Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Optymalizacja procesów logistycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Logistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Optymalizacja procesów logistycznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mechaniki Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Sekulski <Zbigniew.Sekulski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 2,00,40zaliczenie
wykładyW6 30 2,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy analizy matematycznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawami opracowywania i wdrażanie rozwiązań zwiększających efektywność i wydajność poszczególnych procesów lub całościowego systemu logistycznego przedsiębiorstwa.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Sformułowanie i rozwiązanie przykładowych zadań optymalizacji procesów logistycznych z wykorzystaniem komputerów.14
T-L-2Zaliczenie zajęć.1
15
wykłady
T-W-1Możliwe działania optymalizacji procesów logistycznych w magazynie/produkcji: zmiany w infrastrukturze logistycznej magazynu, wyposażeniu, układzie stref magazynowych, zmiany w sposobie delegowania i raportowania zadań, bezpieczeństwa oraz stworzenie założeń budżetowych wybranej inwestycji.4
T-W-2Identyfikacja i omówienie elementów projektu procesu logistycznego: cel, zakres funkcjonowania (produkt, usługa), czas realizacji (terminy), budżet (sumaryczne koszty funkcjonowania), lista punktów krytycznych.4
T-W-3Identyfikacja i omówienie wybranych obszarów optymalizacji procesów logistycznych; zmiany w logistyce magazynowej / produkcyjnej (np. lepsze wykorzystanie powierzchni magazynowej); nowe rynki zbytu, nowa struktura organizacyjna, etc.; spełnienie norm dotyczących śledzenia partii produkcyjnych, numerów seryjnych, HAACP; ograniczenie ryzyka błędnej inwestycji (ryzyko prze- lub niedoinwestowania); zmiany w asortymencie; optymalizacja kosztów; zwiększenie wydajności pracy; poprawa parametrów logistycznych; ograniczenie niedoborów miejsca; reorganizacja procesów logistycznych; wdrożenie systemu IT; zmniejszenie średnich stanów zapasów; zmiana struktur sprzedaży i/lub kanałów sprzedaży; restrukturyzacja firmy.10
T-W-4Identyfikacja i omówienie wybranych korzyści z przeprowadzenia optymalizacji procesów logistycznych: optymalne założenia budżetowe inwestycji; pewność informacji (trafna diagnoza); możliwość podjęcia optymalnej decyzji oszczędzającej czas i pieniądze firmy; skupienie się na priorytetowych działaniach, dających największe efekty; rozwój kompetencji pracowników; redukcja ryzyka podjęcia błędnej decyzji przez menedżera; uniknięcie kosztów związanych z podjęciem błędnej decyzji; odzyskanie czasu pracowników.10
T-W-5Pisemne zaliczenie wykładów.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Praca własna nad zadaniami wyznaczonymi przez prowadzącego zajęcia.30
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć.5
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Praca własna studenta.14
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego.6
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń i prac zadanych do samodzielnego wykonania przez studenta.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia wykładów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C43-2_W01
Ma pogłębioną wiedzę w zakresie potrzeb oraz sposobów optymalizacji procesów logistycznych.
LO_1A_W07, LO_1A_W01C-1T-W-1, T-W-5M-2, M-1S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C43-2_U01
Posiada umiejętność formułowania zadań optymalizacji procesów logistycznych, rozwiązać zadanie wybraną metodą oraz krytycznie ocenić uzyskane rezultaty.
LO_1A_U01, LO_1A_U05C-1T-W-1, T-W-5M-2, M-1S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C43-2_K01
Posiada świadomość znaczenia optymalizacji procesów logistycznych.
LO_1A_K01C-1T-W-1, T-W-5, T-W-2M-1S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C43-2_W01
Ma pogłębioną wiedzę w zakresie potrzeb oraz sposobów optymalizacji procesów logistycznych.
2,0Student nie potrafi podać ogólnego sformułowania zadania optymalizacji procesów logistycznych.
