Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie wodolotów i poduszkowców:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budowa jachtów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie wodolotów i poduszkowców
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mechaniki Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Eugeniusz Ginter <Eugeniusz.Ginter@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 2,00,50egzamin
projektyP6 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy oceanotechniki, Geometria wykreślna, Podstawy hydromechaniki jachtów, Podstawy informatyki, Podstawy projektowania jednostek pływających

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami i procesem wstępnego projektowania wodolotów i poduszkowców
C-2Przygotowanie studentów do przeprowadzenia obliczeń projektowych w celu opracowania dokumentacji projektowej wodolotu i/lub poduszkowca na etapie wstępnym
C-3Ukształtowanie umiejętności dotyczących projektowania wodolotów i poduszkowców na etapie wstępnym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie do projektu, omówienie jego zakresu, założenia wstępne2
T-P-2Projektowanie architektonicznej bryły wybranego typu wodolotu i/lub poduszkowca15
T-P-3Wykonanie obliczeń projektowych i wstepnej koncepcji podziału przestrzennego wybranego typu wodolotu i/lub poduszkowca - uproszczony rysunek planu ogólnego.12
T-P-4Zaliczenie projektu1
30
wykłady
T-W-1Aktualny stan rozwoju wodolotów i poduszkowców, konstrukcja kadłuba.3
T-W-2Typowe zjawiska podczas lotu i unoszenia się, prędkość wzlotu, wsporniki, płaty i fartuchy, określenie niezbędnej mocy wentylatorów poduszkowca, silniki napędowe i źródła mocy elektrycznej, urządzenia transmisji mocy, pędniki wodolotów, poduszkowców i bocznościanów,8
T-W-3Własności manewrowe wodolotów, specyfika sterowania ruchem wodolotu i poduszkowca, sterowanie ciśnieniem poduszki, materiały do budowy kadłuba i płatów wodolotu oraz fartuchów poduszkowca, projektowanie układu skrzydeł wodolotu, rozkład obciążeń kadłuba i płatów.8
T-W-4Wyznaczanie wymiarów głównych wodolotu, poduszkowca i bocznościanu, obliczenia ciężarowe wodolotów, poduszkowców i bocznościanów, obliczenia oporowo - napędowe wodolotów, poduszkowców i bocznościanów.6
T-W-5Koszty budowy i koszt eksploatacji wodolotu i poduszkowca, specyfika aspektów biznesowych i organizacyjnych budowy wodolotów i poduszkowców.5
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Studiowanie literatury4
A-P-3Konsultacje do projektu2
A-P-4Przygotowanie pracy projektowej14
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia8
A-W-4Egzamin z przedmiotu2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych ( tablica, rzutnik przeźroczy, rzutnik komputerowy)
M-2Metody praktyczne: metoda projektów
M-3Metody programowe: z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęc projektowych - po zrealizowaniu zadania projektowego
S-2Ocena podsumowująca: Ocena następuje po zrealizowaniu przedmiotu, w wyniku sprawdzenia wiedzy studenta w trakcie zaliczenia w formie pisemnej, ewentualnie ustnej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_D13-2_W01
Student ma podstawową wiedzę z projektowania, właściwości, wyposażenia, napędu, konstrukcji i technologii budowy, zna metody obliczeniowe wykorzystując do tego odpowiednie przepisy, normy czy wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, zna programy komputerowe stosowane w projektowaniu i konstruowaniu wodolotów i poduszkowców.
BJ_1A_W10, BJ_1A_W12, BJ_1A_W18C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_D13-2_U01
Student potrafi, dla zadanych założeń i specyfikacji, opracować koncepcję wodolotu i poduszkowca i określić ich właściwości, potrafi opracować konstrukcję wodolotu i poduszkowca dla założonej technologii budowy.
BJ_1A_U18C-2, C-3T-P-2, T-P-3M-3, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BJ_1A_D13-2_W01
Student ma podstawową wiedzę z projektowania, właściwości, wyposażenia, napędu, konstrukcji i technologii budowy, zna metody obliczeniowe wykorzystując do tego odpowiednie przepisy, normy czy wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, zna programy komputerowe stosowane w projektowaniu i konstruowaniu wodolotów i poduszkowców.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy do rozwiązania problemów w zakresie projektowania wodolotów i poduszkowców. Nie zna cech oraz typowych zjawisk podczas lotu i unoszenia się wodolotów i poduszkowców.
