Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
specjalność: Budowa i eksploatacja siłowni okrętowych

Sylabus przedmiotu Spajanie konstrukcji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Spajanie konstrukcji
Specjalność Projektowanie i budowa okrętów
Jednostka prowadząca Katedra Mechaniki Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Urbański <Tomasz.Urbanski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP7 15 1,30,50zaliczenie
wykładyW7 30 1,70,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości i umiejętności z fizyki i elektrotechniki
W-2Podstawowe wiadomości i umiejętności z nauki o materiałach

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawami spajania jako technologii łączenia wielkogabarytowych konstrukcji inżynierskich.
C-2Nabycie podstawowych umiejętności projektowania procesu technologicznego spajania wybranego rejonu konstrukcji kadłuba statku.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projektowanie technologii spajania wybranych rejonów konstrukcji kadłuba statku.14
T-P-2Zaliczenie formy zajęć.1
15
wykłady
T-W-1Definicje stosowane w tej dziedzinie nauki. Podstawy fizyczne procesów spajania. Klasyfikacja procesów spajania metali oraz kierunki ich rozwoju.2
T-W-2Naprężenia i odkształcenia powstałe w wyniku procesów spajania oraz ich wpływ na wytwarzanie, eksploatację oraz bezpieczeństwo konstrukcji.2
T-W-3Charakterystyka stosowanych obecnie metody spajania.6
T-W-4Dokumentacja technologiczna konstrukcji spajanych.2
T-W-5Technologie spajania podstawowych stopów metali stosowanych w okrętownictwie.6
T-W-6Podstawy projektowania połączeń spajanych.2
T-W-7Technologiczność konstrukcji spajanych.4
T-W-8Kontrola jakości połączeń spajanych.4
T-W-9Zmęczenie konstrukcji spajanych.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Praca własna nad zadaniami projektowymi.14
A-P-3Przygotowanie się do zaliczenia.4
33
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia formy zajęć4
A-W-4Udział w egzaminie2
42

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody problemowe: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-2Ocena formująca: Ocena na podstawie wyników pracy zaliczeniowej (wykłady).
S-3Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników zadań projektowych oraz wyników kolokwium zaliczeniowego (projekty).

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D1-13_W01
ma wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy oraz remontów obiektów oceanotechnicznych
O_1A_W05, O_1A_W19C-1, C-2T-P-1, T-W-8, T-W-9, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D1-13_U01
potrafi zaprojektować proces technologiczny spajania wybranego rejonu konstrukcji kadłuba.
O_1A_U08C-1, C-2T-P-1, T-W-8, T-W-9, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7M-1, M-3S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D1-13_K01
ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej w reprezentowanym przez siebie środowisku oraz ma świadomość ryzyka, jak również potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności.
O_1A_K02, O_1A_K04, O_1A_K07, O_1A_K08C-1, C-2T-P-1, T-W-8, T-W-9, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7M-2, M-1, M-3S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_D1-13_W01
ma wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy oraz remontów obiektów oceanotechnicznych
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu podstaw spajania
3,0Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy oraz remontów obiektów oceanotechnicznych na poziomie podstawowym
3,5Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy oraz remontów obiektów oceanotechnicznych na poziomie średnim
4,0Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy oraz remontów obiektów oceanotechnicznych na poziomie dobrym
4,5Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy oraz remontów obiektów oceanotechnicznych na poziomie średniozaawansowanym
5,0Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy oraz remontów obiektów oceanotechnicznych na poziomie zaawansowanym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_D1-13_U01
potrafi zaprojektować proces technologiczny spajania wybranego rejonu konstrukcji kadłuba.
2,0Student nie potrafi zaprojektować procesu technologicznego spajania wybranego rejonu konstrukcji kadłuba.
3,0Student potrafi zaprojektować proces technologiczny spajania wybranego rejonu konstrukcji kadłuba na poziomie podstawowym.
3,5Student potrafi zaprojektować proces technologiczny spajania wybranego rejonu konstrukcji kadłuba na poziomie średnim.
4,0Student potrafi zaprojektować proces technologiczny spajania wybranego rejonu konstrukcji kadłuba na poziomie dobrym.
4,5Student potrafi zaprojektować proces technologiczny spajania wybranego rejonu konstrukcji kadłuba na poziomie średniozaawansowanym.
5,0Student potrafi zaprojektować proces technologiczny spajania wybranego rejonu konstrukcji kadłuba na poziomie zaawansowanym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_D1-13_K01
ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej w reprezentowanym przez siebie środowisku oraz ma świadomość ryzyka, jak również potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na podstawowym poziomie świadomości.
3,5Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na średnim poziomie świadomości.
4,0Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na średniozaawansowanym poziomie świadomości.
4,5Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na zaawansowanym poziomie świadomości.
5,0Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na zaawansowanym poziomie świadomości, przy uwzględnieniu oczekiwań społecznych innych osób.

