Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo systemów

Sylabus przedmiotu Rysunek techniczny 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo techniczne
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rysunek techniczny 2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Józiak <Wieslaw.Joziak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomośc geometrii na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie umiejętności przedstawiania konstrukcji przestrzennych w postaci dokumentacji rysunkowej
C-2Umiejętność doboru programów typu CAD do potrzeb projektowych
C-3Opanowanie umiejętności wykonywania rysunków technicznych za pomocą standardowych przyrządów kreślarskich i w programach CAD

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wykonanie na arkuszu rysunkowym za pomocą klasycznych przyrządów kreślarskich odwzorowania prostego elementu spotykanego w budowie maszyn1
T-P-2Wprowadzenie do programu AutoCAD: - przygotowanie środowiska - zasady tworzenia i edycji podstawowych obiektów - kreskowanie - wymiarowanie3
T-P-3Wprowadzenie do programu Autodesk Inventor: - przygotowanie środowiska - organizacja pracy z projektem (dodawanie nowych projektów, uruchamianie projektów istniejących, pakowanie i przenoszenie projektów)2
T-P-4Tworzenie szkicu w programie Inventor: - omówienie narzędzi dostępnych w w trybie szkicowania - przeznaczenie linii konstrukcyjnych oraz środkowych - więzy geometryczne - wymiarowanie szkicu4
T-P-5Tworzenie brył za pomocą wyciągnięć, przeciągnięć i obrotów2
T-P-6Modyfikacja bryły: - dodawanie elementów - wykonywanie zaokrągleń i faz - podział i pochylanie ścian - wykonywanie otworów - tworzenie skorupy2
T-P-7Rysowanie konstrukcji blachowych2
T-P-8Złożenie elementów: - definiowanie wiązań - połączenia śrubowe - konstrukcje spawane - wymiarowanie - analiza kolizji w złożeniu4
T-P-9Automatyczne tworzenie dokumentacji płaskiej: - rzuty - przekroje - kłady - szczegóły2
T-P-10Opisywanie dokumentacji płaskiej - nadawanie wymiarów - znaki wymiarowe - zestawienia - tabliczka rysunkowa3
T-P-11Samodzielne wykonanie dokumentacji rysunkowej wskazanego przez wykładowcę zespołu4
T-P-12Wykorzystanie Inventora do pracy z danymi w formacie DWG pochodzącymi z programu AutoCAD1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych30
A-P-2Studiowanie literatury związanej z używaną na zajęciach wersją programu AutoCAD6
A-P-3Studiowanie materiałów edukacyjnych umieszczonych w programie Autodesk Inventor i w internecie14
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda projektów z wykorzystaniem środków audiowizualnych, modeli elementów konstrukcyjnych oraz komputera z oprogramowaniem typu CAD

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Na podstawie jakości wykonania dokumentacji rysunkowej zespołu zleconego przez prowadzącego zajęcia
S-2Ocena podsumowująca: Na podstawie jakości wykonania dokumentacji rysunkowej zespołu oraz rysunków pojedynczych elementów wskazanych przez prowadzącego zajęcia.

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_B05_U01
Student potrafi wykonać dokumentację rysunkową elementów urządzenia technicznego zgodnie z wytycznymi ujętymi w Polskich Normach
BTE_1A_U03, BTE_1A_U08, BTE_1A_U05C-2, C-3, C-1T-P-8, T-P-9, T-P-2, T-P-11, T-P-12, T-P-10, T-P-4, T-P-7, T-P-5, T-P-1, T-P-3, T-P-6M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_B05_K01
Student zna poziom własnej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę dalszego kształcenia.
BTE_1A_K01C-2, C-3, C-1T-P-8, T-P-9, T-P-2, T-P-11, T-P-12, T-P-10, T-P-4, T-P-7, T-P-5, T-P-1, T-P-3, T-P-6M-1S-2

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_B05_U01
Student potrafi wykonać dokumentację rysunkową elementów urządzenia technicznego zgodnie z wytycznymi ujętymi w Polskich Normach
2,0Student nie potrafi wykonać dokumentacji rysunkowej.
3,0Student potrafi, w oparciu o umiejętności nabyte podczas wykonywania ćwiczeń projektowych, wykonać dokumentację rysunkową poszczególnych części oraz dokumentację zespołu.
3,5Student potrafi, w oparciu o umiejętności nabyte podczas wykonywania ćwiczeń projektowych, wykonać dokumentację rysunkową wykonawczą poszczególnych części oraz dokumentację zespołu.
4,0Student potrafi samodzielnie wykonać dokumentację rysunkową wykonawczą oraz rysunki złożeniowe prostego urządzenia technicznego.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać dokumentację rysunkową wykonawczą oraz rysunki złożeniowe dowolnego urządzenia technicznego.
5,0Student potrafi samodzielnie wykonać dokumentację rysunkową wykonawczą oraz rysunki złożeniowe dowolnego urządzenia technicznego. Potrafi samodzielnie wybrać najszybszą możliwą do wykorzystania w programie CAD metodę postępowania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_B05_K01
Student zna poziom własnej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę dalszego kształcenia.
2,0Student nie dostrzega potrzeby dalszego uczenia się i rozwijania swoich umiejętności
3,0Student dostrzega potrzeby dalszego uczenia się i rozwijania swoich umiejętności
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dobrzański Tadeusz, Rysunek techniczny maszynowy, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2021
  2. Rogowski Józef, Waligórski Jerzy, Zasady rysunku technicznego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2008
  3. Jaskulski Andrzej, Autodesk Inventor 2016 (lub nowszy), Wydawnictwo MIKOM, Warszawa
  4. Czech Piotr, Wojnar Grzegorz, Folęga Piotr, Podstawy komputerowego zapisu konstrukcji z wykorzystaniem środowiska AutoCAD, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Winkler Tadeusz, Komputerowy zapis konstrukcji, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1997
  2. Giełdowski Lesław, Wymiarowanie, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1999
  3. Michel Karol, Sapiński Tadeusz, Czytam rysunek elektryczny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1999

