Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo systemów

Sylabus przedmiotu Psychologia i socjologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo techniczne
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Psychologia i socjologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,00,60zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy wiedzy o społeczeństwie, podstawy rachunku prawdopodobieństwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1student będzie potrafił operować podstawową terminologią psychologiczną i socjologiczną z zakresu teorii podejmowania decyzji.
C-2Student będzie potrafił obliczać prawdopodobieństwa zaistnienia danej sytuacji oraz wybierać optymalne możliwe decyzje według różnych teorii.
C-3Student uzyska umiejętność rozpoznawania mechanizmów funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych oraz uzyska umiejętności radzenia sobie ze stresem według różnych metod.
C-4Student uzyska umiejetności związane ze współpracą w grupie i z inspirowaniem zachowań konstruktywnych, komunikacją werbalną i niewerbalną, technikami negocjacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Reguły myślenie ludzi i podstawowe intuicje w sytuacji probabilistycznej. Szacowanie prawdopodobieństwa. Prawdopodobieństwo i wagi decyzyjne.4
T-A-2Psychologiczne i społeczne zniekształcenia poznania i oceniania mające wpływ na podejmowanie decyzji.2
T-A-3Podstawowe teorie opisujące zachowania ludzi w sytuacji ryzykownej (teoria maksymalizacji oczekiwanej użyteczności, teoria skumulowanej perspektywy, teorie typu: ryzyko-wartość).3
T-A-4Pojęcie sytuacji trudnej i stresu. Społeczne uwarunkowania stresu. Treningi umiejętności radzenia sobie ze stresem. Decyzje ryzykowne w warunkach stresu i presji czasowej.3
T-A-5Komunikacja werbalna (nadawca, przekaz, kanał odbiorca). Komunikacja niewerbalna: mimika, gesty, zachowania przestrzenne.2
T-A-6zaliczenie ćwiczeń1
15
wykłady
T-W-1Psychologiczne teorie osobowości a społeczny wymiar człowieka. Socjologia jako nauka o społeczeństwie. Sytuacje i zachowania społeczne.3
T-W-2Procesy emocjonalno-motywacyjne, frustracja, stres, psychologia konfliktów ludzkich. Osobowościowe i społeczne źródła agresji.6
T-W-3Wywieranie wpływu na ludzi, spostrzeganie ludzi- czynniki społeczne.3
T-W-4Psychologia w działaniu na rzecz bezpieczeństwa. Zarządzanie ryzykiem w sytuacjach społecznych.6
T-W-5Kontrola społeczna. Grupy i zbiorowości społeczne. Struktury wewnątrzgrupowe.4
T-W-6Patologie dużych organizacji formalnych i małych grup społecznych.3
T-W-7Zmiana społeczna. Konflikt społeczny i metody jego rozwiązywania.4
T-W-8Kolokwium zaliczeniowe.1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Konsultacje2
A-A-3przygotowanie do ćwiczeń - praca zespołowa8
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego18
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3wykład konwersatoryjny
M-4metoda przypadków
M-5gry dydaktyczne - decyzyjne, psychologiczne
M-6prezentacja multimedialna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aktywność merytoryczna na ćwiczeniach - punktacja
S-2Ocena formująca: umiejętność pracy zespołowej - prezentacja; współpraca podczas ćwiczeń i gier dydaktycznych
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C25_W01
student potrafi operować podstawową terminologią psychologiczną i socjologiczną z zakresu teorii podejmowania decyzji.
BTE_1A_W08, BTE_1A_W06C-1T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-8, T-W-3, T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-4M-2, M-4, M-6, M-1, M-3S-3
BTE_1A_C25_W02
Student zna metody obliczania prawdopodobieństwa zaistnienia danej sytuacji oraz zna teorie pozwalające wybierać optymalne decyzje ze względu na kryterium minimalizacji ryzyka.
BTE_1A_W08, BTE_1A_W15C-2T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-8, T-W-3, T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-4M-2, M-4, M-1, M-3S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C25_U01
Student uzyska umiejętności związane ze współpracą w grupie i z inspirowaniem zachowań konstruktywnych, komunikacją werbalną i niewerbalną, technikami negocjacji.
BTE_1A_U10, BTE_1A_U12C-3T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-4M-4, M-6, M-5S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C25_K01
Student uzyska kompetencje rozpoznawania mechanizmów funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych oraz uzyska umiejętności radzenia sobie ze stresem podczas odpowiedzialnego kierowania pracą zespołu.
BTE_1A_K06, BTE_1A_K02C-3T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-4M-4, M-6, M-5S-2, S-1
BTE_1A_C25_K02
Student potrafi uwzględniać różnorakie uwarunkowania podejmowanych decyzji, nieulegając zasadzie konformizmu społecznego i wykazując asertywność i odpowiedzialność przed społeczeństwem za skutki podjętych działań.
