Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
specjalność: Projektowanie i budowa okrętów

Sylabus przedmiotu Napędy elektryczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Napędy elektryczne
Specjalność Budowa i eksploatacja siłowni okrętowych
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Józiak <Wieslaw.Joziak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,33zaliczenie
laboratoriaL5 15 1,00,33zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,34egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Fizyka w zakresie szkoły średniej
W-2Znajomość liczb zespolonych oraz funkcji trygonometrycznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość zasad bezpiecznej eksploatacji maszyn z napędami elektrycznymi
C-2Znajomość podstawowych zasad doboru układu napedowego do wymagań maszyny roboczej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Bezpieczeństwo ludzi i sprzetu2
T-A-2Projektowanie instalacji zasilającej2
T-A-3Dobór silnika asynchronicznego do wymagań maszyny roboczej4
T-A-4Zaliczenie1
T-A-5Dobór silnika prądu stałego do wymagań maszyny roboczej2
T-A-6Projektowanie napędów z przemiennikami częstotliwości i układami łagodnego startu2
T-A-7Układy sterowania1
T-A-8Zaliczenie1
15
laboratoria
T-L-1badanie silnika klatkowego połączonego w trójkąt i w gwiazdę2
T-L-2Badanie silnika pierścieniowego2
T-L-3Zaliczenie1
T-L-4Badanie właściwości ruchowych napędu z silnikiem obcowzbudnym prądu stałego oraz właściwości ruchowych napędu z silnikami asynchronicznymi: klatkowym i pierścieniowym.4
T-L-5Rozruch i hamowanie silnika asynchronicznego pierścieniowego i klatkowego2
T-L-6Współpraca silnika klatkowego z przemiennikiem częstotliwości2
T-L-7Zaliczenie1
T-L-8Analiza pracy układów zabezpieczających1
15
wykłady
T-W-1Ogólne wiadomości o budowie maszyn elektrycznych1
T-W-2Maszyny asynchroniczne4
T-W-3Maszyny synchroniczne2
T-W-4Maszyny prądu stałego2
T-W-5Podstawy napędu elektrycznego3
T-W-6Przemienniki częstotliwości i układy łagodnego startu2
T-W-7Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie wskazanej literatury6
A-A-3Przygotowanie sie do zaliczeń4
25
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie wskazanej literatury6
A-L-3Przygotowanie się do zaliczeń4
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury8
A-W-3Egzamin2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem rzutnika komputerowego
M-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem rzutnika komputerowego i tablicy
M-3Zajęcia laboratoryjne z wykorzystaniem silników elektrycznych oraz maszyn roboczych w skali rzeczywistej i modelowej.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Końcowe pisemne sprawdzenie wiadomości nabytych w trakcie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzenie umiejętności rozwiazywania zadań rachunkowych dotyczących doboru elementów instalacji napedowych
S-3Ocena podsumowująca: Sprawozdania z wykonanych ćwiczeń praktycznych w laboratorium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D2-01_W01
Student nabywa podstawowe wiadomości na temat maszyn elektrycznych, układów pracy i sposobów zasilania. Poznaje zasady bezpiecznej pracy napędów elektrycznych
O_1A_W12, O_1A_W16, O_1A_W17C-1, C-2T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5M-1S-1
O_1A_D2-01_W02
Student nabywa umiejętności projektowania układów napędowych i zasilających oraz bezpiecznej z nimi pracy
O_1A_W12, O_1A_W04, O_1A_W08, O_1A_W17, O_1A_W19C-1, C-2T-A-6, T-A-5, T-A-7, T-A-2, T-A-3, T-L-8, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5M-2S-2
O_1A_D2-01_W03
Student zapoznaje się praktycznie z zasadami bezpiecznej pracy elektrycznych układów napędowych. Poznaje typy silników elektrycznych i układy zasilania.
O_1A_W12, O_1A_W05, O_1A_W10, O_1A_W16C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-L-8M-3S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D2-01_U01
Student nabywa podstawowe umiejętności niezbędne w pracy związanej z napędami elektrycznymi. Poznaje zasady bezpiecznej pracy napędów elektrycznych
O_1A_U07, O_1A_U08, O_1A_U10C-1, C-2T-A-6, T-A-5, T-A-7, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1
O_1A_D2-01_U02
Student nabywa umiejętności projektowania układów napędowych i zasilających oraz bezpiecznej z nimi pracy
O_1A_U02, O_1A_U06, O_1A_U07, O_1A_U10C-1, C-2T-A-6, T-A-5, T-A-7, T-A-2, T-A-3M-2S-2
O_1A_D2-01_U03
Student zapoznaje się praktycznie z zasadami bezpiecznej pracy elektrycznych układów napędowych. Poznaje typy silników elektrycznych i układy zasilania.
