Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
specjalność: Projektowanie i budowa okrętów

Sylabus przedmiotu Spawalnictwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Spawalnictwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mechaniki Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Urbański <Tomasz.Urbanski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Urbański <Tomasz.Urbanski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości kursu fizyki, na poziomie absolwenta szkoły średniej
W-2Podstawowe wiadomości i umiejętności z nauki o materiałach

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawami spawalnictwa jako technologii łączenia wielkogabarytowych konstrukcji inżynierskich.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wymagania dot. zaliczenia laboratorium, przeszkolenie BHP - stanowiskowe. Zasady eksploatacji i obsługi sprzętu spawalniczego.1
T-L-2Instrukcje technologiczne spawania.1
T-L-3Konwencjonalne metody spawania: spawanie elektrodami otulonymi, spawanie w osłonach gazowych, spawanie łukiem krytym pod topnikiem6
T-L-4Cięcie acetylenowo-tlenowe1
T-L-5Pomiar wybranych postaci odkształceń spawalniczych2
T-L-6Kontrola jakości złącz spawanych.3
T-L-7Zaliczenie formy zajęć.1
15
wykłady
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zajęć i przedmiotu. Definicje stosowane w tej dziedzinie nauki oraz klasyfikacja procesów spawalniczych.1
T-W-2Podstawy fizyczne procesów spawalniczych.1
T-W-3Problemy naprężeń i odkształceń.1
T-W-4Charakterystyka stosowanych obecnie metod spawania: MMA, SAW, GTA, GMA, PTA (w tym metod innowacyjnych: EBW, LW, HLAW).3
T-W-5Zarys technologii spawania stopów metali stosowanych w budowie konstrukcji wielkogabarytowych.2
T-W-6Pojęcie technologiczności konstrukcji spawanych. Technologiczność rozwiazan konstrukcyjnych oraz montażu elementów konstrukcji wielkogabarytowych2
T-W-7Zgrzewanie, lutowanie, klejenie (podstawy procesów).1
T-W-8Kontrola jakosci w spawalnictwie.2
T-W-9Podstawowe informacje na temat spawalniczych procesów pokrewnych (tj. procesów cięcia oraz regeneracji i modyfikacji powierzchni).1
T-W-10Zaliczenie formy zajec.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć10
A-L-3Opracowanie sprawozdań15
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia formy zajęć10
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia formy zajęć10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podajace: wykład informacyjny, objasnienie lub wyjasnienie.
M-2Metody problemowe: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników pracy zaliczeniowej (wykłady).
S-3Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników sprawozdań wykonywanych dla każdego zagadnienia tematycznego oraz wyników kolokwium zaliczeniowego (ćwiczenia laboratoryjne).

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_B14_W01
ma wiedzę w zakresie podstawowych, metod i technologii spawania oraz jakości złączy spawanych, w odniesieniu do budowy oraz remontów obiektów oceanotechnicznych
O_1A_W11, O_1A_W19C-1T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-3, M-1, M-2S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_B14_U01
potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spawania na kilku płaszczyznach.
O_1A_U06, O_1A_U08C-1T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-6M-3S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_B11_K01
ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej w reprezentowanym przez siebie środowisku oraz ma świadomosc ryzyka, jak również potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności.
O_1A_K02, O_1A_K03C-1T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-3, M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_B14_W01
ma wiedzę w zakresie podstawowych, metod i technologii spawania oraz jakości złączy spawanych, w odniesieniu do budowy oraz remontów obiektów oceanotechnicznych
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu podstaw spawalnictwa
3,0Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technologii spawania na poziomie podstawowym
3,5Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technologii spawania na poziomie średnim. Zna zasady kontroli jakości złączy spawanych w stopniu podstawowym
4,0Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technologii spawania na poziomie dobrym. Zna zasady kontroli jakości złączy spawanych w stopniu średnim
4,5Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technologii spawania na poziomie zaawansowanym. Zna zasady kontroli jakości złączy spawanych w stopniu dobrym
5,0Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technologii spawania na poziomie zaawansowanym. Zna zasady kontroli jakości złączy spawanych w stopniu zaawansowanym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_B14_U01
potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spawania na kilku płaszczyznach.
2,0Student nie potrafi nadzorować oraz ocenić wyniku procesu spawania
3,0Student potrafi nadzorować proces spawania na poziomie podstawowym, ale nie potrafi ocenić jego wyniku
3,5Student potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spawania na poziomie podstawowym
4,0Student potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spawania na poziomie średnim
4,5Student potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spawania na poziomie dobrym
5,0Student potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spawania na poziomie zaawansowanym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_B11_K01
ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej w reprezentowanym przez siebie środowisku oraz ma świadomosc ryzyka, jak również potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na podstawowym poziomie świadomości.
3,5Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na średnim poziomie świadomości.
4,0Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na średniozaawansowanym poziomie świadomości.
4,5Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na zaawansowanym poziomie świadomości.
5,0Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na zaawansowanym poziomie świadomości, przy uwzględnieniu oczekiwań społecznych innych osób.