BTE_1A_K06C-3, C-4T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-4M-4, M-6, M-5S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C25_W01
student potrafi operować podstawową terminologią psychologiczną i socjologiczną z zakresu teorii podejmowania decyzji.
2,0student nie potrafi operować podstawową terminologią psychologiczną i socjologiczną z zakresu teorii podejmowania decyzji.
3,0student potrafi operować podstawową terminologią psychologiczną i socjologiczną z zakresu teorii podejmowania decyzji, tworząc podstawowe łańcuchy pojęciowe.
3,5student potrafi operować podstawową terminologią psychologiczną i socjologiczną z zakresu teorii podejmowania decyzji, tworząc podstawowe łańcuchy pojęciowe oraz dokonując podstawowych rozróżnień między pojęciami
4,0student potrafi operować podstawową terminologią psychologiczną i socjologiczną z zakresu teorii podejmowania decyzji, tworząc podstawowe łańcuchy pojęciowe oraz dokonując podstawowych rozróżnień między pojęciami. Potrafi wskazać na przejawianie się teoretycznych reguł i praw w sytuacjach konkretnych
4,5student potrafi operować podstawową terminologią psychologiczną i socjologiczną z zakresu teorii podejmowania decyzji, tworząc podstawowe łańcuchy pojęciowe oraz dokonując podstawowych rozróżnień między pojęciami. Potrafi wskazać na przejawianie się teoretycznych reguł i praw w sytuacjach konkretnych. Potrafi dokonując analizy przypadków wyrazić je w języku pojęć abstrakcyjnych.
5,0student potrafi operować podstawową terminologią psychologiczną i socjologiczną z zakresu teorii podejmowania decyzji, tworząc podstawowe łańcuchy pojęciowe oraz dokonując podstawowych rozróżnień między pojęciami. Potrafi wskazać na przejawianie się teoretycznych reguł i praw w sytuacjach konkretnych. Potrafi dokonując analizy przypadków wyrazić je w języku pojęć abstrakcyjnych. Potrafi w sposób samodzielny i twórczy krytycznie analizować poznaną terminologię zwracając uwagę na przyjęte wcześniej kryteria.
BTE_1A_C25_W02
Student zna metody obliczania prawdopodobieństwa zaistnienia danej sytuacji oraz zna teorie pozwalające wybierać optymalne decyzje ze względu na kryterium minimalizacji ryzyka.
2,0Student nie zna metod obliczania prawdopodobieństwa zaistnienia danej sytuacji oraz nie zna teorii pozwalających wybierać optymalne decyzje ze względu na kryterium minimalizacji ryzyka.
3,0Student zna metody obliczania prawdopodobieństwa zaistnienia danej sytuacji.
3,5Student zna metody obliczania prawdopodobieństwa zaistnienia danej sytuacji oraz zna teorie pozwalające wybierać optymalne decyzje ze względu na kryterium minimalizacji ryzyka.
4,0Student zna metody obliczania prawdopodobieństwa zaistnienia danej sytuacji oraz zna, wyjaśnia i porównuje teorie pozwalające wybierać optymalne decyzje ze względu na kryterium minimalizacji ryzyka.
4,5Student potrafi dostosować optymalną metodę obliczania prawdopodobieństwa do danej sytuacji; wyjaśnić i uargumentować dlaczego wybrał tę metodę; zna, wyjaśnia i porównuje teorie pozwalające wybierać optymalne decyzje ze względu na kryterium minimalizacji ryzyka.
5,0Student potrafi dostosować optymalną metodę obliczania prawdopodobieństwa do danej sytuacji; wyjaśnić i uargumentować dlaczego wybrał tę metodę; zna, wyjaśnia i porównuje teorie pozwalające wybierać optymalne decyzje ze względu na kryterium minimalizacji ryzyka; potrafi ocenić teorie wskazując na słabe i mocne punkty każdej z nich.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C25_U01
Student uzyska umiejętności związane ze współpracą w grupie i z inspirowaniem zachowań konstruktywnych, komunikacją werbalną i niewerbalną, technikami negocjacji.
2,0Student nie wykazuje umiejętności związanych ze współpracą w grupie i z inspirowaniem zachowań konstruktywnych, komunikacją werbalną i niewerbalną, technikami negocjacji.
3,0Student wykazuje podstawowe umiejętności związane ze współpracą w grupie.
3,5Student wykazuje podstawowe umiejętności związane ze współpracą w grupie i z komunikacją werbalną i niewerbalną, technikami negocjacji.
4,0Student wykazuje umiejętności związane ze współpracą w grupie i z inspirowaniem zachowań konstruktywnych, komunikacją werbalną i niewerbalną, technikami negocjacji
4,5Student wykazuje umiejętności związane ze współpracą w grupie i z inspirowaniem zachowań konstruktywnych, komunikacją werbalną i niewerbalną, technikami negocjacji. Potrafi swoim zachowaniem wpływać na działania innych. Przejawia znajomość wielu technik negocjacyjnych.
5,0Student wykazuje umiejętności związane ze współpracą w grupie i z inspirowaniem zachowań konstruktywnych, komunikacją werbalną i niewerbalną, technikami negocjacji. Potrafi swoim zachowaniem wpływać na działania innych. Przejawia znajomość wielu technik negocjacyjnych. Potrafi w sposób twórczy przekształcać stosownie do sytuacji poznane techniki negocjacyjne.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C25_K01
Student uzyska kompetencje rozpoznawania mechanizmów funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych oraz uzyska umiejętności radzenia sobie ze stresem podczas odpowiedzialnego kierowania pracą zespołu.
2,0Student nie potrafi rozpoznawać mechanizmów funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych oraz nie potrafi przedstawić swych umiejętności radzenia sobie ze stresem podczas odpowiedzialnego kierowania pracą zespołu.
3,0Student potrafi przedstawić podstawowe kompetencje rozpoznawania mechanizmów funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych oraz potrafi przedstawić podstawowe zasady i metody pozwalające radzić sobie ze stresem podczas odpowiedzialnego kierowania pracą zespołu. Nie potrafi tych zasad i metod wykorzystać podczas ćwiczeń praktycznych
3,5Student potrafi przedstawić podstawowe kompetencje rozpoznawania mechanizmów funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych oraz potrafi przedstawić podstawowe zasady i metody pozwalające radzić sobie ze stresem podczas odpowiedzialnego kierowania pracą zespołu. Potrafi część tych zasad i metod wykorzystać podczas ćwiczeń praktycznych.
4,0Student potrafi przedstawić podstawowe kompetencje rozpoznawania mechanizmów funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych oraz potrafi przedstawić podstawowe zasady i metody pozwalające radzić sobie ze stresem podczas odpowiedzialnego kierowania pracą zespołu. Potrafi samodzielnie, wykazując zaangażowanie, poznane zasady i metody wykorzystać podczas ćwiczeń praktycznych.
4,5Student potrafi przedstawić i zastosować podczas ćwiczeń praktycznych swoje kompetencje rozpoznawania mechanizmów funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych oraz potrafi przedstawić podstawowe zasady i metody pozwalające radzić sobie ze stresem podczas odpowiedzialnego kierowania pracą zespołu. Potrafi samodzielnie, wykazując zaangażowanie, poznane zasady i metody wykorzystać podczas ćwiczeń praktycznych. Potrafi samodzielnie wziąć odpowiedzialność za działania grupy, podejmować właściwe decyzje minimalizujące stres
5,0Student potrafi przedstawić i zastosować podczas ćwiczeń praktycznych swoje kompetencje rozpoznawania mechanizmów funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych oraz potrafi przedstawić podstawowe zasady i metody pozwalające radzić sobie ze stresem podczas odpowiedzialnego kierowania pracą zespołu. Potrafi samodzielnie, wykazując zaangażowanie, poznane zasady i metody wykorzystać podczas ćwiczeń praktycznych. Potrafi samodzielnie wziąć odpowiedzialność za działania grupy, podejmować właściwe decyzje minimalizujące stres. Chętnie przyjmuje rolę lidera grupy i potrafi w optymalnym stopniu wywiązać się z powierzonych mu zadań.
BTE_1A_C25_K02
Student potrafi uwzględniać różnorakie uwarunkowania podejmowanych decyzji, nieulegając zasadzie konformizmu społecznego i wykazując asertywność i odpowiedzialność przed społeczeństwem za skutki podjętych działań.
2,0Student nie potrafi uwzględniać różnorakich uwarunkowań podejmowanych decyzji; podczas ćwiczeń nie wykazuje odpowiedzialności za zadania przynależne zespołowi.
3,0Student potrafi wskazać różnorakie uwarunkowania podejmowanych decyzji; podczas ćwiczeń w minimalnym stopniu wykazuje odpowiedzialność za zadania przynależne zespołowi.
3,5Student potrafi wskazać i niekiedy uwzględniać w praktyce ćwiczeń różnorakie uwarunkowania podejmowanych decyzji. Sporadycznie, nieulegając zasadzie konformizmu społecznego i wykazując asertywność, przejmuje odpowiedzialność za wykonywane zadania.
4,0Student potrafi uwzględniać w praktyce ćwiczeń różnorakie uwarunkowania podejmowanych decyzji; nieulegając zasadzie konformizmu społecznego i wykazując asertywność i odpowiedzialność przed zespołem potrafi dokonać podziału pracy wśród członków zespołu i pokierować pracą zespołu.