O_1A_U04, O_1A_U06, O_1A_U08C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-L-8M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_D2-01_W01
Student nabywa podstawowe wiadomości na temat maszyn elektrycznych, układów pracy i sposobów zasilania. Poznaje zasady bezpiecznej pracy napędów elektrycznych
2,0Student nie zna materiału przekazanego w trakcie wykładu
3,0Student zna podstawowe wiadomości dotyczące napędów, przekazane w trakcie wykładów
3,5Student opanował wiedzy z wykładów w sposób wystarczający do bezpiecznej pracy z elektrycznymi układami napędowymi
4,0Student zna oprócz wiedzy z wykładów, wiedzę samodzielnie przyswojoną z podanej literatury
4,5Student oprócz wiedzy wymaganej na ocenę 4,0 ma wiedzę dotyczącą nowoczesnych układów napędowych stosowanych w okrętownictwie
5,0Student oprócz umiejętności wymaganych na ocenę 4,5 potrafi dokonać analizy napędu elektrycznego pod kątem zgodności z wymogami Ustawy o efektywności energetycznej
O_1A_D2-01_W02
Student nabywa umiejętności projektowania układów napędowych i zasilających oraz bezpiecznej z nimi pracy
2,0Student nie potrafi dokonąć analizy pracy elementów napędu elektrycznego
3,0Student potrafi przeanalizować pracę poszczególnych podzespołów napędu elektrycznego
3,5Student potrafi przeanalizować pracę poszczególnych podzespołów napędu elektrycznego, oraz potrafi potrafi dokonać analizy pracy poszczególnych węzłów napędu.
4,0Student potrafi przeanalizować pracę poszczególnych podzespołów napędu elektrycznego, oraz potrafi dokonać analizy pracy poszczególnych węzłów napędu. Student potrafi dokonać analizy i syntezy zespołu napędowego.
4,5Student potrafi przeanalizować pracę poszczególnych podzespołów napędu elektrycznego, oraz potrafi dokonać analizy pracy poszczególnych węzłów napędu. Student potrafi dokonać analizy i syntezy zespołu napędowego. Potrafi dobrać przemiennik częstotliwości oraz układ łagodnego startu do wymagań napedu.
5,0Student potrafi przeanalizować pracę poszczególnych podzespołów napędu elektrycznego, oraz potrafi dokonać analizy pracy poszczególnych węzłów napędu. Student potrafi dokonać analizy i syntezy zespołu napędowego. Potrafi dobrać przemiennik częstotliwości oraz układy łagodnego startu do wymagań napedu. Student ma wiedzę pozwalającą na optymalizację układów napędowych. Zna wymagania Ustawy o efektywności energetycznej w zakresie silników napędowych.
O_1A_D2-01_W03
Student zapoznaje się praktycznie z zasadami bezpiecznej pracy elektrycznych układów napędowych. Poznaje typy silników elektrycznych i układy zasilania.
2,0Student nie zna zasad bezpiecznej pracy z układami elektrycznymi
3,0Student zna zasady pracy z układami elektrycznymi. Wie jak prawidłowo podłaczyć i zabezpieczyć urządzenia elektryczne
3,5Student zna zasady pracy z układami elektrycznymi. Wie jak prawidłowo podłaczyć i zabezpieczyć urządzenia elektryczne. Zna podstawowe zasady dotyczące doboru parametrów sieci zasilajacej.
4,0Student zna zasady pracy z układami elektrycznymi. Wie jak prawidłowo podłaczyć i zabezpieczyć urządzenia elektryczne. Zna podstawowe zasady dotyczące doboru parametrów sieci zasilajacej. Wie jak działa i w jakim celu jest wykorzystywany przełacznik gwiazda-trójkąt.
4,5Student zna zasady pracy z układami elektrycznymi. Wie jak prawidłowo podłaczyć i zabezpieczyć urządzenia elektryczne. Zna podstawowe zasady dotyczące doboru parametrów sieci zasilajacej. Wie jak działa i w jakim celu jest wykorzystywany przełacznik gwiazda-trójkąt. Zna sposoby sterowania silników elektrycznych asynchronicznych i krokowych.
