Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S2)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie strategiczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Logistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie strategiczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Maja Chmielewska-Przybysz <m.przybysz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,40zaliczenie
wykładyW1 30 2,00,60egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagania z zakresu podstaw zarządzania, nauki o organizacji

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zarządzaniem i planowaniem strategicznym
C-2Zapoznanie studentów z kryteriami wyboru i metodami tworzenia wybranych strategii w zależności od potencjału przedsiebiorstwa i jego otoczenia

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zajęcia organizacyjne (wprowadzające) - omówienie celu, programu zajęć oraz zasad zaliczania ćwiczeń. Omówienie i praktyczne sprawdzenie znajomości formuły "burzy mózgów" oraz metodologii rozwiązywania zadań typu case study1
T-A-2Analiza strategiczna na przykładzie wybranego przedsiębiorstwa1
T-A-3Misja wybranego przedsiebiorstwa1
T-A-4Prezentacja otoczenia przedsiebiorstwa. Metody analizy makro i mikro otoczenia.4
T-A-5Analiza SWOT metoda strategicznej diagnozy firmy. Studium przypadku2
T-A-6Wybrane metody analizy otoczenia konkurencyjnego: analiza "5 sił Portera".1
T-A-7Wybrana metoda portfelowa dla wybranej firmy.2
T-A-8Analiza strategiczna przedsiebiorstwa na przykładzie wybranego przedsiębiorstwa w formie prezentacji zespołowej z wykorzystaniem technik multimedialnych. Dyskusja i omówienie wyników.3
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do zarządzania strategicznego; def. strategii, przedmiot i zakres zarządzania strategicznego3
T-W-2Podstawowe koncepcje zarządzania strategicznego, etapy procesu zarzadzania strategicznego, klasyfikacja strategii3
T-W-3Zarządzanie strategiczne a planowanie strategiczne2
T-W-4Misja, wizja i kultura organizacji; cele i zadania strategiczne organizacji, składniki misji, istota i funkcje kultury organizacji2
T-W-5Analiza strategiczna otoczenia organizacji; analiza metody scenariuszowe, model pięciu sił Portera, analiza luki strategicznej, model grupy strategicznej benchmarking strategiczny4
T-W-6Wybrane metody badania pozycji rynkowej przedsiębiorstwa; metody planowania strategicznego i odpowiadające im strategie, SWOT, metody portfelowe, analiza strategiczna SPACE4
T-W-7Wzrost i rozwój przedsiębiorstwa; klasyfikacja strategii wzrostu i rozwoju - strategie wzrostu, stabilizacji, strategie obronne, kombinowane4
T-W-8Wdrożenie strategii i kontrola strategiczna - proces wdrazania strategii, organizacja systemu kontroli strategicznej2
T-W-9Strategie internacjonalizacji przedsiębiorstw, cele strategiczne i model strategii wejścia na rynek zagraniczny2
T-W-10Strategia międzynarodowa, globalna, fuzje i przejęcia, alianse strategiczne3
T-W-11Podsumowanie i usystematyzowanie zagadnień realizowanych w ramach formy zajęć1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach15
A-A-2Studiowanie zadanej literatury5
A-A-3Przygotowanie do omawiania zadanych zagadnień.3
A-A-4Przygotowanie do przedstawienia prezentacji multimedialnej2
25
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykłądach30
A-W-2Studiowanie literatury i innych źródeł10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
A-W-4Egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-5Aktywność na zajęciach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Ocena na podstawie samodzielnego rozwiązania zadanego problemu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_2A_B01_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie opisać metody i techniki planowania działalności przedsiebiorstwa w sensie konstruowania strategii i analizy otoczenia
LO_2A_W09, LO_2A_W14C-1, C-2T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-1, M-3, M-4, M-5S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_2A_B01_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeanalizować i przedstawić wpływ otoczenia na funkcjonowanie przedsiebiorstwa, student potrafi opracować strategię dla przedsiebiorstwa.
LO_2A_U03C-1, C-2T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_2A_B01_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie postawy postrzegania przedsiebiorstwa jako systemu opartego na różnych relacjach z jego otoczenia, w tym promowanie zachowań etycznych w biznesie i różnych form współprtacy.
