Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)

Sylabus przedmiotu Komunikacja i zarządzenie kryzysowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo techniczne
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Komunikacja i zarządzenie kryzysowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 14 1,00,50zaliczenie
wykładyW1 14 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajmość podstawowych zagadnień dotyczących rodzajów kryzysów oraz różnch środków komunikacji.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student posiada wiedzę dotyczącą kominikacji i zarządzania w różnych sytuacjach kryzysowych oraz potrfai ją wykorzystać.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Kryzys w firmie. Etapy i środki komunikacji wewnętrznej i na zewnątz. Sztab kryzysowy. Zarządzanie.5
T-A-2Sytuacja kryzysowa w wyniku zdarzenia o charakterze masowym. Etapy i środki komunikacji. Zarządzanie.4
T-A-3Sytuacja kryzysowa- atak terrorystyczny. Kominikacja kryzysowa. Zarządzanie.4
T-A-4Zaliczenie.1
14
wykłady
T-W-1Wprowadzenie1
T-W-2Zanczenie komunikacji w kryzysie2
T-W-3Rodzaje i środki komunikacji w kryzysie4
T-W-4Zarządzenie kryzysowe4
T-W-5Powtórzenie materiału.2
T-W-6Zaliczenie.1
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach.14
A-A-2Przygotowanie do zajęć.6
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.5
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.14
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia.10
A-W-3Konsultacje.1
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Aktywizujące metody (sytuacyjna, gra dydaktyczna)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładu z wykorzystaniem wiedzy zdobytej na obu formach zajęć.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie partii materiału dotyczących komunikacji i zarządzania podczas różnych rodzjaów kryzysów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C05_W01
W wyniku uczestnictwa w zajęciach student zna zasady i różne techniki komunikacji w sytuacjach kryzysowych. Student posiada również wiedzę dotyczącą technik i narzędzi do zarządania w kryzysie.
BTE_1A_W15, BTE_1A_W16, BTE_1A_W20, BTE_1A_W21, BTE_1A_W06C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C05_U01
Student posiada umiejętność dobory i stosowania różnych technik komunikacji w sytuacjach kryzysowych. Potrafi również efektywnie zarządzać zespołem w sytuacji kryzysowej.
BTE_1A_U01, BTE_1A_U03, BTE_1A_U05, BTE_1A_U12, BTE_1A_U13C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C05_K01
Student posiada kompetencje do organizowania komunikacji i zarządzania w sytuacjach kryzysowych.
BTE_1A_K01, BTE_1A_K07, BTE_1A_K02C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C05_W01
W wyniku uczestnictwa w zajęciach student zna zasady i różne techniki komunikacji w sytuacjach kryzysowych. Student posiada również wiedzę dotyczącą technik i narzędzi do zarządania w kryzysie.
2,0
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C05_U01
Student posiada umiejętność dobory i stosowania różnych technik komunikacji w sytuacjach kryzysowych. Potrafi również efektywnie zarządzać zespołem w sytuacji kryzysowej.
2,0
3,0Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru analizy wypadków.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C05_K01
Student posiada kompetencje do organizowania komunikacji i zarządzania w sytuacjach kryzysowych.
2,0
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Hartley Kate, Komunikacja w kryzysie, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2020
  2. Nowicki A., Sitarska M., Procesy informacyjne w zarządzaniu, EU, Wrocław, 2010
  3. Nowak E., LOGISTYKA W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH WYD.2, AON, 2009
  4. Andress Jason, Podstawy bezpieczeństwa informacji. Praktyczne wprowadzenie, Helion, 2021

Literatura dodatkowa

  1. Grocki R., Zarządanie kryzysowe. Dobre praktyki., Difin, 2020

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Kryzys w firmie. Etapy i środki komunikacji wewnętrznej i na zewnątz. Sztab kryzysowy. Zarządzanie.5
T-A-2Sytuacja kryzysowa w wyniku zdarzenia o charakterze masowym. Etapy i środki komunikacji. Zarządzanie.4
T-A-3Sytuacja kryzysowa- atak terrorystyczny. Kominikacja kryzysowa. Zarządzanie.4
T-A-4Zaliczenie.1
14

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie1
T-W-2Zanczenie komunikacji w kryzysie2
T-W-3Rodzaje i środki komunikacji w kryzysie4
T-W-4Zarządzenie kryzysowe4
T-W-5Powtórzenie materiału.2
T-W-6Zaliczenie.1
14