5,0Student zna zasady pracy z układami elektrycznymi. Wie jak prawidłowo podłaczyć i zabezpieczyć urządzenia elektryczne. Zna podstawowe zasady dotyczące doboru parametrów sieci zasilajacej. Wie jak działa i w jakim celu jest wykorzystywany przełacznik gwiazda-trójkąt. Zna sposoby sterowania silników elektrycznych asynchronicznych i krokowych. Zna rodzaje i przeznaczenie przemienników częstotliwości i układów miękkiego startu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_D2-01_U01
Student nabywa podstawowe umiejętności niezbędne w pracy związanej z napędami elektrycznymi. Poznaje zasady bezpiecznej pracy napędów elektrycznych
2,0Student nie zna materiału przekazanego w trakcie wykładu
3,0Student umie zastosować w obliczeniach praktycznych podstawowe wiadomości dotyczące napędów, przekazane w trakcie wykładów
3,5Student potrafi w obliczeniach, oprócz wiedzy z wykładów, zastosować wiedzę samodzielnie przyswojoną z podanej literatury
4,0Student oprócz umiejętności wymaganych na ocenę 3,5 potrafi samodzielnie zaprojektować nowy układ napędu elektrycznego
4,5Student oprócz umiejętności wymaganych na ocenę 3,5 potrafi samodzielnie zaprojektować nowy układ napędu elektrycznego. Student potrafi dokonać analizy dowolnego napędu elektrycznego pod wzgledem zagrożeń dla mechanizmów i istot żywych
5,0Student oprócz umiejętności wymaganych na ocenę 4,5 potrafi dokonać analizy napędu elektrycznego pod kątem zgodności z wymogami Ustawy o efektywności energetycznej
O_1A_D2-01_U02
Student nabywa umiejętności projektowania układów napędowych i zasilających oraz bezpiecznej z nimi pracy
2,0Student nie ma wiedzy przekazanej na wykładzie niezbednej do analizy układów napedowych
3,0Student potrafi przeprowadzić obliczenia podstawowych parametrów poszczególnych elementów napedu elektrycznego
3,5Student potrafi przeprowadzić obliczenia podstawowych parametrów poszczególnych elementów napedu elektrycznego z uwzględnieniem wpływu czynników zewnetrznych na instalację.
4,0Student potrafi przeprowadzić obliczenia podstawowych parametrów poszczególnych elementów napedu elektrycznego z uwzględnieniem wpływu czynników zewnetrznych na instalację. Student potrafi potrafi dokonać obliczeń układu napędowego do zadanych warunków pracy maszyny roboczej.
4,5Student potrafi przeprowadzić obliczenia podstawowych parametrów poszczególnych elementów napedu elektrycznego z uwzględnieniem wpływu czynników zewnetrznych na instalację. Student potrafi potrafi dokonać obliczeń układu napędowego do zadanych warunków pracy maszyny roboczej. Potrafi przeprowadzić analizę istniejącej instalacji napędowej.
5,0Student potrafi przeprowadzić obliczenia podstawowych parametrów poszczególnych elementów napedu elektrycznego z uwzględnieniem wpływu czynników zewnetrznych na instalację. Student potrafi potrafi dokonać obliczeń układu napędowego do zadanych warunków pracy maszyny roboczej. Potrafi przeprowadzić analizę istniejącej instalacji napędowej. Student potrafi dostosować instalację napędową do wymogów Ustawy o efektywności energetycznej w zakresie silników elektrycznych
O_1A_D2-01_U03
Student zapoznaje się praktycznie z zasadami bezpiecznej pracy elektrycznych układów napędowych. Poznaje typy silników elektrycznych i układy zasilania.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej elektryczności i układów elektrycznych.
3,0Student potrafi bezpiecznie dokonać podstawowych prac konserwacyjnych napędu elektrycznego. Sprawozdanie z przeprowadzonych ćwiczeń spełnia minimalne wymagania opisane w instrukcji stanowiskowej.
3,5Student potrafi bezpiecznie dokonać podstawowych prac konserwacyjnych napędu elektrycznego. Potrafi sprawdzić prawidłowe funkcjonowanie zabezpieczeń. Sprawozdanie z przeprowadzonych ćwiczeń spełnia minimalne wymagania opisane w instrukcji stanowiskowej.
4,0Student potrafi bezpiecznie dokonać podstawowych prac konserwacyjnych napędu elektrycznego. Potrafi sprawdzić prawidłowe funkcjonowanie zabezpieczeń, potrafi podłączyć silnik elektryczny do urządzeń zasilających. Sprawozdanie z przeprowadzonych ćwiczeń spełnia minimalne wymagania opisane w instrukcji stanowiskowej oraz zawiera wnioski.