Literatura podstawowa

  1. Ferenc K., Spawalnictwo, Wydawnictwo WNT, Warszawa, 2007
  2. Pilarczyk J., Poradnik inżyniera. Spawalnictwo. Tom 1 oraz Tom 2, WNT, Warszawa, 2003
  3. Klimpel A., Podręcznik spawalnictwa. Tom I. Technologie spawania i cięcia, Politechnika Śląska, Gliwice, 2013
  4. Ferenc K., Ferenc J., Konstrukcje spawane. Połączenia, Wydanie trzecie, WNT, Warszawa, 2006
  5. Walczak W., Spawalnictwo. Ćwiczenia laboratoryjne, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Ferenc K., Ferenc J., Konstrukcje spawane. Połączenia, WNT, Warszawa, 2007
  2. Dobaj E., Maszyny i urządzenia spawalnicze, Wydanie trzecie zmienione, WNT, Warszawa, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wymagania dot. zaliczenia laboratorium, przeszkolenie BHP - stanowiskowe. Zasady eksploatacji i obsługi sprzętu spawalniczego.1
T-L-2Instrukcje technologiczne spawania.1
T-L-3Konwencjonalne metody spawania: spawanie elektrodami otulonymi, spawanie w osłonach gazowych, spawanie łukiem krytym pod topnikiem6
T-L-4Cięcie acetylenowo-tlenowe1
T-L-5Pomiar wybranych postaci odkształceń spawalniczych2
T-L-6Kontrola jakości złącz spawanych.3
T-L-7Zaliczenie formy zajęć.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zajęć i przedmiotu. Definicje stosowane w tej dziedzinie nauki oraz klasyfikacja procesów spawalniczych.1
T-W-2Podstawy fizyczne procesów spawalniczych.1
T-W-3Problemy naprężeń i odkształceń.1
T-W-4Charakterystyka stosowanych obecnie metod spawania: MMA, SAW, GTA, GMA, PTA (w tym metod innowacyjnych: EBW, LW, HLAW).3
T-W-5Zarys technologii spawania stopów metali stosowanych w budowie konstrukcji wielkogabarytowych.2
T-W-6Pojęcie technologiczności konstrukcji spawanych. Technologiczność rozwiazan konstrukcyjnych oraz montażu elementów konstrukcji wielkogabarytowych2
T-W-7Zgrzewanie, lutowanie, klejenie (podstawy procesów).1
T-W-8Kontrola jakosci w spawalnictwie.2
T-W-9Podstawowe informacje na temat spawalniczych procesów pokrewnych (tj. procesów cięcia oraz regeneracji i modyfikacji powierzchni).1
T-W-10Zaliczenie formy zajec.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć10
A-L-3Opracowanie sprawozdań15
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia formy zajęć10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia formy zajęć10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_B14_W01ma wiedzę w zakresie podstawowych, metod i technologii spawania oraz jakości złączy spawanych, w odniesieniu do budowy oraz remontów obiektów oceanotechnicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W11ma wiedzę o różnych rodzajach technik wytwarzania, zakresie ich stosowania, organizacji w procesach produkcyjnych, związanych z nimi zagrożeniami dla człowieka i środowiska, aktualnymi kierunkami rozwoju
O_1A_W19ma wiedzę w zakresie technologii budowy i remontów obiektów oceanotechnicznych, planowania i organizacji procesów produkcji, zaopatrzenia, technologiczności produktu, pracy przedsiębiorstw produkcyjnych z branży morskiej, w tym stoczni i ich kooperantów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami spawalnictwa jako technologii łączenia wielkogabarytowych konstrukcji inżynierskich.
Treści programoweT-L-5Pomiar wybranych postaci odkształceń spawalniczych
T-L-3Konwencjonalne metody spawania: spawanie elektrodami otulonymi, spawanie w osłonach gazowych, spawanie łukiem krytym pod topnikiem
T-L-4Cięcie acetylenowo-tlenowe
T-L-2Instrukcje technologiczne spawania.
T-L-6Kontrola jakości złącz spawanych.
T-W-2Podstawy fizyczne procesów spawalniczych.
T-W-3Problemy naprężeń i odkształceń.
T-W-4Charakterystyka stosowanych obecnie metod spawania: MMA, SAW, GTA, GMA, PTA (w tym metod innowacyjnych: EBW, LW, HLAW).
T-W-5Zarys technologii spawania stopów metali stosowanych w budowie konstrukcji wielkogabarytowych.
T-W-6Pojęcie technologiczności konstrukcji spawanych. Technologiczność rozwiazan konstrukcyjnych oraz montażu elementów konstrukcji wielkogabarytowych
T-W-7Zgrzewanie, lutowanie, klejenie (podstawy procesów).
T-W-8Kontrola jakosci w spawalnictwie.
T-W-9Podstawowe informacje na temat spawalniczych procesów pokrewnych (tj. procesów cięcia oraz regeneracji i modyfikacji powierzchni).
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Metody podajace: wykład informacyjny, objasnienie lub wyjasnienie.
M-2Metody problemowe: wykład problemowy.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników sprawozdań wykonywanych dla każdego zagadnienia tematycznego oraz wyników kolokwium zaliczeniowego (ćwiczenia laboratoryjne).
S-2Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników pracy zaliczeniowej (wykłady).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu podstaw spawalnictwa
3,0Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technologii spawania na poziomie podstawowym