3,0Student posiada bardzo powierzchowną wiedzę z istotnymi brakami w zakresie projektowania wodolotów i poduszkowców. Umie wymienic i częściowo opisac konstrukcję,cechy oraz typowe zjawiska podczas lotu i unoszenia się wodolotów i poduszkowców.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z niewielkimi brakami, potrafi ją wykorzystac w projektowania wodolotów i poduszkowców. Umie wymienic i opisac konstrukcję,cechy oraz typowe zjawiska podczas lotu i unoszenia się wodolotów i poduszkowców. Potrafi w uproszczeniu wykonac obliczenia projektowe dla poduszkowca i wodolotu zgodnie z odpowiednimi przepisami i wymaganiami towarzystw klasyfikacyjnych.
4,0Student posiada znaczną wiedzę, potrafi ją wykorzystac w rozwiązaniu problemów podczas projektowania wodolotów i poduszkowców. Umie opisac konstrukcję,cechy, typowe zjawiska podczas lotu i unoszenia się, specyfikę sterowania ruchem wodolotów i poduszkowców. Potrafi wykonac obliczenia projektowe oraz wstępnie zaprojektowac poduszkowca i/lub wodolot zgodnie z odpowiednimi przepisami i wymaganiami towarzystw klasyfikacyjnych i wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
4,5Student posiada wiedzę na poziomie zaawansowanym, umie ją wykorzystac do rozwiązania zagadnień z zakresu projektowania wodolotów i poduszkowców. Umie opisac konstrukcję,cechy, typowe zjawiska podczas lotu i unoszenia się, specyfikę sterowania ruchem wodolotów i poduszkowców. Potrafi samodzielnie wykonac obliczenia projektowe wstępnie zaprojektowac poduszkowca i/lub wodolot oraz wykonac uproszczony rysunek planu ogólego, zgodnie z odpowiednimi przepisami i wymaganiami towarzystw klasyfikacyjnych i wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
5,0Student posiada wiedzę na najwyższym poziomie -poszerzoną o dodatkowe źródła literaturowe, umie wykorzystac szeroką wiedzę do rozwiązania zagadnień z zakresu projektowania poduszkowców i wodolotów. Umie opisac konstrukcję,cechy, typowe zjawiska podczas lotu i unoszenia się, specyfikę sterowania ruchem wodolotów i poduszkowców. Potrafi samodzielnie wykonac obliczenia projektowe, wstępnie zaprojektowac poduszkowca i/lub wodolot, wykonac uproszczony rysunek planu ogólego oraz wykonac analizę ekonomiczną, zgodnie z odpowiednimi przepisami i wymaganiami towarzystw klasyfikacyjnych i wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BJ_1A_D13-2_U01
Student potrafi, dla zadanych założeń i specyfikacji, opracować koncepcję wodolotu i poduszkowca i określić ich właściwości, potrafi opracować konstrukcję wodolotu i poduszkowca dla założonej technologii budowy.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje umiejętności na dobrym poziomie w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje umiejętności na bardzo dobrym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje umiejętności na najwyższym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów a także proponuje modyfikację rozwiązań w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.