3,0Student potrafi podać ogólne sformułowanie zadania optymalizacji procesów logistycznych jednak nie potrafi omówić ani wymienić żadnych elementów tego zadania.
3,5Student potrafi podać ogólne sformułowanie zadania optymalizacji procesów logistycznych oraz wymienić niektóre elementy tego zadania.
4,0Student potrafi podać ogólne sformułowanie zadania optymalizacji procesów logistycznych oraz wymienić elementy tego zadania.
4,5Student potrafi podać ogólne sformułowanie zadania optymalizacji procesów logistycznych oraz szczegółowo omówić niektóre elementy tego zadania.
5,0Student potrafi podać ogólne sformułowanie zadania optymalizacji procesów logistycznych oraz szczegółowo omówić elementy tego zadania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C43-2_U01
Posiada umiejętność formułowania zadań optymalizacji procesów logistycznych, rozwiązać zadanie wybraną metodą oraz krytycznie ocenić uzyskane rezultaty.
2,0Student nie potrafi sformułować zadania optymalizacji procesów logistycznych pozbawionego wielu istotnych błędów.
3,0Student potrafi sformułować zadanie optymalizacji procesów logistycznych z wieloma uwagami krytycznymi.
3,5Student potrafi sformułować zadanie optymalizacji procesów logistycznych z kilkoma istotnymi uwagami krytycznymi.
4,0Student potrafi sformułować zadanie optymalizacji procesów logistycznych z wieloma drobnej wagi uwagami krytycznymi.
4,5Student potrafi sformułować zadanie optymalizacji procesów logistycznych z kilkoma drobnej wagi uwagami krytycznymi.
5,0Student potrafi sformułować zadanie optymalizacji procesów logistycznych bez istotnych uwag krytycznych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C43-2_K01
Posiada świadomość znaczenia optymalizacji procesów logistycznych.
2,0Student nie potrafi wypowiedzieć nawet powierzchownych sądów o znaczeniu formułowania i rozwiązywania zadań optymalizacyjnych procesów logistycznych.
3,0Student potrafi wypowiedzieć powierzchowne sądy o znaczeniu formułowania i rozwiązywania zadań optymalizacyjnych procesów logistycznych.
3,5Student potrafi wypowiedzieć się obszernie jednak pobieżnie o znaczeniu formułowania i rozwiązywania zadań optymalizacyjnych procesów logistycznych.
4,0Student potrafi wypowiedzieć się obszernie jednak z nieznaczną wnikliwością o znaczeniu formułowania i rozwiązywania zadań optymalizacyjnych procesów logistycznych.
4,5Student potrafi wypowiedzieć się obszernie i wnikliwie o znaczeniu formułowania i rozwiązywania zadań optymalizacyjnych procesów logistycznych.
5,0Student potrafi wypowiedzieć się obszernie i bardzo wnikliwie o znaczeniu formułowania i rozwiązywania zadań optymalizacyjnych procesów logistycznych.

