Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo systemów

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo procesów przeładunkowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo techniczne
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo procesów przeładunkowych
Specjalność Bezpieczeństwo systemów
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Włodzimierz Rosochacki <Wlodzimierz.Rosochacki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50zaliczenie
projektyP6 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student opanował zagadnienia podstaw konstrukcji maszyn, wytrzymałości materiałów, analizy ryzyka.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ma wiedzę, zna i potrafi dobrać oraz ocenić skuteczność metod, środków i urządzeń lub instalacji zabezpieczających, przed działaniem innych czynników fizycznych lub mechanicznych w urządzeniach przeładunkowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Klayfikacja zabezpieczeń technicznych systemów przeładunkowych. Konstrukcja wybranych ograniczników (obciążenia, ruchów roboczych).2
T-P-2Projekt wybranego zabezpieczenia urządzenia przeładunkowego. Koncepcja, podstawowe obliczenia, dobór elemntów, rysunek ofertowy.12
T-P-3Zaliczenie.1
15
wykłady
T-W-1Procesy przeładunkowe. Technologie przeładunku. Urządzenia przeładunkowe: dźwignice, przenośniki, rurociągi. Napędy urządzeń przeładunkowych.6
T-W-2Identyfikacja zagrożeń w procesach przeładunkowych. Systemy zabezpieczeń stosowane w urządzeniach przeładunkowych. Wypadki podczas operacji przeładunkowych. Badania niezawodności i ocena ryzyka w transporcie przemysłowym. Podstawy projektowania układów zabezpieczeń.7
T-W-3Zaliczenia2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Praca własna nad opracowaniem projektu.10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i zaliczeniu.15
A-W-2Przygotowanie do zajęć i do zaliczeń.10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3metoda projektu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzona w trakcie zajęć projektowych.
S-2Ocena podsumowująca: Dwa zaliczenia w trakcie semestru. Ocena i zaliczenie projektu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D2-09_W01
Ma wiedzę w zakresie identyfikacji zagrożeń procesów przeładunkowych.
BTE_1A_W17C-1T-W-2, T-P-1M-1S-2, S-1
BTE_1A_D2-09_W02
Zna typowe techniki zabezpieczeń stosowanych w technice przeładunków.
BTE_1A_W12, BTE_1A_W17C-1T-W-1, T-W-2, T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D2-09_U01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeŁ w zakresie bezpieczeństwa procesów przeładunkowych. Potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
BTE_1A_U01C-1T-W-1, T-W-2M-3S-1
BTE_1A_D2-09_U02
Potrafi zaprojektować prosty układ zabezpieczeń urządzenia przeładunkowego.
BTE_1A_U03, BTE_1A_U13C-1T-P-2M-3S-1
BTE_1A_D2-09_U03
Zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń charakterystyczne dla procesów przeładunkowych oraz ogólne zasady zmniejszenia redukcji wpływu zagrożeń w środowisku pracy.
BTE_1A_U06, BTE_1A_U13C-1T-W-2M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D2-09_K01
Potrafi współpracować w zespole i jest świadom ponoszenia odpowiedzialności za realizowane zadania
BTE_1A_K06C-1T-W-2M-3S-1
BTE_1A_D2-09_K02
Jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa procesu przeładunkowego i ma świadomość związanego z nimi ryzyka. Posiada umiejętność krytycznej oceny zastosowanych rozwiązań zabezpieczeń urządzenia przeładunkowego.
BTE_1A_K02C-1T-W-2, T-P-2M-3S-1
BTE_1A_D2-09_K03
Rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
BTE_1A_K02C-1T-W-2M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D2-09_W01
Ma wiedzę w zakresie identyfikacji zagrożeń procesów przeładunkowych.
2,0Student nie umie dokonać identyfikcji zagrożeń charakterystycznych dla systemów technicznych.
3,0Student zna podstawowe zagrożenia charakterystyczne dla systemów technicznych.
3,5Student zna podstawowe zagrożenia charakterystyczne dla procesów przeładunkowych.
