Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)

Sylabus przedmiotu Ochrona środowiska 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chłodnictwo i Klimatyzacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona środowiska 2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy, umiejętności z zakresu podstaw ekologii i ochrony środowiska

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Klimat i zmiany klimatu2
T-W-2Bilans wodny2
T-W-3Ekologia i ochrona morza2
T-W-4Ekosystemy2
T-W-5Emisje zanieczyszczeń. Źródła, oddziaływanie, zapobieganie3
T-W-6Aspekty prawne i ekonomiczne ochrony środowiska2
T-W-7Zaliczenie pisemne2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury i przygotowanie się do egzaminu33
A-W-3uczestnictwo w egzaminie2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca / wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadane pytania.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_B20_W01
ma podstawową wiedzę niezbędną do zrozumienia problemów ekologii i ochrony środowiska
CK_1A_W14C-1T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_B20_U01
potrafi dostrzegać aspekty ekologiczne związane z działalnością człowieka
CK_1A_U10C-1T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_B20_K01
ma świadomość skutków ekologicznych działalności człowieka i potrzeby ochrony środowiska
CK_1A_K04C-1T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_B20_W01
ma podstawową wiedzę niezbędną do zrozumienia problemów ekologii i ochrony środowiska
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_B20_U01
potrafi dostrzegać aspekty ekologiczne związane z działalnością człowieka
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_B20_K01
ma świadomość skutków ekologicznych działalności człowieka i potrzeby ochrony środowiska
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Wolnomiejski N., Pawlikowski T., Zarys ekologii i ochrony mórz. Część I, Wydawnictwo UMK, Toruń, 2006
  2. Różańska Z., Zasoby, zanieczyszczenia i ochrona wód morskich ze szczególnym uwzględnieniem Bałtyku, PWN, Warszawa, 1987
  3. Kośmider J. (red.), Podstawy ekologii, Wyd. Uczelniane PS, Szczecin, 1994
  4. Głowiak B., Kempa E., Winnicki T., Podstawy ochrony środowiska, PWN, Warszawa, 1985
  5. Zarzycki R. (Red.), Wprowadzenie do inżynierii i ochrony środowiska, WNT, Warszawa, 2009

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klimat i zmiany klimatu2
T-W-2Bilans wodny2
T-W-3Ekologia i ochrona morza2
T-W-4Ekosystemy2
T-W-5Emisje zanieczyszczeń. Źródła, oddziaływanie, zapobieganie3
T-W-6Aspekty prawne i ekonomiczne ochrony środowiska2
T-W-7Zaliczenie pisemne2
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury i przygotowanie się do egzaminu33
A-W-3uczestnictwo w egzaminie2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_B20_W01ma podstawową wiedzę niezbędną do zrozumienia problemów ekologii i ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_W14ma pogłębioną wiedzę niezbędną do zrozumienia problemów ochrony środowiska, ekologii, ochrony przed hałasem oraz w zakresie bezpieczeństwa eksploatacji systemów chłodniczych
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności z zakresu podstaw ekologii i ochrony środowiska
Treści programoweT-W-1Klimat i zmiany klimatu
T-W-6Aspekty prawne i ekonomiczne ochrony środowiska
T-W-2Bilans wodny
T-W-7Zaliczenie pisemne
T-W-3Ekologia i ochrona morza
T-W-4Ekosystemy
T-W-5Emisje zanieczyszczeń. Źródła, oddziaływanie, zapobieganie
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_B20_U01potrafi dostrzegać aspekty ekologiczne związane z działalnością człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_U10potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne w skali lokalnej i regionalnej. Stosuje zasady bhp i higieny pracy
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności z zakresu podstaw ekologii i ochrony środowiska
Treści programoweT-W-1Klimat i zmiany klimatu
T-W-6Aspekty prawne i ekonomiczne ochrony środowiska
T-W-2Bilans wodny
T-W-7Zaliczenie pisemne
T-W-3Ekologia i ochrona morza
T-W-4Ekosystemy
T-W-5Emisje zanieczyszczeń. Źródła, oddziaływanie, zapobieganie
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_B20_K01ma świadomość skutków ekologicznych działalności człowieka i potrzeby ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_K04ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności z zakresu podstaw ekologii i ochrony środowiska
Treści programoweT-W-1Klimat i zmiany klimatu
T-W-6Aspekty prawne i ekonomiczne ochrony środowiska
T-W-2Bilans wodny
T-W-7Zaliczenie pisemne
T-W-3Ekologia i ochrona morza
T-W-4Ekosystemy
T-W-5Emisje zanieczyszczeń. Źródła, oddziaływanie, zapobieganie
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli