Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo systemów

Sylabus przedmiotu Środki ochrony indywidualnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo techniczne
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Środki ochrony indywidualnej
Specjalność Bezpieczeństwo i higiena pracy
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Łosiewicz <Zbigniew.Losiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych praw fizyki i chemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Potrafi dobrać, zastosować, ocenić skuteczność stosowania indywidualnych środków ochrony zgodnie z obowiązującym prawem i wymogami organizacji kontrolujacych (np. PIP)

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekty doboru indywidualnych środków ochrony zawierające identyfikację zagrożeń, adekwatną ochronę, odpowiednią jakość IŚO, wskazania dotyczące stosowania IŚO.12
T-P-2Prezentacja opracowanych projektów, dyskusja, zaliczenie.3
15
wykłady
T-W-1Definicje i ogólne prawo dotyczące tematu. Wymagania stawiane IŚO-znak CE.2
T-W-2Ogólne zasady stosowania indywidualnych środków ochrony (IŚO). Dostosowanie IŚO adekwatnie do zagrożenia. IŚO do ochrony oczu, skóry, układu oddechowego, układu pokarmowego, układu nerwowego. Ochrona przed temperaturą, drganiami, hałasem.6
T-W-3Zasady doboru IŚO wg zasad ergonomii, warunków na stanowisku pracy, dopasowania do użytkownika. Zasady stosowania pojedynczego IŚO i wielu IŚO równocvześnie.2
T-W-4Prawa pracownika i obowiązki pracodawcy w aspekcie IŚO. Szczegółowe zapisy prawne dotyczące IŚO np. Kodeks Pracy, organizacje kontrolujące stosowanie IŚO adekwatnie do zagrożenia np. Państwowa Inspekcja pracy (PIP).2
T-W-5Powtórzenie materiału1
T-W-6Zaliczenie pisemne2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-P-2Prezentacja i przygotowanie do zaliczenia projektów3
A-P-3nauka własna10
25
wykłady
A-W-1Udział w wykładach13
A-W-2Nauka własna10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady, opracowanie projektów aplikacyjnych, dyskusja na temat projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie ustne na podstawie obrony projektów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D1-07_W01
Student ma wiedzę na temat definicji i ogólnego prawa dotyczące tematu. Zna wymagania stawiane IŚO-znak CE, ogólne zasady stosowania indywidualnych środków ochrony (IŚO), zasady dostosowania IŚO adekwatnie do zagrożenia. Ma wiedzę na temat IŚO do ochrony oczu, skóry, układu oddechowego, układu pokarmowego, układu nerwowego, ochrony przed temperaturą, drganiami, hałasem. Zna zasady doboru IŚO wg zasad ergonomii, warunków na stanowisku pracy, dopasowania do użytkownika, zasady stosowania pojedynczego IŚO i wielu IŚO równocvześnie. Zna prawa pracownika i obowiązki pracodawcy w aspekcie IŚO, szczegółowe zapisy prawne dotyczące IŚO np. Kodeks Pracy, organizacje kontrolujące stosowanie IŚO adekwatnie do zagrożenia np. Państwowa Inspekcja pracy (PIP).
BTE_1A_W05, BTE_1A_W02, BTE_1A_W09, BTE_1A_W18, BTE_1A_W14, BTE_1A_W25C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D1-07_U01
Student umie zinterpretować definicje, ogólne prawa dotyczące tematu, wymagania stawiane IŚO-znak CE, ogólne zasady stosowania indywidualnych środków ochrony (IŚO), zasady dostosowania IŚO adekwatnie do zagrożenia. Umie chronić oczy, skórę, układ oddechowy, układ pokarmowy, układ nerwowy, ograniczać działanie temperatury, drgań, hałasu. Umie dobrać IŚO wg zasad ergonomii, warunków na stanowisku pracy, dopasowania do użytkownika, zasad stosowania pojedynczego IŚO i wielu IŚO równocvześnie. Umie zinterpretować prawa pracownika i obowiązki pracodawcy w aspekcie IŚO, szczegółowe zapisy prawne dotyczące IŚO np. Kodeks Pracy, działanie organizacji kontrolujących stosowanie IŚO adekwatnie do zagrożenia takich jak np. Państwowa Inspekcja pracy (PIP).
