Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
specjalność: Projektowanie i budowa okrętów
Sylabus przedmiotu Pompy, sprężarki i wentylatory:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Pompy, sprężarki i wentylatory | ||
Specjalność | Budowa i eksploatacja siłowni okrętowych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z mechaniki płynów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy o budowie, zasadzie działania, podstawach doboru i eksploatcji pomp sprężarek i wentylatorów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczanie parametrów pracy pomp wirowych. | 4 |
T-A-2 | Obliczanie parametrów gazu za sprężarką. | 2 |
T-A-3 | Ćwiczenia na symulatorze komputerowym: badanie turbosprężarki powietrza doładowującego, badanie współpracy pomp w instalacji chłodzenia | 8 |
T-A-4 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Demontaż i montaż pomp. | 3 |
T-L-2 | Badanie współpracy pomp z instalacją rurociągów. | 3 |
T-L-3 | Badanie układów połączeń pomp. | 2 |
T-L-4 | Badanie charakterystyki wentylatora | 2 |
T-L-5 | Zapoznanie z budową dmuchawy kotła. | 2 |
T-L-6 | Uruchamianie i obserwacja pracy sprężarki tłokowej powietrza rozruchowego. | 2 |
T-L-7 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja i zasada działania biernych maszyn wyporowych i przepływowych | 2 |
T-W-2 | Parametry pracy pompy i układu pompowego. | 3 |
T-W-3 | Pompy wyporowe –zasada działania, budowa, charakterystyki. | 3 |
T-W-4 | Pompy wirowe. | 3 |
T-W-5 | Jednowymiarowa teoria przepływu przez wirnik. | 2 |
T-W-6 | Teoria podobieństwa dynamicznego pomp wirowych. | 2 |
T-W-7 | Charakterystyki pomp wirowych. Regulacja wydajności | 2 |
T-W-8 | Współpraca pomp. Zasady doboru pomp. | 2 |
T-W-9 | Sprężanie gazów. Klasyfikacja sprężarek. | 2 |
T-W-10 | Sprężarki wyporowe. | 2 |
T-W-11 | Sprężarki wirowe. | 2 |
T-W-12 | Wentylatory i dmuchawy. | 2 |
T-W-13 | Charakterystyki. Regulacja wydajności sprężarek i wentylatorów. Współpraca sprężarek i wentylatorów z instalacją | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 8 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 2 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 25 |
A-L-3 | Studiowanie literatury | 5 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i źródeł internetowych | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 8 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe i laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Test z treści wykładowych, pisemne zaliczenie zadań z ćwiczeń audytoryjnych i ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D2-03_W01 Ma wiedzę z mechaniki płynów w zakresie dotyczącym pomp i sprężarek oraz wiedzę w związaną ze sposobami pomiarów parametrów pomp, sprężarek i wentylatorów w warunkach laboratoryjnych a także w zakresie rodzajów, budowy i funkcji spełnainych na statkach. | O_1A_W07, O_1A_W10, O_1A_W14 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-1, T-W-13 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D2-03_U01 Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych pomp, sprężarek i wentylatorów, potrafi wykonać podstawowe obliczenia oraz dobrać odpowiednie pompy sprężrki i wentylatory dlapotrzeb siłowni.i | O_1A_U07 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-A-2, T-A-3, T-A-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D2-03_K01 Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w zakresie eksploatacji pomp, sprężarek i wentylatorów. w tym jej wpływ na środowisko morskie i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje. | O_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-7, T-W-13, T-A-3 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D2-03_W01 Ma wiedzę z mechaniki płynów w zakresie dotyczącym pomp i sprężarek oraz wiedzę w związaną ze sposobami pomiarów parametrów pomp, sprężarek i wentylatorów w warunkach laboratoryjnych a także w zakresie rodzajów, budowy i funkcji spełnainych na statkach. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D2-03_U01 Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych pomp, sprężarek i wentylatorów, potrafi wykonać podstawowe obliczenia oraz dobrać odpowiednie pompy sprężrki i wentylatory dlapotrzeb siłowni.i | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D2-03_K01 Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w zakresie eksploatacji pomp, sprężarek i wentylatorów. w tym jej wpływ na środowisko morskie i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli |
Literatura podstawowa
- Perepeczko A. Górski Z., Okrętowe mechanizmy i urządzenia pomociecze, Trademar, Gdynia, 2010
- Jędral W, Pompy wirowe, Wyd. Naukowe PWN, Waeszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- Stępniewski M, Pompy, WNT, Warszawa, 1978