Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Badania operacyjne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Logistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Badania operacyjne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mechaniki Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Sekulski <Zbigniew.Sekulski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 30 2,00,40zaliczenie
wykładyW5 30 3,00,60egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy algery i analizy matematycznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student rozumie istotę optymalizacji i jej znaczenie w zarzązaniu transportem.
C-2Student potrafi rozwiązywać problemy badań operacyjnych z wykorzystaniem narzędzi komputerowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Rozwiązywanie problemów programowania liniowego metodą graficzną.4
T-L-2Domykanie zagadnienia transportowego. Rozwiązywanie problemów transportowych metodą aproksymacji Vogel'a.4
T-L-3Rozwiązywanie problemów programowania liniowego w programie Excel z dodatkiem Solver.3
T-L-4Rozwiązywanie problemów teorii gier w programie Matlab.4
T-L-5Analiza problemu komiwojażera.2
T-L-6Analiza siatek czynności metodami CPM i PERT.4
T-L-7Harmonogramowanie przedsięwzięć i budżetowanie zasobów.7
T-L-8Zaliczenie zajęć.2
30
wykłady
T-W-1Zbiory wypukłe.5
T-W-2Typowe modele programowania liniowego: zagadnienia transportowe otwarte i zamknięte, problemy diety i przydziału.7
T-W-3Elementy teorii gier.6
T-W-4Zarządzanie projektami i modele sieciowe. Metody analizy siatek czynności: CPA, PERT, CPM, PERT/COST.6
T-W-5Modele optymalnego sterowania poziomem zapasów. Budżetowanie zasobów.6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.30
A-L-2Rozwiązywanie zadań domowych komputerowych.9
A-L-3Rozwiązywanie zadań domowych pisemnych.7
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia zajęć.4
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Praca własna studenta.35
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.8
A-W-4Egzamin.2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - oceny formujące na podstawie trzech kolokwiów (komputerowych) podsumowujących kolejne części materiału.
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena podsumowująca na podstawie ocen uzyskanych z kolokwiów i aktywności w rozwiązywaniu zadań domowych.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin ustny.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_B09_W01
Student potrafi scharakteryzować metody modelowania i optymalizacji wykorzystywane w zarzązaniu procesami transportowymi.
LO_1A_W07, LO_1A_W08, LO_1A_W09C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_B09_U01
Student potrafi modelować procesy transportowo-produkcyjne i przeprowadzić optymalizację z wykorzystaniem narzędzi komputerowych.
LO_1A_U10, LO_1A_U11C-2T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-5, T-L-6M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_B09_K01
Student ma świadomość konieczności stosowania metod optymalizacyjnych oraz istotności poprawnie budowanych modeli obliczeniowych w trafności podejmowaych decyzji i postrzeganiu jakości jego pracy w społeczeństwie.
LO_1A_K04, LO_1A_K01C-1T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4M-1, M-2S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_B09_W01
Student potrafi scharakteryzować metody modelowania i optymalizacji wykorzystywane w zarzązaniu procesami transportowymi.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_B09_U01
Student potrafi modelować procesy transportowo-produkcyjne i przeprowadzić optymalizację z wykorzystaniem narzędzi komputerowych.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_B09_K01
Student ma świadomość konieczności stosowania metod optymalizacyjnych oraz istotności poprawnie budowanych modeli obliczeniowych w trafności podejmowaych decyzji i postrzeganiu jakości jego pracy w społeczeństwie.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.

Literatura podstawowa

  1. Trzaskalik T., Wprowadzenie do badań operacyjnych z komputerem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2008
  2. Trzaskalik T. (red.), Modelowanie optymalizacyjne. Przykłady i zadania, Wyższa Szkoła Zarządzania Marketingowego i Języków Obcych w Katowicach, Katowice, 2002
  3. Guzik B. (red.), Ekonometria i badania operacyjne – zagadnienia podstawowe, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, 2000
  4. Jędrzejczyk Z., Kukuła K., Skrzypek J., Walkosz A., Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa, 2011, 6
  5. Czerwiński Z., Matematyka na usługach ekonomii, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Pamuła T., Badania operacyjne w przykładach z rozwiązaniami w Excelu, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2013
  2. Węgrzyn J., Elementy badań operacyjnych w arkuszu kalkulacyjnym, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2011
  3. Kaufmann A., Faure R., Badania operacyjne na co dzień, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1988
  4. Gajda J.B., Jadczak R. (red.), Badania operacyjne. Przykłady zastosowań, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2015
  5. Trzaskalik T. (red.), Zadania z badań operacyjnych. Część I, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice, 2022
  6. Trzaskalik T. (red.), Zadania z badań operacyjnych. Część II, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice, 2022

