Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo systemów

Sylabus przedmiotu Analiza systemowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo techniczne
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza systemowa
Specjalność Bezpieczeństwo systemów
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,40zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka, podstawy technik informatycznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukazanie studentom ogólnych mechanizmów i prawidłowości w funkcjonowaniu teorii i praktyki podejścia systemowego.
C-2Umiejętność systemowego podejścia do rozwiązywania problemów inżynierskich, a także zastosowania odpowiednich metod oceny analizowanych wariantów rozwiązań w warunkach pewności, ryzyka, bądź niepewności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody rozpoznawania systemów.3
T-A-2Identyfikowanie procesów zachodzących w systemach.3
T-A-3Projektowanie rozwiązań systemowych.3
T-A-4Modelowanie rozwiązań systemowych.3
T-A-5Koszty i efekty funkcjonowania systemów działania.2
T-A-6Zaliczenie ćwiczeń.1
15
wykłady
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zajęć i przedmiotu.1
T-W-2Pojęcie systemu i otoczenia. Właściwości systemów.1
T-W-3Klasyfikacja systemów i ich charakterystyka. Struktura systemów.2
T-W-4Pojęcie analizy systemowej. Zastosowanie analizy systemowej.2
T-W-5Rodzaje informacji w analizie systemowej.2
T-W-6Dobór formy kryterium oceny przedsięwzięcia do sytuacji decyzyjnej. Formułowanie problemów i podstawy oceny rozwiązań.2
T-W-7Wielokryterialna metoda oceny wariantów rozwiązań.2
T-W-8Ocena rozwiązań w warunkach ryzyka i niepewności.2
T-W-9Zaliczenie wykładów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach i zaliczenie.15
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań.6
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.4
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i zaliczenie.15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.6
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie podsumowujące efekty wiedzy uzyskane podczas wykładu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych podczas ćwiczeń audytoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D2-01_W01
Student posiada wiedzę w zakresie identyfikacji obiektu jako systemu oraz zna zasady modelowania systemów i identyfikacji ich parametrów.
BTE_1A_W23C-1T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D2-01_U01
Student potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analizy systemowej w zakresie inżynierii systemów.
BTE_1A_U14C-2T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D2-01_K01
Student jest wrażliwy na występujące w inżynierii systemowej zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń.
BTE_1A_K07C-2T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-2M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D2-01_W01
Student posiada wiedzę w zakresie identyfikacji obiektu jako systemu oraz zna zasady modelowania systemów i identyfikacji ich parametrów.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D2-01_U01
Student potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analizy systemowej w zakresie inżynierii systemów.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D2-01_K01
Student jest wrażliwy na występujące w inżynierii systemowej zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.

Literatura podstawowa

  1. Kowalska-Napora E., Inżynieria systemów i analiza systemowa w zarządzaniu, Marek Derewiecki, Kęty, 2015
  2. Syed M.R., Syed S.N., Handbook of Research on Modern Systems Analysis and Design Technologies and Applications, IGI Global, Hershey, 2008
  3. Nowakowski T., Niezawodność systemów logistycznych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2011
  4. Cempel C., Teoria i inżynieria systemów, ITE – PIB, Radom, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Matulewski M., Konecka S., Fajfer P., Wojciechowski A., Systemy logistyczne, Biblioteka Logistyka, ILIM, Poznań, 2008
  2. Forrest J., General Systems Theory: Foundation, Intuition and Applications in Business Decision Making, Springer Nature Switzerland AG, 2019

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody rozpoznawania systemów.3
T-A-2Identyfikowanie procesów zachodzących w systemach.3
T-A-3Projektowanie rozwiązań systemowych.3
T-A-4Modelowanie rozwiązań systemowych.3
T-A-5Koszty i efekty funkcjonowania systemów działania.2
T-A-6Zaliczenie ćwiczeń.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zajęć i przedmiotu.1
T-W-2Pojęcie systemu i otoczenia. Właściwości systemów.1
T-W-3Klasyfikacja systemów i ich charakterystyka. Struktura systemów.2
T-W-4Pojęcie analizy systemowej. Zastosowanie analizy systemowej.2
T-W-5Rodzaje informacji w analizie systemowej.2
T-W-6Dobór formy kryterium oceny przedsięwzięcia do sytuacji decyzyjnej. Formułowanie problemów i podstawy oceny rozwiązań.2
T-W-7Wielokryterialna metoda oceny wariantów rozwiązań.2
T-W-8Ocena rozwiązań w warunkach ryzyka i niepewności.2
T-W-9Zaliczenie wykładów.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach i zaliczenie.15
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań.6
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i zaliczenie.15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.6
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D2-01_W01Student posiada wiedzę w zakresie identyfikacji obiektu jako systemu oraz zna zasady modelowania systemów i identyfikacji ich parametrów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W23ma pogłębioną wiedzę dotyczącą zasad analizy jakości funkcjonowania systemu, zna metody i techniki doskonalenia jakości eksploatacji systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Ukazanie studentom ogólnych mechanizmów i prawidłowości w funkcjonowaniu teorii i praktyki podejścia systemowego.
Treści programoweT-A-2Identyfikowanie procesów zachodzących w systemach.
T-A-1Metody rozpoznawania systemów.
T-A-3Projektowanie rozwiązań systemowych.
T-A-4Modelowanie rozwiązań systemowych.
T-A-5Koszty i efekty funkcjonowania systemów działania.
T-W-2Pojęcie systemu i otoczenia. Właściwości systemów.
T-W-4Pojęcie analizy systemowej. Zastosowanie analizy systemowej.
T-W-5Rodzaje informacji w analizie systemowej.
T-W-6Dobór formy kryterium oceny przedsięwzięcia do sytuacji decyzyjnej. Formułowanie problemów i podstawy oceny rozwiązań.
T-W-7Wielokryterialna metoda oceny wariantów rozwiązań.
T-W-8Ocena rozwiązań w warunkach ryzyka i niepewności.
T-W-3Klasyfikacja systemów i ich charakterystyka. Struktura systemów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie podsumowujące efekty wiedzy uzyskane podczas wykładu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych podczas ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D2-01_U01Student potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analizy systemowej w zakresie inżynierii systemów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U14potrafi rozwiązać zadanie inżynierskie wykorzystując metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Umiejętność systemowego podejścia do rozwiązywania problemów inżynierskich, a także zastosowania odpowiednich metod oceny analizowanych wariantów rozwiązań w warunkach pewności, ryzyka, bądź niepewności.
Treści programoweT-A-2Identyfikowanie procesów zachodzących w systemach.
T-A-1Metody rozpoznawania systemów.
T-A-3Projektowanie rozwiązań systemowych.
T-A-4Modelowanie rozwiązań systemowych.
T-A-5Koszty i efekty funkcjonowania systemów działania.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych podczas ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D2-01_K01Student jest wrażliwy na występujące w inżynierii systemowej zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K07ma świadomość ryzyka zagrożeń oraz potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji systemu technicznego
Cel przedmiotuC-2Umiejętność systemowego podejścia do rozwiązywania problemów inżynierskich, a także zastosowania odpowiednich metod oceny analizowanych wariantów rozwiązań w warunkach pewności, ryzyka, bądź niepewności.
Treści programoweT-A-4Modelowanie rozwiązań systemowych.
T-A-3Projektowanie rozwiązań systemowych.
T-A-5Koszty i efekty funkcjonowania systemów działania.
T-A-2Identyfikowanie procesów zachodzących w systemach.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych podczas ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.