Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: żywienie człowieka
Sylabus przedmiotu Surowce uboczne i dodatki niemleczne w technologii mleczarskiej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Surowce uboczne i dodatki niemleczne w technologii mleczarskiej | ||
Specjalność | technologia i biotechnologia żywności | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>, Anna Mituniewicz-Małek <Anna.Mituniewicz-Malek@zut.edu.pl>, Katarzyna Szkolnicka <kskryplonek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Objęty programem studiów zakres wiedzy z technologii mleczarskiej, mikrobiologii żywności, chemii i biotechnologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z tematyką surowców ubocznych otrzymywanych podczas produkcji serów i masła oraz dodatków niemlecznych stosowanych w technologii mleczarskiej. Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczących postępu technologicznego w przetwórstwie mleka oraz nowych sposobów wykorzystania surowców ubocznych tj. serwatka i maślanka a także najczęściej stosowanych dodatków niemlecznych w technologii mleczarskiej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenia wstępne, omówienie treści programowych, szkolenie stanowiskowe BHP | 2 |
T-L-2 | Twarogi maślankowe - produkcja i ocena | 4 |
T-L-3 | Wykorzystanie maślanki w produkcji deserów mrożonych | 4 |
T-L-4 | Mleko fermentowane na bazie maślanki i serwatki | 4 |
T-L-5 | Ocena jakości koncentratów maślanki i serwatki | 4 |
T-L-6 | Mleko fermentowane z dodatkiem substancji słodzących - produkcja i ocena | 4 |
T-L-7 | Zamienniki tłuszcczu a wybrane cechy fizykochemiczne mleka fermentowanego | 4 |
T-L-8 | Ćwiczenie podsumowujące i zaliczeniowe | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Technologia produkcji i właściwości przetworów z maślanki | 2 |
T-W-2 | Serwatka i białka serwatkowe jako cenne produkty przemysłu spożywczego | 2 |
T-W-3 | Zamienniki tłuszczu w technologii mleczarskiej | 2 |
T-W-4 | Zastosowanie hydrokoloidów w przetworach mleczarskich | 4 |
T-W-5 | Substancje słodzące wykorzystwane w technologii mleczarskiej | 2 |
T-W-6 | Substancje wzbogacające w przemyśle mleczarskim | 2 |
T-W-7 | Barwniki i substancje zapachowe stosowane w technologii mleczarskiej | 2 |
T-W-8 | Surowce i dodatki niemleczne w serowarstwie | 2 |
T-W-9 | Dodatki niemleczne w technologii produkcji deserów mlecznych | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń | 3 |
38 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 8 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
A-W-4 | Studiowanie literatury naukowej | 5 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
37 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady - wykład informacyjny z zastosowaniem prezentacji multimedialnych, uzupełniony poprzez dyskusję panelową Ćwiczenia - zajęcia laboratoryjne wykonywane w systemie rotacyjnym w zespołach |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wykłady - egzamin pisemny w fromie pytań otwartych Ćwiczenia - ocena pracy na zajęciach oraz odpowiedzi ustnej/sprawdzianu na każdych zajęciach Ocena końcowa ustalona na podstawie średniej arytmetycznej ocen cząstkowych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D9tibz_W01 Zna w pogłębionym stopniu zagadnienia dotyczące surowców ubocznych otrzymywanych podczas produkcji przetworów mleczarskich oraz dodatków niemlecznych stosowanych w przetwórstwie mleka. Zna i rozumie w stopniu pogłębionym efekty technologiczne wykorzystania serwatki, maślanki oraz dodatków niemlecznych w przemyśle mleczarskim. | TZZ_2A_W11 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D9tibz_U01 Student potrafi w pogłębiony stopniu omówić sposób otrzymywania oraz właściwości fizykochemiczne i funkcjonalne maślanki i serwatki. Potrafi zaplanować czynności technologiczne w procesie wytwarzania mleka fermentowanego zawierającego substancje słodzące, zamienniki tłuszczu oraz barwniki. | TZZ_2A_U14, TZZ_2A_U01 | — | — | C-1 | T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D9tibz_K01 Student jest gotów do stosowania wiedzy na temat technologi produkcji i właściwości przetworów z maślanki. Jest gotów do skutecznej waloryzacji surowców ubocznych otrzymywanych w przetwórstwie mleka. Zgodnie z zasadami etyki jest gotów do stosowania substancji dodatkowych w projektowaniu nowych przetworów mleczarskich. | TZZ_2A_K03 | — | — | C-1 | T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D9tibz_W01 Zna w pogłębionym stopniu zagadnienia dotyczące surowców ubocznych otrzymywanych podczas produkcji przetworów