Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
specjalność: Projektowanie i budowa okrętów
Sylabus przedmiotu Diagnostyka maszyn okrętowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Diagnostyka maszyn okrętowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Zmuda <Arkadiusz.Zmuda@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z siłowni okrętowych oraz z silników i układów napędowych w oceanotechnice. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi sposobów oceny stanu technicznego maszyn i urządzeń, parametrów i metod diagnostycznych oraz diagnozowania procesów roboczych i procesów towarzyszących, jak również systemów diagnostycznych silników okrętowych oraz rodzajów badań diagnostycznych. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności diagnozowania maszyn na podstawie badań sprawnościowych, analizy procesów roboczych (indykacja) oraz analizy procesów towarzyszących (wibroakustyka, termografia, starzenie środków smarnych), jak również ukształtowanie umiejętności doboru parametrów diagnostycznych w zależności od rodzaju i przeznaczenia analizowanego urządzenia. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Diagnozowanie maszyn na podstawie badań sprawnościowych. | 3 |
T-A-2 | Obliczanie obiegów porównawczych maszyn tłokowych - wykresy indykatorowe. | 2 |
T-A-3 | Diagnozowanie maszyn tłokowych na podstawie analizy procesów roboczych - wykresy indykatorowe. | 3 |
T-A-4 | Diagnozowanie maszyn na podstawie analizy procesów towarzyszących - wibroakustyka, termografia, starzenie środków smarnych. | 3 |
T-A-5 | Dobór parametrów diagnostycznych w zależności od rodzaju i przeznaczenia analizowanego urządzenia. | 2 |
T-A-6 | Zaliczenie. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Stan techniczny i stan eksploatacyjny maszyn i urządzeń. | 2 |
T-W-2 | Ocena stanu technicznego maszyn i urządzeń. Diagnostyka techniczna. | 2 |
T-W-3 | Parametry diagnostyczne wykorzystywane w diagnostycznych metodach oceny stanu technicznego maszyn i urządzeń. | 4 |
T-W-4 | Metody diagnozowania maszyn i urządzeń. | 3 |
T-W-5 | Diagnozowanie procesów roboczych - badania sprawnościowe, indykacja. | 3 |
T-W-6 | Diagnozowanie procesów towarzyszących - wibroakustyka, termografia, starzenie środków smarnych. | 3 |
T-W-7 | Systemy diagnostyczne silników okrętowych. | 3 |
T-W-8 | Indykacja maszyn tłokowych. | 3 |
T-W-9 | Rodzaje badań diagnostycznych - diagnozowanie, monitorowanie, genezowanie, prognozowanie. | 2 |
T-W-10 | Przykłady badań diagnostycznych maszyn i urządzeń okrętowych. | 3 |
T-W-11 | Zaliczenie. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia. | 5 |
20 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu. | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. | 1 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny w połączeniu z wykładem problemowym. |
M-2 | Wykorzystanie metod aktywizujących w postaci dyskusji dydaktycznej związanej z tematyką wykładów i ćwiczeń. |
M-3 | Wykorzystanie metod eksponujących z wykorzystaniem filmu i prezentacji. |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
M-5 | Wykorzystanie metod programowanych z wykorzystaniem komputera. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_O03-2_W01 Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące sposobów oceny stanu technicznego maszyn i urządzeń, parametrów i metod diagnostycznych oraz diagnozowania procesów roboczych i procesów towarzyszących, jak również systemów diagnostycznych silników okrętowych oraz rodzajów badań diagnostycznych. | O_1A_W14, O_1A_W20, O_1A_W21 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-9, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_O03-2_U01 Student posiada umiejętności diagnozowania maszyn na podstawie badań sprawnościowych, analizy procesów roboczych (indykacja) oraz analizy procesów towarzyszących (wibroakustyka, termografia, starzenie środków smarnych), jak również umiejętności doboru parametrów diagnostycznych w zależności od rodzaju i przeznaczenia analizowanego urządzenia. | O_1A_U07 | — | — | C-1, C-2 | T-A-5, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-W-3, T-W-10, T-W-5, T-W-6 | M-2, M-4, M-1, M-5 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_O03-2_K01 Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa związane z niewłaściwą eksploatacją maszyn i urządzeń okrętowych oraz potrafi dokonać krytycznej jej oceny i wyrażać własne opinie dotyczące bezpiecznej ich eksploatacji. | O_1A_K07 | — | — | C-1, C-2 | T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-A-3, T-W-3, T-W-7, T-W-10, T-W-5, T-W-6 | M-2, M-4, M-1 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_O03-2_W01 Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące sposobów oceny stanu technicznego maszyn i urządzeń, parametrów i metod diagnostycznych oraz diagnozowania procesów roboczych i procesów towarzyszących, jak również systemów diagnostycznych silników okrętowych oraz rodzajów badań diagnostycznych. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
