Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo systemów

Sylabus przedmiotu Ergonomia w kształtowaniu warunków pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo techniczne
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ergonomia w kształtowaniu warunków pracy
Specjalność Bezpieczeństwo i higiena pracy
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych treści dotyczących ergonomii i fizjologii w bezpieczeństwie pracy.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami kształtowania warnków pracy w oparciu o kryteria ergonomiczne.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie.2
T-W-2Znaczenie kształtowania warunków pracy.1
T-W-3Ergonomia warunków pracy.2
T-W-4Kształtowanie struktury przestrzennej.2
T-W-5Kształtowanie oświetlenia i barwy stanowiska pracy.1
T-W-6Ergonomia w organizacji pracy.2
T-W-7Ergonomia a bezpieczeństwo warunków pracy.1
T-W-8Ergonomia koncepcyjna i ergonomia korekcyjna.1
T-W-9Diagnoza ergonomiczna.1
T-W-10Powtórzenie materiału.1
T-W-11Zaliczenie.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach.15
A-W-2Przygotowanie do zajęć.7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.3
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-probemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena zdobytych wiedzy, umiejętności i komptencji z zakresu treści dotyczących ergonomii w kształtowaniu warunków pracy.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D1-05_W01
W wyniku prowadzonych zajęć student ma wiedzę dotyczącą zasad ergonomicznego kształtowania warunków warunków pracy.
BTE_1A_W07, BTE_1A_W08, BTE_1A_W18C-1T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-9M-1S-1
BTE_1A_D1-05_W02
Student zna zasady organzacji miejsca pracy oraz czasu pracy.
BTE_1A_W18C-1T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-9M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D1-05_U01
Student posiada umiejętności pozwalajace na ergonomiczne kształtowanie warunków pracy w odniesieniu do jego przestrzennej organizacji, oświetlenia i bezpieczeństwa, a także planowania czasu pracy.
BTE_1A_U01, BTE_1A_U07, BTE_1A_U06, BTE_1A_U13C-1T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-9M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D1-05_K01
Student posiada kompetencje do ergonomicznego projektowania i oceny warunków pracy.
BTE_1A_K01, BTE_1A_K07, BTE_1A_K02C-1T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-9M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D1-05_W01
W wyniku prowadzonych zajęć student ma wiedzę dotyczącą zasad ergonomicznego kształtowania warunków warunków pracy.
2,0
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5
4,0
4,5
5,0
BTE_1A_D1-05_W02
Student zna zasady organzacji miejsca pracy oraz czasu pracy.
2,0
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D1-05_U01
Student posiada umiejętności pozwalajace na ergonomiczne kształtowanie warunków pracy w odniesieniu do jego przestrzennej organizacji, oświetlenia i bezpieczeństwa, a także planowania czasu pracy.
2,0
3,0Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru ergonomii w kształtowaniu warunków pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D1-05_K01
Student posiada kompetencje do ergonomicznego projektowania i oceny warunków pracy.
2,0
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Górska E., Ergonomia. Projektowanie–diagnoza–eksperyment, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2001
  2. Bukała W., Ergonomiczne warunki pracy., WSiP, 2015
  3. Blaszczok, Ergonomia bezpiecznej i higienicznej pracy, Wydawnictwo Politechnki Śląskiej, Gliwice, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Boryczka M., ERGONOMIA I BEZPIECZEŃSTWO PRACY, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katowice, 2014

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie.2
T-W-2Znaczenie kształtowania warunków pracy.1
T-W-3Ergonomia warunków pracy.2
T-W-4Kształtowanie struktury przestrzennej.2
T-W-5Kształtowanie oświetlenia i barwy stanowiska pracy.1
T-W-6Ergonomia w organizacji pracy.2
T-W-7Ergonomia a bezpieczeństwo warunków pracy.1
T-W-8Ergonomia koncepcyjna i ergonomia korekcyjna.1
T-W-9Diagnoza ergonomiczna.1
T-W-10Powtórzenie materiału.1
T-W-11Zaliczenie.1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach.15
A-W-2Przygotowanie do zajęć.7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D1-05_W01W wyniku prowadzonych zajęć student ma wiedzę dotyczącą zasad ergonomicznego kształtowania warunków warunków pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W07ma wiedzę na temat zasad ochrony własności intelektualnej, w tym patentowej i prawa autorskiego, a także BHP
BTE_1A_W08zna i rozumie zasady funkcjonowania człowieka w strukturach społecznych, w tym zawodowych, a także jego rolę jako twórcy kultury, zbiorowości i grup społecznych
BTE_1A_W18ma wiedzę w zakresie ergonomii i fizjologii w bezpieczeństwie pracy, zna środki bezpieczeństwa i ochrony indywidualnej i zbiorowej oraz kryteria ich doboru
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami kształtowania warnków pracy w oparciu o kryteria ergonomiczne.