4,5Student potrafi uwzględniać w praktyce ćwiczeń różnorakie uwarunkowania podejmowanych decyzji; nieulegając zasadzie konformizmu społecznego i wykazując asertywność i odpowiedzialność przed zespołem potrafi dokonać podziału pracy wśród członków zespołu i pokierować pracą zespołu; poprzez swoje odpowiedzialne decyzje potrafi zyskać aprobatę i zaufanie wśród członków zespołu.
5,0Student potrafi uwzględniać w praktyce ćwiczeń różnorakie uwarunkowania podejmowanych decyzji; nieulegając zasadzie konformizmu społecznego i wykazując asertywność i odpowiedzialność przed zespołem potrafi dokonać podziału pracy wśród członków zespołu i pokierować pracą zespołu; poprzez swoje odpowiedzialne decyzje potrafi zyskać aprobatę i zaufanie wśród członków zespołu. W samodzielny i twórczy sposób rozwija swoje kompetencje związane z umiejętnościami podejmowania decyzji w aspekcie ich społecznych uwarunkowań.

Literatura podstawowa

  1. Wojciszke B., Psychologia społeczna, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa, 2019
  2. Kahneman D., Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym., Media Rodzina, Warszawa, 2012
  3. Giddens A., Socjologia, PWN, Warszawa, 2021
  4. Sokołowska J., Psychologia decyzji ryzykownych, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica”, 2005
  5. Tyszka T., Zaleśkiewicz T., Racjonalność decyzji. Pewność i ryzyko, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Heszen I., Psychologia stresu, PWN, Warszawa, 2021
  2. Lipczyński A., Psychologiczna interwencja w sytuacjach kryzysowych, Difin, Warszawa, 2007
  3. Makarowski R., Granice ryzyka – paradygmat psychologiczny, Impuls, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Reguły myślenie ludzi i podstawowe intuicje w sytuacji probabilistycznej. Szacowanie prawdopodobieństwa. Prawdopodobieństwo i wagi decyzyjne.4
T-A-2Psychologiczne i społeczne zniekształcenia poznania i oceniania mające wpływ na podejmowanie decyzji.2
T-A-3Podstawowe teorie opisujące zachowania ludzi w sytuacji ryzykownej (teoria maksymalizacji oczekiwanej użyteczności, teoria skumulowanej perspektywy, teorie typu: ryzyko-wartość).3
T-A-4Pojęcie sytuacji trudnej i stresu. Społeczne uwarunkowania stresu. Treningi umiejętności radzenia sobie ze stresem. Decyzje ryzykowne w warunkach stresu i presji czasowej.3
T-A-5Komunikacja werbalna (nadawca, przekaz, kanał odbiorca). Komunikacja niewerbalna: mimika, gesty, zachowania przestrzenne.2
T-A-6zaliczenie ćwiczeń1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Psychologiczne teorie osobowości a społeczny wymiar człowieka. Socjologia jako nauka o społeczeństwie. Sytuacje i zachowania społeczne.3
T-W-2Procesy emocjonalno-motywacyjne, frustracja, stres, psychologia konfliktów ludzkich. Osobowościowe i społeczne źródła agresji.6
T-W-3Wywieranie wpływu na ludzi, spostrzeganie ludzi- czynniki społeczne.3
T-W-4Psychologia w działaniu na rzecz bezpieczeństwa. Zarządzanie ryzykiem w sytuacjach społecznych.6
T-W-5Kontrola społeczna. Grupy i zbiorowości społeczne. Struktury wewnątrzgrupowe.4
T-W-6Patologie dużych organizacji formalnych i małych grup społecznych.3
T-W-7Zmiana społeczna. Konflikt społeczny i metody jego rozwiązywania.4
T-W-8Kolokwium zaliczeniowe.1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Konsultacje2
A-A-3przygotowanie do ćwiczeń - praca zespołowa8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego18
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C25_W01student potrafi operować podstawową terminologią psychologiczną i socjologiczną z zakresu teorii podejmowania decyzji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W08zna i rozumie zasady funkcjonowania człowieka w strukturach społecznych, w tym zawodowych, a także jego rolę jako twórcy kultury, zbiorowości i grup społecznych
BTE_1A_W06ma podstawową wiedzę niezbędną do zrozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, przydatną do wykonywania zadań w obszarze bezpieczeństwa technicznego, oraz rozumie relacje tej wiedzy do innych nauk
Cel przedmiotuC-1student będzie potrafił operować podstawową terminologią psychologiczną i socjologiczną z zakresu teorii podejmowania decyzji.
Treści programoweT-W-1Psychologiczne teorie osobowości a społeczny wymiar człowieka. Socjologia jako nauka o społeczeństwie. Sytuacje i zachowania społeczne.
T-W-7Zmiana społeczna. Konflikt społeczny i metody jego rozwiązywania.
T-W-4Psychologia w działaniu na rzecz bezpieczeństwa. Zarządzanie ryzykiem w sytuacjach społecznych.
