Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Dietetyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Dietetyka
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 35 3,00,50zaliczenie
wykładyW5 45 3,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści z przedmiotów: biochemia, chemia żywności, mikrobiologia żywności, ogólna technologia żywności, żywienie człowieka, budowa ustroju ludzkiego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia przypominające- planowanie jadłospisów, zbieranie wywiadu żywieniowego, obsługa programu komputerowego DietetykPro.2
T-L-2Układanie planów żywieniowych dla pacjentów z niedożywieniem.3
T-L-3Układanie diety redukcyjnej.3
T-L-4Układanie planów żywieniowych pacjentom z insulinoopornością.3
T-L-5Układanie diet dla pacjentów chorych na cukrzycę.2
T-L-6Układanie jadłospisów w chorobach układu krążenia - dieta śródziomnomorska i DASH.3
T-L-7Układanie diet eliminacyjnych w wybranych alergiach lub pokarmowych.2
T-L-8Układanie diety eliminacyjno-rotacyjnej w nietolerancjach pokarmowych.2
T-L-9Układanie jadłospisów dla pacjentów z IBS, wg zasad diety FODMAP.2
T-L-10Układanie jadłospisów pacjentom z osteopenią i osteoporozą (ze zwróceniem uwagi na udział witaminy D3 i K2)3
T-L-11Przygotowanie planu dietetycznego dla wybranego pacjenta.8
T-L-12Zaliczenie ćwiczeń.2
35
wykłady
T-W-1Klasyfikacja diet.3
T-W-2Niedożywienie pacjentów.3
T-W-3Epidemiologia i konsekwencje otyłości.3
T-W-4Insulinooporność-wyzwanie współczesnej dietetyki.3
T-W-5Żywienie w cukrzycy.3
T-W-6Żywienie w chorobach układu krążenia - dieta śródziemnomorska i DASH.3
T-W-7Alergie pokarmowe.3
T-W-8Nietolerancje pokarmowe - fenyloketonuria i inne zaburzenia biochemiczne.3
T-W-9Zespół jelita drażliwego - dieta FODMAP3
T-W-10Osteoporoza.3
T-W-11Interakcje składników żywności z lekami w wybranych jednostkach chorobowych.3
T-W-12Dieta przyspieszająca metabolizm ustroju.3
T-W-13Żywieniowa profilaktyka nowotworów.3
T-W-14Immunomodulujące składniki żywności.3
T-W-15Nutrigenomika- żywienie szyte na miarę genów.3
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach35
A-L-2Analiza wskazanej literatury18
A-L-3Przygotowanie do ćwiczeń22
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach45
A-W-2Studiowanie literatury15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu13
A-W-4egzamin2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, układania jadłospisów dla osób chorych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D6zcid_W01
Student zna i rozumie potrzeby żywieniowe człowieka chorego, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu chorego. Zna i rozumie zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Zna i rozumie możliwość zastosowania suplementów diety w omawianych chorobach.
TZZ_1A_W06, TZZ_1A_W21C-1, C-2T-L-9, T-L-10, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-8, T-W-7, T-W-10, T-W-11, T-W-1, T-W-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D6zcid_U01
Potrafi sporządzić plan żywieniowy, obejmujący zalecenia żywieniowe i diety, dla osób w wybranych jednostkach chorobowych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów w zależności od choroby. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U12C-1, C-2T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-L-8, T-L-7, T-L-9, T-L-1, T-L-10, T-L-11M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D6zcid_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu człowieka chorego, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
TZZ_1A_K05C-1, C-2T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-L-8, T-L-7, T-L-9, T-L-1, T-L-10, T-L-11, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-8, T-W-7, T-W-10, T-W-11, T-W-1, T-W-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D6zcid_W01
Student zna i rozumie potrzeby żywieniowe człowieka chorego, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu chorego. Zna i rozumie zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Zna i rozumie możliwość zastosowania suplementów diety w omawianych chorobach.
