Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: żywienie człowieka
Sylabus przedmiotu Wybrane działy z technologii mleczarskiej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane działy z technologii mleczarskiej | ||
Specjalność | technologia i biotechnologia żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anna Mituniewicz-Małek <Anna.Mituniewicz-Malek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Objęty programem studiów zakres wiedzyz technologii mleczarskiej, mikrobiologii żywności i biotechnologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentom pogłębionej wiedzy dotyczącej postępu technologicznego w przetwórstwie mleka oraz nowych metod analitycznych stosowanych do oceny mleka i produktów mleczarskich. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie studentów z tematyką ćwiczeń, wymaganiami dotyczącymi zaliczenia przedmiotu oraz regulaminem i zasadami BHP. | 2 |
T-L-2 | Porównanie składu chemicznego i właściwości mleka krowiego, koziego i owczego. | 4 |
T-L-3 | Produkcja i ocena mlecznych napojów fermentowanych z mleka koziego z wykorzystaniem kultur probiotycznych i prebiotyków. | 4 |
T-L-4 | Ocena możliwości zastosowania wybranych hydrokoloidów do produkcji jogurtów z mleka krowiego i koziego. | 8 |
T-L-5 | Porównanie podstawowego składu chemicnego serów podpuszczkowych dojrzewajacych i twarogowych dostępnych w sprzedaży detalicznej. | 6 |
T-L-6 | Ocena wpływu opakowania na trwałość produktów mleczarskich w czasie przechowywania. | 4 |
T-L-7 | Zaliczenie | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Antynowotworowe właściwości mleka i jego przetworów. | 4 |
T-W-2 | Sery podpuszczkowe dojrzewające jako żywność funkcjonalna. | 4 |
T-W-3 | Charakterystyka mleka różnych gatunków zwierząt (mleko owcze, wielbłądzie, klaczy oraz oślic). | 3 |
T-W-4 | Charakterystyka procesów membranowych i ich zastosowanie w mleczarstwie. | 2 |
T-W-5 | Nowe możliwości pakowania produktów mleczarskich. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 15 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdań, konspektów i prezentacji. | 5 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 5 |
A-W-3 | Przgotowanie do egzaminu | 3 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład informacyjny Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy teoretycznej i praktycznej na każdych zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprwdzenie wiedzy przekazanej na wykładach w formie pisemnej po zakończeniu zajęć |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_PO1-23tibz_W01 Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia dotyczące mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Zna efekty technologiczne wykorzystania izolatów i koncentratów białek serwatkowych w przemyśle spożywczym. | TZZ_2A_W13, TZZ_2A_W11 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_PO1-23tibz_U01 Potrafi wyciągać wnioski z uzyskanych informacji. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, opracować stosowne dokumentacje oraz rozwiązywać skomplikowane problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania. | TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U01 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-6, T-L-5, T-L-2, T-L-4 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_PO1-23tibz_K01 Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy. Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych. | TZZ_2A_K03 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-6, T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_PO1-23tibz_W01 Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia dotyczące mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Zna efekty technologiczne wykorzystania izolatów i koncentratów białek serwatkowych w przemyśle spożywczym. | 2,0 | Nie zna i nie rozumie w pogłębionym zakresie zagadnień dotyczących mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Nie zna w stopniu pogłębionym efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka. |
3,0 | Zna i rozumie zagadnienia dotyczące mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Zna w stopniu dostatecznym efekty technologiczne wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Bardzo dobrze zna i rozumie zagadnienia dotyczące mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Zna w stopniu bardzo dobrym efekty technologiczne wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_PO1-23tibz_U01 Potrafi wyciągać wnioski z uzyskanych informacji. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, opracować stosowne dokumentacje oraz rozwiązywać skomplikowane problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania. | 2,0 | Student nie potrafi w stopniu dostatecznym wyciągnąć wniosków na podstawie przeprowadzonych analiz. Nie potrafi pracować indywidualnie. |
3,0 | Potrafi w stopniu dostatecznym wyciągać wnioski z uzyskanych informacji. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, w stopniu dostatecznym potrafi opracować dokumentację oraz rozwiązywać problemy technologiczne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Bardzo dobrze potrafi wyciągać wnioski z uzyskanych informacji. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, bardzo dobrze przygotowuje dokumentację oraz rozwiązuje problemy technologiczne. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_PO1-23tibz_K01 Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy. Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych. | 2,0 | Student nie jest gotowy do krytycznej oceny posiadanej wiedzy. Nie jest gotowy do pełnienia powierzonej mu roli zawodowej. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy. Sposób wykonywania powierzonych mu zadań wskazuje na dostateczną gotowość do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student swoim zaangażowaniem bardzo dobrze udowodnił zdolność do stosowania wiedzy, umiejętności i zdolności osobistych w pracy oraz w karierze zawodowej. |
Literatura podstawowa
- red S. Ziajka, Mleczarstwo t. 1, Uniwersytetu Warmińsko -Mazurskiego, Olsztyn, 2008
Literatura dodatkowa
- Publikacje w czasopismach krajowych i zagranicznych powiazane z problematyką omawianą na zajęciach (np. Żywność, Przegl. Mlecz., J. Dairy Sci.