3,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
4,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania | |
4,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania | |
5,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_O03-2_U01 Student posiada umiejętności diagnozowania maszyn na podstawie badań sprawnościowych, analizy procesów roboczych (indykacja) oraz analizy procesów towarzyszących (wibroakustyka, termografia, starzenie środków smarnych), jak również umiejętności doboru parametrów diagnostycznych w zależności od rodzaju i przeznaczenia analizowanego urządzenia. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić analiz i obliczeń oraz przedstawić wyników z przeprowadzonych analiz i obliczeń |
3,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić analizy i obliczenia oraz przedstawić wyniki z przeprowadzonych analiz i obliczeń | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić analizy i obliczenia oraz przedstawić wyniki z przeprowadzonych analiz i obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań maszyn i urządzeń | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić analizy i obliczenia oraz przedstawić wyniki z przeprowadzonych analiz i obliczeń wraz z prezentacją wniosków, analizą przyjętych założeń i analizą sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań maszyn i urządzeń | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić analizy i obliczenia oraz przedstawić wyniki z przeprowadzonych analiz i obliczeń wraz z prezentacją wniosków, analizą przyjętych założeń i analizą sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań maszyn i urządzeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych analiz i obliczeń | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić analizy i obliczenia oraz przedstawić wyniki z przeprowadzonych analiz i obliczeń wraz z prezentacją wniosków, analizą przyjętych założeń i analizą sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań maszyn i urządzeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych analiz i obliczeń, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_O03-2_K01 Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa związane z niewłaściwą eksploatacją maszyn i urządzeń okrętowych oraz potrafi dokonać krytycznej jej oceny i wyrażać własne opinie dotyczące bezpiecznej ich eksploatacji. | 2,0 | Student nie rozumie zagrożeń bezpieczeństwa występujących podczas niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych |
3,0 | Student ma podstawową świadomość o zagrożeniach bezpieczeństwa występujących podczas niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych | |
3,5 | Student ma świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące podczas niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych i potrafi dokonać jej oceny | |
4,0 | Student ma pełną świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące podczas niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych i potrafi dokonać krytycznej jej oceny | |
4,5 | Student ma pełną świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące podczas niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych i potrafi dokonać krytycznej jej oceny; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia | |
5,0 | Student ma pełną świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące podczas niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych i potrafi dokonać krytycznej jej oceny; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny |
Literatura podstawowa
- Praca pod red. Fodemski T. R., Pomiary cieplne - część 1 i 2, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2001
- Żółtowski B., Łukasiewicz M., Wibroakustyka maszyn w laboratorium, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Techniczno-Rolniczej w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 2005
- Polski Komitet Normalizacyjny, Normy przedmiotowe, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa, 2011, www.pkn.pl
- Legutko S., Podstawy eksploatacji maszyn i urządzeń, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 2004
- Żółtowski B., Tylicki H., Wybrane problemy eksploatacji maszyn, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Staszica w Pile, Piła, 2004