4,0Student zna podstawowe zagrożenia charakterystyczne dla procesów przeładunkowych. Umie je scharakteryzować.
4,5Student zna podstawowe zagrożenia charakterystyczne dla procesów przeładunkowych. Umie je scharakteryzować oraz ocenić ich wpływ.
5,0Student zna podstawowe zagrożenia charakterystyczne dla procesów przeładunkowych. Umie je scharakteryzować oraz ocenić ich wpływ. Umie identyfikować zagrożenia dla nowych rozwiązań technicznych systemów przeładunkowych.
BTE_1A_D2-09_W02
Zna typowe techniki zabezpieczeń stosowanych w technice przeładunków.
2,0Student nie zna podstawowych zabezpieczeń stosowanych w technice.
3,0Student zna podstawowe zabezpieczenia stosowane w technice.
3,5Student zna podstawowe zabezpieczenia stosowane w technice. Ma podsatwową wiedzę na temat fukcjonowania urządzeń przeładunkowych.
4,0Student zna podstawowe zabezpieczenia stosowane w technice. Ma wiedzę na temat fukcjonowania urządzeń przeładunkowych. Zna podstawowe zagrożenia związane z urządzeniami przeładunkowymi.
4,5Student zna podstawowe zabezpieczenia stosowane w technice przeładunkowej. Ma wiedzę na temat fukcjonowania urządzeń przeładunkowych. Zna podstawowe zagrożenia związane z urządzeniami przeładunkowymi.
5,0Student zna podstawowe zabezpieczenia stosowane w technice przeładunkowej. Ma wiedzę na temat fukcjonowania urządzeń przeładunkowych. Zna podstawowe zagrożenia związane z urządzeniami przeładunkowymi. Zna inne sposoby ograniczania wpływu zagrożeń.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D2-09_U01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeŁ w zakresie bezpieczeństwa procesów przeładunkowych. Potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
2,0Student nie potrafi pozyskiwać informacji z dostępnych źródeł w zakresie bezpieczeństwa systemów technicznych.
3,0Student potrafi pozyskiwać informację z literatury w zakresie bezpieczeństwa systemów technicznych.
3,5Student potrafi pozyskiwać informację z literatury i innych właściwie dobranych źródeł w zakresie bezpieczeństwa w zakresie bezpieczeństwa procesów przeładunkowych.
4,0Student potrafi pozyskiwać informację z literatury i innych właściwie dobranych źródeł w zakresie bezpieczeństwa w zakresie bezpieczeństwa procesów przeładunkowych. Potrafi dokonywać ich interpretacji.
4,5Student potrafi pozyskiwać informację z literatury i innych właściwie dobranych źródeł w zakresie bezpieczeństwa w zakresie bezpieczeństwa procesów przeładunkowych. Potrafi dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie.
5,0Student potrafi pozyskiwać informację z literatury i innych właściwie dobranych źródeł w zakresie bezpieczeństwa w zakresie bezpieczeństwa procesów przeładunkowych. Potrafi dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie a także wyciągać wnioski
BTE_1A_D2-09_U02
Potrafi zaprojektować prosty układ zabezpieczeń urządzenia przeładunkowego.
2,0Nie potrafi zaprojektować prostego zabezpieczenia technicznego.
3,0Potrafi w dostatecznym stopniu podać sposób rozwiązania prostego zabezpieczenia urządzenia przeładunkowego.
3,5Potrafi w dostatecznym stopniu podać sposób rozwiązania prostego zabezpieczenia urządzenia przeładunkowego i opracować projekt.
4,0Potrafi podać sposób rozwiązania prostego zabezpieczenia urządzenia przeładunkowego, opracować projekt i omówić wnioski.
4,5Potrafi podać sposób rozwiązania prostego zabezpieczenia urządzenia przeładunkowego, opracować projekt, omówić wnioski i zaproponować rozwiązanie alternatywne.
