Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
specjalność: Projektowanie i budowa obiektów oceanotechnicznych

Sylabus przedmiotu Podstawy modelowania matematycznego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy modelowania matematycznego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mechaniki Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Sekulski <Zbigniew.Sekulski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zbigniew Sekulski <Zbigniew.Sekulski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy analizy matematycznej.
W-2Podstawy rachunku różniczkowego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności identyfikacji i formułowania prostych modeli matematycznych obiektów i zjawisk w oceanotechnice.
C-2Nabycie umiejętności krytycznej analizy i interpretacji wyników analiz obiektów i zjawisk w oceanotechnice uzyskanych metodami modelowania matematycznego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Formułowanie modeli matematycznych przykładowych obiektów i zjawisk w oceanotechnice.14
T-A-2Zaliczenie ćwiczeń.1
15
wykłady
T-W-1Istota, zakres i etapy modelowania matematycznego w oceanotechnice.4
T-W-2Kategorie modeli matematycznych: modele deterministyczne, probabilistyczne i stochastyczne, modele korelacyjne i przyczynowe, modele statyczne i dynamiczne, modele ciągłe i dyskretne. modele ostre i rozmyte.6
T-W-3Relacje między zmiennymi modelu, poprawność budowy modelu matematycznego.2
T-W-4Metody rozwiązania modeli matematycznych (dokładne i przybliżone).2
T-W-5Zaliczenie wykładów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach audytoryjnych.15
A-A-2Opracowywanie zadań do wykonania w ramach pracy własnej.8
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń.2
25
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach.15
A-W-2Własne studia literaturowe.5
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń i prac zadanych do samodzielnego wykonania przez studenta.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia wykładów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_B03_W01
Student ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie niektórych działów matematyki, obejmującą elementy metod matematycznych i metod numerycznych, niezbędną do modelowania i analizy złożonych zjawisk i procesów z zakresu oceanotechniki.
O_2A_W01C-1, C-2T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5M-1S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_B03_U01
Student potrafi wykorzystać poznane modele matematyczne, uwzględniając ewentualne ich modyfikacje, do modelowania i projektowania elementów, układów, systemów, procesów, maszyn czy obiektów oceanotechnicznych.
O_2A_U09C-1, C-2T-A-2, T-A-1, T-W-4, T-W-5M-2, M-1S-3, S-2, S-1
O_2A_B03_U02
Student potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – formułować i testować hipotezy związane m.in. z modelowaniem i projektowaniem elementów, układów, systemów, procesów, maszyn czy obiektów oceanotechnicznych.
O_2A_U10C-1, C-2T-A-2, T-A-1, T-W-3, T-W-1, T-W-5M-2, M-1S-3, S-2, S-1
O_2A_B03_U03
Student potrafi – przy formułowaniu modeli matematycznych w oceanotechnice wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł, zarówno z zakresu oceanotechniki, jak i innych dziedzin nauki i techniki, uwzględniając aspekty pozatechniczne (np. prawne czy ekonomiczne).
O_2A_U11C-1, C-2T-A-2, T-A-1, T-W-2, T-W-1, T-W-5M-2, M-1S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_B03_K01
Student ma świadomość wagi poprawnego modelowania procesów i obiektów w oceanotechnice na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
O_2A_K02C-2T-W-1, T-W-5M-1S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_B03_W01
Student ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie niektórych działów matematyki, obejmującą elementy metod matematycznych i metod numerycznych, niezbędną do modelowania i analizy złożonych zjawisk i procesów z zakresu oceanotechniki.
2,0Student potrafi sformułować modele matematyczne wybranych obiektów i procesów odpowiednio wykorzystując aparat matematyczny z wiekszą liczbą mało istotnych uwag krytycznych oraz więcej niż trzema istotnymi uwagmi krytycznymi.
