Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
specjalność: Projektowanie i budowa okrętów
Sylabus przedmiotu Inżynieria jakości:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynieria jakości | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Urbański <Tomasz.Urbanski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Włodzimierz Rosochacki <Wlodzimierz.Rosochacki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu technik wytwarzania. |
W-2 | Podstawy statystyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Korzystanie z systemów ISO w działalności inżynierskiej. |
C-2 | Analiza procesów produkcyjnych z uwzględnieniem kryteriów jakościowych. |
C-3 | Statystyczna analiza wyników pomiarów. |
C-4 | Podstawowa umiejętność wykorzystania metod oraz urządzeń pomiarowych stosowanych w budownictwie okrętowym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza wybranych stoczniowych procesów technologicznych pod kątem doboru wskaźników oceny jakości. | 3 |
T-A-2 | Porównanie wariantów technologii substytucyjnych ze względu na ekonomiczne kryteria jakościowe. | 4 |
T-A-3 | Metody oraz instrumenty pomiarowe stosowane w procesach sterowania jakością wymiarową konstrukcji okrętowych. | 4 |
T-A-4 | Wykorzystanie metod statystycznych w zarządzaniu jakością wymiarową kadłuba. | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie jakości w przedsiębiorstwie przemysłowym. | 1 |
T-W-2 | Jakość produktu, a jakość technologii. | 1 |
T-W-3 | Projektowanie i analiza jakości z zastosowaniem wskaźników techniczno-ekonomicznych. | 1 |
T-W-4 | Stan prawny i certyfikacja systemów zapewnienia i doskonalenia jakości. | 1 |
T-W-5 | Zarządzanie projakościowe. Kryteria i metody oceny jakości stoczniowych procesów produkcyjnych | 1 |
T-W-6 | Kontrola wadliwości spoin spawalniczych. | 1 |
T-W-7 | Komputerowe wspomaganie zarządzania informacją w systemach zapewnienia i doskonalenia jakości. | 1 |
T-W-8 | Systemy sterowania jakością wymiarową w procesie budowy konstrukcji wielkogabarytowych. | 4 |
T-W-9 | Metody pomiarowe stosowane w procesach produkcji konstrukcji okrętowych. | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć, praca własna | 6 |
A-A-3 | Studiowanie literatury | 4 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 15 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 19 |
A-W-4 | udział w zaliczeniu | 1 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady: metody podające oraz problemowe. |
M-2 | Ćwiczenia: metody praktyczne z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry i bazy technicznej zakładów przemysłu oceanotechnicznego. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia |
S-2 | Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji cwiczeń audytoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_B20_W02 Student ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością | O_1A_W02 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1 |
O_1A_B20_W10 Student ma wiedzę w zakresie metod i narzędzi do pomiarów parametrów obiektów technicznych w warunkach laboratoryjnych i przemysłowych; zna zasady określania tolerancji wykonawczych; zna metody i przepisy dotyczące kontroli jakości wymiarowej w procesach produkcyjnych | O_1A_W10 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_B20_U01 Student potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji | O_1A_U07 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_B20_W02 Student ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną | |
O_1A_B20_W10 Student ma wiedzę w zakresie metod i narzędzi do pomiarów parametrów obiektów technicznych w warunkach laboratoryjnych i przemysłowych; zna zasady określania tolerancji wykonawczych; zna metody i przepisy dotyczące kontroli jakości wymiarowej w procesach produkcyjnych | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_B20_U01 Student potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje |
Literatura podstawowa
- Hamrol A., Zarządzanie i inżynieria jakości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017
- Brzeziński M., Organizacja produkcji w przedsiębiorstwie, Difin, Warszawa, 2013
- Hamrol A., Mantura W., Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
- Ładoński W., Szołtysek K. (red.), Zarządzanie jakością. Cz.1. Systemy jakośći w organizacji, AE Wrocław, Wrocław, 2005
- Gajdzik B., Wyciślik A., Jakość, środowisko i bezpieczeństwo pracy w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2011
- Kruszewska M., Nowoczesny inżynier, Wydawnictwo Kabe, Krosno, 2020
Literatura dodatkowa
- Hatch M. J., Teoria organizacji, PWN, Warszawa, 2002
- PN-EN ISO 14253-1: 2000 – Specyfikacja geometrii wyrobów (GPS) – Kontrola wyrobów i sprzętu pomiarowego za pomocą pomiarów – Reguły orzekania zgodności lub niezgodności ze specyfikacją. Problemy jakości, Wyd. Czasopism i Książek Technicznych, SIGMA – NOT sp. z o.o., 2000
- Blikle A. J., Doktryna jakości. Rzecz o turkusowej samoorganizacji, Onepress, Gliwice, 2021
- Salerno-Kochan M. red., Wybrane aspekty zarządzania jakością, Polskie Towarzystwo Towaroznawcze, Kraków, 2016