Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo systemów

Sylabus przedmiotu Podstawy prawa pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo techniczne
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy prawa pracy
Specjalność Bezpieczeństwo i higiena pracy
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Dobrzyńska <Renata.Dobrzynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami prawa pracy, rodzajami umów o pracę, sposobami nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy. Zapoznanie studentów z prawami i obowiązkami pracodawcy i pracownika w czasie trwania stosunku pracy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasad zaliczenia przedmiotu. Pojęcie i przedmiot prawa pracy1
T-W-2Funkcje prawa pracy (funkcja ochronna, organizacyjna, wychowawcza prawa pracy).1
T-W-3Zasady prawa pracy (normatywne znaczenie zasad prawa, dyskryminacja,molestowanie, mobbing pracowniczy)1
T-W-4Stosunek prawa pracy (rodzaje stosunków pracy, cechy stosunku pracy)2
T-W-5Strony stosunku pracy. Pojęcia pracodawcy i pracownika.1
T-W-6Umowa o pracę - forma, treść, rodzaje2
T-W-7Ustanie stosunku pracy (rodzaje rozwiązania stosunku pracy, wygaśnięcie stosunku pracy, zwolnienia grupowe).2
T-W-8Wynagrodzenie za pracę.1
T-W-9Urlopy pracownicze.1
T-W-10Pozaumowne stosunki pracy (powołanie, wybór, mianowanie, spółdzielcza umowa o pracę).1
T-W-11Odpowiedzialność pracownicza (porządkowa i materialna).1
T-W-12Zaliczenie pisemne.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach.15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnej.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D1-01_W01
Student ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu prawa pracy
BTE_1A_W06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-4, T-W-11, T-W-10, T-W-9, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D1-01_U01
Student potrafi zastosować w praktyce podstawowe przepisy prawa pracy
BTE_1A_U01C-1T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-4, T-W-11, T-W-10, T-W-9, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D1-01_K01
Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie prawa pracy oraz konieczności doskonalenia się.
BTE_1A_K01C-1T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-4, T-W-11, T-W-10, T-W-9, T-W-7M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D1-01_W01
Student ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu prawa pracy
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki lecz rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D1-01_U01
Student potrafi zastosować w praktyce podstawowe przepisy prawa pracy
2,0Student nie ma podstawowych umiejętności i wiedzy w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lub posiadana wiedza jest nieuporządkowana i obarczona zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,0Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5Student ma podstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają się pojedyncze pomyłki lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania.
5,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną, poszerzoną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek. Rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D1-01_K01
Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie prawa pracy oraz konieczności doskonalenia się.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych w obszarze danego efektu.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne w obszarze danego efektu.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w obszarze danego efektu.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w obszarze danego efektu.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w obszarze danego efektu.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w obszarze danego efektu, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.