3,0Student potrafi sformułować modele matematyczne wybranych obiektów i procesów odpowiednio wykorzystując aparat matematyczny z wiekszą liczbą mało istotnych uwag krytycznych oraz trzema istotnymi uwagmi krytycznymi.
3,5Student potrafi sformułować modele matematyczne wybranych obiektów i procesów odpowiednio wykorzystując aparat matematyczny z wiekszą liczbą mało istotnych uwag krytycznych oraz dwoma istotnymi uwagmi krytycznymi.
4,0Student potrafi sformułować modele matematyczne wybranych obiektów i procesów odpowiednio wykorzystując aparat matematyczny z niewielką liczbą mało istotnych uwag krytycznych oraz jedną istotną uwagą krytyczną.
4,5Student potrafi sformułować modele matematyczne wybranych obiektów i procesów odpowiednio wykorzystując aparat matematyczny z niewielką liczbą mało istotnych uwag krytycznych.
5,0Student potrafi sformułować poprawnie modele matematyczne wybranych obiektów i procesów odpowiednio wykorzystując aparat matematyczny.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_B03_U01
Student potrafi wykorzystać poznane modele matematyczne, uwzględniając ewentualne ich modyfikacje, do modelowania i projektowania elementów, układów, systemów, procesów, maszyn czy obiektów oceanotechnicznych.
2,0Student nie potrafi w zadowalającym stopniu wykorzystywać poznane modele matematyczne.
3,0Student potrafi wykorzystywać poznane modele matematyczne jednak z szeregiem istotnych uwag krytycznych.
3,5Student potrafi wykorzystywać poznane modele matematyczne z niewielką liczbą istotnych uwag krytycznych.
4,0Student potrafi wykorzystywać poznane modele matematyczne z większą liczbą mało istotnych uwag krytycznych.
4,5Student potrafi wykorzystywać poznane modele matematyczne z małą liczbą mało istotnych uwag krytycznych.
5,0Student potrafi wykorzystywać poznane modele matematyczne bez uwag krytycznych.
O_2A_B03_U02
Student potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – formułować i testować hipotezy związane m.in. z modelowaniem i projektowaniem elementów, układów, systemów, procesów, maszyn czy obiektów oceanotechnicznych.
2,0Student nie potrafi w zadowalającym stopniu formułować i testować hipotezy związane z modelowaniem.
3,0Student potrafi formułować i testować hipotezy związane z modelowaniem jednak z szeregiem istotnych uwag krytycznych.
3,5Student potrafi formułować i testować hipotezy związane z modelowaniem z niewielką liczbą istotnych uwag krytycznych.
4,0Student potrafi formułować i testować hipotezy związane z modelowaniem z większą liczbą mało istotnych uwag krytycznych.
4,5Student potrafi formułować i testować hipotezy związane z modelowaniem z małą liczbą mało istotnych uwag krytycznych.
5,0Student potrafi formułować i testować hipotezy związane z modelowaniem bez uwag krytycznych.
O_2A_B03_U03
Student potrafi – przy formułowaniu modeli matematycznych w oceanotechnice wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł, zarówno z zakresu oceanotechniki, jak i innych dziedzin nauki i techniki, uwzględniając aspekty pozatechniczne (np. prawne czy ekonomiczne).
2,0Student nie potrafi w zadowalającym stopniu wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł.
3,0Student potrafi w zadowalającym stopniu wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł jednak z szeregiem uwag krytycznych.
3,5Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł z niewielką liczbą istotnych uwag krytycznych.
4,0Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł z większą liczbą mało istotnych uwag krytycznych.
4,5Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł z małą liczbą mało istotnych uwag krytycznych.
