Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)

Sylabus przedmiotu Metody ilościowe i jakościowe oceny ryzyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo techniczne
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody ilościowe i jakościowe oceny ryzyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Łosiewicz <Zbigniew.Losiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,30zaliczenie
projektyP4 15 1,00,30zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana wiedza przedmiotow podstawowych w tym z matematyki. Wymagana wiedza z analizy ryzyka, podstaw inżynierii bezpieczństwa technicznego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności rozumienia metodologii oceny ryzyka oraz umiejętności opracowania profili ryzyka, wyznaczania stref bezpieczenstwa, zastosowania oceny ryzyka w planowaniu przestrzennym i w projektowaniu procedur bezpieczeństwa i systemów zabezpieczeń.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza tematów dotyczacych analizy oceny ryzyka, porównywanie teorii, metod, adekwatność metody do sytuacji awaryjnej.12
T-A-2Powtórzenie materiału.1
T-A-3Zaliczenie zajęć audytoryjnych2
15
projekty
T-P-1Opracowanie dla wybranej aplikacji wybraną metodą ilościowe i jakościowe oceny ryzyka12
T-P-2Przedstawienie prezentacji dotyczacej oceny ryzyka dla zadanej aplikacji, dyskusja3
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie: program, zakres, cel przedmiotu, literatura. Zasady zaliczenia zajęć. Pojęcia podstawowe stosowane w inżynierii bezpieczeństwa: zagrożenie, konsekwencje, ryzyko.2
T-W-2Analiza zagrożeń, Identyfikacja zródeł zagrożenia. Wymagane elementy analizy zagrożeń. Przegląd podstawowych metod ocen zagrożeń. Macierze przyczynowo - skutkowe. Metody sieciowe. Metody progowe. Podatność obiektu/systemu. Cechy podatności. Podatność a ryzyko.3
T-W-3Ocena wielokryterialna ryzyka. Ryzyko wielowymiarowe. Poważne awarie: specyfika, mechanizmy powstawania, scenariusze zdarzeń awaryjnych. Krytyczne parametry zagrożeń na bazie deterministycznych modeli zagrożeń ryzyka poważnych awarii.3
T-W-4Fazowy model katastrof naturalnych. Fazy katastrofy. Skutki zdarzeń. Studium przypadków zdarzeń i awarii technicznych. Fazowy model awarii technicznych. Algorytmy określania ryzyka. Określanie akceptowalności ryzyka w oparciu o probabilistyczne modele zagrożeń.3
T-W-5Metody oceny niezawodnosci barier bezpieczenstwa. Ubezpieczenia a ryzyko. Analizy ryzyka w kontekście raportu bezpieczeństwa. Zaliczenie pisemne wykładów w czasie zajęć4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach.15
A-A-2Studiowanie litewratury tematu8
A-A-3powtórzenie materiału i przygotowanie do zaliczenia2
25
projekty
A-P-1Wykonywanie w zespołach projektów oceny ryzyka dla zadanych aplikacji5
A-P-2Udział w zajęciach15
A-P-3Przygotowanie prezentacji z projektu oceny ryzyka dla opracowanej aplikacji1
A-P-4Przegląd literatury źródłowej4
25
wykłady
A-W-1Wykłady15
A-W-2Studiowanie literatury podstawowej i uzupełniającej8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego, powtórzenie materiału2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ukształtowanie umiejętności rozumienia metodologii oceny ryzyka oraz umiejętności opracowania profili ryzyka, wyznaczania stref bezpieczenstwa, zastosowania oceny ryzyka w planowaniu przestrzennym i w projektowaniu procedur bezpieczeństwa i systemów zabezpieczeń.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji opracowanego projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C21_W01
Student zna metody analizy ryzyka wielowymiarowego oraz algorytmy określania ryzyka dla urządzeń i systemów technicznych. Rozumie i potrafi opisać cechy podatności obiektu i systemu oraz zna związek między podatnościa obiektu a ryzykiem. Student zna i rozumie pojęcie akceptowalnego ryzyka, ma wiedzę o poziomach akceptowalnego ryzyka w rożnych obszarach działalności gospodarczej i w życiu codziennym, zna metody zastosowania tego pojęcia dla oceny ryzyka i doboru metody i śodków zabezpieczenia obiektu. Zna i rozumie pojęcie czułości obiektu i zna sposoby wykorzystania dla oceny ryzyka. Student zna wymagania prawne i wie co to jest raport bezpieczeństwa i co zawiera oraz wie jaka jest rola oceny ryzyka w tworzeniu tego raportu. Student zna ogólnie zalezności między ryzykiem a ubezpieczeniem i wie jak ubezpieczyciele wykorzystują metody oceny ryzyka w swojej działalności.
