Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: technologia rybna
Sylabus przedmiotu Współczesne trendy w technologii żywności (blok):
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Współczesne trendy w technologii żywności (blok) | ||
Specjalność | żywienie człowieka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Mięsa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grażyna Bortnowska <Grazyna.Bortnowska@zut.edu.pl>, Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>, Katarzyna Felisiak <Katarzyna.Felisiak@zut.edu.pl>, Robert Iwański <Robert.Iwanski@zut.edu.pl>, Sławomir Lisiecki <Slawomir.Lisiecki@zut.edu.pl>, Anna Mituniewicz-Małek <Anna.Mituniewicz-Malek@zut.edu.pl>, Grzegorz Tokarczyk <Grzegorz.Tokarczyk@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu współczesne trendy w technologii żywności powinien mieć wiedzę z zakresu surowców rzeźnych, technologii mięsa, przetwórstwa mięsa drobiowego, chłodnictwa, technologii mleczarskiej, technologii roślinnej, ogólnej technologii żywności, inżynierii procesowej |
W-2 | Student potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą naukową |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z pogłębioną znajomością technik i technologii, a także nowoczesnych i niekonwencjonalnych metod przetwarzania mięsa i drobiu |
C-2 | Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z pogłębioną znajomością właściwości fizykochemicznych i funkcjonalnych przetworów mlecznych, sposobów modyfikacji tych cech, oraz procesów technologicznych wybranych przetworów |
C-3 | Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z pogłąbioną znajomością nowych i innowacyjnych technologii przetwórstwa wybranych surowców roślinnych i pochodzenia wodnego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenie wprowadzające, regulamin zajęć, wymagania bhp, forma i terminy zaliczenia ćwiczeń | 1 |
T-L-2 | Porównanie metod senosrycznych i instrumentalnych pomiaru jakości mięsa i przetworów mięsnych i drobiu | 2 |
T-L-3 | Ocena wpływu wybranych czynników biologicznych i technologicznych w kształtowaniu jakości mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu oraz przetworów z tego mięsa | 17 |
T-L-4 | Ocena właściwości fizykochemicznych wybranych produktów pochodzenia mlecznego | 9 |
T-L-5 | Zastosowanie izolatów białkowych pochodzenia roślinnego i rybnego do modyfikowania właściwości funkcjonalnych produktów spożywczych | 8 |
T-L-6 | Ocena właściwości przeciwutleniających wybranych surowców roślinnych oraz pochodzenia wodnego | 8 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cel przedmiotu, treści nauczania i kompetencje społeczne. Regulamin zaliczenia wykładów | 1 |
T-W-2 | Rola mięsa w żywieniu | 2 |
T-W-3 | Profilowanie jakości mięsa i jego przetworów | 3 |
T-W-4 | Wpływ nowoczesnych metod utrwalania i produkcji mięsa i przetworów mięsnych i drobiowych na ich jakość | 3 |
T-W-5 | Zasady produkcji mięsa i przetworów mięsnych dla różnych etnicznych grup ludności | 3 |
T-W-6 | Charakterystyka i przydatność technologiczna mleka klaczy i mleka koziego w porównaniu z mlekiem krowim | 4 |
T-W-7 | Rola probiotyków i prebiotyków w przetwórstwie mleka | 4 |
T-W-8 | Preparaty białkowe pochodzenia roślinnego i rybnego stosowane w przemyśle spożywczym | 4 |
T-W-9 | Naturalne substancje przeciwutleniające i ich zastosowanie w technologii żywności | 6 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury | 15 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń | 10 |
A-L-4 | Konsultacje | 4 |
74 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Zajęcia dydaktyczne w ramach prowadzonego materiału | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 10 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 6 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach (eksperyment, obserwacja) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie wykładów na podstawie 3 ocen cząstkowych z egzaminu pisemnego z pytaniami otwartymi, obejmującymi treści wykładów |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń ustalone na podstawie 3 ocen cząstkowych z kolokwiów |
S-3 | Ocena formująca: Ocenba pracy w grupie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D3zc_W01 Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia dotyczące jakości surowca, technologii mięsa i przetwórstwa drobiowego, zna niekonwencjonalne metody przetwarzania i utrwalania mięsa i jego przetworów | TZZ_2A_W10, TZZ_2A_W12, TZZ_2A_W11 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