BTE_1A_U01, BTE_1A_U09, BTE_1A_U13C-1T-P-1, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D1-07_K01
Student rozumie definicje, potrafi stosować prawa dotyczące tematu, zweryfikować wymagania stawiane IŚO określone w certyfikatach znaku CE. Potrafi zastosować indywidualne środki ochrony (IŚO) adekwatnie do zagrożenia. Potrafi wybrać najskuteczniejszą metodę ochrony oczu, skóry, układu oddechowego, układu pokarmowego, układu nerwowego, ograniczania działania temperatury, drgań, hałasu adekwatnie do zagrożenia. Potrafi wybrać optymalne IŚO wg zasad ergonomii, warunków na stanowisku pracy, dopasowania do użytkownika, zasad stosowania pojedynczego IŚO i wielu IŚO równocvześnie. Stosuje prawa pracownika i potrafi wyegzekwować obowiązki pracodawcy w aspekcie IŚO, potrafi stosować szczegółowe zapisy prawne dotyczące IŚO np. Kodeks Pracy w różnych rozwiązaniach aplikacyjnych, ocenić działanie organizacji kontrolujących stosowanie IŚO adekwatnie do zagrożenia takich jak np. Państwowa Inspekcja pracy (PIP).
BTE_1A_K03, BTE_1A_K06, BTE_1A_K07C-1T-P-1, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D1-07_W01
Student ma wiedzę na temat definicji i ogólnego prawa dotyczące tematu. Zna wymagania stawiane IŚO-znak CE, ogólne zasady stosowania indywidualnych środków ochrony (IŚO), zasady dostosowania IŚO adekwatnie do zagrożenia. Ma wiedzę na temat IŚO do ochrony oczu, skóry, układu oddechowego, układu pokarmowego, układu nerwowego, ochrony przed temperaturą, drganiami, hałasem. Zna zasady doboru IŚO wg zasad ergonomii, warunków na stanowisku pracy, dopasowania do użytkownika, zasady stosowania pojedynczego IŚO i wielu IŚO równocvześnie. Zna prawa pracownika i obowiązki pracodawcy w aspekcie IŚO, szczegółowe zapisy prawne dotyczące IŚO np. Kodeks Pracy, organizacje kontrolujące stosowanie IŚO adekwatnie do zagrożenia np. Państwowa Inspekcja pracy (PIP).
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D1-07_U01
Student umie zinterpretować definicje, ogólne prawa dotyczące tematu, wymagania stawiane IŚO-znak CE, ogólne zasady stosowania indywidualnych środków ochrony (IŚO), zasady dostosowania IŚO adekwatnie do zagrożenia. Umie chronić oczy, skórę, układ oddechowy, układ pokarmowy, układ nerwowy, ograniczać działanie temperatury, drgań, hałasu. Umie dobrać IŚO wg zasad ergonomii, warunków na stanowisku pracy, dopasowania do użytkownika, zasad stosowania pojedynczego IŚO i wielu IŚO równocvześnie. Umie zinterpretować prawa pracownika i obowiązki pracodawcy w aspekcie IŚO, szczegółowe zapisy prawne dotyczące IŚO np. Kodeks Pracy, działanie organizacji kontrolujących stosowanie IŚO adekwatnie do zagrożenia takich jak np. Państwowa Inspekcja pracy (PIP).
2,0Student nie ma podstawowych umiejętności i wiedzy w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lub posiadana wiedza jest nieuporządkowana i obarczona zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru indywidualnych środków ochrony
3,0Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru indywidualnych środków ochrony
3,5Student ma podstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru indywidualnych środków ochrony
4,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru indywidualnych środków ochrony
4,5Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze pomyłki lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru indywidualnych środków ochrony. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania.
