Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy projektowania jednostek pływających:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budowa jachtów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy projektowania jednostek pływających
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mechaniki Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Banaszek <Andrzej.Banaszek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka, Podstawy mechaniki, Podstawy oceanotechniki, Geometria wykreślna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami i procesem wstępnego projektowania jednostek pływających.
C-2Przygotowanie studentów do przeprowadzenia obliczeń projektowych w celu opracowania dokumentacji projektowej jednostki pływającej na etapie wstępnym
C-3Ukształtowanie umiejętności dotyczących projektowania i czytania podstawowej dokumentacji technicznej ( m.in.:rys. planu ogólnego, linie teoretyczne) jednostek pływajacych na etapie wstępnym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przykłady i zadania zgodne z tematyką prowadzonych wykładów12
T-A-2Kolokwium 11
T-A-3Kolokwium 21
T-A-4Zaliczenie przedmiotu1
15
wykłady
T-W-1Metody projektowe; proces projektowania.2
T-W-2Zdefiniowanie zbiorów: założenia i parametry projektowe, kryteria projektowe, ograniczenia fizyczne i prawne.2
T-W-3Projektowanie wyporności i wymiarów głównych, projektowanie kształtu i podziału przestrzennego kadłuba jednostki pływajacej3
T-W-4Wymagania przepisów instytucji klasyfikacyjnych i konwencji międzynarodowych.2
T-W-5Sprawdzanie stateczności i wolnej burty.2
T-W-6Projektowanie zespołu napędowego – obliczenia oporowo-napędowe2
T-W-7Podstawy projektowania zespołów funkcjonalnych i pomocniczych.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury5
A-A-3Przygotowanie się do kolokwiów5
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu3
A-W-4Egzamin2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych ( tablica, rzutnik przeźroczy, rzutnik komputerowy)
M-2Metody praktyczne: cwiczenia praktyczne z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian ustny / odpytywanie na zjęciach
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny / kolokwia
S-3Ocena podsumowująca: Ocena następuje po zrealizowaniu przedmiotu, w wyniku sprawdzenia wiedzy studenta w trakcie egzaminu pisemnego i/lub ustnego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_C04_W01
Student ma podstawową wiedzę z zakresu podstaw projektowania jednostek pływających, ich wyposażenia, właściwości oporowo-napędowych i eksploatacyjnych.
BJ_1A_W12C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_C04_U01
Student potrafi identyfikowac i formułowac zadania o charakterze praktycznym, potrafi dostrzegac ich aspekty systemowe przydatne w projektowaniu jednostek pływających.
BJ_1A_U08, BJ_1A_U11C-2, C-3T-A-1M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BJ_1A_C04_W01
Student ma podstawową wiedzę z zakresu podstaw projektowania jednostek pływających, ich wyposażenia, właściwości oporowo-napędowych i eksploatacyjnych.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy do rozwiązania problemów w zakresie projektowania jednostek pływajacych
3,0Student posiada bardzo powierzchowną wiedzę z istotnymi brakami w zakresie projektowania jednostek pływajacych.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z niewielkimi brakami, potrafi ją wykorzystac w projektowaniu wstępnym jednostek pływających. Zna i umie scharakteryzowac podstawowe parametry eksploatacyjne statku oraz założnia projektowe.
4,0Student posiada znaczną wiedzę, potrafi ją wykorzystac w rozwiązaniu problemów podczas projektowania jednostki pływającej. Zna i umie scharakteryzowac podstawowe parametry eksploatacyjne statku oraz założnia projektowe. Umie wstępnie zaprojektowac jednostkę pływającą, wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
4,5Student posiada wiedzę o zaawansowanym stopniu trudności, umie ją wykorzystac do rozwiązania zagadnień z zakresu projektowania jednostek pływajacych. Zna i umie scharakteryzowac podstawowe parametry eksploatacyjne statku oraz założnia projektowe. Potrafi samodzielnie zdefiniowac oraz wstępnie zaprojektowac jednostkę pływającą wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
5,0Student posiada wiedzę na najwyższym poziomie -poszerzoną o dodatkowe źródła literaturowe, umie wykorzystac szeroką wiedzę do rozwiązania zagadnień z zakresu projektowania jednostek pływających. Potrafi samodzielnie zdefiniowac i zaprojektowac jednostkę pływającą wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia. Zna i potrafi wykonac dokumentację techniczną.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BJ_1A_C04_U01
Student potrafi identyfikowac i formułowac zadania o charakterze praktycznym, potrafi dostrzegac ich aspekty systemowe przydatne w projektowaniu jednostek pływających.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje umiejętności na dobrym poziomie w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje umiejętności na bardzo dobrym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje umiejętności na najwyższym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów a także proponuje modyfikację rozwiązań w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.

Literatura podstawowa

  1. Semenov I., Sanecka K., Teoria projektowania statków, ćwiczenia projektowe, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 2001
  2. E.C. Tupper, Introduction to Naval Architecture, Elsevier, Boston, Oxford, New York, Sydney, Tokyo, 2004, Wyd. IV
  3. J.Babicz, Wartsila Encyklopedia of Ship Technology, Wartsila Corp, Gdańsk, 2015, Wyd.II

Literatura dodatkowa

  1. L. Buczkowski, Podstawy budownictwa okrętowego, cz. 2, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1974
  2. J. Kabaciński, Statecznośc i niezatapialnośc statku, Wyższa Szkoła Morska w Szcecinie, Szczecin, 1995
  3. W.Trafalski, Projektowanie okrętowe i jego wymaganie, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1974
  4. J. Miłobędzki, Statecznośc morskich statków handlowych, Wydawnictwo Morskie, Gdynia, 1963
  5. Piskorz-Nałęcki J. W., Projektowanie statków morskich, cz. 1, Polietchnika Szczecińska, Szczecin, 1981
  6. Praca zbiorowa, Metody obliczeniowe wstępnego projektowania statków, zbiór I, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1974
  7. Piskorz-Nałęcki J. W., Projektowanie statków morskich, cz. 1, Polietchnika Szczecińska, Szczecin, 1982