TZZ_2A_D3zc_W02 Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wiedzę w zakresie metod produkcji przetworów mlecznych, ich cech fizykochemicznych i funkcjonalnych oraz metod modyfikacji tych cech | TZZ_2A_W12, TZZ_2A_W11 | — | — | C-2 | T-W-6 | M-1 | S-1 |
TZZ_2A_D5zc_W03 Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wiedze dotyczącą preparatów białkowych pochodzenia roślinnego i rwodnego stosowanych w przemyśle spożywczym oraz zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia związane z naturalnymi substancjami przeciwutleniającymi i ich zastosowaniem w technologii żywności | TZZ_2A_W10, TZZ_2A_W11 | — | — | C-3 | T-W-8, T-W-9 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D3zc_U01 Student potrafi dokonać pogłębionej oceny jakości przetworów mięsnych i drobiowych, wpływając na uzyskanie zaplanowanej tekstury i struktury, potrafi opracować odpowiednie receptury i zastosować metody uszlachetniania mięsa i przetworów mięsnych i drobiowych | TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U05, TZZ_2A_U16, TZZ_2A_U03, TZZ_2A_U14, TZZ_2A_U15, TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U13 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-2 | M-2 | S-2 |
TZZ_2A_D3zc_U02 Student potrafi dobrać właściwe metody oceny i dokonać pogłębionej oceny jakości przetworów mlecznych | TZZ_2A_U16, TZZ_2A_U03 | — | — | C-2 | T-L-4 | M-2 | S-2 |
TZZ_2A_D5zc_U03 Student potrafi opracować i dokonać pogłębionej oceny jakościowej otrzymanego produktu roślinnego lub pochodzenia wodnego oraz potrafi wykorzystać posiadane umiejętności do właściwego zastosowania znanych technik uszlachetniania produktów roślinnych i rpochodzenia wodnego | TZZ_2A_U16, TZZ_2A_U15 | — | — | C-3 | T-L-6, T-L-5 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D3zc_K01 Jest gotów dokształcać się , ponosić odpowiedzialności za pracę własną jako członek zespołu lub lider. Jest gotów do przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej problematyki technologii żywności i żywienia człowieka. | TZZ_2A_K02 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-5 | M-2, M-1 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D3zc_W01 Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia dotyczące jakości surowca, technologii mięsa i przetwórstwa drobiowego, zna niekonwencjonalne metody przetwarzania i utrwalania mięsa i jego przetworów | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia dotyczące jakości surowca, technologii mięsa i przetwórstwa drobiowego, zna niekonwencjonalne metody przetwarzania i utrwalania mięsa i jego przetworów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZZ_2A_D3zc_W02 Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wiedzę w zakresie metod produkcji przetworów mlecznych, ich cech fizykochemicznych i funkcjonalnych oraz metod modyfikacji tych cech | 2,0 | student nie ma pogłębionej wiedzy związanej z technologią produkcji wybranych przetworów mlecznych, ich cechami fizykochemicznymi i funkcjonalnymi oraz metodami modyfikacji tych cech |
3,0 | student opanował niektóre aspekty wiedzy związanej z technologią produkcji wybranych przetworów mlecznych, ich cechami fizykochemicznymi i funkcjonalnymi oraz metodami modyfikacji tych cech | |
3,5 | student opanował większość zagadnień związanych z technologią produkcji wybranych przetworów mlecznych, ich cechami fizykochemicznymi i funkcjonalnymi oraz metodami modyfikacji tych cech | |
4,0 | student opanował podstawową wiedzę związaną z technologią produkcji wybranych przetworów mlecznych, ich cechami fizykochemicznymi i funkcjonalnymi oraz metodami modyfikacji tych cech | |
4,5 | student opanował wszystkie omawiane zagadnienia związane z atechnologią produkcji wybranych przetworów mlecznych, ich cechami fizykochemicznymi i funkcjonalnymi oraz metodami modyfikacji tych cech | |
5,0 | student bardzo dobrze opisuje, kojarzy, analizuje nabytą wiedzę związaną z technologią produkcji wybranych przetworów mlecznych, ich cechami fizykochemicznymi i funkcjonalnymi oraz metodami modyfikacji tych cech | |