Treści programoweT-W-4Kształtowanie struktury przestrzennej.
T-W-3Ergonomia warunków pracy.
T-W-5Kształtowanie oświetlenia i barwy stanowiska pracy.
T-W-8Ergonomia koncepcyjna i ergonomia korekcyjna.
T-W-7Ergonomia a bezpieczeństwo warunków pracy.
T-W-6Ergonomia w organizacji pracy.
T-W-2Znaczenie kształtowania warunków pracy.
T-W-9Diagnoza ergonomiczna.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-probemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena zdobytych wiedzy, umiejętności i komptencji z zakresu treści dotyczących ergonomii w kształtowaniu warunków pracy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D1-05_W02Student zna zasady organzacji miejsca pracy oraz czasu pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W18ma wiedzę w zakresie ergonomii i fizjologii w bezpieczeństwie pracy, zna środki bezpieczeństwa i ochrony indywidualnej i zbiorowej oraz kryteria ich doboru
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami kształtowania warnków pracy w oparciu o kryteria ergonomiczne.
Treści programoweT-W-4Kształtowanie struktury przestrzennej.
T-W-3Ergonomia warunków pracy.
T-W-5Kształtowanie oświetlenia i barwy stanowiska pracy.
T-W-8Ergonomia koncepcyjna i ergonomia korekcyjna.
T-W-7Ergonomia a bezpieczeństwo warunków pracy.
T-W-6Ergonomia w organizacji pracy.
T-W-2Znaczenie kształtowania warunków pracy.
T-W-9Diagnoza ergonomiczna.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-probemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena zdobytych wiedzy, umiejętności i komptencji z zakresu treści dotyczących ergonomii w kształtowaniu warunków pracy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D1-05_U01Student posiada umiejętności pozwalajace na ergonomiczne kształtowanie warunków pracy w odniesieniu do jego przestrzennej organizacji, oświetlenia i bezpieczeństwa, a także planowania czasu pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować i oceniać, interpretować, syntezować i wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską w zakresie bezpieczeństwa technicznego
BTE_1A_U07potrafi określić zasady bezpiecznej eksploatacji urządzeń technicznych w zgodzie w wymaganiami ochrony środowiska oraz zasad BHP
BTE_1A_U06posiada umiejętności i kompetencje z zakresu zarządzania obiektami i systemami w kontekście podniesienia poziomu bezpieczeństwa ich funkcjonowania oraz bezpieczeństwa państwa
BTE_1A_U13potrafi określić zagrożenia i ich skutki oraz oszacować ryzyko zagrożeń a także dobrać właściwe środki organizacyjne i techniczne w celu zapobiegania im lub ich zmniejszenia.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami kształtowania warnków pracy w oparciu o kryteria ergonomiczne.
Treści programoweT-W-4Kształtowanie struktury przestrzennej.
T-W-3Ergonomia warunków pracy.
T-W-5Kształtowanie oświetlenia i barwy stanowiska pracy.
T-W-8Ergonomia koncepcyjna i ergonomia korekcyjna.
T-W-7Ergonomia a bezpieczeństwo warunków pracy.
T-W-6Ergonomia w organizacji pracy.
T-W-2Znaczenie kształtowania warunków pracy.
T-W-9Diagnoza ergonomiczna.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-probemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena zdobytych wiedzy, umiejętności i komptencji z zakresu treści dotyczących ergonomii w kształtowaniu warunków pracy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru ergonomii w kształtowaniu warunków pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D1-05_K01Student posiada kompetencje do ergonomicznego projektowania i oceny warunków pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K01ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, potrzebnej do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych powstających w pracy zawodowej, rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
BTE_1A_K07ma świadomość ryzyka zagrożeń oraz potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji systemu technicznego
BTE_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na otoczenie społeczno-gospodarcze i środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami kształtowania warnków pracy w oparciu o kryteria ergonomiczne.
Treści programoweT-W-4Kształtowanie struktury przestrzennej.
T-W-3Ergonomia warunków pracy.
T-W-5Kształtowanie oświetlenia i barwy stanowiska pracy.
T-W-8Ergonomia koncepcyjna i ergonomia korekcyjna.
T-W-7Ergonomia a bezpieczeństwo warunków pracy.
T-W-6Ergonomia w organizacji pracy.
T-W-2Znaczenie kształtowania warunków pracy.
T-W-9Diagnoza ergonomiczna.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-probemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena zdobytych wiedzy, umiejętności i komptencji z zakresu treści dotyczących ergonomii w kształtowaniu warunków pracy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań.
3,5
4,0
4,5
5,0