BTE_1A_W12, BTE_1A_W17, BTE_1A_W14, BTE_1A_W03C-1T-A-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C21_U01
Student umie opisać na czym polega analiza ryzyka wielowymiarowego. Student potrafi zastosować algorytm określania ryzyka, wykorzystując przy tym wiedzę o cechach podatności obiektu. Potrafi ustalić poziom akceptowalnego ryzyka dla danego rodzaju dzialalności lub obiektu i wskazać sposób wykorzystania tej wartości w metodzie oceny ryzyka. Student w sposób ogólny potrafi opisać metodykę postępowania ubezpieczycieli i sposób wykorzystania analizy ryzyka w ich działalności. Student potrafi określić znaczenie analizy ryzyka przy sporządzaniu raportu bezpieczeństwa dla zakładu o dużym ryzyku.
BTE_1A_U01, BTE_1A_U13C-1T-A-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C21_K01
Student ma świadomość społecznych, środowiskowych i ekonomicznych skutków wystepująceych zagrożeń i ryzyka jakie jest przez nie wywolane, co potrafi wykazać stosując metody oceny ryzyka jakie zna i potrafi zastosowac w praktyce. Jest w związku z tym świadom odpowieialności za pracę własną, zna także znaczenie pracy w zespole specjalistów z różnych branż co pozwala na pełniejszą i obarczoną mniejszymi błędami ocenę ryzyka. Znając szerokie spektrum możliwych czynnikow zagrożenia i ich oddziaływanie szkodliwe w wielu obszarach i otoczeniu potrafi krytycznie oceniać rozwiązania techniczne i procesy z uwzględnieniem czynników ryzyka; jest wyposażony w umiejętności porozumiewania się z otoczeniem stąd też uważa za słuszne i celowe przekazywanie otoczeniu informacji o rodzajach zagrożeń i czuje się odpowiedzialny za wskazywanie metod ograniczenia zagrożeń i działa w celu wypełnienia swojej misji inżyniera bezpieczeństwa.
BTE_1A_K06, BTE_1A_K07C-1T-A-1, T-P-1, T-P-2, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C21_W01
Student zna metody analizy ryzyka wielowymiarowego oraz algorytmy określania ryzyka dla urządzeń i systemów technicznych. Rozumie i potrafi opisać cechy podatności obiektu i systemu oraz zna związek między podatnościa obiektu a ryzykiem. Student zna i rozumie pojęcie akceptowalnego ryzyka, ma wiedzę o poziomach akceptowalnego ryzyka w rożnych obszarach działalności gospodarczej i w życiu codziennym, zna metody zastosowania tego pojęcia dla oceny ryzyka i doboru metody i śodków zabezpieczenia obiektu. Zna i rozumie pojęcie czułości obiektu i zna sposoby wykorzystania dla oceny ryzyka. Student zna wymagania prawne i wie co to jest raport bezpieczeństwa i co zawiera oraz wie jaka jest rola oceny ryzyka w tworzeniu tego raportu. Student zna ogólnie zalezności między ryzykiem a ubezpieczeniem i wie jak ubezpieczyciele wykorzystują metody oceny ryzyka w swojej działalności.
2,0Student zna metody analizy ryzyka wielowymiarowego oraz algorytmy określania ryzyka dla urządzeń i systemów technicznych. Rozumie i potrafi opisać cechy podatności obiektu i systemu oraz zna związek między podatnościa obiektu a ryzykiem. Student zna i rozumie pojęcie akceptowalnego ryzyka, ma wiedzę o poziomach akceptowalnego ryzyka w rożnych obszarach działalności gospodarczej i w życiu codziennym, zna metody zastosowania tego pojęcia dla oceny ryzyka i doboru metody i śodków zabezpieczenia obiektu. Zna i rozumie pojęcie czułości obiektu i zna sposoby wykorzystania dla oceny ryzyka. Student zna wymagania prawne i wie co to jest raport bezpieczeństwa i co zawiera oraz wie jaka jest rola oceny ryzyka w tworzeniu tego raportu. Student zna ogólnie zalezności między ryzykiem a ubezpieczeniem i wie jak ubezpieczyciele wykorzystują metody oceny ryzyka w swojej działalności.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C21_U01
Student umie opisać na czym polega analiza ryzyka wielowymiarowego. Student potrafi zastosować algorytm określania ryzyka, wykorzystując przy tym wiedzę o cechach podatności obiektu. Potrafi ustalić poziom akceptowalnego ryzyka dla danego rodzaju dzialalności lub obiektu i wskazać sposób wykorzystania tej wartości w metodzie oceny ryzyka. Student w sposób ogólny potrafi opisać metodykę postępowania ubezpieczycieli i sposób wykorzystania analizy ryzyka w ich działalności. Student potrafi określić znaczenie analizy ryzyka przy sporządzaniu raportu bezpieczeństwa dla zakładu o dużym ryzyku.