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przykłady i zadania zgodne z tematyką prowadzonych wykładów12
T-A-2Kolokwium 11
T-A-3Kolokwium 21
T-A-4Zaliczenie przedmiotu1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody projektowe; proces projektowania.2
T-W-2Zdefiniowanie zbiorów: założenia i parametry projektowe, kryteria projektowe, ograniczenia fizyczne i prawne.2
T-W-3Projektowanie wyporności i wymiarów głównych, projektowanie kształtu i podziału przestrzennego kadłuba jednostki pływajacej3
T-W-4Wymagania przepisów instytucji klasyfikacyjnych i konwencji międzynarodowych.2
T-W-5Sprawdzanie stateczności i wolnej burty.2
T-W-6Projektowanie zespołu napędowego – obliczenia oporowo-napędowe2
T-W-7Podstawy projektowania zespołów funkcjonalnych i pomocniczych.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury5
A-A-3Przygotowanie się do kolokwiów5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu3
A-W-4Egzamin2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBJ_1A_C04_W01Student ma podstawową wiedzę z zakresu podstaw projektowania jednostek pływających, ich wyposażenia, właściwości oporowo-napędowych i eksploatacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_W12ma podstawową wiedzę z projektowania, właściwości, wyposażenia, napędu, konstrukcji i technologii budowy jednostek pływających
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami i procesem wstępnego projektowania jednostek pływających.
Treści programoweT-W-1Metody projektowe; proces projektowania.
T-W-2Zdefiniowanie zbiorów: założenia i parametry projektowe, kryteria projektowe, ograniczenia fizyczne i prawne.
T-W-3Projektowanie wyporności i wymiarów głównych, projektowanie kształtu i podziału przestrzennego kadłuba jednostki pływajacej
T-W-4Wymagania przepisów instytucji klasyfikacyjnych i konwencji międzynarodowych.
T-W-6Projektowanie zespołu napędowego – obliczenia oporowo-napędowe
T-W-7Podstawy projektowania zespołów funkcjonalnych i pomocniczych.
T-W-5Sprawdzanie stateczności i wolnej burty.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych ( tablica, rzutnik przeźroczy, rzutnik komputerowy)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian ustny / odpytywanie na zjęciach
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny / kolokwia
S-3Ocena podsumowująca: Ocena następuje po zrealizowaniu przedmiotu, w wyniku sprawdzenia wiedzy studenta w trakcie egzaminu pisemnego i/lub ustnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy do rozwiązania problemów w zakresie projektowania jednostek pływajacych
3,0Student posiada bardzo powierzchowną wiedzę z istotnymi brakami w zakresie projektowania jednostek pływajacych.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z niewielkimi brakami, potrafi ją wykorzystac w projektowaniu wstępnym jednostek pływających. Zna i umie scharakteryzowac podstawowe parametry eksploatacyjne statku oraz założnia projektowe.
4,0Student posiada znaczną wiedzę, potrafi ją wykorzystac w rozwiązaniu problemów podczas projektowania jednostki pływającej. Zna i umie scharakteryzowac podstawowe parametry eksploatacyjne statku oraz założnia projektowe. Umie wstępnie zaprojektowac jednostkę pływającą, wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
4,5Student posiada wiedzę o zaawansowanym stopniu trudności, umie ją wykorzystac do rozwiązania zagadnień z zakresu projektowania jednostek pływajacych. Zna i umie scharakteryzowac podstawowe parametry eksploatacyjne statku oraz założnia projektowe. Potrafi samodzielnie zdefiniowac oraz wstępnie zaprojektowac jednostkę pływającą wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
5,0Student posiada wiedzę na najwyższym poziomie -poszerzoną o dodatkowe źródła literaturowe, umie wykorzystac szeroką wiedzę do rozwiązania zagadnień z zakresu projektowania jednostek pływających. Potrafi samodzielnie zdefiniowac i zaprojektowac jednostkę pływającą wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia. Zna i potrafi wykonac dokumentację techniczną.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBJ_1A_C04_U01Student potrafi identyfikowac i formułowac zadania o charakterze praktycznym, potrafi dostrzegac ich aspekty systemowe przydatne w projektowaniu jednostek pływających.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne; potrafi interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski dotyczące właściwości projektowanych jednostek pływających
BJ_1A_U11potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym dotyczące różnorodnych aspektów związanych z technologią budowy i eksploatacji jachtów i ich wpływ na bezpieczeństwo ludzi i środowiska
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studentów do przeprowadzenia obliczeń projektowych w celu opracowania dokumentacji projektowej jednostki pływającej na etapie wstępnym
C-3Ukształtowanie umiejętności dotyczących projektowania i czytania podstawowej dokumentacji technicznej ( m.in.:rys. planu ogólnego, linie teoretyczne) jednostek pływajacych na etapie wstępnym.
Treści programoweT-A-1Przykłady i zadania zgodne z tematyką prowadzonych wykładów
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: cwiczenia praktyczne z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian ustny / odpytywanie na zjęciach
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny / kolokwia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje umiejętności na dobrym poziomie w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje umiejętności na bardzo dobrym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje umiejętności na najwyższym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów a także proponuje modyfikację rozwiązań w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.