5,0Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł bez uwag krytycznych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_B03_K01
Student ma świadomość wagi poprawnego modelowania procesów i obiektów w oceanotechnice na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
2,0Student nie posiada świadomości wagi poprawnego modelowania procesów i obiektów w oceanotechnice na otoczenie i środowisko oraz nie rozumie związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
3,0Student posiada bardzo niską świadomość wagi poprawnego modelowania procesów i obiektów w oceanotechnice na otoczenie i środowisko oraz niewielkie rozumienie związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
3,5Student posiada niską świadomość wagi poprawnego modelowania procesów i obiektów w oceanotechnice na otoczenie i środowisko oraz słabe rozumienie związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
4,0Student jest świadomy wagi poprawnego modelowania procesów i obiektów w oceanotechnice na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
4,5Student jest bardzo świadomy wagi poprawnego modelowania procesów i obiektów w oceanotechnice na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
5,0Student posiada bardzo silną świadomość wagi poprawnego modelowania procesów i obiektów w oceanotechnice na otoczenie i środowisko oraz w pełni rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.

Literatura podstawowa

  1. Gutenbaum J., Modelowanie matematyczne systemów, EXIT, Warszawa, 2003
  2. Gutenbaum J., Podstawy modelowania matematycznego, WSISiZ, Warszawa, 2001
  3. Grzenda W., Modelowanie bayesowskie, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Klempka R., Modelowanie i symulacja układów dynamicznych: wybrane zagadnienia z przykładami w Matlabie, Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne AGH, Kraków, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Formułowanie modeli matematycznych przykładowych obiektów i zjawisk w oceanotechnice.14
T-A-2Zaliczenie ćwiczeń.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota, zakres i etapy modelowania matematycznego w oceanotechnice.4
T-W-2Kategorie modeli matematycznych: modele deterministyczne, probabilistyczne i stochastyczne, modele korelacyjne i przyczynowe, modele statyczne i dynamiczne, modele ciągłe i dyskretne. modele ostre i rozmyte.6
T-W-3Relacje między zmiennymi modelu, poprawność budowy modelu matematycznego.2
T-W-4Metody rozwiązania modeli matematycznych (dokładne i przybliżone).2
T-W-5Zaliczenie wykładów.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach audytoryjnych.15
A-A-2Opracowywanie zadań do wykonania w ramach pracy własnej.8
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń.2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach.15
A-W-2Własne studia literaturowe.5
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_B03_W01Student ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie niektórych działów matematyki, obejmującą elementy metod matematycznych i metod numerycznych, niezbędną do modelowania i analizy złożonych zjawisk i procesów z zakresu oceanotechniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W01ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie niektórych działów matematyki, obejmującą elementy: statystyki, stochastyki, probabilistyki, programowania matematycznego, metod matematycznych i metod numerycznych, niezbędną do: 1) formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu oceanotechniki, 2) modelowania i analizy złożonych zjawisk i procesów z zakresu oceanotechniki, 3) wnioskowania i projektowania probabilistycznego, 4) projektowania optymalnego obiektów oceanotechnicznych, 5) wykorzystania metod numerycznych w oceanotechnice
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji i formułowania prostych modeli matematycznych obiektów i zjawisk w oceanotechnice.
C-2Nabycie umiejętności krytycznej analizy i interpretacji wyników analiz obiektów i zjawisk w oceanotechnice uzyskanych metodami modelowania matematycznego.
Treści programoweT-W-3Relacje między zmiennymi modelu, poprawność budowy modelu matematycznego.
T-W-2Kategorie modeli matematycznych: modele deterministyczne, probabilistyczne i stochastyczne, modele korelacyjne i przyczynowe, modele statyczne i dynamiczne, modele ciągłe i dyskretne. modele ostre i rozmyte.
T-W-1Istota, zakres i etapy modelowania matematycznego w oceanotechnice.
T-W-4Metody rozwiązania modeli matematycznych (dokładne i przybliżone).
T-W-5Zaliczenie wykładów.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia wykładów.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student potrafi sformułować modele matematyczne wybranych obiektów i procesów odpowiednio wykorzystując aparat matematyczny z wiekszą liczbą mało istotnych uwag krytycznych oraz więcej niż trzema istotnymi uwagmi krytycznymi.