5,0Potrafi podać sposób rozwiązania kilku zabezpieczeń urządzeń przeładunkowego, opracować projekt, omówić wnioski i zaproponować rozwiązanie alternatywne.
BTE_1A_D2-09_U03
Zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń charakterystyczne dla procesów przeładunkowych oraz ogólne zasady zmniejszenia redukcji wpływu zagrożeń w środowisku pracy.
2,0Nie zna podstawowych zagrożeń techicznych.
3,0Zna podstawowe zagrożenia techniczne związane z funcjonowaniem procesów przeładunkowych.
3,5Zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń charakterystyczne dla procesów przeładunkowych.
4,0Zna typowe i nietypowe czynniki i rodzaje zagrożeń charakterystyczne dla procesów przeładunkowych.
4,5Zna typowe i nietypowe czynniki i rodzaje zagrożeń charakterystyczne dla procesów przeładunkowych. Umie działać na rzecz ograniczenia negatywnego wpływu zagrożeń.
5,0Zna typowe i nietypowe czynniki i rodzaje zagrożeń charakterystyczne dla procesów przeładunkowych. Umie działać na rzecz ograniczenia negatywnego wpływu zagrożeń w zakresie funkcjonowania urządzeń przeładunkowych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D2-09_K01
Potrafi współpracować w zespole i jest świadom ponoszenia odpowiedzialności za realizowane zadania
2,0Nie potrafi współpracować w zespole i jest świadom ponoszenia odpowiedzialności za realizowane zadania
3,0Współpracuje w zespole i jest świadom ponoszenia odpowiedzialności za realizowane zadania w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0Potrafi współpracować w zespole i jest świadom ponoszenia odpowiedzialności za realizowane zadania
BTE_1A_D2-09_K02
Jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa procesu przeładunkowego i ma świadomość związanego z nimi ryzyka. Posiada umiejętność krytycznej oceny zastosowanych rozwiązań zabezpieczeń urządzenia przeładunkowego.
2,0Nie jest wrażliwy na występujące zagrożenia techniczne.
3,0Jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa ze strony systemów technicznych.
3,5Jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa procesu przeładunkowego.
4,0Jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa procesu przeładunkowego. Ma świadomość związanego z nimi ryzyka.
4,5Jest szczególnie wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa procesu przeładunkowego. Ma świadomość związanego z nimi ryzyka.
5,0Jest szczególnie wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa procesu przeładunkowego i ma świadomość związanego z nimi ryzyka. Posiada umiejętność krytycznej oceny zastosowanych rozwiązań zabezpieczeń urządzenia przeładunkowego.
BTE_1A_D2-09_K03
Rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
2,0Nie rozumie społecznych aspektów praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związanej z tym odpowiedzialności w zakresie bezpieczeństwa procesów przeładunkowych.
3,0Rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związanej z tym odpowiedzialności w zakresie bezpieczeństwa procesów przeładunkowych w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0Rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związanej z tym odpowiedzialności w zakresie bezpieczeństwa procesów przeładunkowych.

