Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
specjalność: Projektowanie i budowa okrętów
Sylabus przedmiotu Podstawy eksploatacji siłowni:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy eksploatacji siłowni | ||
Specjalność | Budowa i eksploatacja siłowni okrętowych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu maszyn cieplnych, urządzeń pomocniczych siłowni, siłowni okrętowych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność w zakresie podstaw eksploatacji siłowni okrętowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badanie układu napędowego z użyciem symulatora siłowni okrętowych. | 6 |
T-L-2 | Rozruch siłowni okrętowych. | 4 |
T-L-3 | Sterowanie optymalne układem napędowym. | 4 |
T-L-4 | Symulacja pracy instalacji siłowni okrętowych. | 8 |
T-L-5 | Stany awarii i ich usuwanie. | 4 |
T-L-6 | Metody oceny efektywności ekonomicznej. | 2 |
T-L-7 | Zaliczanie laboratoriow. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wybór ekonomicznych parametrów pracy układu napędowego silnik – śruba. | 4 |
T-W-2 | Praca układu napędowego w czasie manewrowania statkiem: ruszanie statku; zmiana kierunku ruchu statku. | 4 |
T-W-3 | Podstawy eksploatacji układu rozruchowo nawrotnego. | 3 |
T-W-4 | Podstawy eksploatacji: instalacji: sprężonego powietrza; wody chłodzącej morskiej; wody chłodzącej słodkiej; oleju smarowego; paliwa; grzewczych. | 19 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia. | 10 |
40 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu. | 28 |
A-W-3 | Egzamin. | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny. |
M-2 | Metoda problemowa: wykład problemowy. |
M-3 | Metody programowane z użyciem komputera i symulatora siłowni okrętowych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Podsumowanie wiedzy nabytej podczas wykładów i własnych studiów z zakresu eksploatacji siłowni okrętowych. |
S-2 | Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w trakcie odbywanych laboratoriów oraz identyfikacja ewentualnych braków. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Podsumowująca ocena nabytych umiejętności i kompetencji z zakresu podstaw eksploatacji siłowni okrętowych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D2-15_W01 Student powinien być w stanie określić sposoby doboru optymalnych parametrów pracy głównego układu napędowego statku oraz wytłumaczyć i wskazać właściwe sposoby eksploatacji układów pomocniczych oraz podstawowych instalacji i urządzeń siłowni okrętowych. | O_1A_W08, O_1A_W14, O_1A_W15, O_1A_W16, O_1A_W21 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-6, T-L-3, T-L-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D2-15_U01 Student powinien umieć właściwie analizować i wyznaczać parametry pracy układu napędowego, elektrowni, kotłowni okrętowej oraz urządzeń pomocniczych siłowni okrętowych. | O_1A_U02, O_1A_U04, O_1A_U10, O_1A_U12 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D2-15_K01 Student nabędzie świadomość ważności pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym zagrożeń bezpieczeństwa i występującego ryzyka podczas eksploatacji siłowni okrętowych. | O_1A_K02, O_1A_K07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D2-15_W01 Student powinien być w stanie określić sposoby doboru optymalnych parametrów pracy głównego układu napędowego statku oraz wytłumaczyć i wskazać właściwe sposoby eksploatacji układów pomocniczych oraz podstawowych instalacji i urządzeń siłowni okrętowych. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia. | |
3,5 | Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia. | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia. | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową. | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D2-15_U01 Student powinien umieć właściwie analizować i wyznaczać parametry pracy układu napędowego, elektrowni, kotłowni okrętowej oraz urządzeń pomocniczych siłowni okrętowych. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D2-15_K01 Student nabędzie świadomość ważności pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym zagrożeń bezpieczeństwa i występującego ryzyka podczas eksploatacji siłowni okrętowych. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych. |
3,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elementarnym. | |
3,5 | Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym. | |
4,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu. | |
4,5 | Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując świadomość zagrożeń i skutków oddzialywania eksploatowanych silowni na otoczenie.. | |
5,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując wykazując świadomość zagrożeń i skutków oddzialywania eksploatowanych silowni na otoczenie.oraz pełną świadomość swojej roli. |
Literatura podstawowa
- Giernalczyk M., Górski Z., Siłownie okrętowe., Akademia Morska w Gdyni, Gdynia, 2011, Część I i II
- Przepisy klkasyfikacji i budowy statków morskich, PRS, Gdańsk, Wydania aktualne
Literatura dodatkowa
- Szargut J. i inni, Racjonalizacja użytkowania energii w zakładach przemysłowych, Biblioteka Fundacji Poszanowania Energii, Warszawa, 1994
- Urbańsk P., Instalacje spalinowych siłoweni okrętowych, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1984
- Chachulski, Podstawy napędu okrętowego, WSM, Gdynia, 1988
- Michalsi R., Siłownie okrętowe, Politechnik a Szczecińska, Szczecin, 1997