Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
Sylabus przedmiotu Systemy energetyczne w transporcie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy energetyczne w transporcie | ||
Specjalność | Transport żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 41 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy teorii systemów. Maszyny cieplne. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Pogłębiona znajomość podstawowych zagadnień systemow energetycznych i gospodarki energetycznej ze szczególnym uwzględnieniem systemów energetycznych wodnych środków transportu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Tok obliczeń podstawowych instalacji obsługujących silniki główne, pomocnicze i system grzewczy oraz zasady doboru elementów składowych (instalacje: sprężonego powietrza, wody zaburtowej, chłodzenia wodą słodką, oleju smarowego, paliwa ciekłego, grzewcze i gazów spalinowych). Analiza schematów instalacji typowych systemów energetycznych stosowanych i wykorzystywanych w transporcie. | 13 |
T-A-2 | Zaliczenia zajęć. | 2 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Badanie układu napędowego statku w zmiennych warunkach pływania z użyciem symulatora siłowni okrętowych. Sterowanie optymalne układem napędowym. Symulacja pracy wybranych instalacji siłowni okrętowych. | 13 |
T-L-2 | Zaliczenia laboratoriów. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pierwotne źródła energii. Wykorzystanie zasobów energii odnawialnej. Paliwa konwncjonalne i alternatywne stosowane w środkach transportu. Zasoby paliw i energii. | 6 |
T-W-2 | Pojęcie systemu energetycznego i jego związki z otoczeniem. Ogólna charakterystyka procesów konwersji energii. Klasyfikacja systemów energetycznych. | 6 |
T-W-3 | Wskaźniki techniczno-ekonomiczne wybranych systemów energetycznych. | 3 |
T-W-4 | Charakterystyka okrętowych systemów energetycznych. | 8 |
T-W-5 | Zagadnienia współpracy układu ruchowego statku. | 3 |
T-W-6 | Sposoby racjonalizacji gospodarki energetycznej w transporcie. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 13 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć | 3 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia zajęć. | 2 |
18 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w laboratoriach. | 13 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i opracowywanie sprawozdań. | 10 |
A-L-3 | przygotowanie do zaliczenia laboratoriow. | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i przygotowanie do egzaminu. | 1 |
A-W-3 | Egzamin. | 2 |
33 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny. |
M-2 | Metoda problemowa: wykład problemowy. |
M-3 | Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe. |
M-4 | Metody programowane z użyciem komputera i symulatora siłowni okrętowych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Podsumowanie wiedzy nabytej podczas wykładów i własnych studiów. |
S-2 | Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w trakcie odbywanych ćwiczeń oraz bieżąca identyfikacja ewentualnych braków. |
S-3 | Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w trakcie odbywanych laboratoriów oraz bieżąca identyfikacja ewentualnych braków. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D4-14-1_W01 Znajomość miejsc występowania i własności pierwotnych źródeł energii. Podstawowa wiedza z zakresu konwersji energii. Sposoby wykorzystania i zastosowanie różnych form energii w transporcie. | TR_2A_W03, TR_2A_W10 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D4-14-1_U01 Student potrafi wykorzystać metody symulacyjne do analizy systemów, ze szczególnym uwzględnieniem systemów energetycznych, potrafi dostrzegać aspekty systemowe dotyczące zagadnień energetycznych w transporcie oraz potrafi krytycznie ocenić systemy transportowe z punktu widzenia ich efektywności energetycznej i wpływu na środowisko. | TR_2A_U10, TR_2A_U11, TR_2A_U12 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-A-1 | M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D4-14-1_K01 Student ma świadomość wpływu eksploatowanych systemów transportowych na aspekty pozatechniczne, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń i wpływu na środowisko. | TR_2A_K07, TR_2A_K02, TR_2A_K04 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-A-1 | M-3, M-2, M-4 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D4-14-1_W01 Znajomość miejsc występowania i własności pierwotnych źródeł energii. Podstawowa wiedza z zakresu konwersji energii. Sposoby wykorzystania i zastosowanie różnych form energii w transporcie. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu. |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia. | |
3,5 | Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia. | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia. | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową. | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D4-14-1_U01 Student potrafi wykorzystać metody symulacyjne do analizy systemów, ze szczególnym uwzględnieniem systemów energetycznych, potrafi dostrzegać aspekty systemowe dotyczące zagadnień energetycznych w transporcie oraz potrafi krytycznie ocenić systemy transportowe z punktu widzenia ich efektywności energetycznej i wpływu na środowisko. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D4-14-1_K01 Student ma świadomość wpływu eksploatowanych systemów transportowych na aspekty pozatechniczne, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń i wpływu na środowisko. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych. |
3,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elementarnym. | |
3,5 | Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym. | |
4,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu. | |
4,5 | Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość. | |
5,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość i pełną świadomość swojej roli. |
Literatura podstawowa
- Chmielniak T.J, Technologie energetyczne, WNT, Warszawa, 2008
- Giernalczyk M., Górski Z., Siłownie okrętowe, Wydawnictwo akademii Morskiej w Gdyni, Gdynia, 2011, 1
- Górski Z., Okrętowe mechanizmy i urządzenia pomocnicze, Trademar, Gdynia, 2010, 2
Literatura dodatkowa
- Górski J., Energetyka cieplna, TARBONUS, Kraków, 2008, 1