T-W-6Patologie dużych organizacji formalnych i małych grup społecznych.
T-W-5Kontrola społeczna. Grupy i zbiorowości społeczne. Struktury wewnątrzgrupowe.
T-W-2Procesy emocjonalno-motywacyjne, frustracja, stres, psychologia konfliktów ludzkich. Osobowościowe i społeczne źródła agresji.
T-W-8Kolokwium zaliczeniowe.
T-W-3Wywieranie wpływu na ludzi, spostrzeganie ludzi- czynniki społeczne.
T-A-3Podstawowe teorie opisujące zachowania ludzi w sytuacji ryzykownej (teoria maksymalizacji oczekiwanej użyteczności, teoria skumulowanej perspektywy, teorie typu: ryzyko-wartość).
T-A-5Komunikacja werbalna (nadawca, przekaz, kanał odbiorca). Komunikacja niewerbalna: mimika, gesty, zachowania przestrzenne.
T-A-1Reguły myślenie ludzi i podstawowe intuicje w sytuacji probabilistycznej. Szacowanie prawdopodobieństwa. Prawdopodobieństwo i wagi decyzyjne.
T-A-2Psychologiczne i społeczne zniekształcenia poznania i oceniania mające wpływ na podejmowanie decyzji.
T-A-4Pojęcie sytuacji trudnej i stresu. Społeczne uwarunkowania stresu. Treningi umiejętności radzenia sobie ze stresem. Decyzje ryzykowne w warunkach stresu i presji czasowej.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-4metoda przypadków
M-6prezentacja multimedialna
M-1wykład informacyjny
M-3wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi operować podstawową terminologią psychologiczną i socjologiczną z zakresu teorii podejmowania decyzji.
3,0student potrafi operować podstawową terminologią psychologiczną i socjologiczną z zakresu teorii podejmowania decyzji, tworząc podstawowe łańcuchy pojęciowe.
3,5student potrafi operować podstawową terminologią psychologiczną i socjologiczną z zakresu teorii podejmowania decyzji, tworząc podstawowe łańcuchy pojęciowe oraz dokonując podstawowych rozróżnień między pojęciami
4,0student potrafi operować podstawową terminologią psychologiczną i socjologiczną z zakresu teorii podejmowania decyzji, tworząc podstawowe łańcuchy pojęciowe oraz dokonując podstawowych rozróżnień między pojęciami. Potrafi wskazać na przejawianie się teoretycznych reguł i praw w sytuacjach konkretnych
4,5student potrafi operować podstawową terminologią psychologiczną i socjologiczną z zakresu teorii podejmowania decyzji, tworząc podstawowe łańcuchy pojęciowe oraz dokonując podstawowych rozróżnień między pojęciami. Potrafi wskazać na przejawianie się teoretycznych reguł i praw w sytuacjach konkretnych. Potrafi dokonując analizy przypadków wyrazić je w języku pojęć abstrakcyjnych.
5,0student potrafi operować podstawową terminologią psychologiczną i socjologiczną z zakresu teorii podejmowania decyzji, tworząc podstawowe łańcuchy pojęciowe oraz dokonując podstawowych rozróżnień między pojęciami. Potrafi wskazać na przejawianie się teoretycznych reguł i praw w sytuacjach konkretnych. Potrafi dokonując analizy przypadków wyrazić je w języku pojęć abstrakcyjnych. Potrafi w sposób samodzielny i twórczy krytycznie analizować poznaną terminologię zwracając uwagę na przyjęte wcześniej kryteria.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C25_W02Student zna metody obliczania prawdopodobieństwa zaistnienia danej sytuacji oraz zna teorie pozwalające wybierać optymalne decyzje ze względu na kryterium minimalizacji ryzyka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W08zna i rozumie zasady funkcjonowania człowieka w strukturach społecznych, w tym zawodowych, a także jego rolę jako twórcy kultury, zbiorowości i grup społecznych
BTE_1A_W15ma wiedzę z zakresu komunikowania się w sytuacjach kryzysowych
Cel przedmiotuC-2Student będzie potrafił obliczać prawdopodobieństwa zaistnienia danej sytuacji oraz wybierać optymalne możliwe decyzje według różnych teorii.
Treści programoweT-W-1Psychologiczne teorie osobowości a społeczny wymiar człowieka. Socjologia jako nauka o społeczeństwie. Sytuacje i zachowania społeczne.
T-W-7Zmiana społeczna. Konflikt społeczny i metody jego rozwiązywania.
T-W-4Psychologia w działaniu na rzecz bezpieczeństwa. Zarządzanie ryzykiem w sytuacjach społecznych.
T-W-6Patologie dużych organizacji formalnych i małych grup społecznych.
T-W-5Kontrola społeczna. Grupy i zbiorowości społeczne. Struktury wewnątrzgrupowe.
