Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Inżynieria ruchu w transporcie

Sylabus przedmiotu Eksploatacja środków transportu lądowego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Eksploatacja środków transportu lądowego
Specjalność Zintegrowany transport wodny i lądowy
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości dotyczące środków transportu lądowego i podstaw eksploatacji technicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość podstawowych zasad projektowania, budowy i eksploatacji środków transportu lądowego.
C-2Umiejętność określania uwarunkowań eksploatacyjnych środków transportu lądowego, w tym prawnych i ekonomicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do tematyki zajęć1
T-W-2Ogólna charakterystyka i klasyfikacja środków transportu lądowego.2
T-W-3Właściwości funkcjonalne oraz podstawowe parametry techniczne i eksploatacyjne środków transportu kolejowego i samochodowego.4
T-W-4Budowa i działanie pojazdów kołowych i szynowych.4
T-W-5Rodzaje, budowa i działanie środków transportu miejskiego i aglomeracyjnego.3
T-W-6Podstawowe zasady projektowania, organizacji i technologii procesów przewozu ładunków środkami transportu lądowego.4
T-W-7Dobór środków transportu lądowego do zadań przewozowych.3
T-W-8Standaryzacja i unifikacja w budowie środków transportu lądowego.3
T-W-9Dokumentacja przewozowa.3
T-W-10Aspekty ekonomiczne eksploatacji środków transportu samochodowego i kolejowego.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictow w zajęciach30
A-W-2Studiowanie litertury i czasopism fachowych10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
A-W-4Egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podajęce: wykład informacyjny
M-2Metody problemowe: wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D1-08_W01
Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych, ekonomicznych, społecznych i środowiskowych uwarunkowań działalności inżynierskiej w obszarze eksploatacji środków transportu lądowego
TR_1A_W14, TR_1A_W05C-2T-W-10, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-1
TR_1A_D1-08_W02
Student ma wiedzę dotyczącą projektowania, budowy i zastosowania środków transportu lądowego oraz zna podstawy ich bezpiecznej i niezawodnej eksploatacji, rozumie wpływ właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia, także zna metody i formy zabezpieczenia ładunków w transporcie lądowym
TR_1A_W16, TR_1A_W07, TR_1A_W10, TR_1A_W13C-1, C-2T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-2M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D1-08_U01
Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury i innych właściwie dobranych źródeł w zakresie eksploatacji środków transportu lądowego
TR_1A_U01C-1, C-2T-W-5, T-W-10, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-4, T-W-3M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_D1-08_W01
Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych, ekonomicznych, społecznych i środowiskowych uwarunkowań działalności inżynierskiej w obszarze eksploatacji środków transportu lądowego
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi oraz myli i nie rozumie podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną i obarczona pojedynczymi błędami merytorycznymi, popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają mu się pojedyncze błędy merytoryczne lub popełnia pomyłki, jednak rozumie podstawowe pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,0Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne, jednak rozumie poprawnie pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,5Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych, ale sporadycznie popełnia pomyłki. Potrafi także wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia
5,0Student ma poszerzoną wiedzę, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych i nie popełnia pomyłek, rozumie i właściwie interpretuje pojęcia. Potrafi wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia, a także zastosować wiedzę w odniesieniu do innych obszarów
TR_1A_D1-08_W02
Student ma wiedzę dotyczącą projektowania, budowy i zastosowania środków transportu lądowego oraz zna podstawy ich bezpiecznej i niezawodnej eksploatacji, rozumie wpływ właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia, także zna metody i formy zabezpieczenia ładunków w transporcie lądowym
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi oraz myli i nie rozumie podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną i obarczona pojedynczymi błędami merytorycznymi, popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają mu się pojedyncze błędy merytoryczne lub popełnia pomyłki, jednak rozumie podstawowe pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,0Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne, jednak rozumie poprawnie pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,5Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych, ale sporadycznie popełnia pomyłki. Potrafi także wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia
5,0Student ma poszerzoną wiedzę, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych i nie popełnia pomyłek, rozumie i właściwie interpretuje pojęcia. Potrafi wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia, a także zastosować wiedzę w odniesieniu do innych obszarów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_D1-08_U01
Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury i innych właściwie dobranych źródeł w zakresie eksploatacji środków transportu lądowego
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób określić podstawowych źródeł pozyskiwania informacji w celu rozwiązania zagadnienia
