Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: żywienie człowieka
Sylabus przedmiotu Prawo żywnościowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Prawo żywnościowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Ludmiła Zienkowicz <Ludmila.Zienkowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | ogólna wiedza z przedmiotów technologicznych |
W-2 | podstawowa wiedza z zakresu obsługi pakietu Microsoft Office i internetu |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z zasadami i procedurą tworzenia aktów prawa żywnościowego na poziomie międzynarodowym, unijnym i krajowym i obowiązkami producenta żywności w zakresie znajomości ww prawa |
C-2 | Zapoznanie z podstawowymi wymaganiami prawa związanymi z jakością i bezpieczeństwem żywności |
C-3 | Przygotowanie i prowadzenie prezentacji z zakresu wybranych wymagań prawa żywnościowego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Cwiczenia organizacyjne. Podstawy legislacji. Wybór tematów projektów do opracowania. | 2 |
T-L-2 | Żródła standardów międzynarodowych dotyczących żywnosci. | 2 |
T-L-3 | Źródła unijnych aktów prawnych.. | 2 |
T-L-4 | Żródła krajowych aktów prawnych. | 2 |
T-L-5 | Wymagania prawa w zakresie bezpieczeństwa żywności | 2 |
T-L-6 | Wymagania prawa w zakresie znakowania żywnosci. | 2 |
T-L-7 | Wymagania prawa w zakresie jakości żywności. | 2 |
T-L-8 | Wymagania szczegółowe dla żywności szczególnego rodzaju. | 2 |
T-L-9 | Normalizacja - obligatoryjność, rodzaje norm. | 2 |
T-L-10 | Normalizacja - budowa normy | 2 |
T-L-11 | Kolokwium zaliczeniowe | 2 |
T-L-12 | Prezentacje projektów. | 6 |
T-L-13 | Zaliczenie ćwiczeń | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Prawo żywnościowe - wprowadzenie, rys historyczny | 1 |
T-W-2 | Międzynarodowe normy dla produktów żywnościowych - Codex Alimentarius | 1 |
T-W-3 | Podstawy legislacji Unii Europejskiej i krajowej | 1 |
T-W-4 | Wymagania prawa w zakresie bezpieczeństwa żywności | 1 |
T-W-5 | Wymagania prawa w zakresie jakości żywności | 1 |
T-W-6 | Urzędowa kontrola żywności | 1 |
T-W-7 | Znakowanie żywności - wymagania obligatoryjne i dobrowolne | 1 |
T-W-8 | Wymagania prawne dotyczące żywności szczególnego rodzaju | 2 |
T-W-9 | Prawa konsumenta | 2 |
T-W-10 | Elementy prawa celnego | 2 |
T-W-11 | Normalizacja | 1 |
T-W-12 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia | 5 |
20 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | metoda projektów |
M-3 | ćwiczenia audytoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: test egzaminacyjny |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena z projektu i prezentacji |
S-3 | Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy |
S-4 | Ocena formująca: odpowiedź ustna lub pisemna na początku zajęć |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_PO1-14_W01 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady prawa żywnościowego, konsumenckiego i celnego. Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę z tego zakresu: wymienia kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy, dobiera odpowiednie metody analizy i oceny żywności a takze zasady znakowania żywności. | TZZ_2A_W01, TZZ_2A_W06 | — | — | C-2, C-3 | T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-10 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_PO1-14_U01 Potrafi wyszukiwać, interpretować, analizować i wykorzystywać potrzebne informacje pochodzące z aktualnych wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Potrafi zinterpretować te wymagania i na ich podstawie formułować i uzasadniać opinie. Potrafi z uzyskanych danych opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole. | TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U03 | — | — | C-2, C-3 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_PO1-14_K01 Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności w samodzielnym rozwiązywaniu problemó z zakresu prawa zywnościowego, celnego i konsumenckiego. | TZZ_2A_K03 | — | — | C-2 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-12 | M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_PO1-14_W01 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady prawa żywnościowego, konsumenckiego i celnego. Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę z tego zakresu: wymienia kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy, dobiera odpowiednie metody analizy i oceny żywności a takze zasady znakowania żywności. | 2,0 | Nie potrafi wymienić kluczowych dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemów i zna ich podstawy prawne. Nie potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednich metod analizy i oceny żywności. Nie potrafi znaleźć i wskazać wymagań jakościowych dla poszczególnych grup żywności. |
3,0 | Nieprecyzyjnie wymienia kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy zna częściowo ich podstawy prawne. Ukierunkowany potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny jakosci żywności. Ma trudności ze wskazaniem wymagań jakościowych dla poszczególnych grup żywności. | |