3,0Student potrafi sformułować modele matematyczne wybranych obiektów i procesów odpowiednio wykorzystując aparat matematyczny z wiekszą liczbą mało istotnych uwag krytycznych oraz trzema istotnymi uwagmi krytycznymi.
3,5Student potrafi sformułować modele matematyczne wybranych obiektów i procesów odpowiednio wykorzystując aparat matematyczny z wiekszą liczbą mało istotnych uwag krytycznych oraz dwoma istotnymi uwagmi krytycznymi.
4,0Student potrafi sformułować modele matematyczne wybranych obiektów i procesów odpowiednio wykorzystując aparat matematyczny z niewielką liczbą mało istotnych uwag krytycznych oraz jedną istotną uwagą krytyczną.
4,5Student potrafi sformułować modele matematyczne wybranych obiektów i procesów odpowiednio wykorzystując aparat matematyczny z niewielką liczbą mało istotnych uwag krytycznych.
5,0Student potrafi sformułować poprawnie modele matematyczne wybranych obiektów i procesów odpowiednio wykorzystując aparat matematyczny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_B03_U01Student potrafi wykorzystać poznane modele matematyczne, uwzględniając ewentualne ich modyfikacje, do modelowania i projektowania elementów, układów, systemów, procesów, maszyn czy obiektów oceanotechnicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U09potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, uwzględniając ewentualne ich modyfikacje, do modelowania i projektowania elementów, układów, systemów, procesów, maszyn czy obiektów oceanotechnicznych przy pomocy odpowiednich narzędzi
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji i formułowania prostych modeli matematycznych obiektów i zjawisk w oceanotechnice.
C-2Nabycie umiejętności krytycznej analizy i interpretacji wyników analiz obiektów i zjawisk w oceanotechnice uzyskanych metodami modelowania matematycznego.
Treści programoweT-A-2Zaliczenie ćwiczeń.
T-A-1Formułowanie modeli matematycznych przykładowych obiektów i zjawisk w oceanotechnice.
T-W-4Metody rozwiązania modeli matematycznych (dokładne i przybliżone).
T-W-5Zaliczenie wykładów.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń i prac zadanych do samodzielnego wykonania przez studenta.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w zadowalającym stopniu wykorzystywać poznane modele matematyczne.
3,0Student potrafi wykorzystywać poznane modele matematyczne jednak z szeregiem istotnych uwag krytycznych.
3,5Student potrafi wykorzystywać poznane modele matematyczne z niewielką liczbą istotnych uwag krytycznych.
4,0Student potrafi wykorzystywać poznane modele matematyczne z większą liczbą mało istotnych uwag krytycznych.
4,5Student potrafi wykorzystywać poznane modele matematyczne z małą liczbą mało istotnych uwag krytycznych.
5,0Student potrafi wykorzystywać poznane modele matematyczne bez uwag krytycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_B03_U02Student potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – formułować i testować hipotezy związane m.in. z modelowaniem i projektowaniem elementów, układów, systemów, procesów, maszyn czy obiektów oceanotechnicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U10potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – dokonać oceny i zastosować odpowiednie metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne z zastosowaniem podejścia systemowego, jak również formułować i testować hipotezy związane m.in. z modelowaniem i projektowaniem elementów, układów, systemów, procesów, maszyn czy obiektów oceanotechnicznych
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji i formułowania prostych modeli matematycznych obiektów i zjawisk w oceanotechnice.
C-2Nabycie umiejętności krytycznej analizy i interpretacji wyników analiz obiektów i zjawisk w oceanotechnice uzyskanych metodami modelowania matematycznego.
Treści programoweT-A-2Zaliczenie ćwiczeń.
T-A-1Formułowanie modeli matematycznych przykładowych obiektów i zjawisk w oceanotechnice.
T-W-3Relacje między zmiennymi modelu, poprawność budowy modelu matematycznego.
T-W-1Istota, zakres i etapy modelowania matematycznego w oceanotechnice.