4,5Student potrafi bezpiecznie dokonać podstawowych prac konserwacyjnych napędu elektrycznego, potrafi podłączyć silnik elektryczny do urządzeń zasilających. Na podstawie danych odczytanych z maszyny roboczej i danych znamionowych silnika student protrafi stwierdzić prawidłowość doboru napędu. Student prawidłowo wykonał sprawozdanie z ćwiczeń.
5,0Student potrafi bezpiecznie dokonać podstawowych prac konserwacyjnych napędu elektrycznego, potrafi podłączyć silnik elektryczny do urządzeń zasilających. Na podstawie wymagań odczytanych z maszyny roboczej i danych znamionowych silnika student protrafi stwierdzić prawidłowość doboru napędu. Potrafi dobrać parametry przemiennika częstotliwości lub układu miękkiego startu do wymagań silnika napedowego i maszyny roboczej. Student prawidłowo wykonał sprawozdanie z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Koziej E. Sochoń B, elektrotechnika i elektronika, PWN, Warszawa
  2. Tomczyk Jerzy, Modele dynamiczne elementów i układów napędów elektrycznych, WNT, Warszawa
  3. Glinka Tadeusz, Maszyny elektryczne i transformatory, PWN, WNT, Warszawa

Literatura dodatkowa

  1. Polskie Normy, Sigma
  2. Materiały informacyjne producentów elementów sprzętu
  3. Latek Władysław, Teoria maszyn elektrycznych, WNT, Warszawa

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Bezpieczeństwo ludzi i sprzetu2
T-A-2Projektowanie instalacji zasilającej2
T-A-3Dobór silnika asynchronicznego do wymagań maszyny roboczej4
T-A-4Zaliczenie1
T-A-5Dobór silnika prądu stałego do wymagań maszyny roboczej2
T-A-6Projektowanie napędów z przemiennikami częstotliwości i układami łagodnego startu2
T-A-7Układy sterowania1
T-A-8Zaliczenie1
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1badanie silnika klatkowego połączonego w trójkąt i w gwiazdę2
T-L-2Badanie silnika pierścieniowego2
T-L-3Zaliczenie1
T-L-4Badanie właściwości ruchowych napędu z silnikiem obcowzbudnym prądu stałego oraz właściwości ruchowych napędu z silnikami asynchronicznymi: klatkowym i pierścieniowym.4
T-L-5Rozruch i hamowanie silnika asynchronicznego pierścieniowego i klatkowego2
T-L-6Współpraca silnika klatkowego z przemiennikiem częstotliwości2
T-L-7Zaliczenie1
T-L-8Analiza pracy układów zabezpieczających1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólne wiadomości o budowie maszyn elektrycznych1
T-W-2Maszyny asynchroniczne4
T-W-3Maszyny synchroniczne2
T-W-4Maszyny prądu stałego2
T-W-5Podstawy napędu elektrycznego3
T-W-6Przemienniki częstotliwości i układy łagodnego startu2
T-W-7Zaliczenie1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie wskazanej literatury6
A-A-3Przygotowanie sie do zaliczeń4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie wskazanej literatury6
A-L-3Przygotowanie się do zaliczeń4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury8
A-W-3Egzamin2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_D2-01_W01Student nabywa podstawowe wiadomości na temat maszyn elektrycznych, układów pracy i sposobów zasilania. Poznaje zasady bezpiecznej pracy napędów elektrycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W12ma wiedzę w zakresie podstaw konstrukcji maszyn, w tym projektowania i doboru typowych elementów mechanizmów i maszyn, ich pasowań, łożyskowania, przekładni, itp.
O_1A_W16ma wiedzę w zakresie rodzajów napędów obiektów oceanotechnicznych, układów przeniesienia napędu, budowy siłowni okrętowych
O_1A_W17ma wiedzę w zakresie wyposażenia obiektów oceanotechnicznych w urządzenia, instalacje i systemy bezpieczeństwa, w tym urządzenia pokładowe, instalacje ładunkowe, balastowe, do pozyskiwania zasobów morskich, sanitarne, klimatyzacyjne, wentylacyjne, grzewcze, itp.
