Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)
Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo transportu żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chłodnictwo i Klimatyzacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bezpieczeństwo transportu żywności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ludmiła Filina-Dawidowicz <Ludmila.Filina@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy z zakresu zasad bezpieczeństwa podczas transportu żywności |
C-2 | Przekazanie umiejętności w zakresie analizy funkcjonowania łancucha transportu żywności |
C-3 | Nabycie swiadomosci ryzyka występującego podczas transportu żywności |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Pojęcie jakości i bezpieczeństwa towarów żywnościowych. | 3 |
T-A-2 | Warunki zapewnienia bezpieczenstwa żywności transportowanej różnymi środkami transportu. | 3 |
T-A-3 | Analiza funkcjonowania wybranego łańcucha transportu żywności. | 4 |
T-A-4 | Analiza czynników ryzyka i sytuacji prowadzacych do utraty jakości żywności podczas jej transportu. | 4 |
T-A-5 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedstawienie programu przedmiotu, literatury i zasad zaliczenia przedmiotu. | 1 |
T-W-2 | Pojęcie jakości i bezpieczeństwa towarów żywnościowych. | 2 |
T-W-3 | Znakowanie i opakowanie żywności. | 3 |
T-W-4 | Pojęcie i podstawowe ogniwa łańcucha transportowego. | 3 |
T-W-5 | Infrastruktura liniowa i punktowa różnych gałęzi transportu uczestnicząca w transporcie żywności. | 9 |
T-W-6 | Klasyfikacja zagrożeń w łańcuchu transportowym żywności (fizyczne, chemiczne, biologiczne itp.). | 3 |
T-W-7 | Warunki zapewnienia bezpieczeństwa podczas przewozu, przeładunku i przechowywania żywności (techniczno-technologiczne, organizacyjne, ekonomiczne itp.). | 6 |
T-W-8 | Bezpieczeństwo obsługi ładunków szybko psujących się w portach morskich i centrach logistycznych. | 6 |
T-W-9 | Sposoby zapobiegania utraty jakości produktów spożywczych. Właściwe przygotowanie ładunku do przewozu. | 3 |
T-W-10 | Analiza sytuacji prowadzących do utraty jakości żywności podczas transportu. | 6 |
T-W-11 | Zaliczenie wykładów. | 3 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie się do zajęć i zaliczenia | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 45 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i przygotowanie się do zaliczenia | 5 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające / wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, objaśnienie, wyjaśnienie |
M-2 | Metody problemowe / wykład problemowy |
M-3 | Metody aktywizujące / dyskusja dydaktyczna (burza mózgów) |
M-4 | Metody praktyczne / ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu wielokrotnego wyboru podsumowujący efekty kształcenia zdobyte podczas wykładów. |
S-2 | Ocena formująca: Okresowa ocena bieżąca efektów kształcenia podczas pracy studenta na wykładach. |
S-3 | Ocena formująca: Okresowa ocena bieżąca efektów kształcenia podczas pracy studenta na ćwiczeniach audytoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C18-1_W01 Student ma wiedzę z zakresu bezpieczeństwa przewozu żywności | CK_1A_W12 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-10, T-W-7, T-W-9, T-W-4, T-W-5, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C18-1_U01 Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania łańcucha transportowego żywności | CK_1A_U11 | — | — | C-2 | T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-A-2 | M-4 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C18-1_K01 Student ma świadomość ryzyka wystepujacego podczas transportu i przechowywania żywności | CK_1A_K04 | — | — | C-3 | T-A-4, T-W-6, T-W-10 | M-3, M-4 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C18-1_W01 Student ma wiedzę z zakresu bezpieczeństwa przewozu żywności | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarna wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C18-1_U01 Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania łańcucha transportowego żywności | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentowac umiejetności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełnie umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia | |
4,5 | Student prezentuje pełnie umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnie umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiazań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C18-1_K01 Student ma świadomość ryzyka wystepujacego podczas transportu i przechowywania żywności | 2,0 | Student nie wykazuje zadnych kompetencji wymaganych przez efekt kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnie oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnie oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiebiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnie oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiebiorczość i ma swiadomość swojej roli |
Literatura podstawowa
- Krystek R. (red.), Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu. Tom 1. Diagnoza bezpieczeństwa transportu w Polsce, WKŁ, Warszawa, 2009
- Gaziński B. (red.), Technika chłodnicza dla praktyków. Przechowalnictwo i transport, Systherm - Technik, Poznań, 2013, II rozszerzone
- Food quality and safety systems: a training manual on food hygiene and the Hazard Analysis and Critical Control Point (HACCP) system, FAO, 1998
- Studzinski A., Eksploatacja chłodniowców, Trademar, Gdynia, 2005
- Bonca Z., Dziubek R., Budowa i eksploatacja kontenerów chłodniczych, Wyd. WSM, Gdynia, 1994
Literatura dodatkowa
- Gruda Z., Postolski J., Zamrażanie żywności, WNT, Warszawa, 2011