Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: żywienie człowieka
Sylabus przedmiotu Środowiskowe zagrożenia bezpieczeństwa żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Środowiskowe zagrożenia bezpieczeństwa żywności | ||
Specjalność | ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Kamila Pokorska-Niewiada <Kamila.Pokorska@zut.edu.pl>, Monika Rajkowska-Myśliwiec <Monika.Rajkowska@zut.edu.pl>, Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu toksykologii, chemii, analizy instrumentalnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie czynników środowiskowych wpływających na bezpieczeństwo zdrowotne żywności oraz zasad postępowania niezbędnych do zapobiegania zagrożeniom jakości zdrowotnej żywności |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Pobieranie próbek środowiskowych | 10 |
T-L-2 | Metody wyodrębniania substancji szkodliwych z żywności. | 10 |
T-L-3 | Wykorzystanie podstawowych metod analitycznych w ocenie środowiskowych zagrożeń bezpieczeństwa żywności | 8 |
T-L-4 | Kolokwium | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Bezpieczeństwo środowiskowe żywności. Definicja i różne aspekty | 4 |
T-W-2 | Zagrożenia zdrowia ludzi wynikajace z naruszenia bezpieczeństwa ekologicznego. Źródła i przykłady zagrożeń środowiskowych. | 6 |
T-W-3 | Problemy etyczne i ekologiczne. Wpływ na bezpieczeństwo żywności | 3 |
T-W-4 | Katastrofy ekologiczne a bezpieczeństwo żywności | 2 |
T-W-5 | Problemy toksykologiczne związane ze spożyciem substancji uzależniających | 3 |
T-W-6 | Mikro- i nanoplastik - obecność w surowcach spożywczych, zagrożenie dla zdrowia człowieka | 3 |
T-W-7 | Wpływ zabiegów agro i zootechnicznych na bezpieczeństwo żywności | 4 |
T-W-8 | Wykład ze współudziałem studentów - prezentacje | 3 |
T-W-9 | Powtórzenie materiału i pzygotowanie do egzaminu | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 7 |
37 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie prezentacji | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 5 |
A-W-4 | Udział w egzaminie | 1 |
38 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Dyskusja związana z wykładem i cwiczeniami. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć i opanowanie materiału |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie ustne lub pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D6oaizjz_W01 Znani rozumie w pogłębionym stopniu znaczenie środowiskowych zagrożeń bezpieczeństwa żywności. Zna substancje niebezpieczne obecne w srodowisku, rozumie ich wpływ na jakość żywności. | TZZ_2A_W04 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2 | M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D6oaizjz_U01 Student potrafi wyszukiwać, analizować i interpretować dostępne informacje. Potrafi zaplanować i wykonać badania samodzielnie lub w zespole, potrafi opracować ich wyniki oraz przedstawić je w formie ustnej i pisemnej. | TZZ_2A_U03, TZZ_2A_U01 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-1, T-L-3 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D6oaizjz_K01 Student rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia, wyznacza cele i je realizuje, w pracy stosuje zasady etyki, ma świadomość ryzyka i odpowiedzialności za realizowane zadania, jest kreatywny i potrafi popularyzować nabytą wiedzę. | TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K04 | — | — | C-1 | T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D6oaizjz_W01 Znani rozumie w pogłębionym stopniu znaczenie środowiskowych zagrożeń bezpieczeństwa żywności. Zna substancje niebezpieczne obecne w srodowisku, rozumie ich wpływ na jakość żywności. | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie zagadnienia dotyczące przedmiotu w stopniu dostatecznym (min. 60%) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D6oaizjz_U01 Student potrafi wyszukiwać, analizować i interpretować dostępne informacje. Potrafi zaplanować i wykonać badania samodzielnie lub w zespole, potrafi opracować ich wyniki oraz przedstawić je w formie ustnej i pisemnej. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w dostatecznym stopniu wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D6oaizjz_K01 Student rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia, wyznacza cele i je realizuje, w pracy stosuje zasady etyki, ma świadomość ryzyka i odpowiedzialności za realizowane zadania, jest kreatywny i potrafi popularyzować nabytą wiedzę. | 2,0 | |
3,0 | Spełnia podstawowe wymagania w zakresie kompetencji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Walker C.H., S.P. Hopkin, R.M. Sibly, D.B. Peakall, Podstawy ekotoksykologii, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2002
- Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2006
- Witczak A., Sikorski Z.E. (ed.), Toxins and other harmful compounds in foods, CRC Press, Taylor & Francis Group, USA, 2017
Literatura dodatkowa
- Czasopisma: Bromatologia i Chemia Toksykologiczna; Roczniki Państwowego Zakładu Higieny; Przemysł Spożywczy; Acta Scientiarum Polonorum - Technologia Alimentaria.