T-W-2Procesy emocjonalno-motywacyjne, frustracja, stres, psychologia konfliktów ludzkich. Osobowościowe i społeczne źródła agresji.
T-W-8Kolokwium zaliczeniowe.
T-W-3Wywieranie wpływu na ludzi, spostrzeganie ludzi- czynniki społeczne.
T-A-3Podstawowe teorie opisujące zachowania ludzi w sytuacji ryzykownej (teoria maksymalizacji oczekiwanej użyteczności, teoria skumulowanej perspektywy, teorie typu: ryzyko-wartość).
T-A-5Komunikacja werbalna (nadawca, przekaz, kanał odbiorca). Komunikacja niewerbalna: mimika, gesty, zachowania przestrzenne.
T-A-1Reguły myślenie ludzi i podstawowe intuicje w sytuacji probabilistycznej. Szacowanie prawdopodobieństwa. Prawdopodobieństwo i wagi decyzyjne.
T-A-2Psychologiczne i społeczne zniekształcenia poznania i oceniania mające wpływ na podejmowanie decyzji.
T-A-4Pojęcie sytuacji trudnej i stresu. Społeczne uwarunkowania stresu. Treningi umiejętności radzenia sobie ze stresem. Decyzje ryzykowne w warunkach stresu i presji czasowej.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-4metoda przypadków
M-1wykład informacyjny
M-3wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna metod obliczania prawdopodobieństwa zaistnienia danej sytuacji oraz nie zna teorii pozwalających wybierać optymalne decyzje ze względu na kryterium minimalizacji ryzyka.
3,0Student zna metody obliczania prawdopodobieństwa zaistnienia danej sytuacji.
3,5Student zna metody obliczania prawdopodobieństwa zaistnienia danej sytuacji oraz zna teorie pozwalające wybierać optymalne decyzje ze względu na kryterium minimalizacji ryzyka.
4,0Student zna metody obliczania prawdopodobieństwa zaistnienia danej sytuacji oraz zna, wyjaśnia i porównuje teorie pozwalające wybierać optymalne decyzje ze względu na kryterium minimalizacji ryzyka.
4,5Student potrafi dostosować optymalną metodę obliczania prawdopodobieństwa do danej sytuacji; wyjaśnić i uargumentować dlaczego wybrał tę metodę; zna, wyjaśnia i porównuje teorie pozwalające wybierać optymalne decyzje ze względu na kryterium minimalizacji ryzyka.
5,0Student potrafi dostosować optymalną metodę obliczania prawdopodobieństwa do danej sytuacji; wyjaśnić i uargumentować dlaczego wybrał tę metodę; zna, wyjaśnia i porównuje teorie pozwalające wybierać optymalne decyzje ze względu na kryterium minimalizacji ryzyka; potrafi ocenić teorie wskazując na słabe i mocne punkty każdej z nich.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C25_U01Student uzyska umiejętności związane ze współpracą w grupie i z inspirowaniem zachowań konstruktywnych, komunikacją werbalną i niewerbalną, technikami negocjacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U10potrafi analizować i prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi, w tym statystycznych
BTE_1A_U12potrafi komunikować się w sposób efektywny, szczególnie w sytuacji kryzysowej, przy wykorzystaniu narzędzi dostosowanych do odbiorcy.
Cel przedmiotuC-3Student uzyska umiejętność rozpoznawania mechanizmów funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych oraz uzyska umiejętności radzenia sobie ze stresem według różnych metod.
Treści programoweT-A-3Podstawowe teorie opisujące zachowania ludzi w sytuacji ryzykownej (teoria maksymalizacji oczekiwanej użyteczności, teoria skumulowanej perspektywy, teorie typu: ryzyko-wartość).
T-A-5Komunikacja werbalna (nadawca, przekaz, kanał odbiorca). Komunikacja niewerbalna: mimika, gesty, zachowania przestrzenne.
T-A-1Reguły myślenie ludzi i podstawowe intuicje w sytuacji probabilistycznej. Szacowanie prawdopodobieństwa. Prawdopodobieństwo i wagi decyzyjne.
T-A-2Psychologiczne i społeczne zniekształcenia poznania i oceniania mające wpływ na podejmowanie decyzji.
T-A-4Pojęcie sytuacji trudnej i stresu. Społeczne uwarunkowania stresu. Treningi umiejętności radzenia sobie ze stresem. Decyzje ryzykowne w warunkach stresu i presji czasowej.
Metody nauczaniaM-4metoda przypadków
M-6prezentacja multimedialna
M-5gry dydaktyczne - decyzyjne, psychologiczne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: umiejętność pracy zespołowej - prezentacja; współpraca podczas ćwiczeń i gier dydaktycznych
S-1Ocena formująca: aktywność merytoryczna na ćwiczeniach - punktacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje umiejętności związanych ze współpracą w grupie i z inspirowaniem zachowań konstruktywnych, komunikacją werbalną i niewerbalną, technikami negocjacji.