T-W-5Zaliczenie wykładów.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń i prac zadanych do samodzielnego wykonania przez studenta.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w zadowalającym stopniu formułować i testować hipotezy związane z modelowaniem.
3,0Student potrafi formułować i testować hipotezy związane z modelowaniem jednak z szeregiem istotnych uwag krytycznych.
3,5Student potrafi formułować i testować hipotezy związane z modelowaniem z niewielką liczbą istotnych uwag krytycznych.
4,0Student potrafi formułować i testować hipotezy związane z modelowaniem z większą liczbą mało istotnych uwag krytycznych.
4,5Student potrafi formułować i testować hipotezy związane z modelowaniem z małą liczbą mało istotnych uwag krytycznych.
5,0Student potrafi formułować i testować hipotezy związane z modelowaniem bez uwag krytycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_B03_U03Student potrafi – przy formułowaniu modeli matematycznych w oceanotechnice wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł, zarówno z zakresu oceanotechniki, jak i innych dziedzin nauki i techniki, uwzględniając aspekty pozatechniczne (np. prawne czy ekonomiczne).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U11potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł, zarówno z zakresu oceanotechniki, jak i innych dziedzin nauki i techniki, uwzględniając aspekty pozatechniczne (np. prawne czy ekonomiczne)
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji i formułowania prostych modeli matematycznych obiektów i zjawisk w oceanotechnice.
C-2Nabycie umiejętności krytycznej analizy i interpretacji wyników analiz obiektów i zjawisk w oceanotechnice uzyskanych metodami modelowania matematycznego.
Treści programoweT-A-2Zaliczenie ćwiczeń.
T-A-1Formułowanie modeli matematycznych przykładowych obiektów i zjawisk w oceanotechnice.
T-W-2Kategorie modeli matematycznych: modele deterministyczne, probabilistyczne i stochastyczne, modele korelacyjne i przyczynowe, modele statyczne i dynamiczne, modele ciągłe i dyskretne. modele ostre i rozmyte.
T-W-1Istota, zakres i etapy modelowania matematycznego w oceanotechnice.
T-W-5Zaliczenie wykładów.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń i prac zadanych do samodzielnego wykonania przez studenta.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w zadowalającym stopniu wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł.
3,0Student potrafi w zadowalającym stopniu wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł jednak z szeregiem uwag krytycznych.
3,5Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł z niewielką liczbą istotnych uwag krytycznych.
4,0Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł z większą liczbą mało istotnych uwag krytycznych.
4,5Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł z małą liczbą mało istotnych uwag krytycznych.
5,0Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł bez uwag krytycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_B03_K01Student ma świadomość wagi poprawnego modelowania procesów i obiektów w oceanotechnice na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K02ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności krytycznej analizy i interpretacji wyników analiz obiektów i zjawisk w oceanotechnice uzyskanych metodami modelowania matematycznego.
Treści programoweT-W-1Istota, zakres i etapy modelowania matematycznego w oceanotechnice.
T-W-5Zaliczenie wykładów.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia wykładów.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada świadomości wagi poprawnego modelowania procesów i obiektów w oceanotechnice na otoczenie i środowisko oraz nie rozumie związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
3,0Student posiada bardzo niską świadomość wagi poprawnego modelowania procesów i obiektów w oceanotechnice na otoczenie i środowisko oraz niewielkie rozumienie związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
3,5Student posiada niską świadomość wagi poprawnego modelowania procesów i obiektów w oceanotechnice na otoczenie i środowisko oraz słabe rozumienie związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
4,0Student jest świadomy wagi poprawnego modelowania procesów i obiektów w oceanotechnice na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
4,5Student jest bardzo świadomy wagi poprawnego modelowania procesów i obiektów w oceanotechnice na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
5,0Student posiada bardzo silną świadomość wagi poprawnego modelowania procesów i obiektów w oceanotechnice na otoczenie i środowisko oraz w pełni rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.