LO_2A_K04, LO_2A_K05C-1, C-2T-A-2M-4, M-5S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_2A_B01_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie opisać metody i techniki planowania działalności przedsiebiorstwa w sensie konstruowania strategii i analizy otoczenia
2,0Student nie wykazuje wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz samodzielnie rozwiązuje problem
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz samodzielnie rozwiązuje problem i posiada wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_2A_B01_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeanalizować i przedstawić wpływ otoczenia na funkcjonowanie przedsiebiorstwa, student potrafi opracować strategię dla przedsiebiorstwa.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności wymagane przez efekt kształcenia
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności wymagane przez efekt kształcenia
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności wymagane przez efekt kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia a także proponuje modyfikację rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_2A_B01_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie postawy postrzegania przedsiebiorstwa jako systemu opartego na różnych relacjach z jego otoczenia, w tym promowanie zachowań etycznych w biznesie i różnych form współprtacy.
2,0Student nie wykazuje żadnycj kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne wymagane przez efekt kształcenia
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia i wykazuje kreatywność
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, wykazuje kreatywność i ma świadomość swej roli

Literatura podstawowa

  1. Urbanowska-Sojkin E., Podstawy wyborów strategicznych w przedsiębiorstwach, PWE, Warszawa, 2011
  2. Pierścionek Z., Zarzadzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zajęcia organizacyjne (wprowadzające) - omówienie celu, programu zajęć oraz zasad zaliczania ćwiczeń. Omówienie i praktyczne sprawdzenie znajomości formuły "burzy mózgów" oraz metodologii rozwiązywania zadań typu case study1
T-A-2Analiza strategiczna na przykładzie wybranego przedsiębiorstwa1
T-A-3Misja wybranego przedsiebiorstwa1
T-A-4Prezentacja otoczenia przedsiebiorstwa. Metody analizy makro i mikro otoczenia.4
T-A-5Analiza SWOT metoda strategicznej diagnozy firmy. Studium przypadku2
T-A-6Wybrane metody analizy otoczenia konkurencyjnego: analiza "5 sił Portera".1
T-A-7Wybrana metoda portfelowa dla wybranej firmy.2
T-A-8Analiza strategiczna przedsiebiorstwa na przykładzie wybranego przedsiębiorstwa w formie prezentacji zespołowej z wykorzystaniem technik multimedialnych. Dyskusja i omówienie wyników.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do zarządzania strategicznego; def. strategii, przedmiot i zakres zarządzania strategicznego3
T-W-2Podstawowe koncepcje zarządzania strategicznego, etapy procesu zarzadzania strategicznego, klasyfikacja strategii3
T-W-3Zarządzanie strategiczne a planowanie strategiczne2
T-W-4Misja, wizja i kultura organizacji; cele i zadania strategiczne organizacji, składniki misji, istota i funkcje kultury organizacji2
T-W-5Analiza strategiczna otoczenia organizacji; analiza metody scenariuszowe, model pięciu sił Portera, analiza luki strategicznej, model grupy strategicznej benchmarking strategiczny4
T-W-6Wybrane metody badania pozycji rynkowej przedsiębiorstwa; metody planowania strategicznego i odpowiadające im strategie, SWOT, metody portfelowe, analiza strategiczna SPACE4
T-W-7Wzrost i rozwój przedsiębiorstwa; klasyfikacja strategii wzrostu i rozwoju - strategie wzrostu, stabilizacji, strategie obronne, kombinowane4
T-W-8Wdrożenie strategii i kontrola strategiczna - proces wdrazania strategii, organizacja systemu kontroli strategicznej2
T-W-9Strategie internacjonalizacji przedsiębiorstw, cele strategiczne i model strategii wejścia na rynek zagraniczny2
T-W-10Strategia międzynarodowa, globalna, fuzje i przejęcia, alianse strategiczne3
T-W-11Podsumowanie i usystematyzowanie zagadnień realizowanych w ramach formy zajęć1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach15
A-A-2Studiowanie zadanej literatury5
A-A-3Przygotowanie do omawiania zadanych zagadnień.3
A-A-4Przygotowanie do przedstawienia prezentacji multimedialnej2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykłądach30
A-W-2Studiowanie literatury i innych źródeł10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
A-W-4Egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_B01_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie opisać metody i techniki planowania działalności przedsiebiorstwa w sensie konstruowania strategii i analizy otoczenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_W09ma rozszerzoną wiedzę z zakresu zarządzania w logistyce, w tym zarządzania strategicznego oraz zarządzania jakością