Cel przedmiotuC-1Znajomość zasad bezpiecznej eksploatacji maszyn z napędami elektrycznymi
C-2Znajomość podstawowych zasad doboru układu napedowego do wymagań maszyny roboczej
Treści programoweT-W-6Przemienniki częstotliwości i układy łagodnego startu
T-W-3Maszyny synchroniczne
T-W-1Ogólne wiadomości o budowie maszyn elektrycznych
T-W-2Maszyny asynchroniczne
T-W-4Maszyny prądu stałego
T-W-5Podstawy napędu elektrycznego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem rzutnika komputerowego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Końcowe pisemne sprawdzenie wiadomości nabytych w trakcie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna materiału przekazanego w trakcie wykładu
3,0Student zna podstawowe wiadomości dotyczące napędów, przekazane w trakcie wykładów
3,5Student opanował wiedzy z wykładów w sposób wystarczający do bezpiecznej pracy z elektrycznymi układami napędowymi
4,0Student zna oprócz wiedzy z wykładów, wiedzę samodzielnie przyswojoną z podanej literatury
4,5Student oprócz wiedzy wymaganej na ocenę 4,0 ma wiedzę dotyczącą nowoczesnych układów napędowych stosowanych w okrętownictwie
5,0Student oprócz umiejętności wymaganych na ocenę 4,5 potrafi dokonać analizy napędu elektrycznego pod kątem zgodności z wymogami Ustawy o efektywności energetycznej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_D2-01_W02Student nabywa umiejętności projektowania układów napędowych i zasilających oraz bezpiecznej z nimi pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W12ma wiedzę w zakresie podstaw konstrukcji maszyn, w tym projektowania i doboru typowych elementów mechanizmów i maszyn, ich pasowań, łożyskowania, przekładni, itp.
O_1A_W04ma wiedzę w zakresie matematyki, obejmującą algebrę, geometrię, analizę, probabilistykę oraz elementy matematyki dyskretnej i stosowa-nej, w tym metody matematyczne i metody numeryczne niezbędne do: 1) opisu wielkości fizycznych będących zmiennymi losowymi, wnioskowania i projektowania probabilistycznego, 2) opisu matematycznego zjawisk i procesów z zakresu oceanotechniki oraz ich rozwiązywania
O_1A_W08ma wiedzę w zakresie termodynamiki technicznej; zna różnorodne źródła energii oraz sposoby ich wykorzystania w technice
O_1A_W17ma wiedzę w zakresie wyposażenia obiektów oceanotechnicznych w urządzenia, instalacje i systemy bezpieczeństwa, w tym urządzenia pokładowe, instalacje ładunkowe, balastowe, do pozyskiwania zasobów morskich, sanitarne, klimatyzacyjne, wentylacyjne, grzewcze, itp.
O_1A_W19ma wiedzę w zakresie technologii budowy i remontów obiektów oceanotechnicznych, planowania i organizacji procesów produkcji, zaopatrzenia, technologiczności produktu, pracy przedsiębiorstw produkcyjnych z branży morskiej, w tym stoczni i ich kooperantów
Cel przedmiotuC-1Znajomość zasad bezpiecznej eksploatacji maszyn z napędami elektrycznymi
C-2Znajomość podstawowych zasad doboru układu napedowego do wymagań maszyny roboczej
Treści programoweT-A-6Projektowanie napędów z przemiennikami częstotliwości i układami łagodnego startu
T-A-5Dobór silnika prądu stałego do wymagań maszyny roboczej
T-A-7Układy sterowania
T-A-2Projektowanie instalacji zasilającej
T-A-3Dobór silnika asynchronicznego do wymagań maszyny roboczej
T-L-8Analiza pracy układów zabezpieczających
T-W-3Maszyny synchroniczne
T-W-2Maszyny asynchroniczne
T-W-4Maszyny prądu stałego
T-W-5Podstawy napędu elektrycznego
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem rzutnika komputerowego i tablicy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzenie umiejętności rozwiazywania zadań rachunkowych dotyczących doboru elementów instalacji napedowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dokonąć analizy pracy elementów napędu elektrycznego
3,0Student potrafi przeanalizować pracę poszczególnych podzespołów napędu elektrycznego
3,5Student potrafi przeanalizować pracę poszczególnych podzespołów napędu elektrycznego, oraz potrafi potrafi dokonać analizy pracy poszczególnych węzłów napędu.
4,0Student potrafi przeanalizować pracę poszczególnych podzespołów napędu elektrycznego, oraz potrafi dokonać analizy pracy poszczególnych węzłów napędu. Student potrafi dokonać analizy i syntezy zespołu napędowego.
4,5Student potrafi przeanalizować pracę poszczególnych podzespołów napędu elektrycznego, oraz potrafi dokonać analizy pracy poszczególnych węzłów napędu. Student potrafi dokonać analizy i syntezy zespołu napędowego. Potrafi dobrać przemiennik częstotliwości oraz układ łagodnego startu do wymagań napedu.
