Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
specjalność: Projektowanie i budowa okrętów

Sylabus przedmiotu Technologia wyposażania statków:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia wyposażania statków
Specjalność Projektowanie i budowa okrętów
Jednostka prowadząca Katedra Mechaniki Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Banaszek <Andrzej.Banaszek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP7 15 1,30,50zaliczenie
wykładyW7 30 1,70,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1materiałoznawstwo, mechanika ogólna, konstrukcja okrętów, podst. konstrukcji maszyn.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość zagadnień technologii wyposażania w zakresie omawianym w programie wykładów. Podstawowa umiejętność projektowania procesu wyposażania statku.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Podstawowe zasady technologicznego projektowania przestrzennego rejonów wyposażeniowych statków i obiektów oceanotechnicznych (cechy przestrzenne i czasowe jednostek wyposażeniowych). Wpływ prefabrykacji oraz blokowego i modułowego wyposażania na projektowanie, technologię budowy i eksploatację na przykładach instalacji rurarskich i wyposażania pomieszczeń.15
15
wykłady
T-W-1Rozwój technologii wyposażania statków. Struktura wydziałów i zakres prac wyposażeniowych w stoczni. Przygotowanie baz montażowych, fundamenty i przejścia grodziowe jako bazy montażowe, płyty fundamentowe. Montaż głównego układu napędowego, wzajemne oddziaływanie kadłuba statku i siłowni podczas wodowania, wyposażania i załadunku. Wpływ śruby na linię wałów. Technologia montażu linii wałów - montaż tylnicy, osadzanie śruby, parowanie wałów, metody montażu linii wałów. Montaż maszyn głównych i wyposażenia pomocniczego siłowni. Montaż urządzeń sterowych: steru, maszyny sterowej, steru strumieniowego. Technologia rurociągów okrętowych, kanałów wentylacyjnych, instalacji elektrycznych, prac ślusarskich. Technologia wyposażania nadbudówki - modułowy system wyposażania. Prace konserwacyjne, izolacyjne, drzewne, ciesielskie. Wykonawstwo i montaż osprzętu okrętowego. Wzajemne oddziaływanie procesu budowy kadłuba i wyposażania końcowego - deformacja kadłuba podczas montażu, zapewnienie dokładności wykonawstwa.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Praca pod kierunkiem wykładowcy.15
A-P-2Praca własna.17
32
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Praca własna studenta.11
A-W-3Egzamin2
43

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.
M-2Metody praktyczne: metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena ciągła.
S-2Ocena podsumowująca: na podstawie egzaminu pisemnego - wykłady. na podstawie oceny wykonanego projektu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D1-14_W01
Ma wiedzę o różnych rodzajach technik wytwarzania oraz w zakresie wyposażania statków.
O_1A_W11, O_1A_W19C-1T-P-1M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D1-14_U01
Ma umiejętności w zakresie różnych rodzajach technik wytwarzania oraz w zakresie technologii wyposażania statków.
O_1A_U08, O_1A_U13C-1T-P-1M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_D1-14_W01
Ma wiedzę o różnych rodzajach technik wytwarzania oraz w zakresie wyposażania statków.
2,0Student nie ma wiedzy niezbędnej do rozwiązania podstawowych problemów.
3,0Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania podstawowych problemów.
3,5Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
4,0Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.
4,5Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
5,0Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_D1-14_U01
Ma umiejętności w zakresie różnych rodzajach technik wytwarzania oraz w zakresie technologii wyposażania statków.
2,0Student nie potrafi rozwiązać podstawowych problemów.
3,0Student potrafi rozwiązać podstawowych problemy.
3,5Student potrafi rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student potrafi rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności.
4,5Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności.
5,0Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności.

Literatura podstawowa

  1. Offshore, 2012
  2. Sea Technology, 2012
  3. Offshore Engineer, 2012
  4. Ocean Systems, 2012
  5. Ocean News and Technology, 2012
  6. Marine Log., 2012
  7. Groover M. P., Fundamentals of Modern Manufacturing - Materials, Processes and Systems, John Wiley&Sons, 2002, II

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa, Modulnaja postrojka sudow, Sudostrojenije, Leningrad, 1983
  2. Cudny K., Linie wałów okrętowych, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1990
  3. Balcerski A., Bocheński D., Układy technologiczne i energetyczne jednostek oceanotechnicznych, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1998
  4. Storch R.L., Ship Production, Cornell Maritime Press, Centreville, USA, 1995, 2
  5. Szarejko J., Poradnik instalatora rurociągów, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1985
  6. Szarejko J., Poradnik ślusarza okrętowego, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1983
  7. Doerffer J.W., Organizacja produkcji w stoczni, Wydawnictwo Morskie, Gdynia, 1971
  8. Szarejko J., Rusztowania robocze w budownictwie okrętowym, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1985
  9. Doerffer J.W., Technologia wyposażania statków, Wydswnictwo Morskie, Gdańsk, 1975

