Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Parazytologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Parazytologia
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Angelika Linowska <angelika.linowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu zoologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie dróg zarażenia i zapobiegania chorobom odzwierzęcym pochodzenia wodnego
C-2Ukształtowanie umiejętności określania najważniejszych grup pasożytów, a także uświadomienie konsekwencji zdrowotnych i ekonomicznych występowania parazytoz
C-3Zapoznanie studentów z metodami badań stosowanymi w diagnostyce parazytologicznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Najważniejsze pasożyty, występujące w surowcach pochodzenia wodnego. Najważniejsze parazytozy pokarmowe. Wpływ pasożytów na jakość i wygląd surowców i produktów żywnościowych.10
T-L-2Ocena parazytologiczna - metody klasyczne, serologiczne i biologii molekularnej wykorzystywane w rozpoznawaniu pasożytów. Kryteria oceny i obowiązujące przepisy4
T-L-3Kolokwium zaliczeniowe1
15
wykłady
T-W-1Pasożytnictwo jako zjawisko biologiczne, terminologia parazytologiczna. Czynniki immunologiczne w układzie pasożyt-żywiciel. Typy odpowiedzi immunologicznej5
T-W-2Występowanie, drogi przenoszenia i zapobieganie parazytologicznym chorobom odzwierzęcym, ze szczególnym naciskiem na patogeny zwierząt wodnych5
T-W-3Zagrożenia parazytologiczne związanych z wodą, pokarmem, kontaktem ze środowiskiem i zwierzętami. Konsekwencje zdrowotne i ekonomiczne występowania parazytoz u ludzi i wodnych zwierząt wolno żyjących i hodowlanych5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach15
A-L-2Udział w konsultacjach2
A-L-3Studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie do zajęć5
A-L-4Przygotowanie do końcowego zaliczenia przedmiotu3
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Konsultacje z prowadzącym2
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu4
A-W-5Udział w egzaminie pisemnym2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3pokaz technik badawczych, stosowanych w parazytologii
M-4ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: obserwacja pracy studenta w grupie
S-2Ocena formująca: aprobata
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie przedmiotu
S-4Ocena podsumowująca: egzamin testowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D18tzpw_W01
Student zna i rozumie zagadnienia dotyczące dróg przenoszenia i zapobiegania najważniejszym chorobom odzwierzęcym. Zna i rozumie rolę i wpływ pasożytów na organizm żywicielski. Zna czynniki warunkujące rozwój i rozmnażanie patogenów w środowisku, rozpoznaje prawdopodobne źródła zarażenia, drogi wnikania i transmisji.
TZZ_1A_W05, TZZ_1A_W06, TZZ_1A_W07C-1T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-3M-1, M-2, M-3S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D18tzpw_U01
Student potrafi zaprojektować i wykonać zadania laboratoryjne pozwalające na wykrycie, zmniejszanie patogeniczności lub całkowitą likwidację pasożytów.
TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U06C-3T-L-1, T-W-3M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D18tzpw_K01
Student jest gotów do wykorzystania praktycznego swojej wiedzy na temat zagrożeń parazytologicznych, spowodowanych doborem nieodpowiedniej jakości surowca do produkcji żywności, wpływu procesów technologicznych na stan zdrowotności produktu finalnego.
TZZ_1A_K01C-2T-L-2M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D18tzpw_W01
Student zna i rozumie zagadnienia dotyczące dróg przenoszenia i zapobiegania najważniejszym chorobom odzwierzęcym. Zna i rozumie rolę i wpływ pasożytów na organizm żywicielski. Zna czynniki warunkujące rozwój i rozmnażanie patogenów w środowisku, rozpoznaje prawdopodobne źródła zarażenia, drogi wnikania i transmisji.
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - wykazuje brak zainteresowania przedmiotem, - popełnia błędy merytoryczne.
3,0Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - przyswoił zasadnicze treści programowe, - wykazuje średnie zainteresowanie przedmiotem, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy.
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - przyswoił zasadnicze treści programowe, - wykazujej zainteresowanie przedmiotem, - popełnia błędy.
4,0Student: - opanował prawie cały materiał programowy, - przyswoił zasadnicze treści programowe, - wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem, - popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - opanował cały materiał programowy, - wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem, - nie popełnia błędów.
5,0Student: - opanował cały materiał programowy, - opanował wszystkie treści programowe, - wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem i ciekawość poznawczą, - nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D18tzpw_U01
Student potrafi zaprojektować i wykonać zadania laboratoryjne pozwalające na wykrycie, zmniejszanie patogeniczności lub całkowitą likwidację pasożytów.
