Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
Sylabus przedmiotu Jakość żywności w łańcuchu technologicznym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Jakość żywności w łańcuchu technologicznym | ||
Specjalność | żywienie człowieka i dietetyka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Otrzymanie zaliczenia z chemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z metodami analizy żywności w celu zapewnienia bezpieczeństwa produkcji żywności. Student zdobywa praktyczną umiejętność w zakresie: sporządzania instrukcji i pisania procedur GHP, opracowania zakładowego kodeksu GMP |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Oznaczanie histaminy, metody ekstrakcji | 4 |
T-L-2 | Oznaczanie zawartości wybranych konserwantów | 2 |
T-L-3 | Oznaczanie zawartości soli | 2 |
T-L-4 | Sporządzanie instrukcji stanowiskowej i czynnościowej do GHP | 2 |
T-L-5 | Barwniki - metody wykrywania | 2 |
T-L-6 | Wykorzystanie TLC w wykrywaniu polifosforanów | 2 |
T-L-7 | Ćwiczenia podsumowujące - kolokwium zaliczeniowe | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie i rola bezpieczeństwa. Filozofia jakości | 1 |
T-W-2 | Bezpieczeństwo jako jeden z elementów jakosci żywności | 1 |
T-W-3 | Jakość totalna, jakość projektowana, powody doskonalenia jakości | 2 |
T-W-4 | Wpływ procesów technologicznych na jakość żywności | 3 |
T-W-5 | Systemowe podejście do zarzadzania jakością żywności. | 2 |
T-W-6 | Metody i techniki zarzadzania i zapewnienia bezpieczeństwa żywności | 1 |
T-W-7 | Systemy zapewnienia jakości i zarzadzania jakością w przemyśle zywnościowym: GMP/GHP, HACCP, ISO 22000 | 1 |
T-W-8 | Dokumentacja systemów. Integracja systemów | 1 |
T-W-9 | Zagrozenia zdrowotne w żywności i sposoby ich wykrywania | 2 |
T-W-10 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Konsultacje | 2 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury naukowej | 13 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 20 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuję na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D2zcid_W01 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody badań surowców i produktów spożywczych i wpływ procesów technologicznych oraz drobnoustrojów na na jakość żywności. | TZZ_1A_W06, TZZ_1A_W08 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D2zcid_U01 Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje z różnych źródeł l pochodzących różnych źródeł z zakresu jakości i bezpieczeństwa żywności. Potrafi dokonać wyboru metody do oceny i analizy jakości żywności. | TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-6 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D2zcid_K01 Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w zakresie jakości i bezpieczeństwa żywności do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych. | TZZ_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D2zcid_W01 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody badań surowców i produktów spożywczych i wpływ procesów technologicznych oraz drobnoustrojów na na jakość żywności. | 2,0 | Nie zna i nie rozumie w zaawansowanym stopniu metod badań surowców i produktów spożywczych i wpływu procesów technologicznych oraz drobnoustrojów na na jakość żywności. |
3,0 | Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie dostatecznym metody badań surowców i produktów spożywczych i wpływ procesów technologicznych oraz drobnoustrojów na na jakość żywności. | |
3,5 | Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie ponad dostatecznym metody badań surowców i produktów spożywczych i wpływ procesów technologicznych oraz drobnoustrojów na na jakość żywności. | |
4,0 | Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie dobrym metody badań surowców i produktów spożywczych i wpływ procesów technologicznych oraz drobnoustrojów na na jakość żywności. | |
4,5 | Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie ponad dobrym metody badań surowców i produktów spożywczych i wpływ procesów technologicznych oraz drobnoustrojów na na jakość żywności. | |
5,0 | Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie bardzo dobrym metody badań surowców i produktów spożywczych i wpływ procesów technologicznych oraz drobnoustrojów na na jakość żywności. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D2zcid_U01 Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje z różnych źródeł l pochodzących różnych źródeł z zakresu jakości i bezpieczeństwa żywności. Potrafi dokonać wyboru metody do oceny i analizy jakości żywności. | 2,0 | Nie potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje z różnych źródeł l pochodzących różnych źródeł z zakresu jakości i bezpieczeństwa żywności. Nie potrafi dokonać wyboru metody do oceny i analizy jakości żywności. |
3,0 | Potrafi w dostatecznym stopniu wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje z różnych źródeł l pochodzących różnych źródeł z zakresu jakości i bezpieczeństwa żywności. Potrafi w dostatcznym stopniu dokonać wyboru metody do oceny i analizy jakości żywności. | |
3,5 | Potrafi w ponad dostatecznym stopniu wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje z różnych źródeł l pochodzących różnych źródeł z zakresu jakości i bezpieczeństwa żywności. Potrafi w ponad dostatcznym stopniu dokonać wyboru metody do oceny i analizy jakości żywności. | |
4,0 | Potrafi w dobrymstopniu wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje z różnych źródeł l pochodzących różnych źródeł z zakresu jakości i bezpieczeństwa żywności. Potrafi w dobrym stopniu dokonać wyboru metody do oceny i analizy jakości żywności. | |
4,5 | Potrafi w ponad dobrym stopniu wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje z różnych źródeł l pochodzących różnych źródeł z zakresu jakości i bezpieczeństwa żywności. Potrafi w ponad dobrym stopniu dokonać wyboru metody do oceny i analizy jakości żywności. | |
5,0 | Potrafi w bardzo dobrym stopniu wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje z różnych źródeł l pochodzących różnych źródeł z zakresu jakości i bezpieczeństwa żywności. Potrafi w bardzo dobrym stopniu dokonać wyboru metody do oceny i analizy jakości żywności. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D2zcid_K01 Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w zakresie jakości i bezpieczeństwa żywności do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych. | 2,0 | Nie jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w zakresie jakości i bezpieczeństwa żywności do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych. |
3,0 | Jest gotów w dostatecznym stopniu do zastosowania zdobytej wiedzy w zakresie jakości i bezpieczeństwa żywności do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych. | |
3,5 | Jest gotów w ponad dostatecznym stopniu do zastosowania zdobytej wiedzy w zakresie jakości i bezpieczeństwa żywności do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych. | |
4,0 | Jest gotów w dobrym stopniu do zastosowania zdobytej wiedzy w zakresie jakości i bezpieczeństwa żywności do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych. | |
4,5 | Jest gotów w ponad dobrym stopniu do zastosowania zdobytej wiedzy w zakresie jakości i bezpieczeństwa żywności do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych. | |
5,0 | Jest gotów w bardzo dobrym stopniu do zastosowania zdobytej wiedzy w zakresie jakości i bezpieczeństwa żywności do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych. |
Literatura podstawowa
- Skrabka-Błotnicka T., Masłowski B., Bezpieczeństwo żywności, Wyd. Uniw. Ekonom., Wrocław, 2008
- Kijowski J., Maleszka A., HACCP system zapewnienia bezpieczeństwa w produkcji i obrocie żywnością, PolFOOD, Poznań, 2005
- Semczuk W., Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2006
- Kołakowska A., Plust D., Prawo żywnościowe. Systemy zarządzania bezpieczeństwem żywności. Informator dla przedsiębiorców. Projekt UE, Wyd. AR w Szczecinie, Szczecin, 2008
Literatura dodatkowa
- Aktualne akty prawa krajowego i UE wzakresie jakości żywności
- Journal of Food Quality, Wiley-Blackwell