LO_2A_W14ma wiedzę w zakresie zasad tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zarządzaniem i planowaniem strategicznym
C-2Zapoznanie studentów z kryteriami wyboru i metodami tworzenia wybranych strategii w zależności od potencjału przedsiebiorstwa i jego otoczenia
Treści programoweT-W-4Misja, wizja i kultura organizacji; cele i zadania strategiczne organizacji, składniki misji, istota i funkcje kultury organizacji
T-W-8Wdrożenie strategii i kontrola strategiczna - proces wdrazania strategii, organizacja systemu kontroli strategicznej
T-W-6Wybrane metody badania pozycji rynkowej przedsiębiorstwa; metody planowania strategicznego i odpowiadające im strategie, SWOT, metody portfelowe, analiza strategiczna SPACE
T-W-2Podstawowe koncepcje zarządzania strategicznego, etapy procesu zarzadzania strategicznego, klasyfikacja strategii
T-W-5Analiza strategiczna otoczenia organizacji; analiza metody scenariuszowe, model pięciu sił Portera, analiza luki strategicznej, model grupy strategicznej benchmarking strategiczny
T-A-2Analiza strategiczna na przykładzie wybranego przedsiębiorstwa
T-A-4Prezentacja otoczenia przedsiebiorstwa. Metody analizy makro i mikro otoczenia.
T-A-5Analiza SWOT metoda strategicznej diagnozy firmy. Studium przypadku
T-A-6Wybrane metody analizy otoczenia konkurencyjnego: analiza "5 sił Portera".
T-A-7Wybrana metoda portfelowa dla wybranej firmy.
T-A-8Analiza strategiczna przedsiebiorstwa na przykładzie wybranego przedsiębiorstwa w formie prezentacji zespołowej z wykorzystaniem technik multimedialnych. Dyskusja i omówienie wyników.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-5Aktywność na zajęciach
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz samodzielnie rozwiązuje problem
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz samodzielnie rozwiązuje problem i posiada wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_B01_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeanalizować i przedstawić wpływ otoczenia na funkcjonowanie przedsiebiorstwa, student potrafi opracować strategię dla przedsiebiorstwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_U03potrafi wykorzystywać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne, potrafi formułować i testować hipotezy, związane z prostymi problemami badawczymi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zarządzaniem i planowaniem strategicznym
C-2Zapoznanie studentów z kryteriami wyboru i metodami tworzenia wybranych strategii w zależności od potencjału przedsiebiorstwa i jego otoczenia
Treści programoweT-A-2Analiza strategiczna na przykładzie wybranego przedsiębiorstwa
T-A-4Prezentacja otoczenia przedsiebiorstwa. Metody analizy makro i mikro otoczenia.
T-A-5Analiza SWOT metoda strategicznej diagnozy firmy. Studium przypadku
T-A-6Wybrane metody analizy otoczenia konkurencyjnego: analiza "5 sił Portera".
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-5Aktywność na zajęciach
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Ocena na podstawie samodzielnego rozwiązania zadanego problemu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności wymagane przez efekt kształcenia
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności wymagane przez efekt kształcenia
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności wymagane przez efekt kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia a także proponuje modyfikację rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_B01_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie postawy postrzegania przedsiebiorstwa jako systemu opartego na różnych relacjach z jego otoczenia, w tym promowanie zachowań etycznych w biznesie i różnych form współprtacy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_K04potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
LO_2A_K05ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i w zespole, podejmowane decyzje i wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zarządzaniem i planowaniem strategicznym
C-2Zapoznanie studentów z kryteriami wyboru i metodami tworzenia wybranych strategii w zależności od potencjału przedsiebiorstwa i jego otoczenia
Treści programoweT-A-2Analiza strategiczna na przykładzie wybranego przedsiębiorstwa
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia przedmiotowe
M-5Aktywność na zajęciach
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena na podstawie samodzielnego rozwiązania zadanego problemu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnycj kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne wymagane przez efekt kształcenia
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia i wykazuje kreatywność
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, wykazuje kreatywność i ma świadomość swej roli