mleczarskich oraz dodatków niemlecznych stosowanych w przetwórstwie mleka. Zna i rozumie w stopniu pogłębionym efekty technologiczne wykorzystania serwatki, maślanki oraz dodatków niemlecznych w przemyśle mleczarskim. | 2,0 | Nie zna i nie rozumie zagadnień związanych z otrzymywaniem i wykorzystaniem surowców ubocznych otrzymywanych podczas produkcji przetworów mleczarskich oraz dodatków niemlecznych stosowanych w przetwórstwie mleka. Nie zna efektów technologicznych wykorzystania serwatki, maślanki oraz dodatków niemlecznych w przemyśle mleczrskim |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie pogłębione zagadnienia związane z otrzymywaniem i wykorzystywaniem surowców ubocznych otrzymywanych podczas produkcji przetworów mleczarskich oraz dodatków niemlecznych stosowanych w przetwórstwie mleka. | |
3,5 | Student w 70% osiągnął pogłębioną wiedzę na temat otrzymywania i wykorzystywania surowców ubocznych otrzymywanych podczas produkcji przetworów mleczarskich oraz dodatków niemlecznych stosowanych w przetwórstwie mleka. | |
4,0 | Student w 80% osiągnął pogłębioną wiedzę na temat otrzymywania i wykorzystywania surowców ubocznych otrzymywanych podczas produkcji przetworów mleczarskich oraz dodatków niemlecznych stosowanych w przetwórstwie mleka. | |
4,5 | Student w 90% osiągnął pogłębioną wiedzę na temat otrzymywania i wykorzystywania surowców ubocznych otrzymywanych podczas produkcji przetworów mleczarskich oraz dodatków niemlecznych stosowanych w przetwórstwie mleka. | |
5,0 | Student w 95 - 100% osiągnął pogłębioną wiedzę na temat otrzymywania i wykorzystywania surowców ubocznych otrzymywanych podczas produkcji przetworów mleczarskich oraz dodatków niemlecznych stosowanych w przetwórstwie mleka. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D9tibz_U01 Student potrafi w pogłębiony stopniu omówić sposób otrzymywania oraz właściwości fizykochemiczne i funkcjonalne maślanki i serwatki. Potrafi zaplanować czynności technologiczne w procesie wytwarzania mleka fermentowanego zawierającego substancje słodzące, zamienniki tłuszczu oraz barwniki. | 2,0 | Student nie potrafi zaplanować czynności technologiczne w procesie wytwarzania mleka fermentowanego zawierającego substancje słodzące, zamienniki tłuszczu oraz barwniki. |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym zaplanować czynności technologiczne w procesie wytwarzania mleka fermentowanego zawierającego substancje słodzące, zamienniki tłuszczu oraz barwniki. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student bardzo dobrze potrafi zaplanować czynności technologiczne w procesie wytwarzania mleka fermentowanego zawierającego substancje słodzące, zamienniki tłuszczu oraz barwniki. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D9tibz_K01 Student jest gotów do stosowania wiedzy na temat technologi produkcji i właściwości przetworów z maślanki. Jest gotów do skutecznej waloryzacji surowców ubocznych otrzymywanych w przetwórstwie mleka. Zgodnie z zasadami etyki jest gotów do stosowania substancji dodatkowych w projektowaniu nowych przetworów mleczarskich. | 2,0 | Student nie jest gotów do stosowania wiedzy na temat technologi produkcji i właściwości przetworów z maślanki. Nie jest gotów do skutecznej waloryzacji surowców ubocznych otrzymywanych w przetwórstwie mleka. Nie jest gotów do stosowania substancji dodatkowych w projektowaniu nowych przetworów mleczarskich. |
3,0 | Podejmowana przez studenta aktywność wskazuje na 60% zaangażowanie w stosowanie wiedzy na temat waloryzacji surowców ubocznych otrzymywanych w przetwórstwie mleka. | |
3,5 | Podejmowana przez studenta aktywność wskazuje na 70% zaangażowanie w stosowanie wiedzy na temat waloryzacji surowców ubocznych otrzymywanych w przetwórstwie mleka. | |
4,0 | Podejmowana przez studenta aktywność wskazuje na 80% zaangażowanie w stosowanie wiedzy na temat waloryzacji surowców ubocznych otrzymywanych w przetwórstwie mleka. | |
4,5 | Podejmowana przez studenta aktywność wskazuje na 80% zaangażowanie w stosowanie wiedzy na temat waloryzacji surowców ubocznych otrzymywanych w przetwórstwie mleka. | |
5,0 | Podejmowana przez studenta aktywność wskazuje na 95 - 100% zaangażowanie w stosowanie wiedzy na temat waloryzacji surowców ubocznych otrzymywanych w przetwórstwie mleka. |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa, Dodatki do żywności, Wiedza i Praktyka, 2021
- Praca zbiorowa, Biotechnologia żywności, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2017
Literatura dodatkowa
- Czasopismo branżowe, Przemysł Spożywczy
- Journal of Dairy Science