Literatura podstawowa

  1. Konarzewska I., Jewczak M., Kucharski A., Optymalizacja w logistyce, Tom 1, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2020
  2. Miszczyński P., Jadczak R., Karwacki Z., Optymalizacja w logistyce, Tom 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2020

Literatura dodatkowa

  1. Czerwiński Z., Matematyka na usługach ekonomii, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań, 2011
  2. Trzaskalik T., Wprowadzenie do badań operacyjnych z komputerem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2008
  3. Trzaskalik T. (red.), Modelowanie optymalizacyjne. Przykłady i zadania, Wyższa Szkoła Zarządzania Marketingowego i Języków Obcych w Katowicach, Katowice, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Sformułowanie i rozwiązanie przykładowych zadań optymalizacji procesów logistycznych z wykorzystaniem komputerów.14
T-L-2Zaliczenie zajęć.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Możliwe działania optymalizacji procesów logistycznych w magazynie/produkcji: zmiany w infrastrukturze logistycznej magazynu, wyposażeniu, układzie stref magazynowych, zmiany w sposobie delegowania i raportowania zadań, bezpieczeństwa oraz stworzenie założeń budżetowych wybranej inwestycji.4
T-W-2Identyfikacja i omówienie elementów projektu procesu logistycznego: cel, zakres funkcjonowania (produkt, usługa), czas realizacji (terminy), budżet (sumaryczne koszty funkcjonowania), lista punktów krytycznych.4
T-W-3Identyfikacja i omówienie wybranych obszarów optymalizacji procesów logistycznych; zmiany w logistyce magazynowej / produkcyjnej (np. lepsze wykorzystanie powierzchni magazynowej); nowe rynki zbytu, nowa struktura organizacyjna, etc.; spełnienie norm dotyczących śledzenia partii produkcyjnych, numerów seryjnych, HAACP; ograniczenie ryzyka błędnej inwestycji (ryzyko prze- lub niedoinwestowania); zmiany w asortymencie; optymalizacja kosztów; zwiększenie wydajności pracy; poprawa parametrów logistycznych; ograniczenie niedoborów miejsca; reorganizacja procesów logistycznych; wdrożenie systemu IT; zmniejszenie średnich stanów zapasów; zmiana struktur sprzedaży i/lub kanałów sprzedaży; restrukturyzacja firmy.10
T-W-4Identyfikacja i omówienie wybranych korzyści z przeprowadzenia optymalizacji procesów logistycznych: optymalne założenia budżetowe inwestycji; pewność informacji (trafna diagnoza); możliwość podjęcia optymalnej decyzji oszczędzającej czas i pieniądze firmy; skupienie się na priorytetowych działaniach, dających największe efekty; rozwój kompetencji pracowników; redukcja ryzyka podjęcia błędnej decyzji przez menedżera; uniknięcie kosztów związanych z podjęciem błędnej decyzji; odzyskanie czasu pracowników.10
T-W-5Pisemne zaliczenie wykładów.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Praca własna nad zadaniami wyznaczonymi przez prowadzącego zajęcia.30
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć.5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Praca własna studenta.14
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego.6
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C43-2_W01Ma pogłębioną wiedzę w zakresie potrzeb oraz sposobów optymalizacji procesów logistycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_W07ma wiedzę z zakresu informatyki oraz narzędzi wspomagających podejmowanie decyzji w logistyce opartych o systemy informatyczne
LO_1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki wyższej i statystyki w zakresie niezbędnym do formułowania i rozwiązywania problemów oraz opisu procesów logistycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami opracowywania i wdrażanie rozwiązań zwiększających efektywność i wydajność poszczególnych procesów lub całościowego systemu logistycznego przedsiębiorstwa.
Treści programoweT-W-1Możliwe działania optymalizacji procesów logistycznych w magazynie/produkcji: zmiany w infrastrukturze logistycznej magazynu, wyposażeniu, układzie stref magazynowych, zmiany w sposobie delegowania i raportowania zadań, bezpieczeństwa oraz stworzenie założeń budżetowych wybranej inwestycji.
T-W-5Pisemne zaliczenie wykładów.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń i prac zadanych do samodzielnego wykonania przez studenta.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi podać ogólnego sformułowania zadania optymalizacji procesów logistycznych.
3,0Student potrafi podać ogólne sformułowanie zadania optymalizacji procesów logistycznych jednak nie potrafi omówić ani wymienić żadnych elementów tego zadania.
3,5Student potrafi podać ogólne sformułowanie zadania optymalizacji procesów logistycznych oraz wymienić niektóre elementy tego zadania.
4,0Student potrafi podać ogólne sformułowanie zadania optymalizacji procesów logistycznych oraz wymienić elementy tego zadania.
4,5Student potrafi podać ogólne sformułowanie zadania optymalizacji procesów logistycznych oraz szczegółowo omówić niektóre elementy tego zadania.