Literatura podstawowa

  1. Włodzimierz Rosochacki, Unormowania podstawowych pojęć z zakresu analizy bezpieczeństwa maszyn, Bezpieczeństwo Pracy - Nauka i Praktyka, CIOP CIB, 2012, 2012, 3 (486)
  2. Praca zbiorowa pod. red. M. Dietricha, Podstawy konstrukcji maszyn, t. I: część: Niezawodność i bezpieczeństwo, PWN, Warszawa, 2007
  3. PKN, PN-EN ISO 12100:2011 Bezpieczeństwo maszyn - Ogólne zasady projektowania - Ocena ryzyka i zmniejszanie ryzyka, PKN, 2011
  4. PKN, PN-EN 983+A1:2008 Bezpieczeństwo maszyn - Wymagania bezpieczeństwa dotyczące układów hydraulicznych i pneumatycznych i ich elementów - Pneumatyka, PKN, 2008
  5. PKN, PN-EN ISO 12100:2011 Bezpieczeństwo maszyn - Ogólne zasady projektowania - OcenPN-EN 60204-32:2004 Bezpieczeństwo maszyn - Wyposażenie elektryczne maszyn - Część 32: Wymagania dotyczące urządzeń dźwignicowych, PKN, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Szopa Tadeusz, Niezawodność i bezpieczeństwo, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2009

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Klayfikacja zabezpieczeń technicznych systemów przeładunkowych. Konstrukcja wybranych ograniczników (obciążenia, ruchów roboczych).2
T-P-2Projekt wybranego zabezpieczenia urządzenia przeładunkowego. Koncepcja, podstawowe obliczenia, dobór elemntów, rysunek ofertowy.12
T-P-3Zaliczenie.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Procesy przeładunkowe. Technologie przeładunku. Urządzenia przeładunkowe: dźwignice, przenośniki, rurociągi. Napędy urządzeń przeładunkowych.6
T-W-2Identyfikacja zagrożeń w procesach przeładunkowych. Systemy zabezpieczeń stosowane w urządzeniach przeładunkowych. Wypadki podczas operacji przeładunkowych. Badania niezawodności i ocena ryzyka w transporcie przemysłowym. Podstawy projektowania układów zabezpieczeń.7
T-W-3Zaliczenia2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Praca własna nad opracowaniem projektu.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i zaliczeniu.15
A-W-2Przygotowanie do zajęć i do zaliczeń.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D2-09_W01Ma wiedzę w zakresie identyfikacji zagrożeń procesów przeładunkowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W17ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń
Cel przedmiotuC-1Ma wiedzę, zna i potrafi dobrać oraz ocenić skuteczność metod, środków i urządzeń lub instalacji zabezpieczających, przed działaniem innych czynników fizycznych lub mechanicznych w urządzeniach przeładunkowych.
Treści programoweT-W-2Identyfikacja zagrożeń w procesach przeładunkowych. Systemy zabezpieczeń stosowane w urządzeniach przeładunkowych. Wypadki podczas operacji przeładunkowych. Badania niezawodności i ocena ryzyka w transporcie przemysłowym. Podstawy projektowania układów zabezpieczeń.
T-P-1Klayfikacja zabezpieczeń technicznych systemów przeładunkowych. Konstrukcja wybranych ograniczników (obciążenia, ruchów roboczych).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Dwa zaliczenia w trakcie semestru. Ocena i zaliczenie projektu.
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzona w trakcie zajęć projektowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie dokonać identyfikcji zagrożeń charakterystycznych dla systemów technicznych.
3,0Student zna podstawowe zagrożenia charakterystyczne dla systemów technicznych.
3,5Student zna podstawowe zagrożenia charakterystyczne dla procesów przeładunkowych.
4,0Student zna podstawowe zagrożenia charakterystyczne dla procesów przeładunkowych. Umie je scharakteryzować.
4,5Student zna podstawowe zagrożenia charakterystyczne dla procesów przeładunkowych. Umie je scharakteryzować oraz ocenić ich wpływ.
5,0Student zna podstawowe zagrożenia charakterystyczne dla procesów przeładunkowych. Umie je scharakteryzować oraz ocenić ich wpływ. Umie identyfikować zagrożenia dla nowych rozwiązań technicznych systemów przeładunkowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D2-09_W02Zna typowe techniki zabezpieczeń stosowanych w technice przeładunków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W12ma podstawową wiedzę dotyczącą bezpiecznej eksploatacji systemów i urządzeń technicznych
BTE_1A_W17ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń
Cel przedmiotuC-1Ma wiedzę, zna i potrafi dobrać oraz ocenić skuteczność metod, środków i urządzeń lub instalacji zabezpieczających, przed działaniem innych czynników fizycznych lub mechanicznych w urządzeniach przeładunkowych.
Treści programoweT-W-1Procesy przeładunkowe. Technologie przeładunku. Urządzenia przeładunkowe: dźwignice, przenośniki, rurociągi. Napędy urządzeń przeładunkowych.
