Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Technologia informacyjna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Logistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia informacyjna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Malwina Pilarska <Malwina.Pilarska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,40zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy obsługi komputera

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zna zakres zagadnień objętych egzaminem ECDL.
C-2Student potrafi utworzyć i zamieścić prostą stronę internetową lub blog.
C-3Studentowi znana jest tematyka e-learningu.
C-4Student zna problematykę beżpieczeństwa w sieci

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawy technik informatycznych2
T-L-2Użytkowanie komputerów2
T-L-3Przetwarzanie tekstu2
T-L-4Arkusze kalkulacyjne2
T-L-5Bazy danych2
T-L-6Grafika menedżerska i prezentacyjna2
T-L-7Tworzenie kursów e-learningowych2
T-L-8zaliczenie laboratorium1
15
wykłady
T-W-1Przedstawienie zakresu materiału obowiązujągo na egzaminach w ramach Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych ECDL.1
T-W-2Oprogramowanie systemowe i użytkowe oraz licencjonowanie oprogramowania1
T-W-3Narzędzia office: przetwarzanie tekstów, arkusze kalkulacyjne, bazy danych, grafika menedżerska i prezentacyjna.3
T-W-4Usługi w sieciach lokalnych.1
T-W-5Platformy usługowe w internecie1
T-W-6Strony www i blogi - tworzenie i zamieszczanie.1
T-W-7Portale społecznościowe1
T-W-8Bezpieczeństwo w sieci1
T-W-9E-learnirng: zarządzanie platformą LMS, Tworzenie kursów e-laerningowych.4
T-W-10Zaliczenie przedmiotu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć7
A-L-3przygotowanie się do zaliczenia3
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury2
A-W-3Przeglądanie internetu6
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające
M-2Metody problemowe
M-3metody programowane
M-4metody praktyczne
M-5Metody aktywizujące

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenia poszczególnych partii materiałów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_A03_W02
ma wiedzę na temat stosowania odpowiednich narzędzi informatycznych do zadań do zadań inzynierskich i publikowania informacji, posiada wiedzę na temat zagrożeń z internetu oraz ochrony przed nimi.
LO_1A_W07C-4, C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9M-1, M-5S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_A03_U02
posiada umiejętności w zakresie zastosowania narzędzi informatycznych do rozwiązywania zadań i publikowania informacji
LO_1A_U05C-4, C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9M-1, M-5S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_A03_K02
potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, rozumie problematkę licencjowania oraz bezpieczeństwa w sieci
LO_1A_K06, LO_1A_K01C-4, C-1, C-2, C-3T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9M-1, M-5S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_A03_W02
ma wiedzę na temat stosowania odpowiednich narzędzi informatycznych do zadań do zadań inzynierskich i publikowania informacji, posiada wiedzę na temat zagrożeń z internetu oraz ochrony przed nimi.
2,0nie posiada wiedzy na temat narzędzi informatycznych
3,0posiada wiedzę na temat narzędzi informatycznych i ich zastosowania rozwiązywania zadań inżynierskich oraz publikowania informacji
3,5posiada wiedzę na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0posiada wiedzę na temat narzędzi informatycznych i ich zastosowania rozwiązywania zadań inżynierskich oraz publikowania informacji, zna możliwości tych narzędzi w niepełnym zakresie
4,5posiada wiedzę na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0posiada wiedzę na temat narzędzi informatycznych i ich zastosowania rozwiązywania zadań inżynierskich oraz publikowania informacji, zna możliwości tych narzędzi w pełnym zakresie

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_A03_U02
posiada umiejętności w zakresie zastosowania narzędzi informatycznych do rozwiązywania zadań i publikowania informacji
2,0nie potrafi określić odpowiedniego narzędzia do wybranego zadania
3,0potrafi określić odpowiednie narzędzie dla wybranego zadania, ma trudności z realizacją zadania
3,5umiejętności pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0potrafi określić odpowiednie narzędzie dla wybranego zadania, realizuje zadanie z wykorzystaniem podstawowych funkcji narzędzia
4,5umiejętności pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0potrafi określić odpowiednie narzędzie dla wybranego zadania, realizuje zadanie z wykorzystaniem zaawansowanych funkcji narzędzia