2,0Student nie zna lub nie potrafi dobrać metody analizy ryzyka wielowymiarowego ani nie potrafi zinterpretować wyników oceny. Nie potrafi zastosować metody i nie umie interpretować wyniku jakiejkolwiek analizy ryzyka wielowymiarowego. Nie zna i nie potrafi opisać ani określić poziomu akceptowalnego ryzyka.
3,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych metod analizy ryzyka wielowymiarowego; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki analizy ryzyka wielowymiarowego. Zna i potrafi określić poziom akceptowalnego ryzyka.
3,5Student zna i potrafi dobrać podstawowe metody analizy ryzyka wielowymiarowego; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki analizy ryzyka wielowymiarowego. Zna i potrafi określić poziom akceptowalnego ryzyka. Potrafi i poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki oceny.
4,0Student zna i potrafi dobrać podstawowe metody analizy ryzyka wielowymiarowego; prawidłowo dobiera metody dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki analizy ryzyka wielowymiarowego. Zna i potrafi określić poziom akceptowalnego ryzyka. Potrafi i poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki oceny i wyjaśnić je.
4,5Student zna i potrafi dobrać podstawowe metody analizy ryzyka wielowymiarowego; prawidłowo dobiera metody dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki analizy ryzyka wielowymiarowego. Zna i potrafi określić poziom akceptowalnego ryzyka. Potrafi poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki oceny i wyjaśnić je. Potrafi wymienić zalety i wady metod oceny które mogą mieć wpływ na możliwy błąd oszacowania i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię.
5,0Student zna i potrafi dobrać metody analizy ryzyka wielowymiarowego; prawidłowo dobiera metody dla określonego przypadku i potrafi uzasadnić oraz umotywować dokonany wybór. Potrafi poprawnie oceniać i interpretować wyniki analizy ryzyka wielowymiarowego. Zna i potrafi oszacować poziom akceptowalnego ryzyka. Potrafi poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki oceny i wyjaśnić je. Potrafi wymienić zalety i wady metod oceny które mogą mieć wpływ na możliwy błąd oszacowania i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C21_K01
Student ma świadomość społecznych, środowiskowych i ekonomicznych skutków wystepująceych zagrożeń i ryzyka jakie jest przez nie wywolane, co potrafi wykazać stosując metody oceny ryzyka jakie zna i potrafi zastosowac w praktyce. Jest w związku z tym świadom odpowieialności za pracę własną, zna także znaczenie pracy w zespole specjalistów z różnych branż co pozwala na pełniejszą i obarczoną mniejszymi błędami ocenę ryzyka. Znając szerokie spektrum możliwych czynnikow zagrożenia i ich oddziaływanie szkodliwe w wielu obszarach i otoczeniu potrafi krytycznie oceniać rozwiązania techniczne i procesy z uwzględnieniem czynników ryzyka; jest wyposażony w umiejętności porozumiewania się z otoczeniem stąd też uważa za słuszne i celowe przekazywanie otoczeniu informacji o rodzajach zagrożeń i czuje się odpowiedzialny za wskazywanie metod ograniczenia zagrożeń i działa w celu wypełnienia swojej misji inżyniera bezpieczeństwa.
2,0Student ma świadomość społecznych i środowiskowych skutków występującego ryzyka, jest w związku z tym świadom roli jaką pełni w społeczeństwie inżynier bezpieczeństwa. Uświadamia sobie szerokie spektrum zagrożeń i potrafi na ten temat komunikować się przedstawicielami społeczeństwa, przekazywać informacje i ostrzeżenia; czuje się też odpowiedzialny za wskazywanie metod zabezpieczenia przed zagrożeniami. Kompetencje te wykazuje w stopniu dobrym i jest zaangażowany osobiście.
3,0Student ma świadomość społecznych i środowiskowych skutków występującego ryzyka, jest w związku z tym świadom roli jaką pełni w społeczeństwie inżynier bezpieczeństwa. Uświadamia sobie szerokie spektrum zagrożeń i potrafi na ten temat komunikować się przedstawicielami społeczeństwa, przekazywać informacje i ostrzeżenia; czuje się też odpowiedzialny za wskazywanie metod zabezpieczenia przed zagrożeniami. Kompetencje te wykazuje w stopniu minimalnym, ale zadowalającym.