2,0Student: nie posiada umiejętności zaprojektowania i wykonania prostych zadań laboratoryjnych.
3,0Student: posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań laboratoryjnych w stopniu podstawowym, popełnia błędy w interpretacji wyników i wyciąganiu wniosków.
3,5Student: posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań laboratoryjnych w stopniu podstawowym, popełnia sporadyczne błędy w interpretacji wyników i wyciąganiu wniosków
4,0Student: posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań laboratoryjnych, nie popełnia błędów w interpretacji wyników, ma kłopoty z prawidłowym wnioskowaniem
4,5Student: posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań laboratoryjnych, nie popełnia błędów w interpretacji wyników oraz prawidłowym wyciąganiu wniosków
5,0Student: posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań laboratoryjnych, potrafi wykorzystać swoją wiedzę w celu samodzielnej analizy uzyskanych wyników oraz prawidłowo formułować wnioski

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D18tzpw_K01
Student jest gotów do wykorzystania praktycznego swojej wiedzy na temat zagrożeń parazytologicznych, spowodowanych doborem nieodpowiedniej jakości surowca do produkcji żywności, wpływu procesów technologicznych na stan zdrowotności produktu finalnego.
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Buczek A., Choroby pasożytnicze - epidemiologia, diagnostyka, objawy, Wydawnictwo FnRRRKDN, Lublin, 2005, 3, pp 449
  2. Pojmańska T., Niewiadomska K., Okulewicz A., Robaki pasożytnicze w ekosystemach wodnych i lądowych, Instytut Parazytologii PAN, Warszawa, 2005, 1, pp. 126

Literatura dodatkowa

  1. Klaus Rohde (Ed.), Marine Parasitology, CSIRO PUBLISHING, 2011, pp. 592
  2. Kadłubowski R., Kurnatowska A., Zarys parazytologii lekarskiej, PZWL, Warszawa, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Najważniejsze pasożyty, występujące w surowcach pochodzenia wodnego. Najważniejsze parazytozy pokarmowe. Wpływ pasożytów na jakość i wygląd surowców i produktów żywnościowych.10
T-L-2Ocena parazytologiczna - metody klasyczne, serologiczne i biologii molekularnej wykorzystywane w rozpoznawaniu pasożytów. Kryteria oceny i obowiązujące przepisy4
T-L-3Kolokwium zaliczeniowe1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pasożytnictwo jako zjawisko biologiczne, terminologia parazytologiczna. Czynniki immunologiczne w układzie pasożyt-żywiciel. Typy odpowiedzi immunologicznej5
T-W-2Występowanie, drogi przenoszenia i zapobieganie parazytologicznym chorobom odzwierzęcym, ze szczególnym naciskiem na patogeny zwierząt wodnych5
T-W-3Zagrożenia parazytologiczne związanych z wodą, pokarmem, kontaktem ze środowiskiem i zwierzętami. Konsekwencje zdrowotne i ekonomiczne występowania parazytoz u ludzi i wodnych zwierząt wolno żyjących i hodowlanych5
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach15
A-L-2Udział w konsultacjach2
A-L-3Studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie do zajęć5
A-L-4Przygotowanie do końcowego zaliczenia przedmiotu3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Konsultacje z prowadzącym2
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu4
A-W-5Udział w egzaminie pisemnym2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D18tzpw_W01Student zna i rozumie zagadnienia dotyczące dróg przenoszenia i zapobiegania najważniejszym chorobom odzwierzęcym. Zna i rozumie rolę i wpływ pasożytów na organizm żywicielski. Zna czynniki warunkujące rozwój i rozmnażanie patogenów w środowisku, rozpoznaje prawdopodobne źródła zarażenia, drogi wnikania i transmisji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia ekologii i ochrony środowiska, oraz skutki antropopresji. Zna i rozumie procesy zachodzące w środowisku, rozumie potrzebę monitoringu środowiska.
TZZ_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
TZZ_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu higieny i toksykologii żywności, ma zaawansowaną wiedzę o niebezpiecznych czynnikach obecnych w surowcach i produktach spożywczych, zna i rozumie zasady zapobiegania zagrożeniom zdrowotnym żywności.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie dróg zarażenia i zapobiegania chorobom odzwierzęcym pochodzenia wodnego
Treści programoweT-L-1Najważniejsze pasożyty, występujące w surowcach pochodzenia wodnego. Najważniejsze parazytozy pokarmowe. Wpływ pasożytów na jakość i wygląd surowców i produktów żywnościowych.