3,0Student potrafi wskazać podstawowe źródła pozyskiwania informacji w celu rozwiązania prostego zagadnienia
3,5Student potrafi wskazać podstawowe źródła pozyskiwania informacji w celu rozwiązania prostego zagadnienia, a także ocenić przydatność metod i przedstawić wnioski swoich analiz o średnim poziomie trudności
4,0Student potrafi wskazać źródła pozyskiwania informacji w celu rozwiązania zagadnienia, a także ocenić przydatność metod i przedstawić wnioski swoich analiz wraz z ich interpretacją na poziomie zawansowanym
4,5Student potrafi wskazać źródła pozyskiwania informacji w celu rozwiązania zagadnienia, a także ocenić przydatność metod i przedstawić wnioski swoich analiz wraz z ich interpretacją, Ponadto potrafi dyskutować o osiągniętych wynikach i uzasadniać swoją opinię
5,0Student potrafi wskazać źródła pozyskiwania informacji w celu rozwiązania zagadnienia. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje, przedstawić wnioski i samodzielnie uzasadniać dokonany wybór, a także zaproponować pewne modyfikacje rozwiązań

Literatura podstawowa

  1. Zalewski P., Siedlecki P., Drewnowski A., Technika transportu kolejowego, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2004
  2. Nowosielski L., Organizacja przewozów kolejowych, Kolejowa Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 1999
  3. Mendyk E., Ekonomika i organizacja transportu, Wyższa Szkoła Logistyki, Poznań, 2002
  4. Dyr. T., Techniki transportowe, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom, 1997
  5. Prochowski L., Żuchowski A., Pojazdy samochodowe – samochody ciężarowe i autobusy., WKŁ, Warszawa 2004, 2011
  6. Rychter T., Budowa pojazdów samochodowych., WSiP, Warszawa, 1999

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do tematyki zajęć1
T-W-2Ogólna charakterystyka i klasyfikacja środków transportu lądowego.2
T-W-3Właściwości funkcjonalne oraz podstawowe parametry techniczne i eksploatacyjne środków transportu kolejowego i samochodowego.4
T-W-4Budowa i działanie pojazdów kołowych i szynowych.4
T-W-5Rodzaje, budowa i działanie środków transportu miejskiego i aglomeracyjnego.3
T-W-6Podstawowe zasady projektowania, organizacji i technologii procesów przewozu ładunków środkami transportu lądowego.4
T-W-7Dobór środków transportu lądowego do zadań przewozowych.3
T-W-8Standaryzacja i unifikacja w budowie środków transportu lądowego.3
T-W-9Dokumentacja przewozowa.3
T-W-10Aspekty ekonomiczne eksploatacji środków transportu samochodowego i kolejowego.3
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictow w zajęciach30
A-W-2Studiowanie litertury i czasopism fachowych10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
A-W-4Egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D1-08_W01Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych, ekonomicznych, społecznych i środowiskowych uwarunkowań działalności inżynierskiej w obszarze eksploatacji środków transportu lądowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W14ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
TR_1A_W05ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych i ekonomicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w obszarze transportu
Cel przedmiotuC-2Umiejętność określania uwarunkowań eksploatacyjnych środków transportu lądowego, w tym prawnych i ekonomicznych.
Treści programoweT-W-10Aspekty ekonomiczne eksploatacji środków transportu samochodowego i kolejowego.
T-W-8Standaryzacja i unifikacja w budowie środków transportu lądowego.
T-W-9Dokumentacja przewozowa.
Metody nauczaniaM-1Metody podajęce: wykład informacyjny
M-2Metody problemowe: wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi oraz myli i nie rozumie podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną i obarczona pojedynczymi błędami merytorycznymi, popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają mu się pojedyncze błędy merytoryczne lub popełnia pomyłki, jednak rozumie podstawowe pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,0Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne, jednak rozumie poprawnie pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,5Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych, ale sporadycznie popełnia pomyłki. Potrafi także wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia
5,0Student ma poszerzoną wiedzę, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych i nie popełnia pomyłek, rozumie i właściwie interpretuje pojęcia. Potrafi wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia, a także zastosować wiedzę w odniesieniu do innych obszarów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D1-08_W02Student ma wiedzę dotyczącą projektowania, budowy i zastosowania środków transportu lądowego oraz zna podstawy ich bezpiecznej i niezawodnej eksploatacji, rozumie wpływ właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia, także zna metody i formy zabezpieczenia ładunków w transporcie lądowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W16ma elementarną wiedzę dotyczącą niezawodności i bezpieczeństwa maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, a także wiedzę z BHP
TR_1A_W07ma wiedzę dotyczącą budowy i zastosowania środków transportu i ich podsystemów, zna ich zasady projektowania oraz trendy rozwojowe
TR_1A_W10ma wiedzę z podstaw eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia
TR_1A_W13ma wiedzę dotyczącą podstawowych zagadnień z zakresu ładunkoznawstwa, zna metody i formy zabezpieczenia ładunków w transporcie
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstawowych zasad projektowania, budowy i eksploatacji środków transportu lądowego.