Literatura podstawowa

  1. Kodeks pracy, Dz. U. z 2020 r. poz. 1320 z późn. zm.

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasad zaliczenia przedmiotu. Pojęcie i przedmiot prawa pracy1
T-W-2Funkcje prawa pracy (funkcja ochronna, organizacyjna, wychowawcza prawa pracy).1
T-W-3Zasady prawa pracy (normatywne znaczenie zasad prawa, dyskryminacja,molestowanie, mobbing pracowniczy)1
T-W-4Stosunek prawa pracy (rodzaje stosunków pracy, cechy stosunku pracy)2
T-W-5Strony stosunku pracy. Pojęcia pracodawcy i pracownika.1
T-W-6Umowa o pracę - forma, treść, rodzaje2
T-W-7Ustanie stosunku pracy (rodzaje rozwiązania stosunku pracy, wygaśnięcie stosunku pracy, zwolnienia grupowe).2
T-W-8Wynagrodzenie za pracę.1
T-W-9Urlopy pracownicze.1
T-W-10Pozaumowne stosunki pracy (powołanie, wybór, mianowanie, spółdzielcza umowa o pracę).1
T-W-11Odpowiedzialność pracownicza (porządkowa i materialna).1
T-W-12Zaliczenie pisemne.1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach.15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D1-01_W01Student ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu prawa pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W06ma podstawową wiedzę niezbędną do zrozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, przydatną do wykonywania zadań w obszarze bezpieczeństwa technicznego, oraz rozumie relacje tej wiedzy do innych nauk
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami prawa pracy, rodzajami umów o pracę, sposobami nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy. Zapoznanie studentów z prawami i obowiązkami pracodawcy i pracownika w czasie trwania stosunku pracy.
Treści programoweT-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasad zaliczenia przedmiotu. Pojęcie i przedmiot prawa pracy
T-W-2Funkcje prawa pracy (funkcja ochronna, organizacyjna, wychowawcza prawa pracy).
T-W-3Zasady prawa pracy (normatywne znaczenie zasad prawa, dyskryminacja,molestowanie, mobbing pracowniczy)
T-W-5Strony stosunku pracy. Pojęcia pracodawcy i pracownika.
T-W-8Wynagrodzenie za pracę.
T-W-6Umowa o pracę - forma, treść, rodzaje
T-W-4Stosunek prawa pracy (rodzaje stosunków pracy, cechy stosunku pracy)
T-W-11Odpowiedzialność pracownicza (porządkowa i materialna).
T-W-10Pozaumowne stosunki pracy (powołanie, wybór, mianowanie, spółdzielcza umowa o pracę).
T-W-9Urlopy pracownicze.
T-W-7Ustanie stosunku pracy (rodzaje rozwiązania stosunku pracy, wygaśnięcie stosunku pracy, zwolnienia grupowe).
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki lecz rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D1-01_U01Student potrafi zastosować w praktyce podstawowe przepisy prawa pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować i oceniać, interpretować, syntezować i wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską w zakresie bezpieczeństwa technicznego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami prawa pracy, rodzajami umów o pracę, sposobami nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy. Zapoznanie studentów z prawami i obowiązkami pracodawcy i pracownika w czasie trwania stosunku pracy.
Treści programoweT-W-2Funkcje prawa pracy (funkcja ochronna, organizacyjna, wychowawcza prawa pracy).
T-W-3Zasady prawa pracy (normatywne znaczenie zasad prawa, dyskryminacja,molestowanie, mobbing pracowniczy)
T-W-5Strony stosunku pracy. Pojęcia pracodawcy i pracownika.
T-W-8Wynagrodzenie za pracę.
T-W-6Umowa o pracę - forma, treść, rodzaje
T-W-4Stosunek prawa pracy (rodzaje stosunków pracy, cechy stosunku pracy)
T-W-11Odpowiedzialność pracownicza (porządkowa i materialna).
T-W-10Pozaumowne stosunki pracy (powołanie, wybór, mianowanie, spółdzielcza umowa o pracę).
T-W-9Urlopy pracownicze.
T-W-7Ustanie stosunku pracy (rodzaje rozwiązania stosunku pracy, wygaśnięcie stosunku pracy, zwolnienia grupowe).
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowych umiejętności i wiedzy w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lub posiadana wiedza jest nieuporządkowana i obarczona zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,0Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5Student ma podstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają się pojedyncze pomyłki lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania.
5,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną, poszerzoną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek. Rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D1-01_K01Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie prawa pracy oraz konieczności doskonalenia się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K01ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, potrzebnej do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych powstających w pracy zawodowej, rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami prawa pracy, rodzajami umów o pracę, sposobami nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy. Zapoznanie studentów z prawami i obowiązkami pracodawcy i pracownika w czasie trwania stosunku pracy.
Treści programoweT-W-2Funkcje prawa pracy (funkcja ochronna, organizacyjna, wychowawcza prawa pracy).
T-W-3Zasady prawa pracy (normatywne znaczenie zasad prawa, dyskryminacja,molestowanie, mobbing pracowniczy)
T-W-5Strony stosunku pracy. Pojęcia pracodawcy i pracownika.
T-W-8Wynagrodzenie za pracę.
T-W-6Umowa o pracę - forma, treść, rodzaje
T-W-4Stosunek prawa pracy (rodzaje stosunków pracy, cechy stosunku pracy)
T-W-11Odpowiedzialność pracownicza (porządkowa i materialna).
T-W-10Pozaumowne stosunki pracy (powołanie, wybór, mianowanie, spółdzielcza umowa o pracę).
T-W-9Urlopy pracownicze.
T-W-7Ustanie stosunku pracy (rodzaje rozwiązania stosunku pracy, wygaśnięcie stosunku pracy, zwolnienia grupowe).
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych w obszarze danego efektu.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne w obszarze danego efektu.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w obszarze danego efektu.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w obszarze danego efektu.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w obszarze danego efektu.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w obszarze danego efektu, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.