5,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną, poszerzoną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek. Rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru indywidualnych środków ochrony. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania oraz wytłumaczyć je w kontekscie wiedzy z innych obszarów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D1-07_K01
Student rozumie definicje, potrafi stosować prawa dotyczące tematu, zweryfikować wymagania stawiane IŚO określone w certyfikatach znaku CE. Potrafi zastosować indywidualne środki ochrony (IŚO) adekwatnie do zagrożenia. Potrafi wybrać najskuteczniejszą metodę ochrony oczu, skóry, układu oddechowego, układu pokarmowego, układu nerwowego, ograniczania działania temperatury, drgań, hałasu adekwatnie do zagrożenia. Potrafi wybrać optymalne IŚO wg zasad ergonomii, warunków na stanowisku pracy, dopasowania do użytkownika, zasad stosowania pojedynczego IŚO i wielu IŚO równocvześnie. Stosuje prawa pracownika i potrafi wyegzekwować obowiązki pracodawcy w aspekcie IŚO, potrafi stosować szczegółowe zapisy prawne dotyczące IŚO np. Kodeks Pracy w różnych rozwiązaniach aplikacyjnych, ocenić działanie organizacji kontrolujących stosowanie IŚO adekwatnie do zagrożenia takich jak np. Państwowa Inspekcja pracy (PIP).
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań.
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, popełnia jednak sporadyczne błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
4,0Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
4,5Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
5,0Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.

Literatura podstawowa

  1. Sejm RP, Załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2003, Nr 169, poz. 1650, ze zm.), Kancelaria Sejmu RP, Warszawa, 2003
  2. Halina Wojciechowska-Piskorska, Środki ochrony indywidualnej – instrukcja stosowania, kontroli i konserwacji (PDF), ODDK - Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk, 2012

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekty doboru indywidualnych środków ochrony zawierające identyfikację zagrożeń, adekwatną ochronę, odpowiednią jakość IŚO, wskazania dotyczące stosowania IŚO.12
T-P-2Prezentacja opracowanych projektów, dyskusja, zaliczenie.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicje i ogólne prawo dotyczące tematu. Wymagania stawiane IŚO-znak CE.2
T-W-2Ogólne zasady stosowania indywidualnych środków ochrony (IŚO). Dostosowanie IŚO adekwatnie do zagrożenia. IŚO do ochrony oczu, skóry, układu oddechowego, układu pokarmowego, układu nerwowego. Ochrona przed temperaturą, drganiami, hałasem.6
T-W-3Zasady doboru IŚO wg zasad ergonomii, warunków na stanowisku pracy, dopasowania do użytkownika. Zasady stosowania pojedynczego IŚO i wielu IŚO równocvześnie.2
T-W-4Prawa pracownika i obowiązki pracodawcy w aspekcie IŚO. Szczegółowe zapisy prawne dotyczące IŚO np. Kodeks Pracy, organizacje kontrolujące stosowanie IŚO adekwatnie do zagrożenia np. Państwowa Inspekcja pracy (PIP).2
T-W-5Powtórzenie materiału1
T-W-6Zaliczenie pisemne2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-P-2Prezentacja i przygotowanie do zaliczenia projektów3
A-P-3nauka własna10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach13
A-W-2Nauka własna10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D1-07_W01Student ma wiedzę na temat definicji i ogólnego prawa dotyczące tematu. Zna wymagania stawiane IŚO-znak CE, ogólne zasady stosowania indywidualnych środków ochrony (IŚO), zasady dostosowania IŚO adekwatnie do zagrożenia. Ma wiedzę na temat IŚO do ochrony oczu, skóry, układu oddechowego, układu pokarmowego, układu nerwowego, ochrony przed temperaturą, drganiami, hałasem. Zna zasady doboru IŚO wg zasad ergonomii, warunków na stanowisku pracy, dopasowania do użytkownika, zasady stosowania pojedynczego IŚO i wielu IŚO równocvześnie. Zna prawa pracownika i obowiązki pracodawcy w aspekcie IŚO, szczegółowe zapisy prawne dotyczące IŚO np. Kodeks Pracy, organizacje kontrolujące stosowanie IŚO adekwatnie do zagrożenia np. Państwowa Inspekcja pracy (PIP).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W05ma wiedzę niezbędną do zrozumienia problemów ochrony środowiska oraz założeń zrównoważonego rozwoju
BTE_1A_W02ma wiedzę z zakresu fizyki niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych i formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu bezpieczeństwa technicznego
BTE_1A_W09ma podstawową wiedzę w zakresie materiałoznawstwa i chemii niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów chemicznych występujących w przyrodzie oraz do zapobiegania niepożądanym efektom procesów chemicznych
BTE_1A_W18ma wiedzę w zakresie ergonomii i fizjologii w bezpieczeństwie pracy, zna środki bezpieczeństwa i ochrony indywidualnej i zbiorowej oraz kryteria ich doboru
BTE_1A_W14ma wiedzę z zakresu zagrożeń występujących w obiektach technicznych, potrafi wykorzystując narzędzia techniczne i organizacyjne zapobiegać im lub zminimalizować ich negatywny wpływ na człowieka i konstrukcje
BTE_1A_W25ma pogłębioną wiedzę z zakresu zagrożeń występujących w środowisku pracy i metod ich zapobiegania
Cel przedmiotuC-1Potrafi dobrać, zastosować, ocenić skuteczność stosowania indywidualnych środków ochrony zgodnie z obowiązującym prawem i wymogami organizacji kontrolujacych (np. PIP)
Treści programoweT-W-1Definicje i ogólne prawo dotyczące tematu. Wymagania stawiane IŚO-znak CE.