3,5Student ma świadomość społecznych i środowiskowych skutków występującego ryzyka, jest w związku z tym świadom roli jaką pełni w społeczeństwie inżynier bezpieczeństwa. Uświadamia sobie szerokie spektrum zagrożeń i potrafi na ten temat komunikować się przedstawicielami społeczeństwa, przekazywać informacje i ostrzeżenia; czuje się też odpowiedzialny za wskazywanie metod zabezpieczenia przed zagrożeniami. Kompetencje te wykazuje w stopniu zadowalającym, ale bez entuzjazmu i zaangażowania osobistego.
4,0Student ma świadomość społecznych i środowiskowych skutków występującego ryzyka, jest w związku z tym świadom roli jaką pełni w społeczeństwie inżynier bezpieczeństwa. Uświadamia sobie szerokie spektrum zagrożeń i potrafi na ten temat komunikować się przedstawicielami społeczeństwa, przekazywać informacje i ostrzeżenia; czuje się też odpowiedzialny za wskazywanie metod zabezpieczenia przed zagrożeniami. Kompetencje te wykazuje w stopniu dobrym i jest zaangażowany osobiście. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
4,5Student ma świadomość społecznych i środowiskowych skutków występującego ryzyka, jest w związku z tym świadom roli jaką pełni w społeczeństwie inżynier bezpieczeństwa. Uświadamia sobie szerokie spektrum zagrożeń i potrafi na ten temat komunikować się przedstawicielami społeczeństwa, przekazywać informacje i ostrzeżenia; czuje się też odpowiedzialny za wskazywanie metod zabezpieczenia przed zagrożeniami. Kompetencje te wykazuje w stopniu ponad dobrym i jest zaangażowany osobiście. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
5,0Student ma świadomość społecznych i środowiskowych skutków występującego ryzyka, jest w związku z tym świadom roli jaką pełni w społeczeństwie inżynier bezpieczeństwa. Uświadamia sobie szerokie spektrum zagrożeń i potrafi na ten temat komunikować się przedstawicielami społeczeństwa, przekazywać informacje i ostrzeżenia; czuje się też odpowiedzialny za wskazywanie metod zabezpieczenia przed zagrożeniami. Kompetencje te wykazuje w stopniu dobrym i jest zaangażowany osobiście. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.

Literatura podstawowa

  1. Anderson, Ross, Inżynieria zabezpieczeń. [trans.] Piotr Carlson, WNT, Warszawa, 2005
  2. Szopa Tadeusz, Niezawodność i bezpieczeństwo, Ofic. Wydawn. Polit. Warszawskiej, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Hann Mieczyslaw, Komputerowa analiza niezawodności i bezpieczeństwa maszyn i konstrukcji okrętowych poddanych kołysaniom, Okrętownictwo i Żegluga, Gdańsk, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza tematów dotyczacych analizy oceny ryzyka, porównywanie teorii, metod, adekwatność metody do sytuacji awaryjnej.12
T-A-2Powtórzenie materiału.1
T-A-3Zaliczenie zajęć audytoryjnych2
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Opracowanie dla wybranej aplikacji wybraną metodą ilościowe i jakościowe oceny ryzyka12
T-P-2Przedstawienie prezentacji dotyczacej oceny ryzyka dla zadanej aplikacji, dyskusja3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie: program, zakres, cel przedmiotu, literatura. Zasady zaliczenia zajęć. Pojęcia podstawowe stosowane w inżynierii bezpieczeństwa: zagrożenie, konsekwencje, ryzyko.2
T-W-2Analiza zagrożeń, Identyfikacja zródeł zagrożenia. Wymagane elementy analizy zagrożeń. Przegląd podstawowych metod ocen zagrożeń. Macierze przyczynowo - skutkowe. Metody sieciowe. Metody progowe. Podatność obiektu/systemu. Cechy podatności. Podatność a ryzyko.3
T-W-3Ocena wielokryterialna ryzyka. Ryzyko wielowymiarowe. Poważne awarie: specyfika, mechanizmy powstawania, scenariusze zdarzeń awaryjnych. Krytyczne parametry zagrożeń na bazie deterministycznych modeli zagrożeń ryzyka poważnych awarii.3
T-W-4Fazowy model katastrof naturalnych. Fazy katastrofy. Skutki zdarzeń. Studium przypadków zdarzeń i awarii technicznych. Fazowy model awarii technicznych. Algorytmy określania ryzyka. Określanie akceptowalności ryzyka w oparciu o probabilistyczne modele zagrożeń.3
