Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
specjalność: Projektowanie i budowa okrętów
Sylabus przedmiotu Spawalnictwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Spawalnictwo | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki Konstrukcji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Urbański <Tomasz.Urbanski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Urbański <Tomasz.Urbanski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości kursu fizyki, na poziomie absolwenta szkoły średniej |
W-2 | Podstawowe wiadomości i umiejętności z nauki o materiałach |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawami spawalnictwa jako technologii łączenia wielkogabarytowych konstrukcji inżynierskich. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wymagania dot. zaliczenia laboratorium, przeszkolenie BHP - stanowiskowe. Zasady eksploatacji i obsługi sprzętu spawalniczego. | 1 |
T-L-2 | Instrukcje technologiczne spawania. | 1 |
T-L-3 | Konwencjonalne metody spawania: spawanie elektrodami otulonymi, spawanie w osłonach gazowych, spawanie łukiem krytym pod topnikiem | 6 |
T-L-4 | Cięcie acetylenowo-tlenowe | 1 |
T-L-5 | Pomiar wybranych postaci odkształceń spawalniczych | 2 |
T-L-6 | Kontrola jakości złącz spawanych. | 3 |
T-L-7 | Zaliczenie formy zajęć. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zajęć i przedmiotu. Definicje stosowane w tej dziedzinie nauki oraz klasyfikacja procesów spawalniczych. | 1 |
T-W-2 | Podstawy fizyczne procesów spawalniczych. | 1 |
T-W-3 | Problemy naprężeń i odkształceń. | 1 |
T-W-4 | Charakterystyka stosowanych obecnie metod spawania: MMA, SAW, GTA, GMA, PTA (w tym metod innowacyjnych: EBW, LW, HLAW). | 3 |
T-W-5 | Zarys technologii spawania stopów metali stosowanych w budowie konstrukcji wielkogabarytowych. | 2 |
T-W-6 | Pojęcie technologiczności konstrukcji spawanych. Technologiczność rozwiazan konstrukcyjnych oraz montażu elementów konstrukcji wielkogabarytowych | 2 |
T-W-7 | Zgrzewanie, lutowanie, klejenie (podstawy procesów). | 1 |
T-W-8 | Kontrola jakosci w spawalnictwie. | 2 |
T-W-9 | Podstawowe informacje na temat spawalniczych procesów pokrewnych (tj. procesów cięcia oraz regeneracji i modyfikacji powierzchni). | 1 |
T-W-10 | Zaliczenie formy zajec. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 10 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdań | 15 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia formy zajęć | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia formy zajęć | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podajace: wykład informacyjny, objasnienie lub wyjasnienie. |
M-2 | Metody problemowe: wykład problemowy. |
M-3 | Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena ciągła |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników pracy zaliczeniowej (wykłady). |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników sprawozdań wykonywanych dla każdego zagadnienia tematycznego oraz wyników kolokwium zaliczeniowego (ćwiczenia laboratoryjne). |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_B14_W01 ma wiedzę w zakresie podstawowych, metod i technologii spawania oraz jakości złączy spawanych, w odniesieniu do budowy oraz remontów obiektów oceanotechnicznych | O_1A_W11, O_1A_W19 | — | — | C-1 | T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-3, M-1, M-2 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_B14_U01 potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spawania na kilku płaszczyznach. | O_1A_U06, O_1A_U08 | — | — | C-1 | T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-6 | M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_B11_K01 ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej w reprezentowanym przez siebie środowisku oraz ma świadomosc ryzyka, jak również potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności. | O_1A_K02, O_1A_K03 | — | — | C-1 | T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_B14_W01 ma wiedzę w zakresie podstawowych, metod i technologii spawania oraz jakości złączy spawanych, w odniesieniu do budowy oraz remontów obiektów oceanotechnicznych | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu podstaw spawalnictwa |
3,0 | Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technologii spawania na poziomie podstawowym | |
3,5 | Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technologii spawania na poziomie średnim. Zna zasady kontroli jakości złączy spawanych w stopniu podstawowym | |
4,0 | Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technologii spawania na poziomie dobrym. Zna zasady kontroli jakości złączy spawanych w stopniu średnim | |
4,5 | Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technologii spawania na poziomie zaawansowanym. Zna zasady kontroli jakości złączy spawanych w stopniu dobrym | |
5,0 | Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technologii spawania na poziomie zaawansowanym. Zna zasady kontroli jakości złączy spawanych w stopniu zaawansowanym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_B14_U01 potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spawania na kilku płaszczyznach. | 2,0 | Student nie potrafi nadzorować oraz ocenić wyniku procesu spawania |
3,0 | Student potrafi nadzorować proces spawania na poziomie podstawowym, ale nie potrafi ocenić jego wyniku | |
3,5 | Student potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spawania na poziomie podstawowym | |
4,0 | Student potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spawania na poziomie średnim | |
4,5 | Student potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spawania na poziomie dobrym | |
5,0 | Student potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spawania na poziomie zaawansowanym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_B11_K01 ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej w reprezentowanym przez siebie środowisku oraz ma świadomosc ryzyka, jak również potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych. |
3,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na podstawowym poziomie świadomości. | |
3,5 | Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na średnim poziomie świadomości. | |
4,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na średniozaawansowanym poziomie świadomości. | |
4,5 | Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na zaawansowanym poziomie świadomości. | |
5,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na zaawansowanym poziomie świadomości, przy uwzględnieniu oczekiwań społecznych innych osób. |
Literatura podstawowa
- Ferenc K., Spawalnictwo, Wydawnictwo WNT, Warszawa, 2007
- Pilarczyk J., Poradnik inżyniera. Spawalnictwo. Tom 1 oraz Tom 2, WNT, Warszawa, 2003
- Klimpel A., Podręcznik spawalnictwa. Tom I. Technologie spawania i cięcia, Politechnika Śląska, Gliwice, 2013
- Ferenc K., Ferenc J., Konstrukcje spawane. Połączenia, Wydanie trzecie, WNT, Warszawa, 2006
- Walczak W., Spawalnictwo. Ćwiczenia laboratoryjne, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2000
Literatura dodatkowa
- Ferenc K., Ferenc J., Konstrukcje spawane. Połączenia, WNT, Warszawa, 2007
- Dobaj E., Maszyny i urządzenia spawalnicze, Wydanie trzecie zmienione, WNT, Warszawa, 2005