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonanie na arkuszu rysunkowym za pomocą klasycznych przyrządów kreślarskich odwzorowania prostego elementu spotykanego w budowie maszyn1
T-P-2Wprowadzenie do programu AutoCAD: - przygotowanie środowiska - zasady tworzenia i edycji podstawowych obiektów - kreskowanie - wymiarowanie3
T-P-3Wprowadzenie do programu Autodesk Inventor: - przygotowanie środowiska - organizacja pracy z projektem (dodawanie nowych projektów, uruchamianie projektów istniejących, pakowanie i przenoszenie projektów)2
T-P-4Tworzenie szkicu w programie Inventor: - omówienie narzędzi dostępnych w w trybie szkicowania - przeznaczenie linii konstrukcyjnych oraz środkowych - więzy geometryczne - wymiarowanie szkicu4
T-P-5Tworzenie brył za pomocą wyciągnięć, przeciągnięć i obrotów2
T-P-6Modyfikacja bryły: - dodawanie elementów - wykonywanie zaokrągleń i faz - podział i pochylanie ścian - wykonywanie otworów - tworzenie skorupy2
T-P-7Rysowanie konstrukcji blachowych2
T-P-8Złożenie elementów: - definiowanie wiązań - połączenia śrubowe - konstrukcje spawane - wymiarowanie - analiza kolizji w złożeniu4
T-P-9Automatyczne tworzenie dokumentacji płaskiej: - rzuty - przekroje - kłady - szczegóły2
T-P-10Opisywanie dokumentacji płaskiej - nadawanie wymiarów - znaki wymiarowe - zestawienia - tabliczka rysunkowa3
T-P-11Samodzielne wykonanie dokumentacji rysunkowej wskazanego przez wykładowcę zespołu4
T-P-12Wykorzystanie Inventora do pracy z danymi w formacie DWG pochodzącymi z programu AutoCAD1
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych30
A-P-2Studiowanie literatury związanej z używaną na zajęciach wersją programu AutoCAD6
A-P-3Studiowanie materiałów edukacyjnych umieszczonych w programie Autodesk Inventor i w internecie14
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_B05_U01Student potrafi wykonać dokumentację rysunkową elementów urządzenia technicznego zgodnie z wytycznymi ujętymi w Polskich Normach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U03potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim, angielskim lub innym języku obcym
BTE_1A_U08rozumie potrzebę i ma umiejętności samokształcenia
BTE_1A_U05potrafi poprawnie zastosować podstawowe technologie informacyjne niezbędne w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-2Umiejętność doboru programów typu CAD do potrzeb projektowych
C-3Opanowanie umiejętności wykonywania rysunków technicznych za pomocą standardowych przyrządów kreślarskich i w programach CAD
C-1Opanowanie umiejętności przedstawiania konstrukcji przestrzennych w postaci dokumentacji rysunkowej
Treści programoweT-P-8Złożenie elementów: - definiowanie wiązań - połączenia śrubowe - konstrukcje spawane - wymiarowanie - analiza kolizji w złożeniu
T-P-9Automatyczne tworzenie dokumentacji płaskiej: - rzuty - przekroje - kłady - szczegóły
T-P-2Wprowadzenie do programu AutoCAD: - przygotowanie środowiska - zasady tworzenia i edycji podstawowych obiektów - kreskowanie - wymiarowanie
T-P-11Samodzielne wykonanie dokumentacji rysunkowej wskazanego przez wykładowcę zespołu
T-P-12Wykorzystanie Inventora do pracy z danymi w formacie DWG pochodzącymi z programu AutoCAD
T-P-10Opisywanie dokumentacji płaskiej - nadawanie wymiarów - znaki wymiarowe - zestawienia - tabliczka rysunkowa
T-P-4Tworzenie szkicu w programie Inventor: - omówienie narzędzi dostępnych w w trybie szkicowania - przeznaczenie linii konstrukcyjnych oraz środkowych - więzy geometryczne - wymiarowanie szkicu
T-P-7Rysowanie konstrukcji blachowych
T-P-5Tworzenie brył za pomocą wyciągnięć, przeciągnięć i obrotów
T-P-1Wykonanie na arkuszu rysunkowym za pomocą klasycznych przyrządów kreślarskich odwzorowania prostego elementu spotykanego w budowie maszyn
T-P-3Wprowadzenie do programu Autodesk Inventor: - przygotowanie środowiska - organizacja pracy z projektem (dodawanie nowych projektów, uruchamianie projektów istniejących, pakowanie i przenoszenie projektów)
T-P-6Modyfikacja bryły: - dodawanie elementów - wykonywanie zaokrągleń i faz - podział i pochylanie ścian - wykonywanie otworów - tworzenie skorupy