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu omawianych chorób. Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu omawianych chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu omawianych chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D6zcid_U01
Potrafi sporządzić plan żywieniowy, obejmujący zalecenia żywieniowe i diety, dla osób w wybranych jednostkach chorobowych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów w zależności od choroby. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D6zcid_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu człowieka chorego, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Jarosz M., Praktyczny podręcznik dietetyki, Wyd. IŻŻ, W-wa, 2010
  2. Ostrowska L., Dietetyka. Kompedium., PZWL, Warszawa, 2020
  3. Włodarek D., Lange E., Kozłowska L., Głąbska D., Dietoterapia, PZWL, W-wa, 2014
  4. Bawa S., Gajewska D. Kozłowska L., Lange E., Myszkowska-Ryciak J., Włodarek D., Dietoterapia 1, Wyd. SGGW, W-wa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. czasopismo, Współczesna dietetyka, https://www.wspolczesnadietetyka.pl/
  2. czasopismo, Polish Journal of Food and Nutrition Sciences, http://journal.pan.olsztyn.pl/

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia przypominające- planowanie jadłospisów, zbieranie wywiadu żywieniowego, obsługa programu komputerowego DietetykPro.2
T-L-2Układanie planów żywieniowych dla pacjentów z niedożywieniem.3
T-L-3Układanie diety redukcyjnej.3
T-L-4Układanie planów żywieniowych pacjentom z insulinoopornością.3
T-L-5Układanie diet dla pacjentów chorych na cukrzycę.2
T-L-6Układanie jadłospisów w chorobach układu krążenia - dieta śródziomnomorska i DASH.3
T-L-7Układanie diet eliminacyjnych w wybranych alergiach lub pokarmowych.2
T-L-8Układanie diety eliminacyjno-rotacyjnej w nietolerancjach pokarmowych.2
T-L-9Układanie jadłospisów dla pacjentów z IBS, wg zasad diety FODMAP.2
T-L-10Układanie jadłospisów pacjentom z osteopenią i osteoporozą (ze zwróceniem uwagi na udział witaminy D3 i K2)3
T-L-11Przygotowanie planu dietetycznego dla wybranego pacjenta.8
T-L-12Zaliczenie ćwiczeń.2
35

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja diet.3
T-W-2Niedożywienie pacjentów.3
T-W-3Epidemiologia i konsekwencje otyłości.3
T-W-4Insulinooporność-wyzwanie współczesnej dietetyki.3
T-W-5Żywienie w cukrzycy.3
T-W-6Żywienie w chorobach układu krążenia - dieta śródziemnomorska i DASH.3
T-W-7Alergie pokarmowe.3
T-W-8Nietolerancje pokarmowe - fenyloketonuria i inne zaburzenia biochemiczne.3
T-W-9Zespół jelita drażliwego - dieta FODMAP3
T-W-10Osteoporoza.3
T-W-11Interakcje składników żywności z lekami w wybranych jednostkach chorobowych.3
T-W-12Dieta przyspieszająca metabolizm ustroju.3
T-W-13Żywieniowa profilaktyka nowotworów.3
T-W-14Immunomodulujące składniki żywności.3
T-W-15Nutrigenomika- żywienie szyte na miarę genów.3
45

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach35
A-L-2Analiza wskazanej literatury18
A-L-3Przygotowanie do ćwiczeń22
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach45
A-W-2Studiowanie literatury15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu13
A-W-4egzamin2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D6zcid_W01Student zna i rozumie potrzeby żywieniowe człowieka chorego, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu chorego. Zna i rozumie zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Zna i rozumie możliwość zastosowania suplementów diety w omawianych chorobach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
TZZ_1A_W21Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące racjonalnego żywienia człowieka zdrowego i chorego oraz oceny stanu odżywienia. Zna i rozumie zagrożenia wynikające z błędów żywieniowych oraz zasady tworzenia programów profilaktycznych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
Treści programoweT-L-9Układanie jadłospisów dla pacjentów z IBS, wg zasad diety FODMAP.
T-L-10Układanie jadłospisów pacjentom z osteopenią i osteoporozą (ze zwróceniem uwagi na udział witaminy D3 i K2)
T-W-2Niedożywienie pacjentów.
