Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Zintegrowany transport wodny i lądowy

Sylabus przedmiotu Infrastruktura transportu naziemnego i powietrznego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Infrastruktura transportu naziemnego i powietrznego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Trojanowski <piotr.trojanowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 2,00,41zaliczenie
wykładyW1 30 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość geografii gospodarczej i podstawoych zagadnień z mechaniki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności z zakresu wykorzystania i analizy infrastruktury transportu naziemnego i powietrznego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Infrastruktura transportu samochodowego. Budowa i wyposażenie dróg.4
T-A-2Infrastruktura transportu kolejowego. Budowa i wyposażenie linii kolejowych.4
T-A-3Infrastruktura i wyposażenie lotnisk.4
T-A-4Aspekty organizacyjne i ekonomiczne infrastruktury transportu naziemnego i powietrznego.2
T-A-5Zaliczenie.1
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie w tematykę zajęć1
T-W-2Rys historyczny rozwoju infrastruktury transportu naziemnego i powietrznego.1
T-W-3Charakterystyka techniczno-eksploatacyjna infrastruktury liniowej i punktowej transportu naziemnego i powietrznego.2
T-W-4Drogi samochodowe. Kształtowanie geometryczne, konstrukcja drogi. Autostrady, drogi ekspresowe, ulice. Urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.8
T-W-5Drogi kolejowe. Zasady kształtowania układu geometrycznego toru, konstrukcja drogi. Utrzymanie nawierzchni kolejowej i podtorza. Linie, stacje i węzły kolejowe. Trakcje elektryczne, systemy sterowania ruchem kolejowym.8
T-W-6Drogi i porty lotnicze. Infrastruktura lotnisk.4
T-W-7Sieci transportowe. Aspekty organizacyjne i ekonomiczne infrastruktury transportu naziemnego i powietrznego.2
T-W-8Ocena rozwoju infrastruktury transportu naziemnego i powietrznego w Polsce. Kierunki rozwoju infrastruktury transportu naziemnego i powietrznego.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach.15
A-A-2Studiowanie literatury15
A-A-3Przygotowanie się do ćwiczeń i do zaliczenia.20
50
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Studiowanie literatury i czasopism fachowych.10
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu.8
A-W-4Egzamin.2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny (wykłady)
S-2Ocena formująca: Ocena osiągnietych efektów na zajeciach (ćwiczenia)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C01_W01
Student ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania i wykorzystania infrastruktury transportu naziemnego i powietrznego
TR_1A_W08C-1T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-2, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C01_U01
Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania stacjonarnych obiektów tworzących infrastrukturę tansportu naziemnego i powietrznego
TR_1A_U13C-1T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-4M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C01_K01
Student ma świadomość ważności i rozumie skutki działalności inżynierskiej w zakresie infrastruktury transportu naziemnego i powietrznego.
TR_1A_K02C-1T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-2, T-W-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_C01_W01
Student ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania i wykorzystania infrastruktury transportu naziemnego i powietrznego
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_C01_U01
Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania stacjonarnych obiektów tworzących infrastrukturę tansportu naziemnego i powietrznego
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_C01_K01
Student ma świadomość ważności i rozumie skutki działalności inżynierskiej w zakresie infrastruktury transportu naziemnego i powietrznego.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji wymaganych przez efekt kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.