T-W-5Metody oceny niezawodnosci barier bezpieczenstwa. Ubezpieczenia a ryzyko. Analizy ryzyka w kontekście raportu bezpieczeństwa. Zaliczenie pisemne wykładów w czasie zajęć4
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach.15
A-A-2Studiowanie litewratury tematu8
A-A-3powtórzenie materiału i przygotowanie do zaliczenia2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Wykonywanie w zespołach projektów oceny ryzyka dla zadanych aplikacji5
A-P-2Udział w zajęciach15
A-P-3Przygotowanie prezentacji z projektu oceny ryzyka dla opracowanej aplikacji1
A-P-4Przegląd literatury źródłowej4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Wykłady15
A-W-2Studiowanie literatury podstawowej i uzupełniającej8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego, powtórzenie materiału2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C21_W01Student zna metody analizy ryzyka wielowymiarowego oraz algorytmy określania ryzyka dla urządzeń i systemów technicznych. Rozumie i potrafi opisać cechy podatności obiektu i systemu oraz zna związek między podatnościa obiektu a ryzykiem. Student zna i rozumie pojęcie akceptowalnego ryzyka, ma wiedzę o poziomach akceptowalnego ryzyka w rożnych obszarach działalności gospodarczej i w życiu codziennym, zna metody zastosowania tego pojęcia dla oceny ryzyka i doboru metody i śodków zabezpieczenia obiektu. Zna i rozumie pojęcie czułości obiektu i zna sposoby wykorzystania dla oceny ryzyka. Student zna wymagania prawne i wie co to jest raport bezpieczeństwa i co zawiera oraz wie jaka jest rola oceny ryzyka w tworzeniu tego raportu. Student zna ogólnie zalezności między ryzykiem a ubezpieczeniem i wie jak ubezpieczyciele wykorzystują metody oceny ryzyka w swojej działalności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W12ma podstawową wiedzę dotyczącą bezpiecznej eksploatacji systemów i urządzeń technicznych
BTE_1A_W17ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń
BTE_1A_W14ma wiedzę z zakresu zagrożeń występujących w obiektach technicznych, potrafi wykorzystując narzędzia techniczne i organizacyjne zapobiegać im lub zminimalizować ich negatywny wpływ na człowieka i konstrukcje
BTE_1A_W03ma wiedzę z zakresu procesów zachodzących w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych oraz z zakresu metrologii
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności rozumienia metodologii oceny ryzyka oraz umiejętności opracowania profili ryzyka, wyznaczania stref bezpieczenstwa, zastosowania oceny ryzyka w planowaniu przestrzennym i w projektowaniu procedur bezpieczeństwa i systemów zabezpieczeń.
Treści programoweT-A-1Analiza tematów dotyczacych analizy oceny ryzyka, porównywanie teorii, metod, adekwatność metody do sytuacji awaryjnej.
T-W-2Analiza zagrożeń, Identyfikacja zródeł zagrożenia. Wymagane elementy analizy zagrożeń. Przegląd podstawowych metod ocen zagrożeń. Macierze przyczynowo - skutkowe. Metody sieciowe. Metody progowe. Podatność obiektu/systemu. Cechy podatności. Podatność a ryzyko.
T-W-5Metody oceny niezawodnosci barier bezpieczenstwa. Ubezpieczenia a ryzyko. Analizy ryzyka w kontekście raportu bezpieczeństwa. Zaliczenie pisemne wykładów w czasie zajęć
T-W-4Fazowy model katastrof naturalnych. Fazy katastrofy. Skutki zdarzeń. Studium przypadków zdarzeń i awarii technicznych. Fazowy model awarii technicznych. Algorytmy określania ryzyka. Określanie akceptowalności ryzyka w oparciu o probabilistyczne modele zagrożeń.
T-W-3Ocena wielokryterialna ryzyka. Ryzyko wielowymiarowe. Poważne awarie: specyfika, mechanizmy powstawania, scenariusze zdarzeń awaryjnych. Krytyczne parametry zagrożeń na bazie deterministycznych modeli zagrożeń ryzyka poważnych awarii.
T-W-1Wprowadzenie: program, zakres, cel przedmiotu, literatura. Zasady zaliczenia zajęć. Pojęcia podstawowe stosowane w inżynierii bezpieczeństwa: zagrożenie, konsekwencje, ryzyko.
Metody nauczaniaM-1Ukształtowanie umiejętności rozumienia metodologii oceny ryzyka oraz umiejętności opracowania profili ryzyka, wyznaczania stref bezpieczenstwa, zastosowania oceny ryzyka w planowaniu przestrzennym i w projektowaniu procedur bezpieczeństwa i systemów zabezpieczeń.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji opracowanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student zna metody analizy ryzyka wielowymiarowego oraz algorytmy określania ryzyka dla urządzeń i systemów technicznych. Rozumie i potrafi opisać cechy podatności obiektu i systemu oraz zna związek między podatnościa obiektu a ryzykiem. Student zna i rozumie pojęcie akceptowalnego ryzyka, ma wiedzę o poziomach akceptowalnego ryzyka w rożnych obszarach działalności gospodarczej i w życiu codziennym, zna metody zastosowania tego pojęcia dla oceny ryzyka i doboru metody i śodków zabezpieczenia obiektu. Zna i rozumie pojęcie czułości obiektu i zna sposoby wykorzystania dla oceny ryzyka. Student zna wymagania prawne i wie co to jest raport bezpieczeństwa i co zawiera oraz wie jaka jest rola oceny ryzyka w tworzeniu tego raportu. Student zna ogólnie zalezności między ryzykiem a ubezpieczeniem i wie jak ubezpieczyciele wykorzystują metody oceny ryzyka w swojej działalności.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C21_U01Student umie opisać na czym polega analiza ryzyka wielowymiarowego. Student potrafi zastosować algorytm określania ryzyka, wykorzystując przy tym wiedzę o cechach podatności obiektu. Potrafi ustalić poziom akceptowalnego ryzyka dla danego rodzaju dzialalności lub obiektu i wskazać sposób wykorzystania tej wartości w metodzie oceny ryzyka. Student w sposób ogólny potrafi opisać metodykę postępowania ubezpieczycieli i sposób wykorzystania analizy ryzyka w ich działalności. Student potrafi określić znaczenie analizy ryzyka przy sporządzaniu raportu bezpieczeństwa dla zakładu o dużym ryzyku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować i oceniać, interpretować, syntezować i wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską w zakresie bezpieczeństwa technicznego
BTE_1A_U13potrafi określić zagrożenia i ich skutki oraz oszacować ryzyko zagrożeń a także dobrać właściwe środki organizacyjne i techniczne w celu zapobiegania im lub ich zmniejszenia.
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności rozumienia metodologii oceny ryzyka oraz umiejętności opracowania profili ryzyka, wyznaczania stref bezpieczenstwa, zastosowania oceny ryzyka w planowaniu przestrzennym i w projektowaniu procedur bezpieczeństwa i systemów zabezpieczeń.
Treści programoweT-A-1Analiza tematów dotyczacych analizy oceny ryzyka, porównywanie teorii, metod, adekwatność metody do sytuacji awaryjnej.
T-W-2Analiza zagrożeń, Identyfikacja zródeł zagrożenia. Wymagane elementy analizy zagrożeń. Przegląd podstawowych metod ocen zagrożeń. Macierze przyczynowo - skutkowe. Metody sieciowe. Metody progowe. Podatność obiektu/systemu. Cechy podatności. Podatność a ryzyko.
T-W-5Metody oceny niezawodnosci barier bezpieczenstwa. Ubezpieczenia a ryzyko. Analizy ryzyka w kontekście raportu bezpieczeństwa. Zaliczenie pisemne wykładów w czasie zajęć
T-W-4Fazowy model katastrof naturalnych. Fazy katastrofy. Skutki zdarzeń. Studium przypadków zdarzeń i awarii technicznych. Fazowy model awarii technicznych. Algorytmy określania ryzyka. Określanie akceptowalności ryzyka w oparciu o probabilistyczne modele zagrożeń.
T-W-3Ocena wielokryterialna ryzyka. Ryzyko wielowymiarowe. Poważne awarie: specyfika, mechanizmy powstawania, scenariusze zdarzeń awaryjnych. Krytyczne parametry zagrożeń na bazie deterministycznych modeli zagrożeń ryzyka poważnych awarii.
T-W-1Wprowadzenie: program, zakres, cel przedmiotu, literatura. Zasady zaliczenia zajęć. Pojęcia podstawowe stosowane w inżynierii bezpieczeństwa: zagrożenie, konsekwencje, ryzyko.
Metody nauczaniaM-1Ukształtowanie umiejętności rozumienia metodologii oceny ryzyka oraz umiejętności opracowania profili ryzyka, wyznaczania stref bezpieczenstwa, zastosowania oceny ryzyka w planowaniu przestrzennym i w projektowaniu procedur bezpieczeństwa i systemów zabezpieczeń.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji opracowanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna lub nie potrafi dobrać metody analizy ryzyka wielowymiarowego ani nie potrafi zinterpretować wyników oceny. Nie potrafi zastosować metody i nie umie interpretować wyniku jakiejkolwiek analizy ryzyka wielowymiarowego. Nie zna i nie potrafi opisać ani określić poziomu akceptowalnego ryzyka.