T-W-2Identyfikacja zagrożeń w procesach przeładunkowych. Systemy zabezpieczeń stosowane w urządzeniach przeładunkowych. Wypadki podczas operacji przeładunkowych. Badania niezawodności i ocena ryzyka w transporcie przemysłowym. Podstawy projektowania układów zabezpieczeń.
T-P-1Klayfikacja zabezpieczeń technicznych systemów przeładunkowych. Konstrukcja wybranych ograniczników (obciążenia, ruchów roboczych).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzona w trakcie zajęć projektowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych zabezpieczeń stosowanych w technice.
3,0Student zna podstawowe zabezpieczenia stosowane w technice.
3,5Student zna podstawowe zabezpieczenia stosowane w technice. Ma podsatwową wiedzę na temat fukcjonowania urządzeń przeładunkowych.
4,0Student zna podstawowe zabezpieczenia stosowane w technice. Ma wiedzę na temat fukcjonowania urządzeń przeładunkowych. Zna podstawowe zagrożenia związane z urządzeniami przeładunkowymi.
4,5Student zna podstawowe zabezpieczenia stosowane w technice przeładunkowej. Ma wiedzę na temat fukcjonowania urządzeń przeładunkowych. Zna podstawowe zagrożenia związane z urządzeniami przeładunkowymi.
5,0Student zna podstawowe zabezpieczenia stosowane w technice przeładunkowej. Ma wiedzę na temat fukcjonowania urządzeń przeładunkowych. Zna podstawowe zagrożenia związane z urządzeniami przeładunkowymi. Zna inne sposoby ograniczania wpływu zagrożeń.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D2-09_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeŁ w zakresie bezpieczeństwa procesów przeładunkowych. Potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować i oceniać, interpretować, syntezować i wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską w zakresie bezpieczeństwa technicznego
Cel przedmiotuC-1Ma wiedzę, zna i potrafi dobrać oraz ocenić skuteczność metod, środków i urządzeń lub instalacji zabezpieczających, przed działaniem innych czynników fizycznych lub mechanicznych w urządzeniach przeładunkowych.
Treści programoweT-W-1Procesy przeładunkowe. Technologie przeładunku. Urządzenia przeładunkowe: dźwignice, przenośniki, rurociągi. Napędy urządzeń przeładunkowych.
T-W-2Identyfikacja zagrożeń w procesach przeładunkowych. Systemy zabezpieczeń stosowane w urządzeniach przeładunkowych. Wypadki podczas operacji przeładunkowych. Badania niezawodności i ocena ryzyka w transporcie przemysłowym. Podstawy projektowania układów zabezpieczeń.
Metody nauczaniaM-3metoda projektu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzona w trakcie zajęć projektowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pozyskiwać informacji z dostępnych źródeł w zakresie bezpieczeństwa systemów technicznych.
3,0Student potrafi pozyskiwać informację z literatury w zakresie bezpieczeństwa systemów technicznych.
3,5Student potrafi pozyskiwać informację z literatury i innych właściwie dobranych źródeł w zakresie bezpieczeństwa w zakresie bezpieczeństwa procesów przeładunkowych.
4,0Student potrafi pozyskiwać informację z literatury i innych właściwie dobranych źródeł w zakresie bezpieczeństwa w zakresie bezpieczeństwa procesów przeładunkowych. Potrafi dokonywać ich interpretacji.
4,5Student potrafi pozyskiwać informację z literatury i innych właściwie dobranych źródeł w zakresie bezpieczeństwa w zakresie bezpieczeństwa procesów przeładunkowych. Potrafi dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie.
5,0Student potrafi pozyskiwać informację z literatury i innych właściwie dobranych źródeł w zakresie bezpieczeństwa w zakresie bezpieczeństwa procesów przeładunkowych. Potrafi dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie a także wyciągać wnioski
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D2-09_U02Potrafi zaprojektować prosty układ zabezpieczeń urządzenia przeładunkowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U03potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim, angielskim lub innym języku obcym
BTE_1A_U13potrafi określić zagrożenia i ich skutki oraz oszacować ryzyko zagrożeń a także dobrać właściwe środki organizacyjne i techniczne w celu zapobiegania im lub ich zmniejszenia.