5,0Student potrafi przeanalizować pracę poszczególnych podzespołów napędu elektrycznego, oraz potrafi dokonać analizy pracy poszczególnych węzłów napędu. Student potrafi dokonać analizy i syntezy zespołu napędowego. Potrafi dobrać przemiennik częstotliwości oraz układy łagodnego startu do wymagań napedu. Student ma wiedzę pozwalającą na optymalizację układów napędowych. Zna wymagania Ustawy o efektywności energetycznej w zakresie silników napędowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_D2-01_W03Student zapoznaje się praktycznie z zasadami bezpiecznej pracy elektrycznych układów napędowych. Poznaje typy silników elektrycznych i układy zasilania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W12ma wiedzę w zakresie podstaw konstrukcji maszyn, w tym projektowania i doboru typowych elementów mechanizmów i maszyn, ich pasowań, łożyskowania, przekładni, itp.
O_1A_W05ma wiedzę w zakresie fizyki, obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność i magnetyzm, fizykę jądrową oraz fizykę ciała stałego, niezbędną do: 1) pomiaru i określania wielkości fizycznych, 2) zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych i procesów występujących w przyrodzie, 3) wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym, 4) rozumienia zachowania otaczającego nas świata
O_1A_W10ma wiedzę w zakresie metod i narzędzi do pomiarów parametrów obiektów technicznych w warunkach laboratoryjnych i przemysłowych; zna zasady określania tolerancji wykonawczych; zna metody i przepisy dotyczące kontroli jakości wymiarowej w procesach produkcyjnych
O_1A_W16ma wiedzę w zakresie rodzajów napędów obiektów oceanotechnicznych, układów przeniesienia napędu, budowy siłowni okrętowych
Cel przedmiotuC-1Znajomość zasad bezpiecznej eksploatacji maszyn z napędami elektrycznymi
C-2Znajomość podstawowych zasad doboru układu napedowego do wymagań maszyny roboczej
Treści programoweT-L-1badanie silnika klatkowego połączonego w trójkąt i w gwiazdę
T-L-2Badanie silnika pierścieniowego
T-L-4Badanie właściwości ruchowych napędu z silnikiem obcowzbudnym prądu stałego oraz właściwości ruchowych napędu z silnikami asynchronicznymi: klatkowym i pierścieniowym.
T-L-6Współpraca silnika klatkowego z przemiennikiem częstotliwości
T-L-5Rozruch i hamowanie silnika asynchronicznego pierścieniowego i klatkowego
T-L-8Analiza pracy układów zabezpieczających
Metody nauczaniaM-3Zajęcia laboratoryjne z wykorzystaniem silników elektrycznych oraz maszyn roboczych w skali rzeczywistej i modelowej.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sprawozdania z wykonanych ćwiczeń praktycznych w laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zasad bezpiecznej pracy z układami elektrycznymi
3,0Student zna zasady pracy z układami elektrycznymi. Wie jak prawidłowo podłaczyć i zabezpieczyć urządzenia elektryczne
3,5Student zna zasady pracy z układami elektrycznymi. Wie jak prawidłowo podłaczyć i zabezpieczyć urządzenia elektryczne. Zna podstawowe zasady dotyczące doboru parametrów sieci zasilajacej.
4,0Student zna zasady pracy z układami elektrycznymi. Wie jak prawidłowo podłaczyć i zabezpieczyć urządzenia elektryczne. Zna podstawowe zasady dotyczące doboru parametrów sieci zasilajacej. Wie jak działa i w jakim celu jest wykorzystywany przełacznik gwiazda-trójkąt.
4,5Student zna zasady pracy z układami elektrycznymi. Wie jak prawidłowo podłaczyć i zabezpieczyć urządzenia elektryczne. Zna podstawowe zasady dotyczące doboru parametrów sieci zasilajacej. Wie jak działa i w jakim celu jest wykorzystywany przełacznik gwiazda-trójkąt. Zna sposoby sterowania silników elektrycznych asynchronicznych i krokowych.
