasad organizacji i sterowania ruchem
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_C16_U01
Student potrafi - do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu inżynierii ruchu - wykorzystywaćmetody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
TR_1A_C16_U02
Student potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich z zakresu inzynierii ruchu, dostrzegać ich aspekty systemowe
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_C16_K01
Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiejw zakresie inżynierii ruchu, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
TR_1A_C16_K02
Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność za bezpieczeństwo uczestników ruchu
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Komar Z., Inzynieria ruchu drogowegio, Politechnika Wrocławska, Wrocław, 1994
  2. Datka S., Suchorzewski W., Inżynieria ruchu, Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1997
  3. Adamski A., Inteligentne systemy transportowe, AGH, Kraków, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Czajczewski J., Locja morska i śródlądowa, Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1991

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Modele potoków ruchu5
T-A-2Metody oceny parametrów ruchu5
T-A-3Techniki badań wartości parametrów ruchu4
T-A-4Zaliczenie ćwiczeń1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota ruchu1
T-W-2Ruch pojazdów lądowych1
T-W-3Ruch pojazdów wodnych1
T-W-4Siły działające w ruchu pojazdów2
T-W-5Modele ruchu1
T-W-6Modele mikroskopowe2
T-W-7Modele makroskopowe2
T-W-8Potoki ruchu1
T-W-9Parametry potoków ruchu1
T-W-10Współzależność parametrów potoku ruchu1
T-W-11Metody statystyczne oceny ruchu1
T-W-12Zaliczenie1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Studiowanie literatury6
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń5
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury8
A-W-3Egzamin2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_C16_W01Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu zasad organizacji i sterowania ruchem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W12ma uporządkowaną wiedzę z zakresu organizacji i zarządzania w transporcie, w tym zna i rozumie uwarunkowania procesów transportowych, zasady organizacji i sterowania ruchem
Cel przedmiotuC-1Ocena ruchu pojedynczego pojazdu oraz strumienia pojazdów; opis paramerów ruchu
Treści programoweT-W-8Potoki ruchu
T-W-9Parametry potoków ruchu
T-W-10Współzależność parametrów potoku ruchu
T-W-7Modele makroskopowe
T-W-6Modele mikroskopowe
T-W-11Metody statystyczne oceny ruchu
T-W-4Siły działające w ruchu pojazdów
T-W-1Istota ruchu
T-W-2Ruch pojazdów lądowych
T-W-3Ruch pojazdów wodnych
T-W-5Modele ruchu
T-A-2Metody oceny parametrów ruchu
T-A-1Modele potoków ruchu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia problemowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne zadań audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_C16_U01Student potrafi - do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu inżynierii ruchu - wykorzystywaćmetody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Ocena ruchu pojedynczego pojazdu oraz strumienia pojazdów; opis paramerów ruchu
Treści programoweT-A-2Metody oceny parametrów ruchu
T-A-3Techniki badań wartości parametrów ruchu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia problemowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne zadań audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_C16_U02Student potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich z zakresu inzynierii ruchu, dostrzegać ich aspekty systemowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
Cel przedmiotuC-1Ocena ruchu pojedynczego pojazdu oraz strumienia pojazdów; opis paramerów ruchu
Treści programoweT-A-1Modele potoków ruchu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia problemowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne zadań audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_C16_K01Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiejw zakresie inżynierii ruchu, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Ocena ruchu pojedynczego pojazdu oraz strumienia pojazdów; opis paramerów ruchu
Treści programoweT-W-2Ruch pojazdów lądowych
T-W-3Ruch pojazdów wodnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia problemowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne zadań audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_C16_K02Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność za bezpieczeństwo uczestników ruchu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Cel przedmiotuC-1Ocena ruchu pojedynczego pojazdu oraz strumienia pojazdów; opis paramerów ruchu
Treści programoweT-W-10Współzależność parametrów potoku ruchu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia problemowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne zadań audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli