Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S2)

Sylabus przedmiotu Systemy zarządzania jakością w logistyce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Logistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy zarządzania jakością w logistyce
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Sęk <joanna.sek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,60zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu logistyki.
W-2Student posiada podstawową wiedzę z zakresu zarządzania jakością.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Pogłębienie wiedzy z zakresu zarządzania jakością i systemów zarządzania jakością w logistyce.
C-2Ukształtowanie wiedzy dotyczącej norm wykorzystywanych w zarządzaniu jakością w przedsiębiorstwach transportowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Istota i wymagania jakości w zakresie usług logistycznych2
T-A-2Wybrane narzędzia rozwiązywania problemów jakościowych i doskonalenia w logistyce (wizualizacje, grupowanie i identyfikacja relacji, wyznaczanie ważności) – ujęcie praktyczne.5
T-A-3Wybrane niekonwencjonalne narzędzia rozwiązywania problemów jakościowych w logistyce (np. diagram relacji, diagram pokrewieństwa, systematyki, diagram macierzowy, macierzową analizę danych, wykres programowy procesu decyzji (PDPC), diagram strzałkowy) – ujęcie praktyczne.4
T-A-4Praktyczne ujęcie metod doskonalenia jakości (Kaizen, 5S, JiT, Six Sigma).2
T-A-5Ocena systemów zarządzania jakością w logistyce.2
15
wykłady
T-W-1Zarządzanie logistyczne a zarządzanie jakością.1
T-W-2Problemy jakości w logistyce. Definicja jakości w logistyce. Rola zarządzania jakością w logistyce.1
T-W-3Wybrane koncepcje zarządzania jakością.1
T-W-4Wybrane metody rozwiązywania problemów jakościowych w logistyce (np. Kaizen, idea kół jakości, metody heurystyczne, Servqual itp.).3
T-W-5Jakość w logistyce zaopatrzenia.1
T-W-6Jakość w logistyce dystrybucji.1
T-W-7Jakość w logistyce produkcji.1
T-W-8Wspomaganie logistyki w systemach zarządzania jakością (karty Kanban, Six Sigma - metoda SIPOC, system Lean Production, model SCOR).2
T-W-9Analiza wybranych norm i wymagań wyznaczających standardy systemów zarządzania jakością (np.: normy serii ISO 9000, standard IATF 16949 (dawniej ISO/TS 16949), ISO serii 28000, norma EN serii 9100 itd.).2
T-W-10Koszty jakości w procesach logistycznych.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Studiowanie literatury przedmiotu.4
A-A-3Udział w konsultacjach.1
A-A-4Przygotrowanie do zaliczenia.5
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Podsumowujący

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_2A_C14_W01
Student posiada wiedę z zakresu systemów zarządzania jakością w logistyce.
LO_2A_W09, LO_2A_W01, LO_2A_W03, LO_2A_W10, LO_2A_W13C-1, C-2T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-10, T-W-8, T-W-9, T-A-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_2A_C14_U01
Student potrafi analizować dostępne metody i narzędzia rozwiązywania problemów jakości w logistyce, dokonywać ich krytycznej oceny i zastosować je w praktyce.
LO_2A_U01, LO_2A_U02, LO_2A_U07, LO_2A_U11C-1, C-2T-W-4, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_2A_C14_K01
Student jest wrażliwy na występujące w systemach zarządzania jakością zagrożenia, ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji.
LO_2A_K01, LO_2A_K02C-1, C-2T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-10, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_2A_C14_W01
Student posiada wiedę z zakresu systemów zarządzania jakością w logistyce.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia.
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_2A_C14_U01
Student potrafi analizować dostępne metody i narzędzia rozwiązywania problemów jakości w logistyce, dokonywać ich krytycznej oceny i zastosować je w praktyce.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_2A_C14_K01
Student jest wrażliwy na występujące w systemach zarządzania jakością zagrożenia, ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Literatura podstawowa

  1. Hamrol A., Zarządzanie i inżynieria jakości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017
  2. Detyna B., Zarządzanie jakością w logistyce: metody i narzędzia wspomagające: przykłady, zadania., Wydawnictwo Uczelniane Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Angelusa Silesiusa, Wałbrzych, 2011
  3. Łunarski J., Zarządzanie jakością w logistyce., Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2009
  4. Biesok G., Zarządzanie jakością w logistyce., Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej, Bielsko-Biała, 2013
  5. Zimon D., Zarządzanie jakością w logistyce, CeDeWu, Warszawa, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Hamrol A., Mantura W., Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka. Wydanie trzecie poprawione., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
  2. Frąś J., Normalizacja i zarządzanie jakością w logistyce., Politechnika Poznańska, Poznań, 2015

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Istota i wymagania jakości w zakresie usług logistycznych2
T-A-2Wybrane narzędzia rozwiązywania problemów jakościowych i doskonalenia w logistyce (wizualizacje, grupowanie i identyfikacja relacji, wyznaczanie ważności) – ujęcie praktyczne.5
T-A-3Wybrane niekonwencjonalne narzędzia rozwiązywania problemów jakościowych w logistyce (np. diagram relacji, diagram pokrewieństwa, systematyki, diagram macierzowy, macierzową analizę danych, wykres programowy procesu decyzji (PDPC), diagram strzałkowy) – ujęcie praktyczne.4
T-A-4Praktyczne ujęcie metod doskonalenia jakości (Kaizen, 5S, JiT, Six Sigma).2
T-A-5Ocena systemów zarządzania jakością w logistyce.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zarządzanie logistyczne a zarządzanie jakością.1
T-W-2Problemy jakości w logistyce. Definicja jakości w logistyce. Rola zarządzania jakością w logistyce.1
T-W-3Wybrane koncepcje zarządzania jakością.1
T-W-4Wybrane metody rozwiązywania problemów jakościowych w logistyce (np. Kaizen, idea kół jakości, metody heurystyczne, Servqual itp.).3
T-W-5Jakość w logistyce zaopatrzenia.1
T-W-6Jakość w logistyce dystrybucji.1
T-W-7Jakość w logistyce produkcji.1
T-W-8Wspomaganie logistyki w systemach zarządzania jakością (karty Kanban, Six Sigma - metoda SIPOC, system Lean Production, model SCOR).2
T-W-9Analiza wybranych norm i wymagań wyznaczających standardy systemów zarządzania jakością (np.: normy serii ISO 9000, standard IATF 16949 (dawniej ISO/TS 16949), ISO serii 28000, norma EN serii 9100 itd.).2
T-W-10Koszty jakości w procesach logistycznych.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Studiowanie literatury przedmiotu.4
A-A-3Udział w konsultacjach.1
A-A-4Przygotrowanie do zaliczenia.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_C14_W01Student posiada wiedę z zakresu systemów zarządzania jakością w logistyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_W09ma rozszerzoną wiedzę z zakresu zarządzania w logistyce, w tym zarządzania strategicznego oraz zarządzania jakością
LO_2A_W01ma pogłębioną wiedzę z zakresu technicznych aspektów funkjonowania łańcuchów dostaw, uwarunkowań prowadzenia działaności usługowej w logistyce o zasięgu lokalnym i globalnym
LO_2A_W03ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania: procesów i systemów logistycznych, obiektów, urządzeń i innych rozwiązań techniczno-technologicznych stosowanych w logistyce
LO_2A_W10ma wiedzę z zakresu kierunków i tendencji rozwojowych w logistyce oraz głównych osiągnięć w dziedzinie nauk i dyscyplin naukowych związanych z funkcjonowaniem logistyki
LO_2A_W13ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych, etycznych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy z zakresu zarządzania jakością i systemów zarządzania jakością w logistyce.
C-2Ukształtowanie wiedzy dotyczącej norm wykorzystywanych w zarządzaniu jakością w przedsiębiorstwach transportowych.
Treści programoweT-W-4Wybrane metody rozwiązywania problemów jakościowych w logistyce (np. Kaizen, idea kół jakości, metody heurystyczne, Servqual itp.).
T-W-1Zarządzanie logistyczne a zarządzanie jakością.
T-W-5Jakość w logistyce zaopatrzenia.
T-W-6Jakość w logistyce dystrybucji.
T-W-7Jakość w logistyce produkcji.
T-W-2Problemy jakości w logistyce. Definicja jakości w logistyce. Rola zarządzania jakością w logistyce.
T-W-3Wybrane koncepcje zarządzania jakością.
T-W-10Koszty jakości w procesach logistycznych.
T-W-8Wspomaganie logistyki w systemach zarządzania jakością (karty Kanban, Six Sigma - metoda SIPOC, system Lean Production, model SCOR).