Literatura podstawowa

  1. Rydzkowski W., Wojewódzka-Król K., Transport, PWN, Warszawa, 2009
  2. Wojewódzka - Król K., Rozwój infrastruktury transportu, Uniwersytet Gdański, Gdańsk, 2002
  3. Towpik K., Gołaszewski A., Kukulski J., Infrastruktura transportu samochodowego, OWPW, Warszawa, 2006
  4. Towpik K., Infrastruktura transportu kolejowego, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Niedzielski P., Tomanek R. (red.), Innowacje w transporcie, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2010
  2. Neider J., Transport międzynarodowy, PWE, Warszawa, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Infrastruktura transportu samochodowego. Budowa i wyposażenie dróg.4
T-A-2Infrastruktura transportu kolejowego. Budowa i wyposażenie linii kolejowych.4
T-A-3Infrastruktura i wyposażenie lotnisk.4
T-A-4Aspekty organizacyjne i ekonomiczne infrastruktury transportu naziemnego i powietrznego.2
T-A-5Zaliczenie.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie w tematykę zajęć1
T-W-2Rys historyczny rozwoju infrastruktury transportu naziemnego i powietrznego.1
T-W-3Charakterystyka techniczno-eksploatacyjna infrastruktury liniowej i punktowej transportu naziemnego i powietrznego.2
T-W-4Drogi samochodowe. Kształtowanie geometryczne, konstrukcja drogi. Autostrady, drogi ekspresowe, ulice. Urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.8
T-W-5Drogi kolejowe. Zasady kształtowania układu geometrycznego toru, konstrukcja drogi. Utrzymanie nawierzchni kolejowej i podtorza. Linie, stacje i węzły kolejowe. Trakcje elektryczne, systemy sterowania ruchem kolejowym.8
T-W-6Drogi i porty lotnicze. Infrastruktura lotnisk.4
T-W-7Sieci transportowe. Aspekty organizacyjne i ekonomiczne infrastruktury transportu naziemnego i powietrznego.2
T-W-8Ocena rozwoju infrastruktury transportu naziemnego i powietrznego w Polsce. Kierunki rozwoju infrastruktury transportu naziemnego i powietrznego.4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach.15
A-A-2Studiowanie literatury15
A-A-3Przygotowanie się do ćwiczeń i do zaliczenia.20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Studiowanie literatury i czasopism fachowych.10
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu.8
A-W-4Egzamin.2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_C01_W01Student ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania i wykorzystania infrastruktury transportu naziemnego i powietrznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W08ma wiedzę na temat funkcjonowania i wykorzystywania infrastruktury transportowej oraz zna metody jej kształtowania
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności z zakresu wykorzystania i analizy infrastruktury transportu naziemnego i powietrznego.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie w tematykę zajęć
T-W-6Drogi i porty lotnicze. Infrastruktura lotnisk.
T-W-3Charakterystyka techniczno-eksploatacyjna infrastruktury liniowej i punktowej transportu naziemnego i powietrznego.
T-W-7Sieci transportowe. Aspekty organizacyjne i ekonomiczne infrastruktury transportu naziemnego i powietrznego.
T-W-5Drogi kolejowe. Zasady kształtowania układu geometrycznego toru, konstrukcja drogi. Utrzymanie nawierzchni kolejowej i podtorza. Linie, stacje i węzły kolejowe. Trakcje elektryczne, systemy sterowania ruchem kolejowym.
T-W-8Ocena rozwoju infrastruktury transportu naziemnego i powietrznego w Polsce. Kierunki rozwoju infrastruktury transportu naziemnego i powietrznego.
T-W-2Rys historyczny rozwoju infrastruktury transportu naziemnego i powietrznego.
T-W-4Drogi samochodowe. Kształtowanie geometryczne, konstrukcja drogi. Autostrady, drogi ekspresowe, ulice. Urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny (wykłady)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_C01_U01Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania stacjonarnych obiektów tworzących infrastrukturę tansportu naziemnego i powietrznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności z zakresu wykorzystania i analizy infrastruktury transportu naziemnego i powietrznego.
Treści programoweT-A-2Infrastruktura transportu kolejowego. Budowa i wyposażenie linii kolejowych.
T-A-3Infrastruktura i wyposażenie lotnisk.
T-A-1Infrastruktura transportu samochodowego. Budowa i wyposażenie dróg.
T-A-4Aspekty organizacyjne i ekonomiczne infrastruktury transportu naziemnego i powietrznego.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena osiągnietych efektów na zajeciach (ćwiczenia)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_C01_K01Student ma świadomość ważności i rozumie skutki działalności inżynierskiej w zakresie infrastruktury transportu naziemnego i powietrznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności z zakresu wykorzystania i analizy infrastruktury transportu naziemnego i powietrznego.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie w tematykę zajęć
T-W-6Drogi i porty lotnicze. Infrastruktura lotnisk.
T-W-3Charakterystyka techniczno-eksploatacyjna infrastruktury liniowej i punktowej transportu naziemnego i powietrznego.
T-W-7Sieci transportowe. Aspekty organizacyjne i ekonomiczne infrastruktury transportu naziemnego i powietrznego.
T-W-5Drogi kolejowe. Zasady kształtowania układu geometrycznego toru, konstrukcja drogi. Utrzymanie nawierzchni kolejowej i podtorza. Linie, stacje i węzły kolejowe. Trakcje elektryczne, systemy sterowania ruchem kolejowym.
T-W-8Ocena rozwoju infrastruktury transportu naziemnego i powietrznego w Polsce. Kierunki rozwoju infrastruktury transportu naziemnego i powietrznego.
T-W-2Rys historyczny rozwoju infrastruktury transportu naziemnego i powietrznego.
T-W-4Drogi samochodowe. Kształtowanie geometryczne, konstrukcja drogi. Autostrady, drogi ekspresowe, ulice. Urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny (wykłady)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji wymaganych przez efekt kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.