T-W-3Epidemiologia i konsekwencje otyłości.
T-W-5Żywienie w cukrzycy.
T-W-4Insulinooporność-wyzwanie współczesnej dietetyki.
T-W-8Nietolerancje pokarmowe - fenyloketonuria i inne zaburzenia biochemiczne.
T-W-7Alergie pokarmowe.
T-W-10Osteoporoza.
T-W-11Interakcje składników żywności z lekami w wybranych jednostkach chorobowych.
T-W-1Klasyfikacja diet.
T-W-9Zespół jelita drażliwego - dieta FODMAP
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, układania jadłospisów dla osób chorych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu omawianych chorób. Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu omawianych chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu omawianych chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D6zcid_U01Potrafi sporządzić plan żywieniowy, obejmujący zalecenia żywieniowe i diety, dla osób w wybranych jednostkach chorobowych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów w zależności od choroby. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U12Potrafi zaprojektować, ocenić i skorygować jadłospis dla różnych grup ludności. Potrafi krytycznie ocenić dobór składników diety w celu zwiększenia jej efektów prozdrowotnych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
Treści programoweT-L-2Układanie planów żywieniowych dla pacjentów z niedożywieniem.
T-L-4Układanie planów żywieniowych pacjentom z insulinoopornością.
T-L-6Układanie jadłospisów w chorobach układu krążenia - dieta śródziomnomorska i DASH.
T-L-5Układanie diet dla pacjentów chorych na cukrzycę.
T-L-8Układanie diety eliminacyjno-rotacyjnej w nietolerancjach pokarmowych.
T-L-7Układanie diet eliminacyjnych w wybranych alergiach lub pokarmowych.
T-L-9Układanie jadłospisów dla pacjentów z IBS, wg zasad diety FODMAP.
T-L-1Zajęcia przypominające- planowanie jadłospisów, zbieranie wywiadu żywieniowego, obsługa programu komputerowego DietetykPro.
T-L-10Układanie jadłospisów pacjentom z osteopenią i osteoporozą (ze zwróceniem uwagi na udział witaminy D3 i K2)
T-L-11Przygotowanie planu dietetycznego dla wybranego pacjenta.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, układania jadłospisów dla osób chorych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D6zcid_K01Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu człowieka chorego, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K05Jest gotów do działań na rzecz popularyzacji wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
Treści programoweT-L-2Układanie planów żywieniowych dla pacjentów z niedożywieniem.
T-L-4Układanie planów żywieniowych pacjentom z insulinoopornością.
T-L-6Układanie jadłospisów w chorobach układu krążenia - dieta śródziomnomorska i DASH.
T-L-5Układanie diet dla pacjentów chorych na cukrzycę.
T-L-8Układanie diety eliminacyjno-rotacyjnej w nietolerancjach pokarmowych.
T-L-7Układanie diet eliminacyjnych w wybranych alergiach lub pokarmowych.
T-L-9Układanie jadłospisów dla pacjentów z IBS, wg zasad diety FODMAP.
T-L-1Zajęcia przypominające- planowanie jadłospisów, zbieranie wywiadu żywieniowego, obsługa programu komputerowego DietetykPro.
T-L-10Układanie jadłospisów pacjentom z osteopenią i osteoporozą (ze zwróceniem uwagi na udział witaminy D3 i K2)
T-L-11Przygotowanie planu dietetycznego dla wybranego pacjenta.
T-W-2Niedożywienie pacjentów.
T-W-3Epidemiologia i konsekwencje otyłości.
T-W-5Żywienie w cukrzycy.
T-W-4Insulinooporność-wyzwanie współczesnej dietetyki.
T-W-8Nietolerancje pokarmowe - fenyloketonuria i inne zaburzenia biochemiczne.
T-W-7Alergie pokarmowe.
T-W-10Osteoporoza.
T-W-11Interakcje składników żywności z lekami w wybranych jednostkach chorobowych.
T-W-1Klasyfikacja diet.
T-W-9Zespół jelita drażliwego - dieta FODMAP
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, układania jadłospisów dla osób chorych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.