Cel przedmiotuC-1Ma wiedzę, zna i potrafi dobrać oraz ocenić skuteczność metod, środków i urządzeń lub instalacji zabezpieczających, przed działaniem innych czynników fizycznych lub mechanicznych w urządzeniach przeładunkowych.
Treści programoweT-P-2Projekt wybranego zabezpieczenia urządzenia przeładunkowego. Koncepcja, podstawowe obliczenia, dobór elemntów, rysunek ofertowy.
Metody nauczaniaM-3metoda projektu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzona w trakcie zajęć projektowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zaprojektować prostego zabezpieczenia technicznego.
3,0Potrafi w dostatecznym stopniu podać sposób rozwiązania prostego zabezpieczenia urządzenia przeładunkowego.
3,5Potrafi w dostatecznym stopniu podać sposób rozwiązania prostego zabezpieczenia urządzenia przeładunkowego i opracować projekt.
4,0Potrafi podać sposób rozwiązania prostego zabezpieczenia urządzenia przeładunkowego, opracować projekt i omówić wnioski.
4,5Potrafi podać sposób rozwiązania prostego zabezpieczenia urządzenia przeładunkowego, opracować projekt, omówić wnioski i zaproponować rozwiązanie alternatywne.
5,0Potrafi podać sposób rozwiązania kilku zabezpieczeń urządzeń przeładunkowego, opracować projekt, omówić wnioski i zaproponować rozwiązanie alternatywne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D2-09_U03Zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń charakterystyczne dla procesów przeładunkowych oraz ogólne zasady zmniejszenia redukcji wpływu zagrożeń w środowisku pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U06posiada umiejętności i kompetencje z zakresu zarządzania obiektami i systemami w kontekście podniesienia poziomu bezpieczeństwa ich funkcjonowania oraz bezpieczeństwa państwa
BTE_1A_U13potrafi określić zagrożenia i ich skutki oraz oszacować ryzyko zagrożeń a także dobrać właściwe środki organizacyjne i techniczne w celu zapobiegania im lub ich zmniejszenia.
Cel przedmiotuC-1Ma wiedzę, zna i potrafi dobrać oraz ocenić skuteczność metod, środków i urządzeń lub instalacji zabezpieczających, przed działaniem innych czynników fizycznych lub mechanicznych w urządzeniach przeładunkowych.
Treści programoweT-W-2Identyfikacja zagrożeń w procesach przeładunkowych. Systemy zabezpieczeń stosowane w urządzeniach przeładunkowych. Wypadki podczas operacji przeładunkowych. Badania niezawodności i ocena ryzyka w transporcie przemysłowym. Podstawy projektowania układów zabezpieczeń.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Dwa zaliczenia w trakcie semestru. Ocena i zaliczenie projektu.
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzona w trakcie zajęć projektowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych zagrożeń techicznych.
3,0Zna podstawowe zagrożenia techniczne związane z funcjonowaniem procesów przeładunkowych.
3,5Zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń charakterystyczne dla procesów przeładunkowych.
4,0Zna typowe i nietypowe czynniki i rodzaje zagrożeń charakterystyczne dla procesów przeładunkowych.
4,5Zna typowe i nietypowe czynniki i rodzaje zagrożeń charakterystyczne dla procesów przeładunkowych. Umie działać na rzecz ograniczenia negatywnego wpływu zagrożeń.