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach.14
A-A-2Przygotowanie do zajęć.6
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.14
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia.10
A-W-3Konsultacje.1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C05_W01W wyniku uczestnictwa w zajęciach student zna zasady i różne techniki komunikacji w sytuacjach kryzysowych. Student posiada również wiedzę dotyczącą technik i narzędzi do zarządania w kryzysie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W15ma wiedzę z zakresu komunikowania się w sytuacjach kryzysowych
BTE_1A_W16zna i rozumie funkcjonowanie służb i systemów ratowniczych
BTE_1A_W20zna metody oceny ryzyka oraz metody analizy niezawodności elementów systemów bezpieczeństwa
BTE_1A_W21ma wiedzę w zakresie modelowania rozprzestrzeniania się zagrożeń
BTE_1A_W06ma podstawową wiedzę niezbędną do zrozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, przydatną do wykonywania zadań w obszarze bezpieczeństwa technicznego, oraz rozumie relacje tej wiedzy do innych nauk
Cel przedmiotuC-1Student posiada wiedzę dotyczącą kominikacji i zarządzania w różnych sytuacjach kryzysowych oraz potrfai ją wykorzystać.
Treści programoweT-A-1Kryzys w firmie. Etapy i środki komunikacji wewnętrznej i na zewnątz. Sztab kryzysowy. Zarządzanie.
T-A-2Sytuacja kryzysowa w wyniku zdarzenia o charakterze masowym. Etapy i środki komunikacji. Zarządzanie.
T-A-3Sytuacja kryzysowa- atak terrorystyczny. Kominikacja kryzysowa. Zarządzanie.
T-W-2Zanczenie komunikacji w kryzysie
T-W-3Rodzaje i środki komunikacji w kryzysie
T-W-4Zarządzenie kryzysowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Aktywizujące metody (sytuacyjna, gra dydaktyczna)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładu z wykorzystaniem wiedzy zdobytej na obu formach zajęć.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie partii materiału dotyczących komunikacji i zarządzania podczas różnych rodzjaów kryzysów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C05_U01Student posiada umiejętność dobory i stosowania różnych technik komunikacji w sytuacjach kryzysowych. Potrafi również efektywnie zarządzać zespołem w sytuacji kryzysowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować i oceniać, interpretować, syntezować i wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską w zakresie bezpieczeństwa technicznego
BTE_1A_U03potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim, angielskim lub innym języku obcym
BTE_1A_U05potrafi poprawnie zastosować podstawowe technologie informacyjne niezbędne w pracy zawodowej
BTE_1A_U12potrafi komunikować się w sposób efektywny, szczególnie w sytuacji kryzysowej, przy wykorzystaniu narzędzi dostosowanych do odbiorcy.
BTE_1A_U13potrafi określić zagrożenia i ich skutki oraz oszacować ryzyko zagrożeń a także dobrać właściwe środki organizacyjne i techniczne w celu zapobiegania im lub ich zmniejszenia.
Cel przedmiotuC-1Student posiada wiedzę dotyczącą kominikacji i zarządzania w różnych sytuacjach kryzysowych oraz potrfai ją wykorzystać.
Treści programoweT-A-1Kryzys w firmie. Etapy i środki komunikacji wewnętrznej i na zewnątz. Sztab kryzysowy. Zarządzanie.
T-A-2Sytuacja kryzysowa w wyniku zdarzenia o charakterze masowym. Etapy i środki komunikacji. Zarządzanie.
T-A-3Sytuacja kryzysowa- atak terrorystyczny. Kominikacja kryzysowa. Zarządzanie.
T-W-2Zanczenie komunikacji w kryzysie
T-W-3Rodzaje i środki komunikacji w kryzysie
T-W-4Zarządzenie kryzysowe
T-W-5Powtórzenie materiału.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Aktywizujące metody (sytuacyjna, gra dydaktyczna)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładu z wykorzystaniem wiedzy zdobytej na obu formach zajęć.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie partii materiału dotyczących komunikacji i zarządzania podczas różnych rodzjaów kryzysów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru analizy wypadków.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C05_K01Student posiada kompetencje do organizowania komunikacji i zarządzania w sytuacjach kryzysowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K01ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, potrzebnej do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych powstających w pracy zawodowej, rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
BTE_1A_K07ma świadomość ryzyka zagrożeń oraz potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji systemu technicznego
BTE_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na otoczenie społeczno-gospodarcze i środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Student posiada wiedzę dotyczącą kominikacji i zarządzania w różnych sytuacjach kryzysowych oraz potrfai ją wykorzystać.
Treści programoweT-A-1Kryzys w firmie. Etapy i środki komunikacji wewnętrznej i na zewnątz. Sztab kryzysowy. Zarządzanie.
T-A-2Sytuacja kryzysowa w wyniku zdarzenia o charakterze masowym. Etapy i środki komunikacji. Zarządzanie.
T-A-3Sytuacja kryzysowa- atak terrorystyczny. Kominikacja kryzysowa. Zarządzanie.
T-W-2Zanczenie komunikacji w kryzysie
T-W-3Rodzaje i środki komunikacji w kryzysie
T-W-4Zarządzenie kryzysowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Aktywizujące metody (sytuacyjna, gra dydaktyczna)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładu z wykorzystaniem wiedzy zdobytej na obu formach zajęć.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie partii materiału dotyczących komunikacji i zarządzania podczas różnych rodzjaów kryzysów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań.
3,5
4,0
4,5
5,0