Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)
Sylabus przedmiotu Wspomaganie decyzji w logistyce:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Logistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wspomaganie decyzji w logistyce | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki Konstrukcji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Sekulski <Zbigniew.Sekulski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy algebry i analizy matematycznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentom wiedzy na temat metod modelowania i optymalizacji przydatnych we wspomaganiu decyzji w logistyce. |
C-2 | Opanowanie przez studentów umiejętności budowy matematycznych modeli problemów decyzyjnych w logistyce oraz przeprowadzania obliczeń z wykorzystaniem komputera. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Optymalizacja przykładowych funkcji matematycznych wybranymi metodami optymalizacji. | 5 |
T-L-2 | Sformułowanie zadania i modelu optymalizacyjnego dla wybranego problemu decyzyjnego w logistyce. Rozwiązanie sformułowanego problemu wybraną metodą. Prezentacja i dyskusja wyników. | 9 |
T-L-3 | Zaliczenie zajęć. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cel i zakres procesu podejmowania racjonalnych i trafnych decyzji w logistyce. Wymagania stawiane procesowi wyboru i podejmowania decyzji. System wartości i jego sformułowane w procesie wyboru i podejmowania decyzji w logistyce. | 3 |
T-W-2 | Zasady komputerowego wspomagania decyzji: pojęcie wariantu decyzyjnego, atrybutu i kryterium, model analityczny i symboliczny, rola analityka i decydenta, fazy procesu wspomagania decyzji. Praktyczne przykłady problemów decyzyjnych w logistyce. | 3 |
T-W-3 | Matematyczne podstawy teorii optymalizacji. Ogólne sformułowanie zadania optymalizacji jedno i wielokryterialnej: zmienne decyzyjne, parametry, funkcja (funkcje) celu, ograniczenia. | 4 |
T-W-4 | Formułowanie problemów decyzyjnych w logistyce jako problemów programowania matematycznego. Systematyka i przegląd zadań optymalizacji w logistyce. | 4 |
T-W-5 | Rodzaje modeli symulacyjnych i optymalizacyjnych w logistyce. Komputerowe narzędzia modelowania w logistyce. Matematyczny opis procesu logistycznego. Modelowanie zjawisk ciągłych i dyskretnych. Probabilistyczny charakter procesów logistycznych. | 4 |
T-W-6 | Pisemne sprawdzenie wiedzy. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-L-2 | Praca własna studenta. | 8 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć. | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 20 |
A-W-2 | Praca własna studenta. | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie do sprawdzenia wiedzy. | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład informacyjny. |
M-2 | Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne. |
M-3 | Metody praktyczne - metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Laboratoria - oceny sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Laboratoria - ocena końcowa - średnia z ocen sprawozdań. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C25_W01 Student zna podstawowe koncepcje modelowania i optymalizacji wspomagającycych podejmowanie decyzji w logistyce. | LO_1A_W09, LO_1A_W01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-4 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C25_U01 Student potrafi sformułować proste modele sytuacji decyzyjnych w logistyce oraz przeprowadzić optymalizację z wykorzystaniem komputera. | LO_1A_U01, LO_1A_U05 | — | — | C-2 | T-L-2 | M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C25_K01 Student jest świadom wpływu procesów logistycznych na bezpieczeństwo ludzi i środowiska oraz funkcjonowanie systemów gospodarczych jako całości. | LO_1A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C25_W01 Student zna podstawowe koncepcje modelowania i optymalizacji wspomagającycych podejmowanie decyzji w logistyce. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć. |
3,0 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności. | |
3,5 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności. | |
4,0 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności. | |
4,5 | Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności. | |
5,0 | Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C25_U01 Student potrafi sformułować proste modele sytuacji decyzyjnych w logistyce oraz przeprowadzić optymalizację z wykorzystaniem komputera. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć. |
3,0 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności. | |
3,5 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności. | |
4,0 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności. | |
4,5 | Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności. | |
5,0 | Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C25_K01 Student jest świadom wpływu procesów logistycznych na bezpieczeństwo ludzi i środowiska oraz funkcjonowanie systemów gospodarczych jako całości. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć. |
3,0 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności. | |
3,5 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności. | |
4,0 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności. | |
4,5 | Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności. | |
5,0 | Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności. |
Literatura podstawowa
- Trzaskalik T. (red.), Modelowanie optymalizacyjne. Przykłady i zadania, Wyższa Szkoła Zarządzania Marketingowego i Języków Obcych w Katowicach, Katowice, 2002
- Jacyna M., Modelowanie i ocena systemów transportowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2009
- Jacyna M., Wybrane zagadnienia modelowania systemów transportowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2009
- Kusiak, J., Danielewska-Tułecka, A., Oprocha, P., Optymalizacja. Wybrane metody z przykładami zastosowań, PWN, Warszawa, 2009
- Nowak A., Optymalizacja. Teoria i zadania, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2007
Literatura dodatkowa
- Michalewicz Z., Fogel D.B., Jak to rozwiązać czyli nowoczesna heurystyka, WNT, Warszawa, 2006
- Woch J., Optymalizacja sieci transportowych, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Katowice, 2002
- Nermend K., Metody analizy wielokryterialnej i wielowymiarowej we wspomaganiu decyzji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017