Literatura podstawowa

  1. Ferenc K., Spawalnictwo, WNT, Warszawa, 2007
  2. Pilarczyk J., Poradnik inżyniera. Spawalnictwo. Tom 1 oraz Tom 2, WNT, Warszawa, 2003
  3. Klimpel A., Podręcznik spawalnictwa. Tom I. Technologie spawania i cięcia, WNT, Warszawa, 2013
  4. Ferenc K., Ferenc J., Konstrukcje spawane. Połączenia, Wydanie trzecie, WNT, Warszawa, 2006
  5. Walczak W., Spawalnictwo. Ćwiczenia laboratoryjne, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Dobaj E., Maszyny i urządzenia spawalnicze, Wydanie trzecie zmienione, WNT, Warszawa, 2005
  2. Ranatowski E., Elementy fizyki spajania metali, Wydawnictwa Uczelniane Akademii Techniczno-Rolniczej, Bydgoszcz, 1999

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projektowanie technologii spajania wybranych rejonów konstrukcji kadłuba statku.14
T-P-2Zaliczenie formy zajęć.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicje stosowane w tej dziedzinie nauki. Podstawy fizyczne procesów spajania. Klasyfikacja procesów spajania metali oraz kierunki ich rozwoju.2
T-W-2Naprężenia i odkształcenia powstałe w wyniku procesów spajania oraz ich wpływ na wytwarzanie, eksploatację oraz bezpieczeństwo konstrukcji.2
T-W-3Charakterystyka stosowanych obecnie metody spajania.6
T-W-4Dokumentacja technologiczna konstrukcji spajanych.2
T-W-5Technologie spajania podstawowych stopów metali stosowanych w okrętownictwie.6
T-W-6Podstawy projektowania połączeń spajanych.2
T-W-7Technologiczność konstrukcji spajanych.4
T-W-8Kontrola jakości połączeń spajanych.4
T-W-9Zmęczenie konstrukcji spajanych.2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Praca własna nad zadaniami projektowymi.14
A-P-3Przygotowanie się do zaliczenia.4
33
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia formy zajęć4
A-W-4Udział w egzaminie2
42
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_D1-13_W01ma wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy oraz remontów obiektów oceanotechnicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W05ma wiedzę w zakresie fizyki, obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność i magnetyzm, fizykę jądrową oraz fizykę ciała stałego, niezbędną do: 1) pomiaru i określania wielkości fizycznych, 2) zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych i procesów występujących w przyrodzie, 3) wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym, 4) rozumienia zachowania otaczającego nas świata
O_1A_W19ma wiedzę w zakresie technologii budowy i remontów obiektów oceanotechnicznych, planowania i organizacji procesów produkcji, zaopatrzenia, technologiczności produktu, pracy przedsiębiorstw produkcyjnych z branży morskiej, w tym stoczni i ich kooperantów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami spajania jako technologii łączenia wielkogabarytowych konstrukcji inżynierskich.
C-2Nabycie podstawowych umiejętności projektowania procesu technologicznego spajania wybranego rejonu konstrukcji kadłuba statku.
Treści programoweT-P-1Projektowanie technologii spajania wybranych rejonów konstrukcji kadłuba statku.
T-W-8Kontrola jakości połączeń spajanych.
T-W-9Zmęczenie konstrukcji spajanych.
T-W-3Charakterystyka stosowanych obecnie metody spajania.
T-W-1Definicje stosowane w tej dziedzinie nauki. Podstawy fizyczne procesów spajania. Klasyfikacja procesów spajania metali oraz kierunki ich rozwoju.
T-W-2Naprężenia i odkształcenia powstałe w wyniku procesów spajania oraz ich wpływ na wytwarzanie, eksploatację oraz bezpieczeństwo konstrukcji.
T-W-5Technologie spajania podstawowych stopów metali stosowanych w okrętownictwie.
T-W-4Dokumentacja technologiczna konstrukcji spajanych.
T-W-6Podstawy projektowania połączeń spajanych.
T-W-7Technologiczność konstrukcji spajanych.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: wykład problemowy.
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena na podstawie wyników pracy zaliczeniowej (wykłady).
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu podstaw spajania
3,0Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy oraz remontów obiektów oceanotechnicznych na poziomie podstawowym
3,5Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy oraz remontów obiektów oceanotechnicznych na poziomie średnim
4,0Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy oraz remontów obiektów oceanotechnicznych na poziomie dobrym
4,5Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy oraz remontów obiektów oceanotechnicznych na poziomie średniozaawansowanym
5,0Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy oraz remontów obiektów oceanotechnicznych na poziomie zaawansowanym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_D1-13_U01potrafi zaprojektować proces technologiczny spajania wybranego rejonu konstrukcji kadłuba.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U08ma przygotowanie niezbędne do pracy w przemyśle, zna czynniki i rodzaje zagrożeń występujące w tym środowisku; zna zasady bezpieczeństwa pracy i ergonomii