C-2Umiejętność określania uwarunkowań eksploatacyjnych środków transportu lądowego, w tym prawnych i ekonomicznych.
Treści programoweT-W-5Rodzaje, budowa i działanie środków transportu miejskiego i aglomeracyjnego.
T-W-7Dobór środków transportu lądowego do zadań przewozowych.
T-W-4Budowa i działanie pojazdów kołowych i szynowych.
T-W-6Podstawowe zasady projektowania, organizacji i technologii procesów przewozu ładunków środkami transportu lądowego.
T-W-3Właściwości funkcjonalne oraz podstawowe parametry techniczne i eksploatacyjne środków transportu kolejowego i samochodowego.
T-W-2Ogólna charakterystyka i klasyfikacja środków transportu lądowego.
Metody nauczaniaM-1Metody podajęce: wykład informacyjny
M-2Metody problemowe: wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi oraz myli i nie rozumie podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną i obarczona pojedynczymi błędami merytorycznymi, popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają mu się pojedyncze błędy merytoryczne lub popełnia pomyłki, jednak rozumie podstawowe pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,0Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne, jednak rozumie poprawnie pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,5Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych, ale sporadycznie popełnia pomyłki. Potrafi także wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia
5,0Student ma poszerzoną wiedzę, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych i nie popełnia pomyłek, rozumie i właściwie interpretuje pojęcia. Potrafi wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia, a także zastosować wiedzę w odniesieniu do innych obszarów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D1-08_U01Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury i innych właściwie dobranych źródeł w zakresie eksploatacji środków transportu lądowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie transportu; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstawowych zasad projektowania, budowy i eksploatacji środków transportu lądowego.
C-2Umiejętność określania uwarunkowań eksploatacyjnych środków transportu lądowego, w tym prawnych i ekonomicznych.
Treści programoweT-W-5Rodzaje, budowa i działanie środków transportu miejskiego i aglomeracyjnego.
T-W-10Aspekty ekonomiczne eksploatacji środków transportu samochodowego i kolejowego.
T-W-7Dobór środków transportu lądowego do zadań przewozowych.
T-W-8Standaryzacja i unifikacja w budowie środków transportu lądowego.
T-W-9Dokumentacja przewozowa.
T-W-4Budowa i działanie pojazdów kołowych i szynowych.
T-W-3Właściwości funkcjonalne oraz podstawowe parametry techniczne i eksploatacyjne środków transportu kolejowego i samochodowego.
Metody nauczaniaM-1Metody podajęce: wykład informacyjny
M-2Metody problemowe: wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób określić podstawowych źródeł pozyskiwania informacji w celu rozwiązania zagadnienia
3,0Student potrafi wskazać podstawowe źródła pozyskiwania informacji w celu rozwiązania prostego zagadnienia
3,5Student potrafi wskazać podstawowe źródła pozyskiwania informacji w celu rozwiązania prostego zagadnienia, a także ocenić przydatność metod i przedstawić wnioski swoich analiz o średnim poziomie trudności
4,0Student potrafi wskazać źródła pozyskiwania informacji w celu rozwiązania zagadnienia, a także ocenić przydatność metod i przedstawić wnioski swoich analiz wraz z ich interpretacją na poziomie zawansowanym
4,5Student potrafi wskazać źródła pozyskiwania informacji w celu rozwiązania zagadnienia, a także ocenić przydatność metod i przedstawić wnioski swoich analiz wraz z ich interpretacją, Ponadto potrafi dyskutować o osiągniętych wynikach i uzasadniać swoją opinię
5,0Student potrafi wskazać źródła pozyskiwania informacji w celu rozwiązania zagadnienia. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje, przedstawić wnioski i samodzielnie uzasadniać dokonany wybór, a także zaproponować pewne modyfikacje rozwiązań