Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
Sylabus przedmiotu Wpływ czynników agresji środowiskowej na organizm - granice przystosowania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wpływ czynników agresji środowiskowej na organizm - granice przystosowania | ||
Specjalność | żywienie człowieka i dietetyka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość fizjologii człowieka i fizjologii żywienia człowieka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z negatywnymi zmianami, jakie zachodzą w organizmie pod wpływem działania czynników agresji środowiskowej oraz możliwością ich eliminowania lub przystosowania się organizmu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Utrzymanie homeostazy. Pomiar wartości cech zmiennych i stałych | 2 |
T-L-2 | Przystosowanie do zmiennych ilości składników odżywczych w diecie (witaminy) | 2 |
T-L-3 | Przystosowanie do zmiennych ilości składników odżywczych w diecie (składniki mineralne) | 2 |
T-L-4 | Przystosowanie psychiczne - wpływ hormonów stresu na organizm | 2 |
T-L-5 | Przystosowawcze możliwości pamięci | 3 |
T-L-6 | Wpływ zmęczenia na organizm (zasady treningu, wpływ różnych rodzajów wysiłku fizycznego na organizm) | 2 |
T-L-7 | Zaliczenie ćwiczeń | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Organizm jako funkcjonalna całość | 2 |
T-W-2 | Czynniki stresotwórcze - odbiór, reakcja (receptory, efektory) | 1 |
T-W-3 | Mechanizm powstawania i przebiegu reakcji stresowych | 1 |
T-W-4 | Wysiłek fizyczny, zmęczenie, ograniczenie aktywności ruchowej i jego skutki | 2 |
T-W-5 | Żywienie człowieka a zdolność do pracy. Głód - tolerancja i adaptacja. Odwodnienie - granice tolerancji | 2 |
T-W-6 | Temperatura otoczenia - aklimatyzacja, adaptacja do niskich i wysokich temperatur | 2 |
T-W-7 | Emocje jako czynnik stresogenny i ich skutki | 1 |
T-W-8 | Środowisko życia człowieka jako źródło czynników sterogennych - hałas, wibracje, przeludnienie, problemy adaptacji | 3 |
T-W-9 | Hormonalna regulacja adaptacji metabolicznych ustroju - zmiany w metabolizmie i ich skutki zdrowotne | 2 |
T-W-10 | Granice możliwości ustroju - granice przystosowania | 2 |
T-W-11 | Zaliczenie wykładów | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-L-3 | konsultacje | 1 |
A-L-4 | Analiza literatury | 1 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Analiza wskazanej literatury | 1 |
A-W-3 | Konsultacje | 1 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia | 3 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia |
S-3 | Ocena podsumowująca: Projekt / sprawozdanie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO5-5zcid_W01 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wpływ czynników agresji środowiskowej na organizm. Zna możliwości żywieniowego wspomagania funkcji organizmu w środowisku nieoptymalnym | TZZ_1A_W21 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-10, T-W-9, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-L-7, T-W-11 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO5-5zcid_U01 Potrafi wyszukać informacje, uzyskane informacje łączyć, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | TZZ_1A_U01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-10, T-W-9, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-L-7, T-W-11 | M-1, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO5-5zcid_K01 Jest gotów do ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia w celu rozwiazywania pojawiającychy się problemów oraz popularyzacji zdobytej wiedzy | TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K05 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-10, T-W-9, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO5-5zcid_W01 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wpływ czynników agresji środowiskowej na organizm. Zna możliwości żywieniowego wspomagania funkcji organizmu w środowisku nieoptymalnym | 2,0 | |
3,0 | Student opanował zagadnienia dotyczące żywieniowego wspomagania funkcji organizmu w środowisku nieoptymalnym w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO5-5zcid_U01 Potrafi wyszukać informacje, uzyskane informacje łączyć, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące wpływu czynników agresji środowiskowej i żywieniowego wspomagania funkcji organizmu z zaledwie kilku źródeł specjalistycznej literatury | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO5-5zcid_K01 Jest gotów do ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia w celu rozwiazywania pojawiającychy się problemów oraz popularyzacji zdobytej wiedzy | 2,0 | Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia |
3,0 | Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia | |
3,5 | Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia | |
4,0 | Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia | |
4,5 | Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia | |
5,0 | Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia |
Literatura podstawowa
- Śliż D., Mamcarz A., Medycyna stylu życia, PZWL, Warszawa, 2018
- Traczyk W., Trzebski A., Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, PZWL, Warszawa, 2009
- Kozłowski S., Granice przystosowania, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1986
- Maśliński S., Ryżewski J., Patofizjologia. Podręcznik dla studentów medycyny, PZWL, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Beck J., Budzińska K.M., Caputa M.K, Wykłady z fizjologii człowieka, PZWL, Warszawa, 2010