3,5Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technologii spawania na poziomie średnim. Zna zasady kontroli jakości złączy spawanych w stopniu podstawowym
4,0Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technologii spawania na poziomie dobrym. Zna zasady kontroli jakości złączy spawanych w stopniu średnim
4,5Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technologii spawania na poziomie zaawansowanym. Zna zasady kontroli jakości złączy spawanych w stopniu dobrym
5,0Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technologii spawania na poziomie zaawansowanym. Zna zasady kontroli jakości złączy spawanych w stopniu zaawansowanym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_B14_U01potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spawania na kilku płaszczyznach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U06potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
O_1A_U08ma przygotowanie niezbędne do pracy w przemyśle, zna czynniki i rodzaje zagrożeń występujące w tym środowisku; zna zasady bezpieczeństwa pracy i ergonomii
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami spawalnictwa jako technologii łączenia wielkogabarytowych konstrukcji inżynierskich.
Treści programoweT-L-5Pomiar wybranych postaci odkształceń spawalniczych
T-L-3Konwencjonalne metody spawania: spawanie elektrodami otulonymi, spawanie w osłonach gazowych, spawanie łukiem krytym pod topnikiem
T-L-4Cięcie acetylenowo-tlenowe
T-L-2Instrukcje technologiczne spawania.
T-L-6Kontrola jakości złącz spawanych.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników sprawozdań wykonywanych dla każdego zagadnienia tematycznego oraz wyników kolokwium zaliczeniowego (ćwiczenia laboratoryjne).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi nadzorować oraz ocenić wyniku procesu spawania
3,0Student potrafi nadzorować proces spawania na poziomie podstawowym, ale nie potrafi ocenić jego wyniku
3,5Student potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spawania na poziomie podstawowym
4,0Student potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spawania na poziomie średnim
4,5Student potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spawania na poziomie dobrym
5,0Student potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spawania na poziomie zaawansowanym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_B11_K01ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej w reprezentowanym przez siebie środowisku oraz ma świadomosc ryzyka, jak również potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
O_1A_K03ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami spawalnictwa jako technologii łączenia wielkogabarytowych konstrukcji inżynierskich.
Treści programoweT-L-5Pomiar wybranych postaci odkształceń spawalniczych
T-L-3Konwencjonalne metody spawania: spawanie elektrodami otulonymi, spawanie w osłonach gazowych, spawanie łukiem krytym pod topnikiem
T-L-4Cięcie acetylenowo-tlenowe
T-L-2Instrukcje technologiczne spawania.
T-L-6Kontrola jakości złącz spawanych.
T-W-2Podstawy fizyczne procesów spawalniczych.
T-W-3Problemy naprężeń i odkształceń.
T-W-4Charakterystyka stosowanych obecnie metod spawania: MMA, SAW, GTA, GMA, PTA (w tym metod innowacyjnych: EBW, LW, HLAW).
T-W-5Zarys technologii spawania stopów metali stosowanych w budowie konstrukcji wielkogabarytowych.
T-W-6Pojęcie technologiczności konstrukcji spawanych. Technologiczność rozwiazan konstrukcyjnych oraz montażu elementów konstrukcji wielkogabarytowych
T-W-7Zgrzewanie, lutowanie, klejenie (podstawy procesów).
T-W-8Kontrola jakosci w spawalnictwie.
T-W-9Podstawowe informacje na temat spawalniczych procesów pokrewnych (tj. procesów cięcia oraz regeneracji i modyfikacji powierzchni).
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Metody podajace: wykład informacyjny, objasnienie lub wyjasnienie.
M-2Metody problemowe: wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-3Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników sprawozdań wykonywanych dla każdego zagadnienia tematycznego oraz wyników kolokwium zaliczeniowego (ćwiczenia laboratoryjne).
S-2Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników pracy zaliczeniowej (wykłady).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na podstawowym poziomie świadomości.
3,5Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na średnim poziomie świadomości.
4,0Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na średniozaawansowanym poziomie świadomości.
4,5Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na zaawansowanym poziomie świadomości.
5,0Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na zaawansowanym poziomie świadomości, przy uwzględnieniu oczekiwań społecznych innych osób.