3,0Student wykazuje podstawowe umiejętności związane ze współpracą w grupie.
3,5Student wykazuje podstawowe umiejętności związane ze współpracą w grupie i z komunikacją werbalną i niewerbalną, technikami negocjacji.
4,0Student wykazuje umiejętności związane ze współpracą w grupie i z inspirowaniem zachowań konstruktywnych, komunikacją werbalną i niewerbalną, technikami negocjacji
4,5Student wykazuje umiejętności związane ze współpracą w grupie i z inspirowaniem zachowań konstruktywnych, komunikacją werbalną i niewerbalną, technikami negocjacji. Potrafi swoim zachowaniem wpływać na działania innych. Przejawia znajomość wielu technik negocjacyjnych.
5,0Student wykazuje umiejętności związane ze współpracą w grupie i z inspirowaniem zachowań konstruktywnych, komunikacją werbalną i niewerbalną, technikami negocjacji. Potrafi swoim zachowaniem wpływać na działania innych. Przejawia znajomość wielu technik negocjacyjnych. Potrafi w sposób twórczy przekształcać stosownie do sytuacji poznane techniki negocjacyjne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C25_K01Student uzyska kompetencje rozpoznawania mechanizmów funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych oraz uzyska umiejętności radzenia sobie ze stresem podczas odpowiedzialnego kierowania pracą zespołu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K06ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
BTE_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na otoczenie społeczno-gospodarcze i środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Student uzyska umiejętność rozpoznawania mechanizmów funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych oraz uzyska umiejętności radzenia sobie ze stresem według różnych metod.
Treści programoweT-A-3Podstawowe teorie opisujące zachowania ludzi w sytuacji ryzykownej (teoria maksymalizacji oczekiwanej użyteczności, teoria skumulowanej perspektywy, teorie typu: ryzyko-wartość).
T-A-5Komunikacja werbalna (nadawca, przekaz, kanał odbiorca). Komunikacja niewerbalna: mimika, gesty, zachowania przestrzenne.
T-A-1Reguły myślenie ludzi i podstawowe intuicje w sytuacji probabilistycznej. Szacowanie prawdopodobieństwa. Prawdopodobieństwo i wagi decyzyjne.
T-A-2Psychologiczne i społeczne zniekształcenia poznania i oceniania mające wpływ na podejmowanie decyzji.
T-A-4Pojęcie sytuacji trudnej i stresu. Społeczne uwarunkowania stresu. Treningi umiejętności radzenia sobie ze stresem. Decyzje ryzykowne w warunkach stresu i presji czasowej.
Metody nauczaniaM-4metoda przypadków
M-6prezentacja multimedialna
M-5gry dydaktyczne - decyzyjne, psychologiczne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: umiejętność pracy zespołowej - prezentacja; współpraca podczas ćwiczeń i gier dydaktycznych
S-1Ocena formująca: aktywność merytoryczna na ćwiczeniach - punktacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozpoznawać mechanizmów funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych oraz nie potrafi przedstawić swych umiejętności radzenia sobie ze stresem podczas odpowiedzialnego kierowania pracą zespołu.
3,0Student potrafi przedstawić podstawowe kompetencje rozpoznawania mechanizmów funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych oraz potrafi przedstawić podstawowe zasady i metody pozwalające radzić sobie ze stresem podczas odpowiedzialnego kierowania pracą zespołu. Nie potrafi tych zasad i metod wykorzystać podczas ćwiczeń praktycznych
3,5Student potrafi przedstawić podstawowe kompetencje rozpoznawania mechanizmów funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych oraz potrafi przedstawić podstawowe zasady i metody pozwalające radzić sobie ze stresem podczas odpowiedzialnego kierowania pracą zespołu. Potrafi część tych zasad i metod wykorzystać podczas ćwiczeń praktycznych.
4,0Student potrafi przedstawić podstawowe kompetencje rozpoznawania mechanizmów funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych oraz potrafi przedstawić podstawowe zasady i metody pozwalające radzić sobie ze stresem podczas odpowiedzialnego kierowania pracą zespołu. Potrafi samodzielnie, wykazując zaangażowanie, poznane zasady i metody wykorzystać podczas ćwiczeń praktycznych.
4,5Student potrafi przedstawić i zastosować podczas ćwiczeń praktycznych swoje kompetencje rozpoznawania mechanizmów funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych oraz potrafi przedstawić podstawowe zasady i metody pozwalające radzić sobie ze stresem podczas odpowiedzialnego kierowania pracą zespołu. Potrafi samodzielnie, wykazując zaangażowanie, poznane zasady i metody wykorzystać podczas ćwiczeń praktycznych. Potrafi samodzielnie wziąć odpowiedzialność za działania grupy, podejmować właściwe decyzje minimalizujące stres
5,0Student potrafi przedstawić i zastosować podczas ćwiczeń praktycznych swoje kompetencje rozpoznawania mechanizmów funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych oraz potrafi przedstawić podstawowe zasady i metody pozwalające radzić sobie ze stresem podczas odpowiedzialnego kierowania pracą zespołu. Potrafi samodzielnie, wykazując zaangażowanie, poznane zasady i metody wykorzystać podczas ćwiczeń praktycznych. Potrafi samodzielnie wziąć odpowiedzialność za działania grupy, podejmować właściwe decyzje minimalizujące stres. Chętnie przyjmuje rolę lidera grupy i potrafi w optymalnym stopniu wywiązać się z powierzonych mu zadań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C25_K02Student potrafi uwzględniać różnorakie uwarunkowania podejmowanych decyzji, nieulegając zasadzie konformizmu społecznego i wykazując asertywność i odpowiedzialność przed społeczeństwem za skutki podjętych działań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K06ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-3Student uzyska umiejętność rozpoznawania mechanizmów funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych oraz uzyska umiejętności radzenia sobie ze stresem według różnych metod.
C-4Student uzyska umiejetności związane ze współpracą w grupie i z inspirowaniem zachowań konstruktywnych, komunikacją werbalną i niewerbalną, technikami negocjacji.
Treści programoweT-A-3Podstawowe teorie opisujące zachowania ludzi w sytuacji ryzykownej (teoria maksymalizacji oczekiwanej użyteczności, teoria skumulowanej perspektywy, teorie typu: ryzyko-wartość).
T-A-5Komunikacja werbalna (nadawca, przekaz, kanał odbiorca). Komunikacja niewerbalna: mimika, gesty, zachowania przestrzenne.
T-A-1Reguły myślenie ludzi i podstawowe intuicje w sytuacji probabilistycznej. Szacowanie prawdopodobieństwa. Prawdopodobieństwo i wagi decyzyjne.
T-A-2Psychologiczne i społeczne zniekształcenia poznania i oceniania mające wpływ na podejmowanie decyzji.
T-A-4Pojęcie sytuacji trudnej i stresu. Społeczne uwarunkowania stresu. Treningi umiejętności radzenia sobie ze stresem. Decyzje ryzykowne w warunkach stresu i presji czasowej.
Metody nauczaniaM-4metoda przypadków
M-6prezentacja multimedialna
M-5gry dydaktyczne - decyzyjne, psychologiczne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: umiejętność pracy zespołowej - prezentacja; współpraca podczas ćwiczeń i gier dydaktycznych
S-1Ocena formująca: aktywność merytoryczna na ćwiczeniach - punktacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi uwzględniać różnorakich uwarunkowań podejmowanych decyzji; podczas ćwiczeń nie wykazuje odpowiedzialności za zadania przynależne zespołowi.
3,0Student potrafi wskazać różnorakie uwarunkowania podejmowanych decyzji; podczas ćwiczeń w minimalnym stopniu wykazuje odpowiedzialność za zadania przynależne zespołowi.
3,5Student potrafi wskazać i niekiedy uwzględniać w praktyce ćwiczeń różnorakie uwarunkowania podejmowanych decyzji. Sporadycznie, nieulegając zasadzie konformizmu społecznego i wykazując asertywność, przejmuje odpowiedzialność za wykonywane zadania.
4,0Student potrafi uwzględniać w praktyce ćwiczeń różnorakie uwarunkowania podejmowanych decyzji; nieulegając zasadzie konformizmu społecznego i wykazując asertywność i odpowiedzialność przed zespołem potrafi dokonać podziału pracy wśród członków zespołu i pokierować pracą zespołu.
4,5Student potrafi uwzględniać w praktyce ćwiczeń różnorakie uwarunkowania podejmowanych decyzji; nieulegając zasadzie konformizmu społecznego i wykazując asertywność i odpowiedzialność przed zespołem potrafi dokonać podziału pracy wśród członków zespołu i pokierować pracą zespołu; poprzez swoje odpowiedzialne decyzje potrafi zyskać aprobatę i zaufanie wśród członków zespołu.
5,0Student potrafi uwzględniać w praktyce ćwiczeń różnorakie uwarunkowania podejmowanych decyzji; nieulegając zasadzie konformizmu społecznego i wykazując asertywność i odpowiedzialność przed zespołem potrafi dokonać podziału pracy wśród członków zespołu i pokierować pracą zespołu; poprzez swoje odpowiedzialne decyzje potrafi zyskać aprobatę i zaufanie wśród członków zespołu. W samodzielny i twórczy sposób rozwija swoje kompetencje związane z umiejętnościami podejmowania decyzji w aspekcie ich społecznych uwarunkowań.