TZZ_2A_D5zc_W03 Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wiedze dotyczącą preparatów białkowych pochodzenia roślinnego i rwodnego stosowanych w przemyśle spożywczym oraz zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia związane z naturalnymi substancjami przeciwutleniającymi i ich zastosowaniem w technologii żywności | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu wiedze dotyczącą preparatów białkowych pochodzenia roślinnego i rwodnego stosowanych w przemyśle spożywczym oraz zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia związane z naturalnymi substancjami przeciwutleniającymi i ich zastosowaniem w technologii żywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D3zc_U01 Student potrafi dokonać pogłębionej oceny jakości przetworów mięsnych i drobiowych, wpływając na uzyskanie zaplanowanej tekstury i struktury, potrafi opracować odpowiednie receptury i zastosować metody uszlachetniania mięsa i przetworów mięsnych i drobiowych | 2,0 | |
3,0 | student potrafi wykonać czynności związane z pogłębioną oceną jakości przetworów mięsnych i drobiowych, wpływaniem na uzyskanie zaplanowanej tekstury i struktury, opracowaniem odpowiednich receptury i zastosowaniem metod uszlachetniania mięsa i przetworów mięsnych i drobiowych; potrafi opracować uzyskane wyniki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZZ_2A_D3zc_U02 Student potrafi dobrać właściwe metody oceny i dokonać pogłębionej oceny jakości przetworów mlecznych | 2,0 | student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z doborem odpowiedniej metody oceny i oceną jakości przetworów mlecznych |
3,0 | student potrafi wykonać niektóre czynności związane z doborem odpowiedniej metody oceny i oceną jakości przetworów mlecznych; potrafi opracować uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego | |
3,5 | student potrafi wykonać niektóre czynności związane z doborem odpowiedniej metody oceny i oceną jakości przetworów mlecznych; potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego | |
4,0 | student potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związane z doborem odpowiedniej metody oceny i oceną jakości przetworów mlecznych; potrafi opracować uzyskane wyniki przy niewielkiej pomocy prowadzącego | |
4,5 | student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związane z doborem odpowiedniej metody oceny i oceną jakości przetworów mlecznych; potrafi dokonać oceny uzyskanych wyników z niewielką pomocą prowadzącego | |
5,0 | student bez żadnej pomocy w bezbłędny sposób wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenie praktyczne związane z kdoborem odpowiedniej metody oceny i oceną jakości przetworów mlecznych | |
TZZ_2A_D5zc_U03 Student potrafi opracować i dokonać pogłębionej oceny jakościowej otrzymanego produktu roślinnego lub pochodzenia wodnego oraz potrafi wykorzystać posiadane umiejętności do właściwego zastosowania znanych technik uszlachetniania produktów roślinnych i rpochodzenia wodnego | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi opracować i dokonać pogłębionej oceny jakościowej otrzymanego produktu roślinnego lub pochodzenia wodnego oraz potrafi wykorzystać posiadane umiejętności do właściwego zastosowania znanych technik uszlachetniania produktów roślinnych i rpochodzenia wodnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D3zc_K01 Jest gotów dokształcać się , ponosić odpowiedzialności za pracę własną jako członek zespołu lub lider. Jest gotów do przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej problematyki technologii żywności i żywienia człowieka. | 2,0 | |
3,0 | Student jest gotów myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy; uznać znaczenie wiedzy własnej i ekspertów w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; pełnić różne role zawodowe w sposób odpowiedzialny. Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształacania się i poszerzania swojej wiedzy oraz odpowiedzialności za własną pracę. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Prost E. K., Zwierzęta rzeźne i mięso - ocena i higiena, Lubelskie Towarzystwo Naukowe, Lublin, 2006, 3
- praca zbiorowa pod red. Litwińczuka Z., Surowce zwierzęce. Ocena i wykorzystanie, PWRiL, Warszawa, 2004
- Pisula A., Pospiech E., Mięso - podstawy nauki i technologii, SGGW, Warszawa, 2011, praca zbiorowa
- Jarczyk A., Berdowski J., Przetwórstwo owoców i warzyw. cz. I, WSiP, Warszawa, 1999
- Borda D., Nicolau A.I., Raspor P., Trends in Fish Processing Technologies, CRC Press, New York, 2017, ISBN (print): 978-1-4987-2917-8
- Praca zbiorowa, red. S. Ziajka, Mleczarstwo, ART, Olsztyn, 2008
- J. Gawęcki, J. Pikul, Produkty mleczne, UPwP, Poznań, 2018
Literatura dodatkowa
- Gospodarka Mięsna, czasopismo
- Mięso i Wędliny, czasopismo
- Meat Science, czasopismo
- Fleischwirtschaft, czasopismo
- Przemysł fermentacyjny i owocowo-warzywny, czasopismo
- Journal of Food Science, Springer, Chicago, ISSN: 0022-1147 eISSN: 1750-3841