Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
Sylabus przedmiotu Żywienie w sporcie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Żywienie w sporcie | ||
Specjalność | żywienie człowieka i dietetyka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie treści z przedmiotów: ogólna technologia żywności, żywienie człowieka, towaroznawstwo żywności, ekologia i ochrona środowiska. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie żywienia sportowców i osób aktywnych fizycznie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Opracowanie planu żywieniowego dla osoby aktywnej fizycznie (sport amatorski). | 2 |
T-L-2 | Opracowanie jadłospisów dla sportowców różnych dyscyplin wytrzymałościowych. | 6 |
T-L-3 | Opracowanie jadłospisów dla sportowców różnych dyscyplin siłowych. | 2 |
T-L-4 | Opracowanie jadłospisów z uwzględnieniem domowych napojów izotonicznych. | 2 |
T-L-5 | Ułożenie planu suplementacji diety dla sportowców różnych dyscyplin. | 2 |
T-L-6 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Fizjologia wysiłku fizycznego | 2 |
T-W-2 | Zapotrzebowanie kaloryczne w sporcie. Węglowodany- kiedy, ile i jakie? | 2 |
T-W-3 | Znaczenie białka i tłuszczów w wysiłku fizycznym. | 2 |
T-W-4 | Nawodnienie | 2 |
T-W-5 | Witaminy i składniki mineralne w kontekście aktywności fizycznej. | 2 |
T-W-6 | Suplementy dla sportowców– charakterystyka, działanie. | 2 |
T-W-7 | Zaburzenia mikrobioty u osób aktywnych fizycznie. | 2 |
T-W-8 | Zagrożenia ze strony wyczynowego uprawiana sportu. | 2 |
T-W-9 | Przykładowe strategie żywieniowe w sporcie. | 2 |
T-W-10 | Zaliczenie | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 20 |
A-W-2 | Analiza wskazanej literatury | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | Opanowanie umiejętności oceny wartości odżywczej i sposobu żywienia osób aktywnych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej |
S-2 | Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO5-6zcid_W01 Student zna i rozumie zagadnienia związane z potrzebami żywieniowymi człowieka, składem produktów żywnościowych, fizjologią sportu i substratów energetycznych. | TZZ_1A_W06, TZZ_1A_W21 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-6, T-L-5, T-L-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-8, T-W-10 | M-3, M-2, M-1, M-4 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO5-6zcid_U01 Potrafi ocenić wartość odżywczą produktów oraz ułożyć dietę z uwzglednieniem suplementacji u sportowców. | TZZ_1A_U11, TZZ_1A_U12 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-6, T-L-5, T-L-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-8, T-W-10 | M-3, M-2, M-1, M-4 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO5-6zcid_K01 Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu osób uprawiających różne rodzaje sportu, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy. | TZZ_1A_K01 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-6, T-L-5, T-L-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-8, T-W-10 | M-3, M-2, M-1, M-4 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO5-6zcid_W01 Student zna i rozumie zagadnienia związane z potrzebami żywieniowymi człowieka, składem produktów żywnościowych, fizjologią sportu i substratów energetycznych. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Poprawnie ją wykorzystuje. | |
3,5 | Student posiada częściową wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Poprawnie ją wykorzystuje. | |
4,0 | Student opanował prawie całą wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Praktycznie ją wykorzystuje. | |
4,5 | Student posiada całą wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. | |
5,0 | Student posiada całą wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO5-6zcid_U01 Potrafi ocenić wartość odżywczą produktów oraz ułożyć dietę z uwzglednieniem suplementacji u sportowców. | 2,0 | Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Nie potrafi ocenić wartości odżywczej i walorów żywieniowych produktów regionalnych i tradycyjnych. Nie umie w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. |
3,0 | Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diet. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań. | |
3,5 | Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. | |
4,0 | Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników. | |
4,5 | Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. | |
5,0 | Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto umie zaproponować korektę. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO5-6zcid_K01 Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu osób uprawiających różne rodzaje sportu, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy. | 2,0 | Nie posiada potrzeby dokształcania się. |
3,0 | Posiada potrzebę dokształcania się. | |
3,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy. | |
4,0 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. | |
4,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. | |
5,0 | Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. |
Literatura podstawowa
- Frączek B., Krzywański J., Krysztofiak H., Dietetyka sportowa, Wyd. PZWL, W-wa, 2019
- Zydek G., Michalczyk M., Zając A., Nowe Trendy W Żywieniu I Suplementacji Osób Aktywnych Fizycznie, Wyd. AWF, Katowice, 2017
- Bean A., Żywienie w sporcie, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań, 2012, ISBN: 978-83-7785-311-5
- Celejowa I., Żywienie w sporcie, Wyd. PZWL, Warszawa, 2012
Literatura dodatkowa
- czasopismo, Journal of the International Society of Sports Nutrition, https://jissn.biomedcentral.com/
- czasopismo, Body Challenge, https://www.body-challenge.pl/
- Dymkowska-Malesa M., Walczak Z., Suplementacja w sporcie., Nowiny Lekarskie, 2011, 80, 3, 199–204