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_A03_K02
potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, rozumie problematkę licencjowania oraz bezpieczeństwa w sieci
2,0nie potrafi współdziałać i pracować w grupie, podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
3,0potrafi realizować zadania w grupie, ale nie potrafi podporządkować się zasadom pracy w zespole i i nie ma świadomości ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
3,5kompetencje na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0potrafi organizować i realizować zadania w grupie i podporządkować się zasadom pracy w zespole i Mo świadomość ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
4,5kompetencje na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0organizować i podejmować własne inicjatywy przy realizacji zadań w grupie oraz potrafi kierować zespołem i jest świadom odpowiedzialności za realizowane wspólnie zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Litwin L., ECDL. Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych. Przewodnik., HELION, Warszawa, 2009
  2. Willett E. C., Cummings S., ABC Access 2002/XP PL, HELION, Warszawa, 2002
  3. Tadeusiewicz R., Choraś R. S., Rudowski R., Leksykon e-nauczania, Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, Łódź, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawy technik informatycznych2
T-L-2Użytkowanie komputerów2
T-L-3Przetwarzanie tekstu2
T-L-4Arkusze kalkulacyjne2
T-L-5Bazy danych2
T-L-6Grafika menedżerska i prezentacyjna2
T-L-7Tworzenie kursów e-learningowych2
T-L-8zaliczenie laboratorium1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedstawienie zakresu materiału obowiązujągo na egzaminach w ramach Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych ECDL.1
T-W-2Oprogramowanie systemowe i użytkowe oraz licencjonowanie oprogramowania1
T-W-3Narzędzia office: przetwarzanie tekstów, arkusze kalkulacyjne, bazy danych, grafika menedżerska i prezentacyjna.3
T-W-4Usługi w sieciach lokalnych.1
T-W-5Platformy usługowe w internecie1
T-W-6Strony www i blogi - tworzenie i zamieszczanie.1
T-W-7Portale społecznościowe1
T-W-8Bezpieczeństwo w sieci1
T-W-9E-learnirng: zarządzanie platformą LMS, Tworzenie kursów e-laerningowych.4
T-W-10Zaliczenie przedmiotu1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć7
A-L-3przygotowanie się do zaliczenia3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury2
A-W-3Przeglądanie internetu6
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_A03_W02ma wiedzę na temat stosowania odpowiednich narzędzi informatycznych do zadań do zadań inzynierskich i publikowania informacji, posiada wiedzę na temat zagrożeń z internetu oraz ochrony przed nimi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_W07ma wiedzę z zakresu informatyki oraz narzędzi wspomagających podejmowanie decyzji w logistyce opartych o systemy informatyczne
Cel przedmiotuC-4Student zna problematykę beżpieczeństwa w sieci
C-1Student zna zakres zagadnień objętych egzaminem ECDL.
C-2Student potrafi utworzyć i zamieścić prostą stronę internetową lub blog.
C-3Studentowi znana jest tematyka e-learningu.
Treści programoweT-L-1Podstawy technik informatycznych
T-L-2Użytkowanie komputerów
T-L-3Przetwarzanie tekstu
T-L-4Arkusze kalkulacyjne
T-L-5Bazy danych
T-L-6Grafika menedżerska i prezentacyjna
T-L-7Tworzenie kursów e-learningowych
T-W-8Bezpieczeństwo w sieci
T-W-2Oprogramowanie systemowe i użytkowe oraz licencjonowanie oprogramowania
T-W-3Narzędzia office: przetwarzanie tekstów, arkusze kalkulacyjne, bazy danych, grafika menedżerska i prezentacyjna.
T-W-4Usługi w sieciach lokalnych.
T-W-5Platformy usługowe w internecie
T-W-6Strony www i blogi - tworzenie i zamieszczanie.
T-W-7Portale społecznościowe
T-W-9E-learnirng: zarządzanie platformą LMS, Tworzenie kursów e-laerningowych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające
M-5Metody aktywizujące
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenia poszczególnych partii materiałów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada wiedzy na temat narzędzi informatycznych
3,0posiada wiedzę na temat narzędzi informatycznych i ich zastosowania rozwiązywania zadań inżynierskich oraz publikowania informacji
3,5posiada wiedzę na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0posiada wiedzę na temat narzędzi informatycznych i ich zastosowania rozwiązywania zadań inżynierskich oraz publikowania informacji, zna możliwości tych narzędzi w niepełnym zakresie
4,5posiada wiedzę na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0posiada wiedzę na temat narzędzi informatycznych i ich zastosowania rozwiązywania zadań inżynierskich oraz publikowania informacji, zna możliwości tych narzędzi w pełnym zakresie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_A03_U02posiada umiejętności w zakresie zastosowania narzędzi informatycznych do rozwiązywania zadań i publikowania informacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_U05potrafi dobrać i poprawnie zastosować metody i narzędzia, w tym podstawowe technologie informacyjne, niezbędne w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-4Student zna problematykę beżpieczeństwa w sieci
C-1Student zna zakres zagadnień objętych egzaminem ECDL.
C-2Student potrafi utworzyć i zamieścić prostą stronę internetową lub blog.
C-3Studentowi znana jest tematyka e-learningu.
Treści programoweT-L-1Podstawy technik informatycznych
T-L-2Użytkowanie komputerów
T-L-3Przetwarzanie tekstu
T-L-4Arkusze kalkulacyjne
T-L-5Bazy danych
T-L-6Grafika menedżerska i prezentacyjna
T-L-7Tworzenie kursów e-learningowych
T-W-8Bezpieczeństwo w sieci
T-W-2Oprogramowanie systemowe i użytkowe oraz licencjonowanie oprogramowania
T-W-3Narzędzia office: przetwarzanie tekstów, arkusze kalkulacyjne, bazy danych, grafika menedżerska i prezentacyjna.
T-W-4Usługi w sieciach lokalnych.
T-W-5Platformy usługowe w internecie
T-W-6Strony www i blogi - tworzenie i zamieszczanie.
T-W-7Portale społecznościowe
T-W-9E-learnirng: zarządzanie platformą LMS, Tworzenie kursów e-laerningowych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające
M-5Metody aktywizujące
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenia poszczególnych partii materiałów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi określić odpowiedniego narzędzia do wybranego zadania
3,0potrafi określić odpowiednie narzędzie dla wybranego zadania, ma trudności z realizacją zadania
3,5umiejętności pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0potrafi określić odpowiednie narzędzie dla wybranego zadania, realizuje zadanie z wykorzystaniem podstawowych funkcji narzędzia
4,5umiejętności pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0potrafi określić odpowiednie narzędzie dla wybranego zadania, realizuje zadanie z wykorzystaniem zaawansowanych funkcji narzędzia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_A03_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, rozumie problematkę licencjowania oraz bezpieczeństwa w sieci
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_K06ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
LO_1A_K01ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, potrzebnej do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych powstających w pracy zawodowej, rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
Cel przedmiotuC-4Student zna problematykę beżpieczeństwa w sieci
C-1Student zna zakres zagadnień objętych egzaminem ECDL.
C-2Student potrafi utworzyć i zamieścić prostą stronę internetową lub blog.
C-3Studentowi znana jest tematyka e-learningu.
Treści programoweT-L-3Przetwarzanie tekstu
T-L-4Arkusze kalkulacyjne
T-L-5Bazy danych
T-L-7Tworzenie kursów e-learningowych
T-W-8Bezpieczeństwo w sieci
T-W-3Narzędzia office: przetwarzanie tekstów, arkusze kalkulacyjne, bazy danych, grafika menedżerska i prezentacyjna.
T-W-4Usługi w sieciach lokalnych.
T-W-5Platformy usługowe w internecie
T-W-6Strony www i blogi - tworzenie i zamieszczanie.
T-W-7Portale społecznościowe
T-W-9E-learnirng: zarządzanie platformą LMS, Tworzenie kursów e-laerningowych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające
M-5Metody aktywizujące
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenia poszczególnych partii materiałów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi współdziałać i pracować w grupie, podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
3,0potrafi realizować zadania w grupie, ale nie potrafi podporządkować się zasadom pracy w zespole i i nie ma świadomości ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
3,5kompetencje na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0potrafi organizować i realizować zadania w grupie i podporządkować się zasadom pracy w zespole i Mo świadomość ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
4,5kompetencje na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0organizować i podejmować własne inicjatywy przy realizacji zadań w grupie oraz potrafi kierować zespołem i jest świadom odpowiedzialności za realizowane wspólnie zadanie.