Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Toksyny roślin i zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Toksyny roślin i zwierząt
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Kamila Pokorska-Niewiada <Kamila.Pokorska@zut.edu.pl>, Monika Rajkowska-Myśliwiec <Monika.Rajkowska@zut.edu.pl>, Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 20 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość treści przedmiotów: Chemia, Biochemia, Biologia, Analiza instrumentalna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z występującymi w świecie roślinnym i zwierzęcym substancjami szkodliwymi i truciznami

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady bhp w pracy z substancjami niebezpiecznymi. Metody wykrywania obecności trucizn1
T-L-2Metody wykrywania obecności trucizn2
T-L-3Metody instrumentalne stosowane w analizie jakościowej i ilościowej trucizn2
T-L-4Wykrywanie obecności trucizn. Badania zawartości toksycznych substancji naturalnych w surowcach i produktach spożywczych6
T-L-5Oszacowanie wyników tych badań w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta2
T-L-6Zaliczenie ćwiczeń2
15
wykłady
T-W-1Rola toksyn w organizmie roślin i zwierząt2
T-W-2Organizmy toksyczne i jadowite4
T-W-3Charakterystyka toksyn roślinnych5
T-W-4Charakterystyka toksyn zwierzęcych5
T-W-5Zagrożenia zdrowia ludzkiego w wyniku kontaktu, ze szczególnym uwzględnieniem drogi pokarmowej i możliwości przeciwdziałania2
T-W-6Zaliczenie wykładów2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia5
A-L-3Konsultacje1
A-L-4Przygotowanie pracy kontrolnej4
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Konsultacje1
A-W-3Studiowanie literatury zwiazanej z tematyka wykładów i przygotowanie do zaliczenia4
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ustne lub pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO2-3_W01
Student zna w zaawansowanym stopniu toksyny roślin i zwierząt oraz innych organizmów, jest w stanie je scharakteryzować. Rozumie wpływ toksyn na organizm człowieka oraz sposoby przeciwdziałania efektom zatrucia.
TZZ_1A_W07C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-4M-3, M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO2-3_U01
Potrafi wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje o organizmach i ich toksynach. Potrafi zastosować odpowiednie metody badawcze.
TZZ_1A_U05C-1T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-L-4M-3, M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO2-3_K01
Jest gotów do ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia wiedzy o toksynach w żywności z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumenta oraz zagrożeń i ryzyka.
TZZ_1A_K01C-1T-L-1, T-W-5M-3, M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO2-3_W01
Student zna w zaawansowanym stopniu toksyny roślin i zwierząt oraz innych organizmów, jest w stanie je scharakteryzować. Rozumie wpływ toksyn na organizm człowieka oraz sposoby przeciwdziałania efektom zatrucia.
2,0
3,0Student zna na poziomie podstawowym zależności pomiędzy stanem środowiska, a pojawieniem się toksyn w organizmach potrafi scharakteryzować niektóre toksyny.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO2-3_U01
Potrafi wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje o organizmach i ich toksynach. Potrafi zastosować odpowiednie metody badawcze.
2,0
3,0Student umie wyszukać, wykorzystać i interpretować podstawowe informacje.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO2-3_K01
Jest gotów do ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia wiedzy o toksynach w żywności z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumenta oraz zagrożeń i ryzyka.
