Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Kalkulacja produkcji i rachunkowość w przemyśle spożywczym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kalkulacja produkcji i rachunkowość w przemyśle spożywczym
Specjalność technologia i żywienie
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Mięsa
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arkadiusz Żych <Arkadiusz.Zych@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 30 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student,który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu kalkulacja produkcji i rachunkowośc w przemyśle spożywczym powienien znac podstawy matematyki, statystyki, ekonomiki i zarządzania, maszynoznawstwa oraz miec wiedzę w zakresie technologii przetwarzania żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.
W-2Student umie wykonywac obliczenia i dokonywac anzliz zagadnień inżynierskich. Potrafi samodzielnie wyszukiwa i korzystac z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwa się literaturą fachową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania, kalkulowania i rozliczenia kosztów produkcji w różnych branżach przemyśłu spożywczego.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie podstaw rachunkowości w przemyśle spożywczym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadzenie, regulamin zajęć.1
T-A-2Istota rachunkowości w przedsiębiorstwie1
T-A-3Rachunkowość zarządcza i rachunkowość finansowa.2
T-A-4Koszty produkcji, inzynieria kosztów.3
T-A-5Pojęcie i klasyfikacja systemów rachunku kosztów. Systemy rozliczeniowo-ewidencyjne kosztów.5
T-A-6Wycena zużycia czynników produkcji, kalkulacja kosztów produkcji.5
T-A-7Omówienie problematyki wyliczania bilansu wsadu i uzysku w różnych branżach przemysłu spożywczego.2
T-A-8Kalkulacja kosztów produkcji na wybranych przykładach branży spożywczej (mięsna, rybna, mleczarska, piekarnicza, owocowo-warzywna, cukiernicza).8
T-A-9Analiza koszt-ilość-zysk (CVP)2
T-A-10Podsumowanie1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Studiowanie literatury20
A-A-3Realizacja zadania projektowego.23
A-A-4Konsultacje2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Metoda projektów
M-4Cwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Praca przeglądowa dotyczaca wybranej problematyki z zakresu rachunkowości.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt kalkulacji i rozliczenia kosztów produkcji na przykładzie wybranego produktu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D16tiz_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia w zakresie podstaw rachunkowości z uwzględnieniem specyfiki branży spożywczej oraz metod kalkulacji produkcji produktów różnych branż przemysłu spożywczego.
TZZ_1A_W17, TZZ_1A_W18, TZZ_1A_W19C-2, C-1T-A-10, T-A-1, T-A-7, T-A-8M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D16tiz_U01
Student potrafi zaplanować, kalkulować i rozliczać proces produkcyjny w różnych branżach przemysłu spożywczego. Potrafi zweryfikować poprawność wyliczeń.
TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U07, TZZ_1A_U14, TZZ_1A_U22C-2, C-1T-A-10, T-A-1, T-A-7, T-A-8M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D16tiz_K01
Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie - potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05C-2, C-1T-A-10, T-A-1, T-A-7, T-A-8M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D16tiz_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia w zakresie podstaw rachunkowości z uwzględnieniem specyfiki branży spożywczej oraz metod kalkulacji produkcji produktów różnych branż przemysłu spożywczego.
2,0
3,0Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia w zakresie podstaw rachunkowości z uwzględnieniem specyfiki branży spożywczej oraz metod kalkulacji produkcji produktów różnych branż przemysłu spożywczego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D16tiz_U01
Student potrafi zaplanować, kalkulować i rozliczać proces produkcyjny w różnych branżach przemysłu spożywczego. Potrafi zweryfikować poprawność wyliczeń.
2,0
3,0Student potrafi zaplanować, kalkulować i rozliczać proces produkcyjny w różnych branżach przemysłu spożywczego. Potrafi zweryfikować poprawność wyliczeń.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D16tiz_K01
Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie - potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
2,0
3,0Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie - potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa, Podstawy rachunkowości. Aspekty teoretyczne i praktyczne, PWN, 2009
  2. Warnecke H.J. i in, Rachunek kosztów dla inżynierów, WNT, 2003
  3. Ewa Śnieżek, Wprowadzenie do rachunkowości. Podręcznik z przykładami zadaniami i testami, Wolters Kluwer, 2009
  4. Olchowicz Irena, Podstawy rachunkowości, Difin, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Dziennik Gazeta Prawna
  2. Rzeczpospolita

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadzenie, regulamin zajęć.1
T-A-2Istota rachunkowości w przedsiębiorstwie1
T-A-3Rachunkowość zarządcza i rachunkowość finansowa.2
T-A-4Koszty produkcji, inzynieria kosztów.3
T-A-5Pojęcie i klasyfikacja systemów rachunku kosztów. Systemy rozliczeniowo-ewidencyjne kosztów.5
T-A-6Wycena zużycia czynników produkcji, kalkulacja kosztów produkcji.5
T-A-7Omówienie problematyki wyliczania bilansu wsadu i uzysku w różnych branżach przemysłu spożywczego.2
T-A-8Kalkulacja kosztów produkcji na wybranych przykładach branży spożywczej (mięsna, rybna, mleczarska, piekarnicza, owocowo-warzywna, cukiernicza).8
T-A-9Analiza koszt-ilość-zysk (CVP)2
T-A-10Podsumowanie1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Studiowanie literatury20
A-A-3Realizacja zadania projektowego.23
A-A-4Konsultacje2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D16tiz_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia w zakresie podstaw rachunkowości z uwzględnieniem specyfiki branży spożywczej oraz metod kalkulacji produkcji produktów różnych branż przemysłu spożywczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W17Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wpływ operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna i rozumie zasady projektowania produktów spożywczych.