5,0Zna typowe i nietypowe czynniki i rodzaje zagrożeń charakterystyczne dla procesów przeładunkowych. Umie działać na rzecz ograniczenia negatywnego wpływu zagrożeń w zakresie funkcjonowania urządzeń przeładunkowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D2-09_K01Potrafi współpracować w zespole i jest świadom ponoszenia odpowiedzialności za realizowane zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K06ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-1Ma wiedzę, zna i potrafi dobrać oraz ocenić skuteczność metod, środków i urządzeń lub instalacji zabezpieczających, przed działaniem innych czynników fizycznych lub mechanicznych w urządzeniach przeładunkowych.
Treści programoweT-W-2Identyfikacja zagrożeń w procesach przeładunkowych. Systemy zabezpieczeń stosowane w urządzeniach przeładunkowych. Wypadki podczas operacji przeładunkowych. Badania niezawodności i ocena ryzyka w transporcie przemysłowym. Podstawy projektowania układów zabezpieczeń.
Metody nauczaniaM-3metoda projektu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzona w trakcie zajęć projektowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi współpracować w zespole i jest świadom ponoszenia odpowiedzialności za realizowane zadania
3,0Współpracuje w zespole i jest świadom ponoszenia odpowiedzialności za realizowane zadania w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0Potrafi współpracować w zespole i jest świadom ponoszenia odpowiedzialności za realizowane zadania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D2-09_K02Jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa procesu przeładunkowego i ma świadomość związanego z nimi ryzyka. Posiada umiejętność krytycznej oceny zastosowanych rozwiązań zabezpieczeń urządzenia przeładunkowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na otoczenie społeczno-gospodarcze i środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Ma wiedzę, zna i potrafi dobrać oraz ocenić skuteczność metod, środków i urządzeń lub instalacji zabezpieczających, przed działaniem innych czynników fizycznych lub mechanicznych w urządzeniach przeładunkowych.
Treści programoweT-W-2Identyfikacja zagrożeń w procesach przeładunkowych. Systemy zabezpieczeń stosowane w urządzeniach przeładunkowych. Wypadki podczas operacji przeładunkowych. Badania niezawodności i ocena ryzyka w transporcie przemysłowym. Podstawy projektowania układów zabezpieczeń.
T-P-2Projekt wybranego zabezpieczenia urządzenia przeładunkowego. Koncepcja, podstawowe obliczenia, dobór elemntów, rysunek ofertowy.
Metody nauczaniaM-3metoda projektu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzona w trakcie zajęć projektowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie jest wrażliwy na występujące zagrożenia techniczne.
3,0Jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa ze strony systemów technicznych.
3,5Jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa procesu przeładunkowego.
4,0Jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa procesu przeładunkowego. Ma świadomość związanego z nimi ryzyka.
4,5Jest szczególnie wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa procesu przeładunkowego. Ma świadomość związanego z nimi ryzyka.
5,0Jest szczególnie wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa procesu przeładunkowego i ma świadomość związanego z nimi ryzyka. Posiada umiejętność krytycznej oceny zastosowanych rozwiązań zabezpieczeń urządzenia przeładunkowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D2-09_K03Rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na otoczenie społeczno-gospodarcze i środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Ma wiedzę, zna i potrafi dobrać oraz ocenić skuteczność metod, środków i urządzeń lub instalacji zabezpieczających, przed działaniem innych czynników fizycznych lub mechanicznych w urządzeniach przeładunkowych.
Treści programoweT-W-2Identyfikacja zagrożeń w procesach przeładunkowych. Systemy zabezpieczeń stosowane w urządzeniach przeładunkowych. Wypadki podczas operacji przeładunkowych. Badania niezawodności i ocena ryzyka w transporcie przemysłowym. Podstawy projektowania układów zabezpieczeń.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Dwa zaliczenia w trakcie semestru. Ocena i zaliczenie projektu.
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzona w trakcie zajęć projektowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie społecznych aspektów praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związanej z tym odpowiedzialności w zakresie bezpieczeństwa procesów przeładunkowych.
3,0Rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związanej z tym odpowiedzialności w zakresie bezpieczeństwa procesów przeładunkowych w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0Rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związanej z tym odpowiedzialności w zakresie bezpieczeństwa procesów przeładunkowych.