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rozwiązywanie problemów programowania liniowego metodą graficzną.4
T-L-2Domykanie zagadnienia transportowego. Rozwiązywanie problemów transportowych metodą aproksymacji Vogel'a.4
T-L-3Rozwiązywanie problemów programowania liniowego w programie Excel z dodatkiem Solver.3
T-L-4Rozwiązywanie problemów teorii gier w programie Matlab.4
T-L-5Analiza problemu komiwojażera.2
T-L-6Analiza siatek czynności metodami CPM i PERT.4
T-L-7Harmonogramowanie przedsięwzięć i budżetowanie zasobów.7
T-L-8Zaliczenie zajęć.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zbiory wypukłe.5
T-W-2Typowe modele programowania liniowego: zagadnienia transportowe otwarte i zamknięte, problemy diety i przydziału.7
T-W-3Elementy teorii gier.6
T-W-4Zarządzanie projektami i modele sieciowe. Metody analizy siatek czynności: CPA, PERT, CPM, PERT/COST.6
T-W-5Modele optymalnego sterowania poziomem zapasów. Budżetowanie zasobów.6
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.30
A-L-2Rozwiązywanie zadań domowych komputerowych.9
A-L-3Rozwiązywanie zadań domowych pisemnych.7
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia zajęć.4
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Praca własna studenta.35
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.8
A-W-4Egzamin.2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_B09_W01Student potrafi scharakteryzować metody modelowania i optymalizacji wykorzystywane w zarzązaniu procesami transportowymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_W07ma wiedzę z zakresu informatyki oraz narzędzi wspomagających podejmowanie decyzji w logistyce opartych o systemy informatyczne
LO_1A_W08ma pogłębioną wiedzę z zakresu współczesnych technologii wykorzystywanych w logistyce, w tym technologii transportowych, magazynowania i teleinformatycznych
LO_1A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu inżynierii systemów i analizy systemowej przydatną do projektowania i modelowania procesów logistycznych, w tym transportowych i produkcyjnych
Cel przedmiotuC-1Student rozumie istotę optymalizacji i jej znaczenie w zarzązaniu transportem.
Treści programoweT-W-1Zbiory wypukłe.
T-W-2Typowe modele programowania liniowego: zagadnienia transportowe otwarte i zamknięte, problemy diety i przydziału.
T-W-3Elementy teorii gier.
T-W-5Modele optymalnego sterowania poziomem zapasów. Budżetowanie zasobów.
T-W-4Zarządzanie projektami i modele sieciowe. Metody analizy siatek czynności: CPA, PERT, CPM, PERT/COST.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_B09_U01Student potrafi modelować procesy transportowo-produkcyjne i przeprowadzić optymalizację z wykorzystaniem narzędzi komputerowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_U10potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne stosowane w transporcie, logistyce i spedycji.
LO_1A_U11potrafi identyfikować i specyfikować proste zadania inżynierskie o charakterze praktycznym związane z zagadnieniami infrastruktury logistycznej i środków transportu
Cel przedmiotuC-2Student potrafi rozwiązywać problemy badań operacyjnych z wykorzystaniem narzędzi komputerowych.
Treści programoweT-L-2Domykanie zagadnienia transportowego. Rozwiązywanie problemów transportowych metodą aproksymacji Vogel'a.
T-L-1Rozwiązywanie problemów programowania liniowego metodą graficzną.
T-L-3Rozwiązywanie problemów programowania liniowego w programie Excel z dodatkiem Solver.
T-L-4Rozwiązywanie problemów teorii gier w programie Matlab.
T-L-7Harmonogramowanie przedsięwzięć i budżetowanie zasobów.
T-L-5Analiza problemu komiwojażera.
T-L-6Analiza siatek czynności metodami CPM i PERT.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - oceny formujące na podstawie trzech kolokwiów (komputerowych) podsumowujących kolejne części materiału.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_B09_K01Student ma świadomość konieczności stosowania metod optymalizacyjnych oraz istotności poprawnie budowanych modeli obliczeniowych w trafności podejmowaych decyzji i postrzeganiu jakości jego pracy w społeczeństwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_K04potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
LO_1A_K01ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, potrzebnej do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych powstających w pracy zawodowej, rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
Cel przedmiotuC-1Student rozumie istotę optymalizacji i jej znaczenie w zarzązaniu transportem.
Treści programoweT-L-1Rozwiązywanie problemów programowania liniowego metodą graficzną.
T-L-3Rozwiązywanie problemów programowania liniowego w programie Excel z dodatkiem Solver.
T-L-4Rozwiązywanie problemów teorii gier w programie Matlab.
T-L-6Analiza siatek czynności metodami CPM i PERT.
T-W-1Zbiory wypukłe.
T-W-2Typowe modele programowania liniowego: zagadnienia transportowe otwarte i zamknięte, problemy diety i przydziału.
T-W-3Elementy teorii gier.
T-W-5Modele optymalnego sterowania poziomem zapasów. Budżetowanie zasobów.
T-W-4Zarządzanie projektami i modele sieciowe. Metody analizy siatek czynności: CPA, PERT, CPM, PERT/COST.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena podsumowująca na podstawie ocen uzyskanych z kolokwiów i aktywności w rozwiązywaniu zadań domowych.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.