TZZ_1A_W18Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej, zna zasady BHP obowiązujące w przemyśle spożywczym.
TZZ_1A_W19Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia w zakresie ekonomiki i rachunkowości, zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, zarządzania przedsiębiorstwem, ochrony własności intelektualnej i prawa patentowego.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie podstaw rachunkowości w przemyśle spożywczym.
C-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania, kalkulowania i rozliczenia kosztów produkcji w różnych branżach przemyśłu spożywczego.
Treści programoweT-A-10Podsumowanie
T-A-1Wprowadzenie, regulamin zajęć.
T-A-7Omówienie problematyki wyliczania bilansu wsadu i uzysku w różnych branżach przemysłu spożywczego.
T-A-8Kalkulacja kosztów produkcji na wybranych przykładach branży spożywczej (mięsna, rybna, mleczarska, piekarnicza, owocowo-warzywna, cukiernicza).
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Praca przeglądowa dotyczaca wybranej problematyki z zakresu rachunkowości.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia w zakresie podstaw rachunkowości z uwzględnieniem specyfiki branży spożywczej oraz metod kalkulacji produkcji produktów różnych branż przemysłu spożywczego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D16tiz_U01Student potrafi zaplanować, kalkulować i rozliczać proces produkcyjny w różnych branżach przemysłu spożywczego. Potrafi zweryfikować poprawność wyliczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U02Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie. Potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w zespole.
TZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnych źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym. Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2.
TZZ_1A_U07Potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem, wyposażaniem i eksploatacją linii technologicznych przemysłu spożywczego. W tym celu potrafi wykorzystać poznane metody komputerowe.
TZZ_1A_U14Potrafi zaprojektować produkt spożywczy oraz zaplanować jego proces produkcyjny z uwzględnieniem rachunku ekonomicznego.
TZZ_1A_U22Potrafi wykorzystywać technologie informatyczne przy pozyskiwaniu i przetwarzaniu informacji w zakresie przetwórstwa żywności.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie podstaw rachunkowości w przemyśle spożywczym.
C-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania, kalkulowania i rozliczenia kosztów produkcji w różnych branżach przemyśłu spożywczego.
Treści programoweT-A-10Podsumowanie
T-A-1Wprowadzenie, regulamin zajęć.
T-A-7Omówienie problematyki wyliczania bilansu wsadu i uzysku w różnych branżach przemysłu spożywczego.
T-A-8Kalkulacja kosztów produkcji na wybranych przykładach branży spożywczej (mięsna, rybna, mleczarska, piekarnicza, owocowo-warzywna, cukiernicza).
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów
M-4Cwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Projekt kalkulacji i rozliczenia kosztów produkcji na przykładzie wybranego produktu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaplanować, kalkulować i rozliczać proces produkcyjny w różnych branżach przemysłu spożywczego. Potrafi zweryfikować poprawność wyliczeń.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D16tiz_K01Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie - potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
TZZ_1A_K02Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej.
TZZ_1A_K03Jest gotów do współdziałania i pracy w grupie.
TZZ_1A_K04Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K05Jest gotów do działań na rzecz popularyzacji wiedzy.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie podstaw rachunkowości w przemyśle spożywczym.
C-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania, kalkulowania i rozliczenia kosztów produkcji w różnych branżach przemyśłu spożywczego.
Treści programoweT-A-10Podsumowanie
T-A-1Wprowadzenie, regulamin zajęć.
T-A-7Omówienie problematyki wyliczania bilansu wsadu i uzysku w różnych branżach przemysłu spożywczego.
T-A-8Kalkulacja kosztów produkcji na wybranych przykładach branży spożywczej (mięsna, rybna, mleczarska, piekarnicza, owocowo-warzywna, cukiernicza).
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Metoda projektów
M-4Cwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Projekt kalkulacji i rozliczenia kosztów produkcji na przykładzie wybranego produktu.
S-1Ocena formująca: Praca przeglądowa dotyczaca wybranej problematyki z zakresu rachunkowości.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie - potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
3,5
4,0
4,5
5,0