Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)

Sylabus przedmiotu Uwarunkowania zaleceń żywieniowych w różnych okresach życia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Uwarunkowania zaleceń żywieniowych w różnych okresach życia
Specjalność ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magda Bruszkowska <Magda.Bruszkowska@zut.edu.pl>, Izabela Dziaduch <Izabela.Daniel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 20 1,20,50zaliczenie
wykładyW2 10 0,80,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość biologii i fizjologii żywienia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie ze zmianami zachodzącymi w organizmie w określonym wieku lub stanie fizjologicznym i nabycie umiejętności dostosowania diety do zaistniałych potrzeb

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zalecenia prawidłowego żywienia - zróżnicowania rozwojowe3
T-L-2Żywienie w okresie przedkoncepcyjnym2
T-L-3Składniki diety kobiet ciężarnych i laktujących4
T-L-4Profilaktyka otyłości w okresie intensywnego wzrostu i rozwoju2
T-L-5Żywieniowa profilaktyka chorób okresu meno- i andropauzalnego4
T-L-6Zróżnicowanie problemów żywieniowych wśród osób starszych. Kierunki korekty diety osób w wieku starszym3
T-L-7Zaliczenie ćwiczeń2
20
wykłady
T-W-1Fizjologia okresu ciąży i związane z tym zmiany metaboliczne2
T-W-2Fizjologia okresu laktacji i związane z tym zmiany hormonalne i metaboliczne2
T-W-3Metaboliczna specyfika okresu intensywnego wzrostu i adolescencji2
T-W-4Hormonalne uwarunkowania metabolizmu w okresie meno- i andropauzy2
T-W-5Fizjologia okresu starzenia się i związane z tym zalecenia2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia6
A-L-3Godziny konsultacyjne z nauczycielem2
A-L-4Analiza wskazanej literatury2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2przygotowanie do egzaminu5
A-W-3Godziny konsultacyjne z nauczycielem1
A-W-4Analiza wskazanej literatury2
A-W-5Udział w egzaminie2
20

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
S-3Ocena podsumowująca: projekty na ćwiczeniach
S-4Ocena formująca: Obserwacja - nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D4oaizjz_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zmiany zachodzącei w organizmie w określonym wieku lub stanie fizjologicznym
TZZ_2A_W09C-1T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D4oaizjz_U01
Potrafi zastować zasady prawidłowego żywienia w zależności od potrzeb i możliwości organizmu wynikających ze zmian fizjologicznych w różnych okresach zycia
TZZ_2A_U11C-1T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-3, T-L-4M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D4oaizjz_K01
Jest gotów do stałego uzupełniania posiadanej wiedzy
TZZ_2A_K04C-1T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D4oaizjz_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zmiany zachodzącei w organizmie w określonym wieku lub stanie fizjologicznym
2,0
3,0poprawna odpowiedź na 5 pytań, w zakresie podstawowym zaliczone kolokwium kończące ćwiczenia, średnia do 3,25 przygotowana prezentacja z poprawnie przeprowadzoną korektą diety
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D4oaizjz_U01
Potrafi zastować zasady prawidłowego żywienia w zależności od potrzeb i możliwości organizmu wynikających ze zmian fizjologicznych w różnych okresach zycia
2,0
3,0przygotowanie prezentacji, opanowanie treści programowych w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D4oaizjz_K01
Jest gotów do stałego uzupełniania posiadanej wiedzy
2,0
3,0Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Szajewska H., Albrecht P., Jak żywić niemowlęta i małe dzieci, PZWL, Warszawa, 2013
  2. Woś H., Staszewska- Kwak A., Żywienie dzieci, PZWL, Warszawa, 2012
  3. Jarosz M., Żywienie osób w wieku starszym, PZWL, Warszawa, 2015
  4. Marchewka A., Dąbrowski Z., Żołądź J., Fizjologia starzenia się, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M., Psychologia rozwoju człowieka, PWN, Warszawa, 2021, V
  2. AA, Nutrients, MDPI, Swiss