3,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych metod analizy ryzyka wielowymiarowego; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki analizy ryzyka wielowymiarowego. Zna i potrafi określić poziom akceptowalnego ryzyka.
3,5Student zna i potrafi dobrać podstawowe metody analizy ryzyka wielowymiarowego; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki analizy ryzyka wielowymiarowego. Zna i potrafi określić poziom akceptowalnego ryzyka. Potrafi i poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki oceny.
4,0Student zna i potrafi dobrać podstawowe metody analizy ryzyka wielowymiarowego; prawidłowo dobiera metody dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki analizy ryzyka wielowymiarowego. Zna i potrafi określić poziom akceptowalnego ryzyka. Potrafi i poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki oceny i wyjaśnić je.
4,5Student zna i potrafi dobrać podstawowe metody analizy ryzyka wielowymiarowego; prawidłowo dobiera metody dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki analizy ryzyka wielowymiarowego. Zna i potrafi określić poziom akceptowalnego ryzyka. Potrafi poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki oceny i wyjaśnić je. Potrafi wymienić zalety i wady metod oceny które mogą mieć wpływ na możliwy błąd oszacowania i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię.
5,0Student zna i potrafi dobrać metody analizy ryzyka wielowymiarowego; prawidłowo dobiera metody dla określonego przypadku i potrafi uzasadnić oraz umotywować dokonany wybór. Potrafi poprawnie oceniać i interpretować wyniki analizy ryzyka wielowymiarowego. Zna i potrafi oszacować poziom akceptowalnego ryzyka. Potrafi poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki oceny i wyjaśnić je. Potrafi wymienić zalety i wady metod oceny które mogą mieć wpływ na możliwy błąd oszacowania i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C21_K01Student ma świadomość społecznych, środowiskowych i ekonomicznych skutków wystepująceych zagrożeń i ryzyka jakie jest przez nie wywolane, co potrafi wykazać stosując metody oceny ryzyka jakie zna i potrafi zastosowac w praktyce. Jest w związku z tym świadom odpowieialności za pracę własną, zna także znaczenie pracy w zespole specjalistów z różnych branż co pozwala na pełniejszą i obarczoną mniejszymi błędami ocenę ryzyka. Znając szerokie spektrum możliwych czynnikow zagrożenia i ich oddziaływanie szkodliwe w wielu obszarach i otoczeniu potrafi krytycznie oceniać rozwiązania techniczne i procesy z uwzględnieniem czynników ryzyka; jest wyposażony w umiejętności porozumiewania się z otoczeniem stąd też uważa za słuszne i celowe przekazywanie otoczeniu informacji o rodzajach zagrożeń i czuje się odpowiedzialny za wskazywanie metod ograniczenia zagrożeń i działa w celu wypełnienia swojej misji inżyniera bezpieczeństwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K06ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
BTE_1A_K07ma świadomość ryzyka zagrożeń oraz potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji systemu technicznego
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności rozumienia metodologii oceny ryzyka oraz umiejętności opracowania profili ryzyka, wyznaczania stref bezpieczenstwa, zastosowania oceny ryzyka w planowaniu przestrzennym i w projektowaniu procedur bezpieczeństwa i systemów zabezpieczeń.
Treści programoweT-A-1Analiza tematów dotyczacych analizy oceny ryzyka, porównywanie teorii, metod, adekwatność metody do sytuacji awaryjnej.
T-P-1Opracowanie dla wybranej aplikacji wybraną metodą ilościowe i jakościowe oceny ryzyka
T-P-2Przedstawienie prezentacji dotyczacej oceny ryzyka dla zadanej aplikacji, dyskusja
T-W-2Analiza zagrożeń, Identyfikacja zródeł zagrożenia. Wymagane elementy analizy zagrożeń. Przegląd podstawowych metod ocen zagrożeń. Macierze przyczynowo - skutkowe. Metody sieciowe. Metody progowe. Podatność obiektu/systemu. Cechy podatności. Podatność a ryzyko.