Literatura podstawowa

  1. A.B. Elsevier, Liang Yun, Theory&Design of Air Cushion Craft, ISBN: 0 340 67650 7, Butterworth -Heinemann, 2005
  2. A.B. Elsevier, Liang Yun, J. Doo, WIG Craft and Ekranoplan: Ground Effect Craft Technology, Londyn, 2010

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie do projektu, omówienie jego zakresu, założenia wstępne2
T-P-2Projektowanie architektonicznej bryły wybranego typu wodolotu i/lub poduszkowca15
T-P-3Wykonanie obliczeń projektowych i wstepnej koncepcji podziału przestrzennego wybranego typu wodolotu i/lub poduszkowca - uproszczony rysunek planu ogólnego.12
T-P-4Zaliczenie projektu1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Aktualny stan rozwoju wodolotów i poduszkowców, konstrukcja kadłuba.3
T-W-2Typowe zjawiska podczas lotu i unoszenia się, prędkość wzlotu, wsporniki, płaty i fartuchy, określenie niezbędnej mocy wentylatorów poduszkowca, silniki napędowe i źródła mocy elektrycznej, urządzenia transmisji mocy, pędniki wodolotów, poduszkowców i bocznościanów,8
T-W-3Własności manewrowe wodolotów, specyfika sterowania ruchem wodolotu i poduszkowca, sterowanie ciśnieniem poduszki, materiały do budowy kadłuba i płatów wodolotu oraz fartuchów poduszkowca, projektowanie układu skrzydeł wodolotu, rozkład obciążeń kadłuba i płatów.8
T-W-4Wyznaczanie wymiarów głównych wodolotu, poduszkowca i bocznościanu, obliczenia ciężarowe wodolotów, poduszkowców i bocznościanów, obliczenia oporowo - napędowe wodolotów, poduszkowców i bocznościanów.6
T-W-5Koszty budowy i koszt eksploatacji wodolotu i poduszkowca, specyfika aspektów biznesowych i organizacyjnych budowy wodolotów i poduszkowców.5
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Studiowanie literatury4
A-P-3Konsultacje do projektu2
A-P-4Przygotowanie pracy projektowej14
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia8
A-W-4Egzamin z przedmiotu2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBJ_1A_D13-2_W01Student ma podstawową wiedzę z projektowania, właściwości, wyposażenia, napędu, konstrukcji i technologii budowy, zna metody obliczeniowe wykorzystując do tego odpowiednie przepisy, normy czy wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, zna programy komputerowe stosowane w projektowaniu i konstruowaniu wodolotów i poduszkowców.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_W10zna przepisy i normy krajowe, UE i towarzystw klasyfikacyjnych oraz innych instytucji morskich dotyczące budowy jednostek pływających
BJ_1A_W12ma podstawową wiedzę z projektowania, właściwości, wyposażenia, napędu, konstrukcji i technologii budowy jednostek pływających
BJ_1A_W18zna metody obliczeniowe i programy komputerowe stosowane w projektowaniu i konstruowaniu jachtów żaglowych i motorowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami i procesem wstępnego projektowania wodolotów i poduszkowców
C-2Przygotowanie studentów do przeprowadzenia obliczeń projektowych w celu opracowania dokumentacji projektowej wodolotu i/lub poduszkowca na etapie wstępnym
Treści programoweT-W-2Typowe zjawiska podczas lotu i unoszenia się, prędkość wzlotu, wsporniki, płaty i fartuchy, określenie niezbędnej mocy wentylatorów poduszkowca, silniki napędowe i źródła mocy elektrycznej, urządzenia transmisji mocy, pędniki wodolotów, poduszkowców i bocznościanów,
T-W-3Własności manewrowe wodolotów, specyfika sterowania ruchem wodolotu i poduszkowca, sterowanie ciśnieniem poduszki, materiały do budowy kadłuba i płatów wodolotu oraz fartuchów poduszkowca, projektowanie układu skrzydeł wodolotu, rozkład obciążeń kadłuba i płatów.
T-W-4Wyznaczanie wymiarów głównych wodolotu, poduszkowca i bocznościanu, obliczenia ciężarowe wodolotów, poduszkowców i bocznościanów, obliczenia oporowo - napędowe wodolotów, poduszkowców i bocznościanów.
T-W-5Koszty budowy i koszt eksploatacji wodolotu i poduszkowca, specyfika aspektów biznesowych i organizacyjnych budowy wodolotów i poduszkowców.
T-W-1Aktualny stan rozwoju wodolotów i poduszkowców, konstrukcja kadłuba.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych ( tablica, rzutnik przeźroczy, rzutnik komputerowy)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęc projektowych - po zrealizowaniu zadania projektowego
S-2Ocena podsumowująca: Ocena następuje po zrealizowaniu przedmiotu, w wyniku sprawdzenia wiedzy studenta w trakcie zaliczenia w formie pisemnej, ewentualnie ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy do rozwiązania problemów w zakresie projektowania wodolotów i poduszkowców. Nie zna cech oraz typowych zjawisk podczas lotu i unoszenia się wodolotów i poduszkowców.