Metody nauczaniaM-1Metoda projektów z wykorzystaniem środków audiowizualnych, modeli elementów konstrukcyjnych oraz komputera z oprogramowaniem typu CAD
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Na podstawie jakości wykonania dokumentacji rysunkowej zespołu oraz rysunków pojedynczych elementów wskazanych przez prowadzącego zajęcia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać dokumentacji rysunkowej.
3,0Student potrafi, w oparciu o umiejętności nabyte podczas wykonywania ćwiczeń projektowych, wykonać dokumentację rysunkową poszczególnych części oraz dokumentację zespołu.
3,5Student potrafi, w oparciu o umiejętności nabyte podczas wykonywania ćwiczeń projektowych, wykonać dokumentację rysunkową wykonawczą poszczególnych części oraz dokumentację zespołu.
4,0Student potrafi samodzielnie wykonać dokumentację rysunkową wykonawczą oraz rysunki złożeniowe prostego urządzenia technicznego.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać dokumentację rysunkową wykonawczą oraz rysunki złożeniowe dowolnego urządzenia technicznego.
5,0Student potrafi samodzielnie wykonać dokumentację rysunkową wykonawczą oraz rysunki złożeniowe dowolnego urządzenia technicznego. Potrafi samodzielnie wybrać najszybszą możliwą do wykorzystania w programie CAD metodę postępowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_B05_K01Student zna poziom własnej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę dalszego kształcenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K01ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, potrzebnej do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych powstających w pracy zawodowej, rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
Cel przedmiotuC-2Umiejętność doboru programów typu CAD do potrzeb projektowych
C-3Opanowanie umiejętności wykonywania rysunków technicznych za pomocą standardowych przyrządów kreślarskich i w programach CAD
C-1Opanowanie umiejętności przedstawiania konstrukcji przestrzennych w postaci dokumentacji rysunkowej
Treści programoweT-P-8Złożenie elementów: - definiowanie wiązań - połączenia śrubowe - konstrukcje spawane - wymiarowanie - analiza kolizji w złożeniu
T-P-9Automatyczne tworzenie dokumentacji płaskiej: - rzuty - przekroje - kłady - szczegóły
T-P-2Wprowadzenie do programu AutoCAD: - przygotowanie środowiska - zasady tworzenia i edycji podstawowych obiektów - kreskowanie - wymiarowanie
T-P-11Samodzielne wykonanie dokumentacji rysunkowej wskazanego przez wykładowcę zespołu
T-P-12Wykorzystanie Inventora do pracy z danymi w formacie DWG pochodzącymi z programu AutoCAD
T-P-10Opisywanie dokumentacji płaskiej - nadawanie wymiarów - znaki wymiarowe - zestawienia - tabliczka rysunkowa
T-P-4Tworzenie szkicu w programie Inventor: - omówienie narzędzi dostępnych w w trybie szkicowania - przeznaczenie linii konstrukcyjnych oraz środkowych - więzy geometryczne - wymiarowanie szkicu
T-P-7Rysowanie konstrukcji blachowych
T-P-5Tworzenie brył za pomocą wyciągnięć, przeciągnięć i obrotów
T-P-1Wykonanie na arkuszu rysunkowym za pomocą klasycznych przyrządów kreślarskich odwzorowania prostego elementu spotykanego w budowie maszyn
T-P-3Wprowadzenie do programu Autodesk Inventor: - przygotowanie środowiska - organizacja pracy z projektem (dodawanie nowych projektów, uruchamianie projektów istniejących, pakowanie i przenoszenie projektów)
T-P-6Modyfikacja bryły: - dodawanie elementów - wykonywanie zaokrągleń i faz - podział i pochylanie ścian - wykonywanie otworów - tworzenie skorupy
Metody nauczaniaM-1Metoda projektów z wykorzystaniem środków audiowizualnych, modeli elementów konstrukcyjnych oraz komputera z oprogramowaniem typu CAD
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Na podstawie jakości wykonania dokumentacji rysunkowej zespołu oraz rysunków pojedynczych elementów wskazanych przez prowadzącego zajęcia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dostrzega potrzeby dalszego uczenia się i rozwijania swoich umiejętności
3,0Student dostrzega potrzeby dalszego uczenia się i rozwijania swoich umiejętności
3,5
4,0
4,5
5,0