T-W-5Metody oceny niezawodnosci barier bezpieczenstwa. Ubezpieczenia a ryzyko. Analizy ryzyka w kontekście raportu bezpieczeństwa. Zaliczenie pisemne wykładów w czasie zajęć
T-W-4Fazowy model katastrof naturalnych. Fazy katastrofy. Skutki zdarzeń. Studium przypadków zdarzeń i awarii technicznych. Fazowy model awarii technicznych. Algorytmy określania ryzyka. Określanie akceptowalności ryzyka w oparciu o probabilistyczne modele zagrożeń.
T-W-3Ocena wielokryterialna ryzyka. Ryzyko wielowymiarowe. Poważne awarie: specyfika, mechanizmy powstawania, scenariusze zdarzeń awaryjnych. Krytyczne parametry zagrożeń na bazie deterministycznych modeli zagrożeń ryzyka poważnych awarii.
T-W-1Wprowadzenie: program, zakres, cel przedmiotu, literatura. Zasady zaliczenia zajęć. Pojęcia podstawowe stosowane w inżynierii bezpieczeństwa: zagrożenie, konsekwencje, ryzyko.
Metody nauczaniaM-1Ukształtowanie umiejętności rozumienia metodologii oceny ryzyka oraz umiejętności opracowania profili ryzyka, wyznaczania stref bezpieczenstwa, zastosowania oceny ryzyka w planowaniu przestrzennym i w projektowaniu procedur bezpieczeństwa i systemów zabezpieczeń.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji opracowanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student ma świadomość społecznych i środowiskowych skutków występującego ryzyka, jest w związku z tym świadom roli jaką pełni w społeczeństwie inżynier bezpieczeństwa. Uświadamia sobie szerokie spektrum zagrożeń i potrafi na ten temat komunikować się przedstawicielami społeczeństwa, przekazywać informacje i ostrzeżenia; czuje się też odpowiedzialny za wskazywanie metod zabezpieczenia przed zagrożeniami. Kompetencje te wykazuje w stopniu dobrym i jest zaangażowany osobiście.
3,0Student ma świadomość społecznych i środowiskowych skutków występującego ryzyka, jest w związku z tym świadom roli jaką pełni w społeczeństwie inżynier bezpieczeństwa. Uświadamia sobie szerokie spektrum zagrożeń i potrafi na ten temat komunikować się przedstawicielami społeczeństwa, przekazywać informacje i ostrzeżenia; czuje się też odpowiedzialny za wskazywanie metod zabezpieczenia przed zagrożeniami. Kompetencje te wykazuje w stopniu minimalnym, ale zadowalającym.
3,5Student ma świadomość społecznych i środowiskowych skutków występującego ryzyka, jest w związku z tym świadom roli jaką pełni w społeczeństwie inżynier bezpieczeństwa. Uświadamia sobie szerokie spektrum zagrożeń i potrafi na ten temat komunikować się przedstawicielami społeczeństwa, przekazywać informacje i ostrzeżenia; czuje się też odpowiedzialny za wskazywanie metod zabezpieczenia przed zagrożeniami. Kompetencje te wykazuje w stopniu zadowalającym, ale bez entuzjazmu i zaangażowania osobistego.
4,0Student ma świadomość społecznych i środowiskowych skutków występującego ryzyka, jest w związku z tym świadom roli jaką pełni w społeczeństwie inżynier bezpieczeństwa. Uświadamia sobie szerokie spektrum zagrożeń i potrafi na ten temat komunikować się przedstawicielami społeczeństwa, przekazywać informacje i ostrzeżenia; czuje się też odpowiedzialny za wskazywanie metod zabezpieczenia przed zagrożeniami. Kompetencje te wykazuje w stopniu dobrym i jest zaangażowany osobiście. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
4,5Student ma świadomość społecznych i środowiskowych skutków występującego ryzyka, jest w związku z tym świadom roli jaką pełni w społeczeństwie inżynier bezpieczeństwa. Uświadamia sobie szerokie spektrum zagrożeń i potrafi na ten temat komunikować się przedstawicielami społeczeństwa, przekazywać informacje i ostrzeżenia; czuje się też odpowiedzialny za wskazywanie metod zabezpieczenia przed zagrożeniami. Kompetencje te wykazuje w stopniu ponad dobrym i jest zaangażowany osobiście. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
5,0Student ma świadomość społecznych i środowiskowych skutków występującego ryzyka, jest w związku z tym świadom roli jaką pełni w społeczeństwie inżynier bezpieczeństwa. Uświadamia sobie szerokie spektrum zagrożeń i potrafi na ten temat komunikować się przedstawicielami społeczeństwa, przekazywać informacje i ostrzeżenia; czuje się też odpowiedzialny za wskazywanie metod zabezpieczenia przed zagrożeniami. Kompetencje te wykazuje w stopniu dobrym i jest zaangażowany osobiście. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.