5,0Student potrafi podać ogólne sformułowanie zadania optymalizacji procesów logistycznych oraz szczegółowo omówić elementy tego zadania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C43-2_U01Posiada umiejętność formułowania zadań optymalizacji procesów logistycznych, rozwiązać zadanie wybraną metodą oraz krytycznie ocenić uzyskane rezultaty.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować i oceniać, interpretować, syntezować i wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską w zakresie logistyki
LO_1A_U05potrafi dobrać i poprawnie zastosować metody i narzędzia, w tym podstawowe technologie informacyjne, niezbędne w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami opracowywania i wdrażanie rozwiązań zwiększających efektywność i wydajność poszczególnych procesów lub całościowego systemu logistycznego przedsiębiorstwa.
Treści programoweT-W-1Możliwe działania optymalizacji procesów logistycznych w magazynie/produkcji: zmiany w infrastrukturze logistycznej magazynu, wyposażeniu, układzie stref magazynowych, zmiany w sposobie delegowania i raportowania zadań, bezpieczeństwa oraz stworzenie założeń budżetowych wybranej inwestycji.
T-W-5Pisemne zaliczenie wykładów.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń i prac zadanych do samodzielnego wykonania przez studenta.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi sformułować zadania optymalizacji procesów logistycznych pozbawionego wielu istotnych błędów.
3,0Student potrafi sformułować zadanie optymalizacji procesów logistycznych z wieloma uwagami krytycznymi.
3,5Student potrafi sformułować zadanie optymalizacji procesów logistycznych z kilkoma istotnymi uwagami krytycznymi.
4,0Student potrafi sformułować zadanie optymalizacji procesów logistycznych z wieloma drobnej wagi uwagami krytycznymi.
4,5Student potrafi sformułować zadanie optymalizacji procesów logistycznych z kilkoma drobnej wagi uwagami krytycznymi.
5,0Student potrafi sformułować zadanie optymalizacji procesów logistycznych bez istotnych uwag krytycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C43-2_K01Posiada świadomość znaczenia optymalizacji procesów logistycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_K01ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, potrzebnej do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych powstających w pracy zawodowej, rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami opracowywania i wdrażanie rozwiązań zwiększających efektywność i wydajność poszczególnych procesów lub całościowego systemu logistycznego przedsiębiorstwa.
Treści programoweT-W-1Możliwe działania optymalizacji procesów logistycznych w magazynie/produkcji: zmiany w infrastrukturze logistycznej magazynu, wyposażeniu, układzie stref magazynowych, zmiany w sposobie delegowania i raportowania zadań, bezpieczeństwa oraz stworzenie założeń budżetowych wybranej inwestycji.
T-W-5Pisemne zaliczenie wykładów.
T-W-2Identyfikacja i omówienie elementów projektu procesu logistycznego: cel, zakres funkcjonowania (produkt, usługa), czas realizacji (terminy), budżet (sumaryczne koszty funkcjonowania), lista punktów krytycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia wykładów.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wypowiedzieć nawet powierzchownych sądów o znaczeniu formułowania i rozwiązywania zadań optymalizacyjnych procesów logistycznych.
3,0Student potrafi wypowiedzieć powierzchowne sądy o znaczeniu formułowania i rozwiązywania zadań optymalizacyjnych procesów logistycznych.
3,5Student potrafi wypowiedzieć się obszernie jednak pobieżnie o znaczeniu formułowania i rozwiązywania zadań optymalizacyjnych procesów logistycznych.
4,0Student potrafi wypowiedzieć się obszernie jednak z nieznaczną wnikliwością o znaczeniu formułowania i rozwiązywania zadań optymalizacyjnych procesów logistycznych.
4,5Student potrafi wypowiedzieć się obszernie i wnikliwie o znaczeniu formułowania i rozwiązywania zadań optymalizacyjnych procesów logistycznych.
5,0Student potrafi wypowiedzieć się obszernie i bardzo wnikliwie o znaczeniu formułowania i rozwiązywania zadań optymalizacyjnych procesów logistycznych.