Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
Sylabus przedmiotu Socjologiczne aspekty ochrony środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Socjologiczne aspekty ochrony środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Wiktorowska-Jasik <Anna.Wiktorowska-Jasik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu socjologii i ochrony środowiska. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie wiedzy w zakresie podstawowych problemów związanych z socjologicznym kontekstem ochrony środowiska oraz ekorozwoju. |
C-2 | Ukazanie wzajemnych zależności człowieka i środowiska w aspekcie współczesnej sytuacji społeczno-ekologicznej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Socjologia jako nauka o społeczeństwie, kierunki i teorie w socjologii środowiska, środowisko we współczesnych teoriach socjologicznych, problemy środowiska przyrodniczego w ujęciu socjologicznym, środowisko człowieka jako system społeczno-kulturowy i przyrodniczy. | 5 |
T-W-2 | Relacje między światem społecznym a środowiskiem przyrodniczym, historyczne zależności społeczeństwo – środowisko, rola kryzysów i katastrof ekologicznych w dziejach ludzkości, rozwój cywilizacji a determinanty degradacji środowiska naturalnego o charakterze demograficznym, gospodarczym i kulturowym. | 8 |
T-W-3 | Główne zagrożenia środowiska, źródła zagrożeń, skażenie środowiska i odpady, wyczerpywanie się zasobów, wzrost demograficzny a kryzys ekologiczny, globalne ocieplenie - ryzyko związane ze środowiskiem, żywność zmodyfikowana genetycznie – ryzyko zdrowotne. | 6 |
T-W-4 | Dylematy i konflikty związane z ochroną przyrody, dylematy społeczne, racjonalność działań społecznych (krótkowzroczność, egoizm, altruizm, emocje; niechciane konsekwencje ludzkich działań; pojęcie równowagi społecznej), ryzyko i niepewność (koncepcje ryzyka; percepcja ryzyka; ryzyko i niepewność; ryzyko i niepewność w kontekście zmiany klimatu). | 6 |
T-W-5 | Świadomość zagrożeń ekologicznych i pojęcie konfliktu ekologicznego, uwarunkowania powstawania konfliktów ekologicznych, strony konfliktu, sposoby rozwiązywania konfliktów, zasady dialogu społecznego i rola mediacji w rozwiązywaniu konfliktów ekologicznych. | 8 |
T-W-6 | Informowanie społeczeństwa o stanie środowiska, konsultacje społeczne, społeczne konstruowanie problemów ekologicznych | 2 |
T-W-7 | Dwie wizje rozwoju społecznego: ekorozwój i rozwój zrównoważony – definicje, podstawowe założenia i reguły. | 2 |
T-W-8 | Świadomość ekologiczna i edukacja ekologiczna jako społeczne aspekty ochrony środowiska, rola norm i wartości w życiu społecznym, odpowiedzialność społeczna w ochronie środowiska, rola organizacji pozarządowych w kształtowaniu polityki ekologicznej, wzory zachowań ekologicznych, społeczne zachowania proekologiczne, kształtowanie świadomości ekologicznej wśród młodzieży i dorosłych, instrumenty kształtowania zachowań i postaw proekologicznych. | 8 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach oraz kolokwia zaliczeniowe | 45 |
A-W-2 | czytanie wskazanej literatury | 5 |
A-W-3 | przygotowanie się do kolokwiów okresowych | 15 |
A-W-4 | przygotowanie się i napisanie pracy zaliczeniowej | 10 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | wykład konwersatoryjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kolokwium sprawdzające wiedzę studenta z danego bloku tematycznego |
S-2 | Ocena podsumowująca: średnia ocen uzyskanych z kolokwiów sprawdzających wiedzę studenta z danych bloków tematycznych |
S-3 | Ocena podsumowująca: dobrowolna pisemna praca zaliczeniowa |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_A03-1_W01 Student definiuje podstawowe pojęcia związane z socjologicznym kontekstem zagadnień związanych z ochroną środowiska i potrafi ukazać wzajemne zależności człowieka i środowiska w aspekcie współczesnej sytuacji społeczno-ekologicznej. | TR_2A_W10 | — | — | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-3, M-1, M-2 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_A03-1_U01 Student rozumie problemy ochrony środowiska i wzajemne relacje człowieka i środowiska z punktu widzenia nauk przyrodniczych jak i humanistycznych posiada umiejętności oceny problemów ochrony środowiska w aspekcie ich interdyscyplinarnego charakteru i różnych płaszczyzn funkcjonowania człowieka w przyrodzie. | TR_2A_U06, TR_2A_U08 | — | — | C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-5 | M-1, M-3, M-2 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_A03-1_K01 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury i baz danych, analizować je, dokonywać ich interpretacji, formułować wnioski i opinie oraz wskazywać możliwości indywidualnych działań na rzecz poprawy stanu środowiska. | TR_2A_K02, TR_2A_K03, TR_2A_K04, TR_2A_K06 | — | — | C-2, C-1 | T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-8, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_A03-1_W01 Student definiuje podstawowe pojęcia związane z socjologicznym kontekstem zagadnień związanych z ochroną środowiska i potrafi ukazać wzajemne zależności człowieka i środowiska w aspekcie współczesnej sytuacji społeczno-ekologicznej. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje minimalną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
5,0 | Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_A03-1_U01 Student rozumie problemy ochrony środowiska i wzajemne relacje człowieka i środowiska z punktu widzenia nauk przyrodniczych jak i humanistycznych posiada umiejętności oceny problemów ochrony środowiska w aspekcie ich interdyscyplinarnego charakteru i różnych płaszczyzn funkcjonowania człowieka w przyrodzie. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje minimalną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
5,0 | Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_A03-1_K01 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury i baz danych, analizować je, dokonywać ich interpretacji, formułować wnioski i opinie oraz wskazywać możliwości indywidualnych działań na rzecz poprawy stanu środowiska. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje minimalną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
5,0 | Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań |
Literatura podstawowa
- Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa, 2003
- Matczak P., Problemy ekologiczne jako problemy społeczne, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2000
- Kozłowski S., Ekorozwój – wyzwanie XXI wieku, PWN, Warszawa, 2002
- Długosz D., Garbacik A., Podstawy zarządzania konfliktami społecznymi, Wyd. Ars Nova, Poznań, 2000
- Domka L., Dialog z przyrodą w edukacji dla ekorozwoju, PWN, Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- Czasopisma naukowe, prasa codzienna, radio i telewizja