5,0Student zna zasady pracy z układami elektrycznymi. Wie jak prawidłowo podłaczyć i zabezpieczyć urządzenia elektryczne. Zna podstawowe zasady dotyczące doboru parametrów sieci zasilajacej. Wie jak działa i w jakim celu jest wykorzystywany przełacznik gwiazda-trójkąt. Zna sposoby sterowania silników elektrycznych asynchronicznych i krokowych. Zna rodzaje i przeznaczenie przemienników częstotliwości i układów miękkiego startu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_D2-01_U01Student nabywa podstawowe umiejętności niezbędne w pracy związanej z napędami elektrycznymi. Poznaje zasady bezpiecznej pracy napędów elektrycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U07potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji
O_1A_U08ma przygotowanie niezbędne do pracy w przemyśle, zna czynniki i rodzaje zagrożeń występujące w tym środowisku; zna zasady bezpieczeństwa pracy i ergonomii
O_1A_U10potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich w tym koszty wytworzenia i eksploatacji obiektów technicznych; umie uwzględnić kryterium ekonomiczne w projektowaniu
Cel przedmiotuC-1Znajomość zasad bezpiecznej eksploatacji maszyn z napędami elektrycznymi
C-2Znajomość podstawowych zasad doboru układu napedowego do wymagań maszyny roboczej
Treści programoweT-A-6Projektowanie napędów z przemiennikami częstotliwości i układami łagodnego startu
T-A-5Dobór silnika prądu stałego do wymagań maszyny roboczej
T-A-7Układy sterowania
T-A-2Projektowanie instalacji zasilającej
T-A-1Bezpieczeństwo ludzi i sprzetu
T-A-3Dobór silnika asynchronicznego do wymagań maszyny roboczej
T-W-6Przemienniki częstotliwości i układy łagodnego startu
T-W-3Maszyny synchroniczne
T-W-1Ogólne wiadomości o budowie maszyn elektrycznych
T-W-2Maszyny asynchroniczne
T-W-4Maszyny prądu stałego
T-W-5Podstawy napędu elektrycznego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem rzutnika komputerowego
M-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem rzutnika komputerowego i tablicy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Końcowe pisemne sprawdzenie wiadomości nabytych w trakcie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna materiału przekazanego w trakcie wykładu
3,0Student umie zastosować w obliczeniach praktycznych podstawowe wiadomości dotyczące napędów, przekazane w trakcie wykładów
3,5Student potrafi w obliczeniach, oprócz wiedzy z wykładów, zastosować wiedzę samodzielnie przyswojoną z podanej literatury
4,0Student oprócz umiejętności wymaganych na ocenę 3,5 potrafi samodzielnie zaprojektować nowy układ napędu elektrycznego
4,5Student oprócz umiejętności wymaganych na ocenę 3,5 potrafi samodzielnie zaprojektować nowy układ napędu elektrycznego. Student potrafi dokonać analizy dowolnego napędu elektrycznego pod wzgledem zagrożeń dla mechanizmów i istot żywych
5,0Student oprócz umiejętności wymaganych na ocenę 4,5 potrafi dokonać analizy napędu elektrycznego pod kątem zgodności z wymogami Ustawy o efektywności energetycznej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_D2-01_U02Student nabywa umiejętności projektowania układów napędowych i zasilających oraz bezpiecznej z nimi pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U02potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski. Stosuje zasady ochrony własności intelektualnej.
O_1A_U06potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
O_1A_U07potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji
O_1A_U10potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich w tym koszty wytworzenia i eksploatacji obiektów technicznych; umie uwzględnić kryterium ekonomiczne w projektowaniu
Cel przedmiotuC-1Znajomość zasad bezpiecznej eksploatacji maszyn z napędami elektrycznymi
C-2Znajomość podstawowych zasad doboru układu napedowego do wymagań maszyny roboczej
Treści programoweT-A-6Projektowanie napędów z przemiennikami częstotliwości i układami łagodnego startu
T-A-5Dobór silnika prądu stałego do wymagań maszyny roboczej
T-A-7Układy sterowania
T-A-2Projektowanie instalacji zasilającej
T-A-3Dobór silnika asynchronicznego do wymagań maszyny roboczej
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem rzutnika komputerowego i tablicy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzenie umiejętności rozwiazywania zadań rachunkowych dotyczących doboru elementów instalacji napedowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy przekazanej na wykładzie niezbednej do analizy układów napedowych
3,0Student potrafi przeprowadzić obliczenia podstawowych parametrów poszczególnych elementów napedu elektrycznego
3,5Student potrafi przeprowadzić obliczenia podstawowych parametrów poszczególnych elementów napedu elektrycznego z uwzględnieniem wpływu czynników zewnetrznych na instalację.
4,0Student potrafi przeprowadzić obliczenia podstawowych parametrów poszczególnych elementów napedu elektrycznego z uwzględnieniem wpływu czynników zewnetrznych na instalację. Student potrafi potrafi dokonać obliczeń układu napędowego do zadanych warunków pracy maszyny roboczej.