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zalecenia prawidłowego żywienia - zróżnicowania rozwojowe3
T-L-2Żywienie w okresie przedkoncepcyjnym2
T-L-3Składniki diety kobiet ciężarnych i laktujących4
T-L-4Profilaktyka otyłości w okresie intensywnego wzrostu i rozwoju2
T-L-5Żywieniowa profilaktyka chorób okresu meno- i andropauzalnego4
T-L-6Zróżnicowanie problemów żywieniowych wśród osób starszych. Kierunki korekty diety osób w wieku starszym3
T-L-7Zaliczenie ćwiczeń2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Fizjologia okresu ciąży i związane z tym zmiany metaboliczne2
T-W-2Fizjologia okresu laktacji i związane z tym zmiany hormonalne i metaboliczne2
T-W-3Metaboliczna specyfika okresu intensywnego wzrostu i adolescencji2
T-W-4Hormonalne uwarunkowania metabolizmu w okresie meno- i andropauzy2
T-W-5Fizjologia okresu starzenia się i związane z tym zalecenia2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia6
A-L-3Godziny konsultacyjne z nauczycielem2
A-L-4Analiza wskazanej literatury2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2przygotowanie do egzaminu5
A-W-3Godziny konsultacyjne z nauczycielem1
A-W-4Analiza wskazanej literatury2
A-W-5Udział w egzaminie2
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D4oaizjz_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zmiany zachodzącei w organizmie w określonym wieku lub stanie fizjologicznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W09Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zależności w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego, oraz wpływu stylu życia i sposobów żywienia na stan zdrowia.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze zmianami zachodzącymi w organizmie w określonym wieku lub stanie fizjologicznym i nabycie umiejętności dostosowania diety do zaistniałych potrzeb
Treści programoweT-L-1Zalecenia prawidłowego żywienia - zróżnicowania rozwojowe
T-L-5Żywieniowa profilaktyka chorób okresu meno- i andropauzalnego
T-L-6Zróżnicowanie problemów żywieniowych wśród osób starszych. Kierunki korekty diety osób w wieku starszym
T-L-3Składniki diety kobiet ciężarnych i laktujących
T-L-4Profilaktyka otyłości w okresie intensywnego wzrostu i rozwoju
T-W-1Fizjologia okresu ciąży i związane z tym zmiany metaboliczne
T-W-2Fizjologia okresu laktacji i związane z tym zmiany hormonalne i metaboliczne
T-W-3Metaboliczna specyfika okresu intensywnego wzrostu i adolescencji
T-W-4Hormonalne uwarunkowania metabolizmu w okresie meno- i andropauzy
T-W-5Fizjologia okresu starzenia się i związane z tym zalecenia
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
S-3Ocena podsumowująca: projekty na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0poprawna odpowiedź na 5 pytań, w zakresie podstawowym zaliczone kolokwium kończące ćwiczenia, średnia do 3,25 przygotowana prezentacja z poprawnie przeprowadzoną korektą diety
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D4oaizjz_U01Potrafi zastować zasady prawidłowego żywienia w zależności od potrzeb i możliwości organizmu wynikających ze zmian fizjologicznych w różnych okresach zycia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U11Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korektę wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi w rożnym stanie fizjologicznym.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze zmianami zachodzącymi w organizmie w określonym wieku lub stanie fizjologicznym i nabycie umiejętności dostosowania diety do zaistniałych potrzeb
Treści programoweT-L-1Zalecenia prawidłowego żywienia - zróżnicowania rozwojowe
T-L-5Żywieniowa profilaktyka chorób okresu meno- i andropauzalnego
T-L-6Zróżnicowanie problemów żywieniowych wśród osób starszych. Kierunki korekty diety osób w wieku starszym
T-L-3Składniki diety kobiet ciężarnych i laktujących
T-L-4Profilaktyka otyłości w okresie intensywnego wzrostu i rozwoju
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
S-3Ocena podsumowująca: projekty na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0przygotowanie prezentacji, opanowanie treści programowych w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D4oaizjz_K01Jest gotów do stałego uzupełniania posiadanej wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K04Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, ciągłego dokształcania się i rozwijania dorobku zawodowego.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze zmianami zachodzącymi w organizmie w określonym wieku lub stanie fizjologicznym i nabycie umiejętności dostosowania diety do zaistniałych potrzeb
Treści programoweT-L-1Zalecenia prawidłowego żywienia - zróżnicowania rozwojowe
T-L-5Żywieniowa profilaktyka chorób okresu meno- i andropauzalnego
T-L-6Zróżnicowanie problemów żywieniowych wśród osób starszych. Kierunki korekty diety osób w wieku starszym
T-L-3Składniki diety kobiet ciężarnych i laktujących
T-L-4Profilaktyka otyłości w okresie intensywnego wzrostu i rozwoju
T-W-1Fizjologia okresu ciąży i związane z tym zmiany metaboliczne
T-W-2Fizjologia okresu laktacji i związane z tym zmiany hormonalne i metaboliczne
T-W-3Metaboliczna specyfika okresu intensywnego wzrostu i adolescencji
T-W-4Hormonalne uwarunkowania metabolizmu w okresie meno- i andropauzy
T-W-5Fizjologia okresu starzenia się i związane z tym zalecenia
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Obserwacja - nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0