T-W-3Zasady doboru IŚO wg zasad ergonomii, warunków na stanowisku pracy, dopasowania do użytkownika. Zasady stosowania pojedynczego IŚO i wielu IŚO równocvześnie.
T-W-4Prawa pracownika i obowiązki pracodawcy w aspekcie IŚO. Szczegółowe zapisy prawne dotyczące IŚO np. Kodeks Pracy, organizacje kontrolujące stosowanie IŚO adekwatnie do zagrożenia np. Państwowa Inspekcja pracy (PIP).
T-W-2Ogólne zasady stosowania indywidualnych środków ochrony (IŚO). Dostosowanie IŚO adekwatnie do zagrożenia. IŚO do ochrony oczu, skóry, układu oddechowego, układu pokarmowego, układu nerwowego. Ochrona przed temperaturą, drganiami, hałasem.
Metody nauczaniaM-1Wykłady, opracowanie projektów aplikacyjnych, dyskusja na temat projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D1-07_U01Student umie zinterpretować definicje, ogólne prawa dotyczące tematu, wymagania stawiane IŚO-znak CE, ogólne zasady stosowania indywidualnych środków ochrony (IŚO), zasady dostosowania IŚO adekwatnie do zagrożenia. Umie chronić oczy, skórę, układ oddechowy, układ pokarmowy, układ nerwowy, ograniczać działanie temperatury, drgań, hałasu. Umie dobrać IŚO wg zasad ergonomii, warunków na stanowisku pracy, dopasowania do użytkownika, zasad stosowania pojedynczego IŚO i wielu IŚO równocvześnie. Umie zinterpretować prawa pracownika i obowiązki pracodawcy w aspekcie IŚO, szczegółowe zapisy prawne dotyczące IŚO np. Kodeks Pracy, działanie organizacji kontrolujących stosowanie IŚO adekwatnie do zagrożenia takich jak np. Państwowa Inspekcja pracy (PIP).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować i oceniać, interpretować, syntezować i wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską w zakresie bezpieczeństwa technicznego
BTE_1A_U09potrafi przeprowadzać pomiary, interpretować uzyskanie wyniki i wyciągać wnioski dotyczące bezpiecznej eksploatacji urządzeń technicznych
BTE_1A_U13potrafi określić zagrożenia i ich skutki oraz oszacować ryzyko zagrożeń a także dobrać właściwe środki organizacyjne i techniczne w celu zapobiegania im lub ich zmniejszenia.
Cel przedmiotuC-1Potrafi dobrać, zastosować, ocenić skuteczność stosowania indywidualnych środków ochrony zgodnie z obowiązującym prawem i wymogami organizacji kontrolujacych (np. PIP)
Treści programoweT-P-1Projekty doboru indywidualnych środków ochrony zawierające identyfikację zagrożeń, adekwatną ochronę, odpowiednią jakość IŚO, wskazania dotyczące stosowania IŚO.
T-W-1Definicje i ogólne prawo dotyczące tematu. Wymagania stawiane IŚO-znak CE.
T-W-3Zasady doboru IŚO wg zasad ergonomii, warunków na stanowisku pracy, dopasowania do użytkownika. Zasady stosowania pojedynczego IŚO i wielu IŚO równocvześnie.