T-L-2Ocena parazytologiczna - metody klasyczne, serologiczne i biologii molekularnej wykorzystywane w rozpoznawaniu pasożytów. Kryteria oceny i obowiązujące przepisy
T-W-1Pasożytnictwo jako zjawisko biologiczne, terminologia parazytologiczna. Czynniki immunologiczne w układzie pasożyt-żywiciel. Typy odpowiedzi immunologicznej
T-W-2Występowanie, drogi przenoszenia i zapobieganie parazytologicznym chorobom odzwierzęcym, ze szczególnym naciskiem na patogeny zwierząt wodnych
T-W-3Zagrożenia parazytologiczne związanych z wodą, pokarmem, kontaktem ze środowiskiem i zwierzętami. Konsekwencje zdrowotne i ekonomiczne występowania parazytoz u ludzi i wodnych zwierząt wolno żyjących i hodowlanych
T-L-3Kolokwium zaliczeniowe
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3pokaz technik badawczych, stosowanych w parazytologii
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie przedmiotu
S-4Ocena podsumowująca: egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - wykazuje brak zainteresowania przedmiotem, - popełnia błędy merytoryczne.
3,0Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - przyswoił zasadnicze treści programowe, - wykazuje średnie zainteresowanie przedmiotem, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy.
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - przyswoił zasadnicze treści programowe, - wykazujej zainteresowanie przedmiotem, - popełnia błędy.
4,0Student: - opanował prawie cały materiał programowy, - przyswoił zasadnicze treści programowe, - wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem, - popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - opanował cały materiał programowy, - wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem, - nie popełnia błędów.
5,0Student: - opanował cały materiał programowy, - opanował wszystkie treści programowe, - wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem i ciekawość poznawczą, - nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D18tzpw_U01Student potrafi zaprojektować i wykonać zadania laboratoryjne pozwalające na wykrycie, zmniejszanie patogeniczności lub całkowitą likwidację pasożytów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U03Potrafi wykonać eksperyment laboratoryjny, dobrać właściwe procedury i metody analityczne do identyfikacji związków chemicznych oraz oceny jakości i bezpieczeństwa żywności i przebiegu procesu technologicznego, potrafi określić wiarygodność analiz.
TZZ_1A_U05Potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie higieny i toksykologii żywności, w celu zapewnienia bezpieczeństwa żywności.
TZZ_1A_U06Potrafi kontrolować zmiany zachodzące podczas przechowywania żywności. Potrafi wykryć zafałszowania żywności oraz obecność w niej organizmów pasożytniczych.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z metodami badań stosowanymi w diagnostyce parazytologicznej
Treści programoweT-L-1Najważniejsze pasożyty, występujące w surowcach pochodzenia wodnego. Najważniejsze parazytozy pokarmowe. Wpływ pasożytów na jakość i wygląd surowców i produktów żywnościowych.
T-W-3Zagrożenia parazytologiczne związanych z wodą, pokarmem, kontaktem ze środowiskiem i zwierzętami. Konsekwencje zdrowotne i ekonomiczne występowania parazytoz u ludzi i wodnych zwierząt wolno żyjących i hodowlanych
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie posiada umiejętności zaprojektowania i wykonania prostych zadań laboratoryjnych.
3,0Student: posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań laboratoryjnych w stopniu podstawowym, popełnia błędy w interpretacji wyników i wyciąganiu wniosków.
3,5Student: posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań laboratoryjnych w stopniu podstawowym, popełnia sporadyczne błędy w interpretacji wyników i wyciąganiu wniosków
4,0Student: posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań laboratoryjnych, nie popełnia błędów w interpretacji wyników, ma kłopoty z prawidłowym wnioskowaniem
4,5Student: posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań laboratoryjnych, nie popełnia błędów w interpretacji wyników oraz prawidłowym wyciąganiu wniosków
5,0Student: posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań laboratoryjnych, potrafi wykorzystać swoją wiedzę w celu samodzielnej analizy uzyskanych wyników oraz prawidłowo formułować wnioski
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D18tzpw_K01Student jest gotów do wykorzystania praktycznego swojej wiedzy na temat zagrożeń parazytologicznych, spowodowanych doborem nieodpowiedniej jakości surowca do produkcji żywności, wpływu procesów technologicznych na stan zdrowotności produktu finalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności określania najważniejszych grup pasożytów, a także uświadomienie konsekwencji zdrowotnych i ekonomicznych występowania parazytoz
Treści programoweT-L-2Ocena parazytologiczna - metody klasyczne, serologiczne i biologii molekularnej wykorzystywane w rozpoznawaniu pasożytów. Kryteria oceny i obowiązujące przepisy
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-3pokaz technik badawczych, stosowanych w parazytologii
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0