2,0
3,0Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się nie jest jednak dostatecznie świadomy znaczenia wiedzy o toksynach w żywności z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumenta
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Burkhard B., Dietze P., Rośliny trujące, Wyd. Bellona, Warszawa, 2008
  2. Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2017
  3. Altmann H., Atlas trujących roślin i jadowitych zwierząt, Wyd. Świat Książki, Warszawa, 2004
  4. Biernat J, Świat trucizn, Astrum, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Siemiński M., Środowiskowe zagrożenia zdrowia, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2001
  2. Mebs D., Venomous and Poisonous Animals, CRC Press, Scientific Publisher, Stuttgart, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady bhp w pracy z substancjami niebezpiecznymi. Metody wykrywania obecności trucizn1
T-L-2Metody wykrywania obecności trucizn2
T-L-3Metody instrumentalne stosowane w analizie jakościowej i ilościowej trucizn2
T-L-4Wykrywanie obecności trucizn. Badania zawartości toksycznych substancji naturalnych w surowcach i produktach spożywczych6
T-L-5Oszacowanie wyników tych badań w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta2
T-L-6Zaliczenie ćwiczeń2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola toksyn w organizmie roślin i zwierząt2
T-W-2Organizmy toksyczne i jadowite4
T-W-3Charakterystyka toksyn roślinnych5
T-W-4Charakterystyka toksyn zwierzęcych5
T-W-5Zagrożenia zdrowia ludzkiego w wyniku kontaktu, ze szczególnym uwzględnieniem drogi pokarmowej i możliwości przeciwdziałania2
T-W-6Zaliczenie wykładów2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia5
A-L-3Konsultacje1
A-L-4Przygotowanie pracy kontrolnej4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Konsultacje1
A-W-3Studiowanie literatury zwiazanej z tematyka wykładów i przygotowanie do zaliczenia4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO2-3_W01Student zna w zaawansowanym stopniu toksyny roślin i zwierząt oraz innych organizmów, jest w stanie je scharakteryzować. Rozumie wpływ toksyn na organizm człowieka oraz sposoby przeciwdziałania efektom zatrucia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu higieny i toksykologii żywności, ma zaawansowaną wiedzę o niebezpiecznych czynnikach obecnych w surowcach i produktach spożywczych, zna i rozumie zasady zapobiegania zagrożeniom zdrowotnym żywności.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z występującymi w świecie roślinnym i zwierzęcym substancjami szkodliwymi i truciznami
Treści programoweT-W-3Charakterystyka toksyn roślinnych
T-W-2Organizmy toksyczne i jadowite
T-W-1Rola toksyn w organizmie roślin i zwierząt
T-W-5Zagrożenia zdrowia ludzkiego w wyniku kontaktu, ze szczególnym uwzględnieniem drogi pokarmowej i możliwości przeciwdziałania
T-W-4Charakterystyka toksyn zwierzęcych
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ustne lub pisemne
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna na poziomie podstawowym zależności pomiędzy stanem środowiska, a pojawieniem się toksyn w organizmach potrafi scharakteryzować niektóre toksyny.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO2-3_U01Potrafi wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje o organizmach i ich toksynach. Potrafi zastosować odpowiednie metody badawcze.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U05Potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie higieny i toksykologii żywności, w celu zapewnienia bezpieczeństwa żywności.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z występującymi w świecie roślinnym i zwierzęcym substancjami szkodliwymi i truciznami
Treści programoweT-L-2Metody wykrywania obecności trucizn
T-L-5Oszacowanie wyników tych badań w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta
T-L-3Metody instrumentalne stosowane w analizie jakościowej i ilościowej trucizn
T-L-1Zasady bhp w pracy z substancjami niebezpiecznymi. Metody wykrywania obecności trucizn
T-L-4Wykrywanie obecności trucizn. Badania zawartości toksycznych substancji naturalnych w surowcach i produktach spożywczych
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ustne lub pisemne
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie wyszukać, wykorzystać i interpretować podstawowe informacje.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO2-3_K01Jest gotów do ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia wiedzy o toksynach w żywności z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumenta oraz zagrożeń i ryzyka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z występującymi w świecie roślinnym i zwierzęcym substancjami szkodliwymi i truciznami
Treści programoweT-L-1Zasady bhp w pracy z substancjami niebezpiecznymi. Metody wykrywania obecności trucizn
T-W-5Zagrożenia zdrowia ludzkiego w wyniku kontaktu, ze szczególnym uwzględnieniem drogi pokarmowej i możliwości przeciwdziałania
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ustne lub pisemne
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się nie jest jednak dostatecznie świadomy znaczenia wiedzy o toksynach w żywności z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumenta
3,5
4,0
4,5
5,0