3,5 | Wymienia kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy zna częściowo ich podstawy prawne. Ukierunkowany potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny jakosci żywności. Ma trudności ze wskazaniem wymagań jakościowych dla poszczególnych grup żywności. | |
4,0 | Wymienia kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy zna ich podstawy prawne. Z niewielkimi problemami potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny jakosci żywności. Z niewielkimi trudnościami wskazuje wymagania jakościowe dla poszczególnych grup żywności. | |
4,5 | Wymienia kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy zna ich podstawy prawne. Potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny jakosci żywności. Z niewielkimi trudnościami wskazuje wymagania jakościowe dla poszczególnych grup żywności. | |
5,0 | Wymienia kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy i zna ich podstawy prawne. Potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny żywności. Potrafi znaleźć i wskazać wymagania jakościowych dla poszczególnych grup żywności. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_PO1-14_U01 Potrafi wyszukiwać, interpretować, analizować i wykorzystywać potrzebne informacje pochodzące z aktualnych wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Potrafi zinterpretować te wymagania i na ich podstawie formułować i uzasadniać opinie. Potrafi z uzyskanych danych opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole. | 2,0 | Nie posiada umiejętności wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Nie potrafi zinterpretować te wymagania i na ich podstawie formułować i uzasadniać opinie. Nie potrafi pracować indywidualnie i w zespole. |
3,0 | Ma ograniczoną umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Ma trudności z interpretowaniem tych wymagań i na ich podstawie formułowaniem i uzasadnianiem opinii. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole z niewielkimi problemami. | |
3,5 | Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Ma trudności z interpretowaniem tych wymagań i na ich podstawie formułowaniem i uzasadnianiem opinii. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole z niewielkimi problemami. | |
4,0 | Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Miewa trudności z interpretowaniem tych wymagań i na ich podstawie formułowaniem i uzasadnianiem opinii. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole. | |
4,5 | Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Ma niewielkie trudności z interpretowaniem tych wymagań i na ich podstawie formułowaniem i uzasadnianiem opinii. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole. | |
5,0 | Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Potrafi zinterpretować te wymagania i na ich podstawie formułować i uzasadniać opinie. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, przyjmuje pozycję lidera. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_PO1-14_K01 Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności w samodzielnym rozwiązywaniu problemó z zakresu prawa zywnościowego, celnego i konsumenckiego. | 2,0 | Nie jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności w samodzielnym rozwiązywaniu problemó z zakresu prawa zywnościowego, celnego i konsumenckiego. |
3,0 | Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności w samodzielnym rozwiązywaniu problemó z zakresu prawa zywnościowego, celnego i konsumenckiego. | |
3,5 | Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności w samodzielnym rozwiązywaniu problemó z zakresu prawa zywnościowego, celnego i konsumenckiego. | |
4,0 | Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności w samodzielnym rozwiązywaniu problemó z zakresu prawa zywnościowego, celnego i konsumenckiego. | |
4,5 | Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności w samodzielnym rozwiązywaniu problemó z zakresu prawa zywnościowego, celnego i konsumenckiego. | |
5,0 | Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności w samodzielnym rozwiązywaniu problemó z zakresu prawa zywnościowego, celnego i konsumenckiego. |
Literatura podstawowa
- Marek Taczanowski, Prawo żywnościowe w warunkach członkostwa Polski w Unii Europejskiej, Kluwer Polska, 2009
- Małgorzata Korzycka-Iwanow, Prawo Żywnościowe. Zarys Prawa Polskiego i Wspólnotowego, LexisNexis, 2011
- Marek Taczanowski, Prawo żywnościowe w warunkach członkostwa Polski w Unii Europejskiej, Kluwer Polska, 2009
- Anna Kołakowska, Dominika Plust, Prawo żywnościowe, poradnik dla przedsiębiorców, Wydawnictwo Akademii Rolniczej, 2008
Literatura dodatkowa
- Marcin Piglowski, Podstawy ochrony prawnej konsumenta. Przepisy i przykłady, CeDeWu, 2011
- Aktualne akty prawa żywnościowego, celnego i konsumenckiego na poziomie krajowym i UE