Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Zintegrowany transport wodny i lądowy
Sylabus przedmiotu Ładunkoznawstwo i techniki składowania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ładunkoznawstwo i techniki składowania | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maja Chmielewska-Przybysz <m.przybysz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wiesław Józiak <Wieslaw.Joziak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomości matematyki i fizyki z zakresu szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z właściwościami i wrażliwościami łaadunków oraz sposobani ich zabezpieczania na czas transportu. |
C-2 | Zapoznanie studentów z zasadami doboru środków transportu |
C-3 | Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami składowania ładunków, z rozwiązaniami konstrukcyjnymi i wyposażeniem magazynów oraz z czynnościami wykonywanymi w magazynach na rzecz ładunków. |
C-4 | Umiejętność pracy w zespole przy rozwiązywaniu zadań technicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczania łącznej masy i objętości ładunków. Wyznaczanie wymiarów opakowań. | 3 |
T-A-2 | Dobór środków transportu. Rozmieszczenie ładunków w przestrzeni składowej środków transportu. | 3 |
T-A-3 | Określanie wielkości przestrzeni składowej oraz dobór wyposażenia magazynów. | 3 |
T-A-4 | Obliczenia wigotności bezwzględnej, względnej i właściwej powietrza. | 4 |
T-A-5 | Kolokwia zaliczeniowe | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wiadomości podstawowe | 2 |
T-W-2 | Właściwości, wrażliwości i procesy biochemiczne zachodzące w ładunkach. | 4 |
T-W-3 | Metody i formy zabezpieczenia ładunków w transporcie | 5 |
T-W-4 | Klasyfikacja ładunków | 4 |
T-W-5 | Magazyny, techniki składowania i czynności wykonywane w magazynach | 6 |
T-W-6 | Wyposażenie magazynów | 5 |
T-W-7 | Klimatologia | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie wykładu | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Wykonywanie zadań domowych | 4 |
A-A-3 | Przygotowanie się do kolokwiów | 2 |
A-A-4 | Udział w konsultacjach | 4 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zaliczenia | 10 |
A-W-3 | Studiowanie literatury i czasopism branżowych | 8 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie przkładowych zadań przy tablicy przy aktywnym udziale studentów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wskazywanie braków wiedzy i umiejętności w trakcie trwania ćwiczeń audytoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwia z danej partii materiału (ćwiczenia) |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_C07_W01 Student zna właściwości oraz czynniki wpływające na jakość ładunków. Ma wiedzę umożliwiającą dobór optymalnego środka transportu, jego właściwego załadowania a także metody i warunków składowania. W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada wiedzę umożliwiającą wyznaczenie powierzchni składowej oraz dobór wyposażenia magazynu. | TR_1A_W13 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3 | M-1 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_C07_U01 Student, na podstawie prostych obliczeń inżynierskich, potrafi dobierać środki transportu i określać sposób ich załadunku. Potrafi dobierać właściwe warunki transportu i składowania. W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić wyznaczać wielkość przestrzeni składowej oraz dobierać wyposarzenie techniczne magazynów. | TR_1A_U15 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_C07_K01 Student umie współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania | TR_1A_K04 | — | — | C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_C07_W01 Student zna właściwości oraz czynniki wpływające na jakość ładunków. Ma wiedzę umożliwiającą dobór optymalnego środka transportu, jego właściwego załadowania a także metody i warunków składowania. W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada wiedzę umożliwiającą wyznaczenie powierzchni składowej oraz dobór wyposażenia magazynu. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu ładunkoznawstwa i technik składowania |
3,0 | Student posiada jedynie podstawową wiedzę z zakresu ładunkoznawstwa i technik składowania. Student ma trudności z rozwiązywaniem typowych zadań | |
3,5 | Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0 | |
4,0 | Student posiada obszerną wiedzę z zakresu ładunkoznawstwa i technik składowania. Student potrafi rozwiązywać typowe zadania; popełnia błędy rozwiązując zadania nietypowe. | |
4,5 | Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Student posiada obszerną wiedzę z zakresu ładunkoznawstwa i technik składowania. Poprawnie rozwiązuje zadania nietypowe. Wykazuje zainteresowanie przedmiotem wykraczające poza przedstawioną tematykę. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_C07_U01 Student, na podstawie prostych obliczeń inżynierskich, potrafi dobierać środki transportu i określać sposób ich załadunku. Potrafi dobierać właściwe warunki transportu i składowania. W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić wyznaczać wielkość przestrzeni składowej oraz dobierać wyposarzenie techniczne magazynów. | 2,0 | Student nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu ładunkoznawstwa i technik składowania. |
3,0 | Student posiada jedynie podstawowe umiejętności z zakresu ładunkoznawstwa i technik składowania. Student ma trudności z rozwiązywaniem typowych zadań | |
3,5 | Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0 | |
4,0 | Student posiada umiejętności z zakresu ładunkoznawstwa i technik składowania. Student potrafi rozwiązywać typowe zadania; popełnia błędy rozwiązując zadania nietypowe. | |
4,5 | Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Student posiada wszechstronne umiejętności z zakresu ładunkoznawstwa i technik składowania. Poprawnie rozwiązuje zadania nietypowe. Wykazuje zainteresowanie przedmiotem wykraczające poza przedstawioną tematykę. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_C07_K01 Student umie współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania | 2,0 | Student nie potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz podporządkować się zasadom pracy w zespole. Nie jest świadomy odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. |
3,0 | Student potrafi realizaować zadania w grupie ale nie potrafi podporządkować się zasadom pracy w zespole. Nie jest świadomy odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | |
3,5 | Student potrafi realizaować zadania w grupie oraz podporządkować się zasadom pracy w zespole. Jest świadomy odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | |
4,0 | Student potrafi organizować i realizaować zadania w grupie i podporządkować się zasadom pracy w zespole. Jest świadomy odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | |
4,5 | Student potrafi organizować i zaproponować własne pomysły przy realizacji zadań w grupie. Jest świadomy odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | |
5,0 | Student potrafi organizować i podejmować własne inicjatywy przy realizacji zadań w grupie. Jest świadomy odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. |
Literatura podstawowa
- Grzybowisk Lesław, Łączyński Bogumił, Narodzonek Adam, Puchalski Jerzy, Kontenery w transporcie morskim, Trademar, Gdynia, 1999
- Mokrzyszczak Halina, Ładunkoznawstwo, WKŁ, Warszawa, 1985
- Scharnow Renate, Wizmur Janina, Ładunkoznawstwo okrętowe, Dział Wydawnictw Wyższej Szkoły Morskiej, Gdynia, 2000
- Andrzej Korzeniowski, Zarządzanie gospodarką magazynową, PWE, Warszawa, 1997
Literatura dodatkowa
- Gubała Marek, Popielas Jan, Podstawy zarządzania magazynem w przykładach, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań, 2002
- Karpiel Łucja, Skrzypek Mieczysław, Towaroznawstwo ogólne, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków, 2000