3,0Student posiada bardzo powierzchowną wiedzę z istotnymi brakami w zakresie projektowania wodolotów i poduszkowców. Umie wymienic i częściowo opisac konstrukcję,cechy oraz typowe zjawiska podczas lotu i unoszenia się wodolotów i poduszkowców.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z niewielkimi brakami, potrafi ją wykorzystac w projektowania wodolotów i poduszkowców. Umie wymienic i opisac konstrukcję,cechy oraz typowe zjawiska podczas lotu i unoszenia się wodolotów i poduszkowców. Potrafi w uproszczeniu wykonac obliczenia projektowe dla poduszkowca i wodolotu zgodnie z odpowiednimi przepisami i wymaganiami towarzystw klasyfikacyjnych.
4,0Student posiada znaczną wiedzę, potrafi ją wykorzystac w rozwiązaniu problemów podczas projektowania wodolotów i poduszkowców. Umie opisac konstrukcję,cechy, typowe zjawiska podczas lotu i unoszenia się, specyfikę sterowania ruchem wodolotów i poduszkowców. Potrafi wykonac obliczenia projektowe oraz wstępnie zaprojektowac poduszkowca i/lub wodolot zgodnie z odpowiednimi przepisami i wymaganiami towarzystw klasyfikacyjnych i wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
4,5Student posiada wiedzę na poziomie zaawansowanym, umie ją wykorzystac do rozwiązania zagadnień z zakresu projektowania wodolotów i poduszkowców. Umie opisac konstrukcję,cechy, typowe zjawiska podczas lotu i unoszenia się, specyfikę sterowania ruchem wodolotów i poduszkowców. Potrafi samodzielnie wykonac obliczenia projektowe wstępnie zaprojektowac poduszkowca i/lub wodolot oraz wykonac uproszczony rysunek planu ogólego, zgodnie z odpowiednimi przepisami i wymaganiami towarzystw klasyfikacyjnych i wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
5,0Student posiada wiedzę na najwyższym poziomie -poszerzoną o dodatkowe źródła literaturowe, umie wykorzystac szeroką wiedzę do rozwiązania zagadnień z zakresu projektowania poduszkowców i wodolotów. Umie opisac konstrukcję,cechy, typowe zjawiska podczas lotu i unoszenia się, specyfikę sterowania ruchem wodolotów i poduszkowców. Potrafi samodzielnie wykonac obliczenia projektowe, wstępnie zaprojektowac poduszkowca i/lub wodolot, wykonac uproszczony rysunek planu ogólego oraz wykonac analizę ekonomiczną, zgodnie z odpowiednimi przepisami i wymaganiami towarzystw klasyfikacyjnych i wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBJ_1A_D13-2_U01Student potrafi, dla zadanych założeń i specyfikacji, opracować koncepcję wodolotu i poduszkowca i określić ich właściwości, potrafi opracować konstrukcję wodolotu i poduszkowca dla założonej technologii budowy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_U18potrafi, dla zadanych założeń i specyfikacji, opracować koncepcję jachtu i określić jego właściwości, potrafi opracować konstrukcję jachtu dla założonej technologii budowy
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studentów do przeprowadzenia obliczeń projektowych w celu opracowania dokumentacji projektowej wodolotu i/lub poduszkowca na etapie wstępnym
C-3Ukształtowanie umiejętności dotyczących projektowania wodolotów i poduszkowców na etapie wstępnym.
Treści programoweT-P-2Projektowanie architektonicznej bryły wybranego typu wodolotu i/lub poduszkowca
T-P-3Wykonanie obliczeń projektowych i wstepnej koncepcji podziału przestrzennego wybranego typu wodolotu i/lub poduszkowca - uproszczony rysunek planu ogólnego.
Metody nauczaniaM-3Metody programowe: z użyciem komputera
M-2Metody praktyczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęc projektowych - po zrealizowaniu zadania projektowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje umiejętności na dobrym poziomie w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje umiejętności na bardzo dobrym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje umiejętności na najwyższym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów a także proponuje modyfikację rozwiązań w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.