T-W-9Analiza wybranych norm i wymagań wyznaczających standardy systemów zarządzania jakością (np.: normy serii ISO 9000, standard IATF 16949 (dawniej ISO/TS 16949), ISO serii 28000, norma EN serii 9100 itd.).
T-A-1Istota i wymagania jakości w zakresie usług logistycznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Podsumowujący
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia.
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_C14_U01Student potrafi analizować dostępne metody i narzędzia rozwiązywania problemów jakości w logistyce, dokonywać ich krytycznej oceny i zastosować je w praktyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych właściwie dobranych źródeł oraz rozumieć i wykorzystywać potrzebne informacje; umie dokonać ich analizy i oceny, potrafi syntezować, kreatywnie interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie, dokonać prezentacji tych informacji
LO_2A_U02potrafi dobrać i zastosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane technologie informacyjno-komunikacyjne, oceniać przydatność i organiczenia rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich
LO_2A_U07potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne stosowane w logistyce
LO_2A_U11potrafi posługiwać się systemami normatywnymi, korzystać z zasobów informacji patentowej, potrafi dokonać oceny możliwości ochrony własności intelektualnej
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy z zakresu zarządzania jakością i systemów zarządzania jakością w logistyce.
C-2Ukształtowanie wiedzy dotyczącej norm wykorzystywanych w zarządzaniu jakością w przedsiębiorstwach transportowych.
Treści programoweT-W-4Wybrane metody rozwiązywania problemów jakościowych w logistyce (np. Kaizen, idea kół jakości, metody heurystyczne, Servqual itp.).
T-A-2Wybrane narzędzia rozwiązywania problemów jakościowych i doskonalenia w logistyce (wizualizacje, grupowanie i identyfikacja relacji, wyznaczanie ważności) – ujęcie praktyczne.
T-A-4Praktyczne ujęcie metod doskonalenia jakości (Kaizen, 5S, JiT, Six Sigma).
T-A-5Ocena systemów zarządzania jakością w logistyce.
T-A-3Wybrane niekonwencjonalne narzędzia rozwiązywania problemów jakościowych w logistyce (np. diagram relacji, diagram pokrewieństwa, systematyki, diagram macierzowy, macierzową analizę danych, wykres programowy procesu decyzji (PDPC), diagram strzałkowy) – ujęcie praktyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Podsumowujący
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_C14_K01Student jest wrażliwy na występujące w systemach zarządzania jakością zagrożenia, ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_K01potrafi krytycznie oceniać posiadaną wiedzę, pozyskiwane informacje oraz kierunki podejmowanych działań z zakresu logistyki
LO_2A_K02uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów z zakresu logistyki, jest świadomy potrzeby ciągłego samodoskonalenia i dokształcania się, a także korzystania z możliwości zasięgania opinii ekspertów
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy z zakresu zarządzania jakością i systemów zarządzania jakością w logistyce.
C-2Ukształtowanie wiedzy dotyczącej norm wykorzystywanych w zarządzaniu jakością w przedsiębiorstwach transportowych.
Treści programoweT-W-4Wybrane metody rozwiązywania problemów jakościowych w logistyce (np. Kaizen, idea kół jakości, metody heurystyczne, Servqual itp.).
T-W-5Jakość w logistyce zaopatrzenia.
T-W-6Jakość w logistyce dystrybucji.
T-W-7Jakość w logistyce produkcji.
T-W-2Problemy jakości w logistyce. Definicja jakości w logistyce. Rola zarządzania jakością w logistyce.
T-W-10Koszty jakości w procesach logistycznych.
T-W-8Wspomaganie logistyki w systemach zarządzania jakością (karty Kanban, Six Sigma - metoda SIPOC, system Lean Production, model SCOR).
T-A-1Istota i wymagania jakości w zakresie usług logistycznych
T-A-2Wybrane narzędzia rozwiązywania problemów jakościowych i doskonalenia w logistyce (wizualizacje, grupowanie i identyfikacja relacji, wyznaczanie ważności) – ujęcie praktyczne.
T-A-4Praktyczne ujęcie metod doskonalenia jakości (Kaizen, 5S, JiT, Six Sigma).
T-A-5Ocena systemów zarządzania jakością w logistyce.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Podsumowujący
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.