4,5Student potrafi przeprowadzić obliczenia podstawowych parametrów poszczególnych elementów napedu elektrycznego z uwzględnieniem wpływu czynników zewnetrznych na instalację. Student potrafi potrafi dokonać obliczeń układu napędowego do zadanych warunków pracy maszyny roboczej. Potrafi przeprowadzić analizę istniejącej instalacji napędowej.
5,0Student potrafi przeprowadzić obliczenia podstawowych parametrów poszczególnych elementów napedu elektrycznego z uwzględnieniem wpływu czynników zewnetrznych na instalację. Student potrafi potrafi dokonać obliczeń układu napędowego do zadanych warunków pracy maszyny roboczej. Potrafi przeprowadzić analizę istniejącej instalacji napędowej. Student potrafi dostosować instalację napędową do wymogów Ustawy o efektywności energetycznej w zakresie silników elektrycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_D2-01_U03Student zapoznaje się praktycznie z zasadami bezpiecznej pracy elektrycznych układów napędowych. Poznaje typy silników elektrycznych i układy zasilania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U04potrafi opracować dokumentację w postaci rysunków i opisów projektowanych i inwentaryzowanych obiektów technicznych wykorzystując narzędzia komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania
O_1A_U06potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
O_1A_U08ma przygotowanie niezbędne do pracy w przemyśle, zna czynniki i rodzaje zagrożeń występujące w tym środowisku; zna zasady bezpieczeństwa pracy i ergonomii
Cel przedmiotuC-1Znajomość zasad bezpiecznej eksploatacji maszyn z napędami elektrycznymi
C-2Znajomość podstawowych zasad doboru układu napedowego do wymagań maszyny roboczej
Treści programoweT-L-1badanie silnika klatkowego połączonego w trójkąt i w gwiazdę
T-L-2Badanie silnika pierścieniowego
T-L-4Badanie właściwości ruchowych napędu z silnikiem obcowzbudnym prądu stałego oraz właściwości ruchowych napędu z silnikami asynchronicznymi: klatkowym i pierścieniowym.
T-L-6Współpraca silnika klatkowego z przemiennikiem częstotliwości
T-L-5Rozruch i hamowanie silnika asynchronicznego pierścieniowego i klatkowego
T-L-8Analiza pracy układów zabezpieczających
Metody nauczaniaM-3Zajęcia laboratoryjne z wykorzystaniem silników elektrycznych oraz maszyn roboczych w skali rzeczywistej i modelowej.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sprawozdania z wykonanych ćwiczeń praktycznych w laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej elektryczności i układów elektrycznych.
3,0Student potrafi bezpiecznie dokonać podstawowych prac konserwacyjnych napędu elektrycznego. Sprawozdanie z przeprowadzonych ćwiczeń spełnia minimalne wymagania opisane w instrukcji stanowiskowej.
3,5Student potrafi bezpiecznie dokonać podstawowych prac konserwacyjnych napędu elektrycznego. Potrafi sprawdzić prawidłowe funkcjonowanie zabezpieczeń. Sprawozdanie z przeprowadzonych ćwiczeń spełnia minimalne wymagania opisane w instrukcji stanowiskowej.
4,0Student potrafi bezpiecznie dokonać podstawowych prac konserwacyjnych napędu elektrycznego. Potrafi sprawdzić prawidłowe funkcjonowanie zabezpieczeń, potrafi podłączyć silnik elektryczny do urządzeń zasilających. Sprawozdanie z przeprowadzonych ćwiczeń spełnia minimalne wymagania opisane w instrukcji stanowiskowej oraz zawiera wnioski.
4,5Student potrafi bezpiecznie dokonać podstawowych prac konserwacyjnych napędu elektrycznego, potrafi podłączyć silnik elektryczny do urządzeń zasilających. Na podstawie danych odczytanych z maszyny roboczej i danych znamionowych silnika student protrafi stwierdzić prawidłowość doboru napędu. Student prawidłowo wykonał sprawozdanie z ćwiczeń.
5,0Student potrafi bezpiecznie dokonać podstawowych prac konserwacyjnych napędu elektrycznego, potrafi podłączyć silnik elektryczny do urządzeń zasilających. Na podstawie wymagań odczytanych z maszyny roboczej i danych znamionowych silnika student protrafi stwierdzić prawidłowość doboru napędu. Potrafi dobrać parametry przemiennika częstotliwości lub układu miękkiego startu do wymagań silnika napedowego i maszyny roboczej. Student prawidłowo wykonał sprawozdanie z ćwiczeń.