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami spajania jako technologii łączenia wielkogabarytowych konstrukcji inżynierskich.
C-2Nabycie podstawowych umiejętności projektowania procesu technologicznego spajania wybranego rejonu konstrukcji kadłuba statku.
Treści programoweT-P-1Projektowanie technologii spajania wybranych rejonów konstrukcji kadłuba statku.
T-W-8Kontrola jakości połączeń spajanych.
T-W-9Zmęczenie konstrukcji spajanych.
T-W-3Charakterystyka stosowanych obecnie metody spajania.
T-W-1Definicje stosowane w tej dziedzinie nauki. Podstawy fizyczne procesów spajania. Klasyfikacja procesów spajania metali oraz kierunki ich rozwoju.
T-W-2Naprężenia i odkształcenia powstałe w wyniku procesów spajania oraz ich wpływ na wytwarzanie, eksploatację oraz bezpieczeństwo konstrukcji.
T-W-5Technologie spajania podstawowych stopów metali stosowanych w okrętownictwie.
T-W-4Dokumentacja technologiczna konstrukcji spajanych.
T-W-6Podstawy projektowania połączeń spajanych.
T-W-7Technologiczność konstrukcji spajanych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-3Metody praktyczne: metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-3Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników zadań projektowych oraz wyników kolokwium zaliczeniowego (projekty).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaprojektować procesu technologicznego spajania wybranego rejonu konstrukcji kadłuba.
3,0Student potrafi zaprojektować proces technologiczny spajania wybranego rejonu konstrukcji kadłuba na poziomie podstawowym.
3,5Student potrafi zaprojektować proces technologiczny spajania wybranego rejonu konstrukcji kadłuba na poziomie średnim.
4,0Student potrafi zaprojektować proces technologiczny spajania wybranego rejonu konstrukcji kadłuba na poziomie dobrym.
4,5Student potrafi zaprojektować proces technologiczny spajania wybranego rejonu konstrukcji kadłuba na poziomie średniozaawansowanym.
5,0Student potrafi zaprojektować proces technologiczny spajania wybranego rejonu konstrukcji kadłuba na poziomie zaawansowanym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_D1-13_K01ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej w reprezentowanym przez siebie środowisku oraz ma świadomość ryzyka, jak również potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
O_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
O_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa w oceanotechnice i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa w oceanotechnice
O_1A_K08rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami spajania jako technologii łączenia wielkogabarytowych konstrukcji inżynierskich.
C-2Nabycie podstawowych umiejętności projektowania procesu technologicznego spajania wybranego rejonu konstrukcji kadłuba statku.
Treści programoweT-P-1Projektowanie technologii spajania wybranych rejonów konstrukcji kadłuba statku.
T-W-8Kontrola jakości połączeń spajanych.
T-W-9Zmęczenie konstrukcji spajanych.
T-W-3Charakterystyka stosowanych obecnie metody spajania.
T-W-1Definicje stosowane w tej dziedzinie nauki. Podstawy fizyczne procesów spajania. Klasyfikacja procesów spajania metali oraz kierunki ich rozwoju.
T-W-2Naprężenia i odkształcenia powstałe w wyniku procesów spajania oraz ich wpływ na wytwarzanie, eksploatację oraz bezpieczeństwo konstrukcji.
T-W-5Technologie spajania podstawowych stopów metali stosowanych w okrętownictwie.
T-W-4Dokumentacja technologiczna konstrukcji spajanych.
T-W-6Podstawy projektowania połączeń spajanych.
T-W-7Technologiczność konstrukcji spajanych.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: wykład problemowy.
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-3Metody praktyczne: metoda projektów.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena na podstawie wyników pracy zaliczeniowej (wykłady).
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-3Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników zadań projektowych oraz wyników kolokwium zaliczeniowego (projekty).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na podstawowym poziomie świadomości.
3,5Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na średnim poziomie świadomości.
4,0Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na średniozaawansowanym poziomie świadomości.
4,5Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na zaawansowanym poziomie świadomości.
5,0Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na zaawansowanym poziomie świadomości, przy uwzględnieniu oczekiwań społecznych innych osób.