T-W-4Prawa pracownika i obowiązki pracodawcy w aspekcie IŚO. Szczegółowe zapisy prawne dotyczące IŚO np. Kodeks Pracy, organizacje kontrolujące stosowanie IŚO adekwatnie do zagrożenia np. Państwowa Inspekcja pracy (PIP).
T-W-2Ogólne zasady stosowania indywidualnych środków ochrony (IŚO). Dostosowanie IŚO adekwatnie do zagrożenia. IŚO do ochrony oczu, skóry, układu oddechowego, układu pokarmowego, układu nerwowego. Ochrona przed temperaturą, drganiami, hałasem.
Metody nauczaniaM-1Wykłady, opracowanie projektów aplikacyjnych, dyskusja na temat projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie ustne na podstawie obrony projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowych umiejętności i wiedzy w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lub posiadana wiedza jest nieuporządkowana i obarczona zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru indywidualnych środków ochrony
3,0Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru indywidualnych środków ochrony
3,5Student ma podstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru indywidualnych środków ochrony
4,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru indywidualnych środków ochrony
4,5Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze pomyłki lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru indywidualnych środków ochrony. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania.
5,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną, poszerzoną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek. Rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru indywidualnych środków ochrony. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania oraz wytłumaczyć je w kontekscie wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D1-07_K01Student rozumie definicje, potrafi stosować prawa dotyczące tematu, zweryfikować wymagania stawiane IŚO określone w certyfikatach znaku CE. Potrafi zastosować indywidualne środki ochrony (IŚO) adekwatnie do zagrożenia. Potrafi wybrać najskuteczniejszą metodę ochrony oczu, skóry, układu oddechowego, układu pokarmowego, układu nerwowego, ograniczania działania temperatury, drgań, hałasu adekwatnie do zagrożenia. Potrafi wybrać optymalne IŚO wg zasad ergonomii, warunków na stanowisku pracy, dopasowania do użytkownika, zasad stosowania pojedynczego IŚO i wielu IŚO równocvześnie. Stosuje prawa pracownika i potrafi wyegzekwować obowiązki pracodawcy w aspekcie IŚO, potrafi stosować szczegółowe zapisy prawne dotyczące IŚO np. Kodeks Pracy w różnych rozwiązaniach aplikacyjnych, ocenić działanie organizacji kontrolujących stosowanie IŚO adekwatnie do zagrożenia takich jak np. Państwowa Inspekcja pracy (PIP).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K03ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
BTE_1A_K06ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
BTE_1A_K07ma świadomość ryzyka zagrożeń oraz potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji systemu technicznego
Cel przedmiotuC-1Potrafi dobrać, zastosować, ocenić skuteczność stosowania indywidualnych środków ochrony zgodnie z obowiązującym prawem i wymogami organizacji kontrolujacych (np. PIP)
Treści programoweT-P-1Projekty doboru indywidualnych środków ochrony zawierające identyfikację zagrożeń, adekwatną ochronę, odpowiednią jakość IŚO, wskazania dotyczące stosowania IŚO.
T-W-1Definicje i ogólne prawo dotyczące tematu. Wymagania stawiane IŚO-znak CE.
T-W-3Zasady doboru IŚO wg zasad ergonomii, warunków na stanowisku pracy, dopasowania do użytkownika. Zasady stosowania pojedynczego IŚO i wielu IŚO równocvześnie.
T-W-4Prawa pracownika i obowiązki pracodawcy w aspekcie IŚO. Szczegółowe zapisy prawne dotyczące IŚO np. Kodeks Pracy, organizacje kontrolujące stosowanie IŚO adekwatnie do zagrożenia np. Państwowa Inspekcja pracy (PIP).
T-W-2Ogólne zasady stosowania indywidualnych środków ochrony (IŚO). Dostosowanie IŚO adekwatnie do zagrożenia. IŚO do ochrony oczu, skóry, układu oddechowego, układu pokarmowego, układu nerwowego. Ochrona przed temperaturą, drganiami, hałasem.
Metody nauczaniaM-1Wykłady, opracowanie projektów aplikacyjnych, dyskusja na temat projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie ustne na podstawie obrony projektów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań.
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, popełnia jednak sporadyczne błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
4,0Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
4,5Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
5,0Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.