Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S2)
Sylabus przedmiotu Systemy informatyczne zarządzania przedsiębiorstwem:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Logistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy informatyczne zarządzania przedsiębiorstwem | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać podstawową wiedzę i umiejętności dotyczące pracy z narzędziami ICT: znać i rozumieć podstawowe pojęcia dotyczące ICT, dostosować wybrane opcje systemu operacyjnego do potrzeb użytkownika, operować na plikach i folderach. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z problematyką systemów informatycznych w organizacji |
C-2 | Budowanie umiejętności stosowania narzędzi ICT do przetwarzania danych organizacji |
C-3 | Zapoznanie studentów z rodzajami systemów informatycznych wykorzystywanych w organizacjach |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Podstawowe działania dotyczące przetwarzania danych: sortowanie, filtrowanie, sumy pośrednie. | 2 |
T-L-2 | Analiza danych z wykorzystaniem raportów i wykresów przestawnych | 2 |
T-L-3 | Przetwarzanie w chmurze: architektura platformy, zarządzanie usługami, opcje środowisk obliczeniowych, magazynu danych, funkcji sieciowych, bezpieczeństwo i zaufanie, kontrolowanie i organizowanie zasobów, przewidywanie kosztów i optymalizowanie wydatków | 6 |
T-L-4 | Systemy Business Inteligence: źródła danych i ich przygotowanie, przetwarzanie i analiza danych, narzędzia prezentacji danych | 10 |
T-L-5 | Praca w wybranym systemie wspierającym pracę organizacji: tworzenie baz klientów i kontaktów, cykl sprzedaży: namiar - klient - oferta - zamówienie, modułu sprzedaży, moduł usług terenowych, baza wiedzy, analiza działalności z wykorzystaniem narzędzi BI, gamifikacja. | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istota i podstawowe pojęcia dotyczące systemów informatycznych | 1 |
T-W-2 | Dane, informacja i jej znaczenie w zarządzaniu przedsiębiorstwem | 1 |
T-W-3 | Obiekt gospodarczy i system informacyjny | 1 |
T-W-4 | Różnice między systemem informacyjnym a systemem informatycznym | 1 |
T-W-5 | Systemy informatyczne w organizacji - architektura, klasyfikacja: WMS, MRP, ERP, CRM. | 3 |
T-W-6 | Ewolucja systemów informatycznych do wspomagania zarządzania | 2 |
T-W-7 | Systemy III generacji - Business Intelligence | 3 |
T-W-8 | Wyzwania dla organizacji związane z przetwarzaniem w chmurze (cloud computing) | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Rozwiązanie bieżących zadań laboratoryjnych | 14 |
A-L-3 | Realizacja wskazanych zadań projektowych | 6 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Zapoznawanie się z problematyką wykładów poprzez czytanie wskazanej literatury | 2 |
A-W-3 | Opracowanie wskazanego tematu i przygotowanie się do jego omówienia | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia | 4 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Wykład konwersacyjny |
M-4 | Metoda przewodniego tekstu |
M-5 | Dyskusja dydaktyczna |
M-6 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-7 | Metoda projektów |
M-8 | Gra symulacyjna |
M-9 | Objaśnienie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Omówienie zagadnienia związanego z tematyką przedmiotu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Opracowania pisemne dotyczące tematyki przedmiotu |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wiedzy dotyczącej tematyki przedmiotu - kolokwium |
S-4 | Ocena formująca: Zaliczenie bieżących zadań praktycznych |
S-5 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie zadań projektowych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_2A_C10_W01 Student ma wiedzę dotyczącą przetwarzania i analizy danych oraz systemów informatycznych wykorzystywanych w przedsiębiorstwach | LO_2A_W02, LO_2A_W10 | — | — | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-5 | M-3, M-2, M-1, M-5, M-4 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_2A_C10_U01 Student potrafi stosować techniki przetwarzania i analizy danych oraz posługiwać się wskazanymi systemami informatycznymi wykorzystywanymi w przesiębiorstwach | LO_2A_U01, LO_2A_U02, LO_2A_U07, LO_2A_U14 | — | — | C-2, C-3 | T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3 | M-8, M-9, M-5, M-6, M-7 | S-5, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_2A_C10_W01 Student ma wiedzę dotyczącą przetwarzania i analizy danych oraz systemów informatycznych wykorzystywanych w przedsiębiorstwach | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć dotyczących danych, informacji, systemu informacyjnego, systemu informatycznego. |
3,0 | Zna podstawowe pojęcia dotyczących danych, informacji, systemu informacyjnego, systemu informatycznego. | |
3,5 | Zna podstawowe pojęcia dotyczących danych, informacji, systemu informacyjnego, systemu informatycznego i ma niewielkie problemy z wyjaśnieniem ich znaczenia w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa. | |
4,0 | Zna podstawowe pojęcia i ich znaczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem, potrafi z niewielkimi błędami przedstawić podział systemów informatycznych wykorzystywanych w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa. | |
4,5 | Zna podstawowe pojęcia i ich znaczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem, potrafi przedstawić podział systemów informatycznych wykorzystywanych w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa. | |
5,0 | Zna podstawowe pojęcia i ich znaczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem, potrafi przedstawić podział systemów informatycznych wykorzystywanych w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa oraz ich znaczenie w przedsiębiorstwie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_2A_C10_U01 Student potrafi stosować techniki przetwarzania i analizy danych oraz posługiwać się wskazanymi systemami informatycznymi wykorzystywanymi w przesiębiorstwach | 2,0 | Nieprzystąpienie do zaliczenia, nieznajomość podstawowych technik przetwarzania danych. |
3,0 | Potrafi zastosować podstawowe techniki przetwarzania danych | |
3,5 | Potrafi zastosować podstawowe techniki przetwarzania i poprawnie analizuje dane. | |
4,0 | Potrafi zastosować techniki przetwarzania i poprawnie analizuje dane, przygotowuje z drobnymi błędami raport. | |
4,5 | Potrafi zastosować techniki przetwarzania danych i poprawnie analizuje dane, przygotowuje raport. | |
5,0 | Potrafi zastosować techniki przetwarzania danych i poprawnie analizuje dane, przygotowuje raport z poprawnym wnioskami. |
Literatura podstawowa
- Kisielnicki, Jerzy, Systemy informatyczne zarządzania, Placet, 2013
- Januszewski, Arkadiusz, Funkcjonalność informatycznych systemów zarządzania, t. 1 i 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008
- Praca zbiorowa, Informatyka ekonomiczna. Teoria i zastosowania., Wydawnictwo Naukowe PWN, 2019
Literatura dodatkowa
- Larose, Daniel T, Metody i modele eksploracji danych, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012
- Trajer, Jędrzej; Paszek, Alfred; Iwan, Stanisław, Zarządzanie wiedzą, PWE, 2013
- McNab, Chris, Ocena bezpieczeństwa sieci, Promise, 2017
- Lidermann, Krzysztof, Bezpieczeństwo informacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2017