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Podstawowe zasady technologicznego projektowania przestrzennego rejonów wyposażeniowych statków i obiektów oceanotechnicznych (cechy przestrzenne i czasowe jednostek wyposażeniowych). Wpływ prefabrykacji oraz blokowego i modułowego wyposażania na projektowanie, technologię budowy i eksploatację na przykładach instalacji rurarskich i wyposażania pomieszczeń.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozwój technologii wyposażania statków. Struktura wydziałów i zakres prac wyposażeniowych w stoczni. Przygotowanie baz montażowych, fundamenty i przejścia grodziowe jako bazy montażowe, płyty fundamentowe. Montaż głównego układu napędowego, wzajemne oddziaływanie kadłuba statku i siłowni podczas wodowania, wyposażania i załadunku. Wpływ śruby na linię wałów. Technologia montażu linii wałów - montaż tylnicy, osadzanie śruby, parowanie wałów, metody montażu linii wałów. Montaż maszyn głównych i wyposażenia pomocniczego siłowni. Montaż urządzeń sterowych: steru, maszyny sterowej, steru strumieniowego. Technologia rurociągów okrętowych, kanałów wentylacyjnych, instalacji elektrycznych, prac ślusarskich. Technologia wyposażania nadbudówki - modułowy system wyposażania. Prace konserwacyjne, izolacyjne, drzewne, ciesielskie. Wykonawstwo i montaż osprzętu okrętowego. Wzajemne oddziaływanie procesu budowy kadłuba i wyposażania końcowego - deformacja kadłuba podczas montażu, zapewnienie dokładności wykonawstwa.30
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Praca pod kierunkiem wykładowcy.15
A-P-2Praca własna.17
32
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Praca własna studenta.11
A-W-3Egzamin2
43
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_D1-14_W01Ma wiedzę o różnych rodzajach technik wytwarzania oraz w zakresie wyposażania statków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W11ma wiedzę o różnych rodzajach technik wytwarzania, zakresie ich stosowania, organizacji w procesach produkcyjnych, związanych z nimi zagrożeniami dla człowieka i środowiska, aktualnymi kierunkami rozwoju
O_1A_W19ma wiedzę w zakresie technologii budowy i remontów obiektów oceanotechnicznych, planowania i organizacji procesów produkcji, zaopatrzenia, technologiczności produktu, pracy przedsiębiorstw produkcyjnych z branży morskiej, w tym stoczni i ich kooperantów
Cel przedmiotuC-1Znajomość zagadnień technologii wyposażania w zakresie omawianym w programie wykładów. Podstawowa umiejętność projektowania procesu wyposażania statku.
Treści programoweT-P-1Podstawowe zasady technologicznego projektowania przestrzennego rejonów wyposażeniowych statków i obiektów oceanotechnicznych (cechy przestrzenne i czasowe jednostek wyposażeniowych). Wpływ prefabrykacji oraz blokowego i modułowego wyposażania na projektowanie, technologię budowy i eksploatację na przykładach instalacji rurarskich i wyposażania pomieszczeń.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.
M-2Metody praktyczne: metoda projektów.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: na podstawie egzaminu pisemnego - wykłady. na podstawie oceny wykonanego projektu.
S-1Ocena formująca: ocena ciągła.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy niezbędnej do rozwiązania podstawowych problemów.
3,0Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania podstawowych problemów.
3,5Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
4,0Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.
4,5Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
5,0Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_D1-14_U01Ma umiejętności w zakresie różnych rodzajach technik wytwarzania oraz w zakresie technologii wyposażania statków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U08ma przygotowanie niezbędne do pracy w przemyśle, zna czynniki i rodzaje zagrożeń występujące w tym środowisku; zna zasady bezpieczeństwa pracy i ergonomii
O_1A_U13potrafi zaprojektować urządzenie, obiekt, instalację, system lub proces, typowe dla oceanotechniki, zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Znajomość zagadnień technologii wyposażania w zakresie omawianym w programie wykładów. Podstawowa umiejętność projektowania procesu wyposażania statku.
Treści programoweT-P-1Podstawowe zasady technologicznego projektowania przestrzennego rejonów wyposażeniowych statków i obiektów oceanotechnicznych (cechy przestrzenne i czasowe jednostek wyposażeniowych). Wpływ prefabrykacji oraz blokowego i modułowego wyposażania na projektowanie, technologię budowy i eksploatację na przykładach instalacji rurarskich i wyposażania pomieszczeń.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.
M-2Metody praktyczne: metoda projektów.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: na podstawie egzaminu pisemnego - wykłady. na podstawie oceny wykonanego projektu.
S-1Ocena formująca: ocena ciągła.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozwiązać podstawowych problemów.
3,0Student potrafi rozwiązać podstawowych problemy.
3,5Student potrafi rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student potrafi rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności.
4,5Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności.
5,0Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności.